Monday, August 31, 2009

Huruf بِ Pada Kalimah بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Assalamu'alaikum,

Sambung daripada SINI

Kalimah بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ terdiri dp 5 kalimah iaitu ِ بِ ٱسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ manakala بِ pula ada dua pengertian: 


Pertama, بِ selalu diterjemahkan sebagai "DENGAN" .. dan makna بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ ialah aku memulai perbuatan/percakapan DENGAN Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani".. Ini seperti doa, semasa kita menyebut بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ kena terlintas dalam hati dan fikiran kita, dalam diri kita akan ALLAH.. Aku memulai sesuatu ucapan, perbuatan dengan mengabadikan nama Allah. Mari kita fikir kalau kita beri nama kepada jalan atau beri nama kepada anak kita pasti kita nak abadikan nama tersebut sesuai dengan tujuannya. Katalah kita beri nama jalan pasti nama yang diberi tu jika orang adalah jasanya di kawasan tersebut dan jika kita nak beri nama mengikut nama seseorang pasti kita nak anak kita mencontohi orang itu sekurang-kurangnya (pasti ada sesuatu tujuan di sebaliknya).


Apabila memulai sesuatu pekerjaan/ucapan dengan membaca بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ  , nilai uluhiyah akan kekal, sebaliknya jika tidak memulai dengan membaca بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ segala pekerjaan menjadi sia-sia.. Dailnya dalam surah al-Furqan ayat 23 Allah berfirman:


A023
Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan. (Al-Furqaan 25:23)
Menurut Ustaz Kariman debu di dalam ayat di atas bukanlah debu yang melekap di atas meja tetapi yang dimaksudkan di sini ialah debu yang amat ringan yang halus. lebih ringan daripada debu yang melekap di atas meja tu. itulah nilai amalan yang tak dimulai dengan membaca bismillah.. jadi sehebat manapun amalan di dunia tanpa dimulai ucapan بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ amalan itu tak ada nilai di sisi Allah swt.. menurut Tuan Guru Nik Abdul Aziz pula biar beberapa kali suapan makanan kita ke mulut kita eloklah kita ucapkan sebanyak suapan itu untuk mendapatkan nilai dp Allah swt (yang berkekalan/berterusan).. bila kita ucap بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ kita kena tanamkan dalam hati kita mengharapkan amalan kita berkekalan, abadi dan diterima Allah   ( Bagi guru-guru atau sesiapa saja yang terpaksa menaiki anak tangga insyaAllah boleh diamalkan apabila mendaki tangga, setiap kali melangkah naik/turun anak tangga dibacakan bismillah.. alangkah beruntungnya jadi cikgu jika dapat amalkan yang ini.. insyaAllah).. ini bukan bererti surirumah tak berpeluang! mereka juga boleh baca bismillah setiap kali memasukkan gorengan dalam kuali dsbnya .

Kedua, kalau tadi maksud
 بِ  sekarang maksud antara بِ dengan ٱسۡمِ .. ini bermakna dengan kudrat dan dengan taufiqNya, kekuatan dan kekuasaanNya, dengan pertolongan Alllah  ٱلرَّحۡمَـٰنِ dan Allah  ٱلرَّحِيمِ .. bila kita sebut nama Allah tanamkan dalam diri kita bahawa kita tak mampu nak lakukan sesuatu tanpa pertolongan Allah (La hawla walaa quwwataillabillaah) jadi bila dengan mengingati semua ini kita tak akan angkuh bila kita berjaya melakukan sesuatu pekerjaan (ingat bila kita angkuh atau ujub, amalan kita tak bernilai langsung di sisi Allah) dan jika kita tak berjaya kita tidak akan kecewa kerana kita sedar akan keberdayaan kita.. bahkan apabila kita selesai mengerjakan amalan kita digalakkan berdoa supaya Allah terima amalan kita yg diberi pertolongan olehNya.. ya! sesungguhnya kita tak berdaya berbuat apa2.(baca doa Nabi Ibrahim as dan anaknya Ismail as selepas selesai mendirikan binaan Kaabah; ( "Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui;") (Al-Baqarah 2:127).. 

Kita sebenarnya amat lemah.. ada hadis tentang bagaimana Nb Sulaiman ketika hendak mencampuri isterinya, dia lupa (bukan baginda menafikan)bahawa Allah yg Berkuasa Menentukan Segalanya.. pada masa tu Naib Sulaiman hanya nampak kehebatan dirinya dan dia mengungkapi: "Aku akan bergilir-gilir antara isteri-isteriku (100 org), aku akan punyai anak lelaki 100 orang dan akan aku jadikan kesemuanya tentera berjuang di jalan Allah" ..baginda lupa seketika akan Kudrat Allah lalu Allah menegurnya dengan memberikan hanya seorang anak lelaki itupun down syndrom.. lalu Nabi Muhammad saw memberi komen kalaulah pada waktu itu Nb Sulaiman menyandarkan kepada Allah swt dengan menyebut insyaAllah dan bismillah, insyaAllah baginda akan dapat 100 orang anak.

Adalah menjadi harapan kita segala amalan kita diterima dan kita amat mengharapkan balasan baik daripada Allah swt.. dengan itu apabila kita memulai sesuatu pekerjaan atau mengungkapkan sesuatu percakapan mulailah dengan membaca bismillahirrahmanirrahim dengan penuh kesedaran bahawa Allah akan menolong kita yang lemah. Tanpa pertolongan Allah kita takkan berjaya dala apa pekerjaanpun dan semoga kita mendapat keberkatan dalam setiap perkara dengan bismiilah.. semoga Allah menolong kita mendapatkannya..Amiin
.

Saturday, August 29, 2009

Luasnya Ruang Utk Zikrullah

Assalamu'alikum,


Banyak malam2 yang penuh dengan keberkatan/kebaikan Allah nyatakan dalam al-quran .. Antara malam2 yang penuh dengan kebaikan itu adalah malam2 antara 1 Zulhijjah hingga 10 Zulhijjah, malam antara 1 Muharram hingga 10 Muharram dan malam antara 10 Ramadhan sama ada 10 hari yang pertama atau 10 Ramadhan yang terakhir.. ini disebut dalam surah al-Fajr (1-6) serta dalam surah al-Qadr (1-5)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

وَٱلۡفَجۡرِ (١) وَلَيَالٍ عَشۡرٍ۬ (٢) وَٱلشَّفۡعِ وَٱلۡوَتۡرِ (٣) وَٱلَّيۡلِ إِذَا يَسۡرِ (٤) هَلۡ فِى ذَٲلِكَ قَسَمٌ۬ لِّذِى حِجۡرٍ (٥) أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (٦


Demi waktu fajar; (1) Dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah); (2) Dan bilangan yang genap serta yang ganjil; (3) Dan malam, apabila ia berlalu; (4) Bukankah yang demikian itu mengandungi sumpah (yang diakui kebenarannya) oleh orang yang berakal sempurna? (5) (Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka) (6)

dan dalam surah Al-Qadr (1-5)

إِنَّآ أَنزَلۡنَـٰهُ فِى لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ (١) وَمَآ أَدۡرَٮٰكَ مَا لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ (٢) لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٌ۬ مِّنۡ أَلۡفِ شَہۡرٍ۬ (٣) تَنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيہَا بِإِذۡنِ رَبِّہِم مِّن كُلِّ أَمۡرٍ۬ (٤) سَلَـٰمٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطۡلَعِ ٱلۡفَجۡرِ (٥

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, (1) Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? (2) Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. (3) Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); (4) Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! / (5)


Ini semua adalah WAKTU2 YG TERPILIH untuk memperbanyakkan zikrullah.. kita sepatutnya mencatat dalam buku harian kita sebagai langkah SUPAYA TIDAK TERTINGGAL WAKTU2 MUSTAJAB daripada berlalu begitu sahaja.. jika kita boleh menulis perancangan untuk aktiviti2 lain mengapa pula kita tidak boleh catat masa penting ini SEBAGAI TO DO NOTES KITA.. kita ada handphone yang canggih.. kata ustaz, rugilah kita kalau kita belanja beribu2 RM atau berjuta2 RUPIAH jika hp kita tu digunakan hanya untuk menerima panggilan, menekan button dial n sms sahaja..


Kita perlu kpd kehidupan yg SEMAKIN HARI SEMAKIN DEKAT DGN ALLAH dari hari ke hari, minggu ke minggu, bulan ke bulan dan seterusnya MENUJU KEMATIAN.. kita tak boleh hidup dengan TIDAK MENGINGATI ALLAH, kita tak boleh semakin liat mengingati Allah apabila semakin dekat dengan kematian.. Dalam Al-Quran, banyak ayat2 menyeru kita supaya mengingati Allah antaranya:

1.

فَٱذۡكُرُونِىٓ أَذۡكُرۡكُمۡ وَٱشۡڪُرُواْ لِى وَلَا تَكۡفُرُونِ (١٥٢


Maksudnya "Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)". (Al-Baqarah - 152)


2.

فَإِذَآ أَفَضۡتُم مِّنۡ عَرَفَـٰتٍ۬ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ عِندَ ٱلۡمَشۡعَرِ ٱلۡحَرَامِ‌ۖ

Maksudnya: "......Kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa, "talbiah" dan tasbih) di tempat Masy`arilharam (di Muzdalifah)......" (Al-Baqarah - 198)

3.

فَإِذَا قَضَيۡتُم مَّنَـٰسِكَڪُمۡ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ كَذِكۡرِكُمۡ ءَابَآءَڪُمۡ أَوۡ أَشَدَّ ذِڪۡرً۬ا‌ۗ

Maksudnya : "Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan dengan sebutan yang lebih lagi". (Al-Baqarah - 200)

4.

ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ (١٩١

Maksudnya: "(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (Ali-Imran - 191)

5.

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكۡرً۬ا كَثِيرً۬ا (٤١) وَسَبِّحُوهُ بُكۡرَةً۬ وَأَصِيلاً (٤٢

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang. (Al-Ahzab 41-42)

6.

فَإِذَا قَضَيۡتُمُ ٱلصَّلَوٰةَ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِڪُمۡ‌ۚ فَإِذَا ٱطۡمَأۡنَنتُمۡ فَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ‌ۚ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَـٰبً۬ا مَّوۡقُوتً۬ا (١٠٣


Maksudnya: "Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya". (An-Nisa' - 103)


7.

وَٱذۡكُر رَّبَّكَ فِى نَفۡسِكَ تَضَرُّعً۬ا وَخِيفَةً۬ وَدُونَ ٱلۡجَهۡرِ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ بِٱلۡغُدُوِّ وَٱلۡأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡغَـٰفِلِينَ (٢٠٥

Maksudnya: "Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya) dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. (Al-A'araf - 205)


8.

وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُ‌ۗ ...

Maksudnya : ... dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) ...(Al-'Ankabut - 45)


Dalam ayat Al-'Ankabut di atas Ibn Abbas ra memberi 2 pengertian iaitu:

i) Ingatan Allah swt kepada kita lebih agung daripada ingatan kita kepadaNya.

ii) Mengingati Allah swt itu lebih agung daripada ibadah2 yg lain.


Allah menggambarkan ORG2 YG LALAI DPD MENGINGATI ALLAH dlm ayat 142 an-Nisa'.. yakni Allah mencela sikap org2 munafik


إِنَّ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ يُخَـٰدِعُونَ ٱللَّهَ وَهُوَ خَـٰدِعُهُمۡ وَإِذَا قَامُوٓاْ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ قَامُواْ كُسَالَىٰ يُرَآءُونَ ٱلنَّاسَ وَلَا يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ إِلَّا قَلِيلاً۬ (١٤٢


Maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya) dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan solatnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman) dan mereka pula tidak mengingati Allah melainkan sedikit sekali (jarang-jarang). (an-Nisa' - 142)



Ada hadis2 yg menekankan kepentingan zikir.. antaranya ialah seperti berikut:


Rasulullah saw bersabada:



1. "Org yg mengingati Allah di tengah2 org2 yg lalai ibarat pohon yg hijau di tengah2 pohon yg kering"


2. "Org yg berzikir kpd Allah di tengah2 org lalai spt pahlawan di tengah2 para pengecut"


3. "(Allah berfirman yg bermaksud): "Aku bersama hamba2ku selama dia mengingatiKu dan bergerak kedua bibirnya denganKu"


4. "Tidak ada amal manusia yg lebih menyelamatkannya daripada siksa Allah daripada mengingati Allah"


5. "Siapa yg ingin hidupmewah di taman syurga, hendaklah memperbanyakkan zikrullah"


6. "Tujuh golongan yg dinaungi Allah pd hari yg tidak ada naungan kecuali naunganNya.. antaranya ialah lelaki yg berzikir kpd Allah di tempat yg sunyi lalu kedua2 matanya berlinangan krn takutkan allah"



7. "Suatu kaum yg duduk dalam majlis, mereka berzikir kpd Allah swt, pasti para malaikat menghampiri (mengelilingi) mereka.. Rahmat menyelimuti mereka dan Allah swt mengingati mereka kpd makhluk yg ada di sisiNya"


8. "Mana2 kaum yg duduk dalam majlis tp tidak berzikir kpd Allah swt atau tidak membaca selawat kpd Rasulullah saw mereka pasti ditimpa kerugian pada hari kiamat"


9. "Bagi org Mukmin suatu majlis yg baik dapat menebus sejuta majlis yg buruk"


Dipetik daripada Himpunan Ayat2 al-Quran dan Hadis karangan Imam al-Ghazali.


Bila diteliti gesaan Allah swt ttg zikrullah ini, jelas menunjukkan kita dituntut supaya melakukan zikrullah tak kira dalam keadaan apa sekalipun, krn secara praktiknya kita bukanlah sentiasa berada di atas sejadah selama 24 jam.. "Dalam semua keadaan" ini menunjukkan luasnya ruang Allah berikan kepada kita untuk mengingatiNya.. apabila kita bangun sahaja daripada tidur kita akan mulai zikrullah dengan menyebut" Sgl puji bagi Allah yg telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami dan kepadaNya tempat kami kembali" lalu ke bilik air berzikir lagi, sebelum masuk dg memohon perlindungan Allah dp syaitan jantan dan betina.. memakai pakaian, bercermin, minum, bergerak meninggalkan rumah dgn menyebut nm Allah dan bertawakkal kpdNya.. di atas kenderaan memuji Allah krn mengerakkan kenderaan kita, memohon pertolongan Allah dp kemalangan dan seterusnya.. seterusnya.. seterusnya hinggalah kita tidur dg menyebut "Dg nmMu ya Allah kami mati dan kami hidup".. begitulah Allah dan RasulNya mengajar kita ttg zikrullah dalam Islam sebagai cara hidup kita..

Di samping itu dengan zikrullah kita akan sentiasa mengingatkan mana yg Allah suruh kita buat dan mana yg Allah suruh kita tinggalkan.. kita akan sentiasa menjaga mana yang halal dan mana yg haram..



Bersambung... insyaAllah.. semoga dg takzirah ini kita sama2 berusaha mendapatkan manfaatnya.. mulai hari ini kita mulakan hidup kita dg banyak berzikir.. kata ustaz.. sesuatu yg kita nak, kita perlu berusaha bersungguh2.. Allah dah bagi kita fitrah untuk berbuat baik itu lebih banyak dp untuk berbuat jahat.. Allah sediakan kepada kita ruang berbuat baik itu lebih dp ruang untuk berbuat jahat.. cuma kita yg suka mengikuti hawa nafsu kita..


Kembalinya abang

Tak lama abang sulong kami satu2nya abang kami dp lima beradik semuanya perempuan (Hj. Mohd Yusof bin Hj Abdul Halim) yang kami kasihi menderita sakit.. masuk hospital Selayang mulai 25/07/2009 dikesan kanser, kemudian dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur untuk radioterapi.. sempat 3 kali rawatan radioterapi.. dan usaha memberikannya daun2 antikanser dan pil susu kuda liar, dll namun Allah telah memanggilnya.. Allah telah meminjamkannya kepada kami sejak Khamis 17/10/1949 (15 Ramadhan 1359) hingga Jumaat 28/08/2009 (7 Ramadhan 1430). Abang telah disemadikan di Felda Gunong Besut Satu selepas solat Jumaat.. Terima kasih kami kepada kak Yah (kakak ipar kami yang tabah menjaga abang kesayangan kami selama ini) Alhamdulillah Allah beri kekuatan dan ketabahan kepadamu. Semoga Allah membalas segala kebaikanmu dengan kebaikanNya.. Kepada abang, kami mendoakan agar abang damai di sana.. semoga Allah tempatkan abang di kalangan orang2 beriman dan para syuhada' kerana abang telah bersaksi bahawa TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ADALAH UTUSAN ALLAH, Abang, kini kami tinggal 3 beradik lagi krn salah seorang adik perempuanmu telah lama dipanggil Ilahi semasa beliau masih kecil.. tapi percayalah satu saat nanti kami jua akan menyusulmu, kakak kami dan kedua ibubapa kami krn setiap yang hidup pasti akan MATI..

Allahummaghfirlahu warhamhu wa'aafihi wa'fu'anhu.

Wednesday, August 26, 2009

Terima Award Lagi


Terima daripada anakku suhida.. terima kasih kak Ida bagi mak award ni.. I Love You!..

Nak bagi award ni kat Jihah, Ain dan Hany..

Sila amik ya!!

Tuesday, August 25, 2009

Kini Baru Ku Mengerti

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Assalamu'alaikum,


Saya baru saja selesai mendengar CD ceramah Ustaz Kariman Abdul Mu'in - Tazkirah Ramadan tentang Keistimewaan Orang Berpuasa. Ada dua CD.. dalam N3 yang LEPAS ada sentuh sikit tentang hadis popular yang nampak bertentangan dengan ayat2 al-Quran tetapi sebenarnya tidak.


Kali ini nak cerita ttg penerangan ustaz fasal hadis yang menunjukkan Islam amat menitikberatkan pembentukan akhlak yang mulia di kalangan umatnya sehingga Nabi Muhammad saw sendiri enggan menemui/mengakui umatnya yang buruk akhlaknya, mungkin orang itu daripada segi amalan ritualnya sah tetapi akhlaknya buruk.. Sabda Nabi : "Siapa yang suka menipu dia bukan golongan aku" maknanya kalau org itu menipu dia bukanlah umat Nabi Muhammad saw walaupun dia solat.


Sabda Nabi lagi : "Barangsiapa tidak meninggalkan perkataan2/perbuatan2 kotor/hina maka tiada keperluan kpd Allah daripada puasa orang itu" Hadis Sahih Bukhari.


Maksudnya apa saja yang dilakukan bukan sahaja menjaga diri daripada melakukan kerja2/tindakan yang bodoh atau perbuatan mencaci, mengumpat dan mencerca, membalas cerca orang terhadap kita pun tak boleh. sebaliknya katakan kpd org itu "sesungguhnya aku berpuasa, sesungguhnya aku berpuasa".


Allah menyenaraikan sifat2 yang perlu ada pada 'ibadul Rahmaan (hamba2 yg sentiasa mendpt rahmat/keredhaan) dlm ayat 63 surah al-Furqan Allah berfirman:


وَعِبَادُ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلَّذِينَ يَمۡشُونَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ هَوۡنً۬ا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلۡجَـٰهِلُونَ قَالُواْ سَلَـٰمً۬ا (٦٣


yang bermaksud : "Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang dirahmati/diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di atas muka bumi dengan sopan santun dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan ucapan salam (perkataan yang selamat daripada perkara yang tidak diingini); (63)


Allah memerintahkan kita memberi salam (bercakap yang baik2) hatta kepada org2 yang berbuat tidak baik kepada kita.. ini memang berat.


Berbuat BAIK kepada org yang berbuat BAIK kepada kita adalah PERKARA BIASA,
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat JAHAT kpd kita adalah DENDAM,
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat baik kepada kita adalah ZALIM,
Berbuat BAIK kpd orang yg berbuat JAHAT kepada kita inilah AKHLAK.


Untuk berakhlak berbuat baik kepada yang berbuat jahat ini kena diusahakan bersungguh2 krn ini fardhu 'ain bkn fardhu kifayah..


Bahawasanya Allah perintahkan kita beribadah spt solat, puasa zakat dll itu adalah sbg wasilah untuk mencapai matlamat.. matlamat nak masuk syurga tak nak masuk neraka, solat adalah wasilah untuk mengingati Allah dan mencegah melakukan yg mungkar.. puasa pula wasilah untuk mencapai takwa, tetapi Allah kutuk org yang solat walaupun solatnya nampak cantik lihat surah Al-Ma'un. begitu juga Allah masukkan org yang berpuasa ke dalam neraka.. kenapa?


Ada beberapa hadis Nabi Muhammad saw yang Ustaz huraikan di sini antaranya ialah:


1) "Puasa itu perisai, maka apabila seseorang kamu berpuasa janganlah mengerjakan sesuatu yang sia2/jangan bercakap kotor dan jangan bertindak bodoh.. jika seseorang memusuhimu, mencercamu dan mengejekmu katakanlah: "sesungguhnya aku berpuasa, aku berpuasa (2 kali)" dan jangan dilawan orang itu"


2) "Demi Allah Zat Yang nayawaku berada dalam genggamanNya sesungguhnya perubahan mulut org yang berpuasa lebih baik di sisi Allah daripada misk kerana dia meningalkan makan minum dan kemahuannya kerana Aku'


3) "Puasa itu adalah milikku dan Aku akan memberi balasan dan kebaikan akan dibalas 10 kali ganda"


Tentang hadis ke 2 ustaz kata selama ini kebanyakan daripada kita memahami perubahan bau mulut lebih baik daripada bau kasturi.. rupa2nya apa yang dimaksudkan di sini ialah perubahan perkataan, pertuturan, ucapan.. kalu dulu kita mengumpat, mengeji, mengejek, menyindir dan seumpama dengannya.. kita ubah kepada mengucapkan perkara2 yang baik2 tidak mengumpat, mengeji mencela, membuat fitnah, berbohong dan sebagainya.. memang benar selama ini saya faham bahawa bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi daripada bau kasturi rupa2nya tidak begitu..


Lalu kata ustaz bila diterjemahkan perubahan bau mulut, timbullah perbincangan tentang fiqh, tentang bersiwak, bersugi dan sebagainya, mungkin ada kebenarannya kata ustaz tetapi maksud ayat langsung tak sebut bau mulut tetapi perubahan mulut.. jadi kata ustaz mungkim bila sahur orang pun nak makan petai nak bagi bau busuk(untuk meningkatkan kebusukan)..


Saya berpendapat bahawa apa yang ustaz ni terangkan adalah betul kerana bukankah kita dilarang makan bawang ketika hendak ke masjid bagi mengelakkan bau (maknanya hadis ini tak sentuh ttg bau mulut ttp ttg perubahan percakapan dp yg kotor kpd yg elok) .. memang kalau ikut hadis yang lain di atas tu dan ayat al-Quran tadi kita disuruh berakhlak mulia.. kena jaga mulut. kena jaga tindakan.. kalau dulu laser sekarang janganlah laser lagi.. kita juga kena jaga perangai kita dan kata Ustaz lagi apa kata kita ikut akhlak Saidina Abu Bakar ra bilamana orang mengatakan beliau salah, lalu beliau katakan kepada orang itu.. kalau aku bersalah aku akan memohon ampun daripada Allah swt tetapi jika engkau yang bersalah nescaya aku akan mohon ampun bagi pihak engkau kepada Allah swt.


Jadi bila kita berpuasa pastikanlah semua anggota kita juga turut berpuasa agar amalan puasa kita tak sia2.. sama2lah kita tingkatkan usaha kita menjaga akhlak kita agar kita tidak dimasukkan ke dalam golongan org2 berpuasa tetapi dimasukkan ke dalam neraka..

Monday, August 24, 2009

Membayar Cukai Sendi

Assalamu'alaikum,


Coretan di bawah adalah lebih untuk peringatan kepada diriku yang sendi2ku sudah agak lemah.. bagaimanapun aku tetap bermohon agar suatu hari nanti Allah sembuhkan juga sakit sendi2ku.. Amiin..


Daripada Syaidatina 'Aisyah r.a katanya. Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud:


"Dijadikan manusia ini di atas 360 sendi, oleh yang demikian mana2 org yang bertakbir dengan Allah, bertasbih kepada Allah, berzikir kepada Allah, minta ampun daripada Allah dan membuang ranting atau duri2 di jalanan, mereka menyeru kepada yang makruf dan juga melarang yang mungkar bererti org itu berusaha untuk jauhkan dirinya daripada api neraka" - (Hadis riwayat Muslim).


Demikianlah sabda Nabi Muhammad saw tentang manusia mempunyai 360 sendi, dan bagi setiap sendi itu Allah menghendakki dikenakan cukai yang dinamakan cukai sendi yang merupakan sedekah dan zikir kepada Allah. Jika tidak dengan sedekah Allah menghendakki kita bertasbih, bertahmid, bertakbir dan beristighfar kepadaNya. Dengan demikian harga sendi yang Allah swt ciptakan itu sama ada dibayar dengan wang ringgit yang disedekahkan ataupun dengan sentiasa mengingatiNya.


Dengan adanya sendi manusia boleh bergerak dengan sempurna, melangkah dengan teratur, menghayun tangan bagi mengimbangi langkah, menoleh ke kanan dan ke kiri, mengerakkan jari bagi melakukan sebarang pekerjaan yang ringan mahupun yang berat malah beribu2 macam pergerakan boleh dibuat yang kesemuanya merupakan nikmat Allah.


Bayangkan jika manusia tidak dikurniakan sendi sudah pasti sukar untuk melakukan pergerakan, segala yang dibuat sentiasa amat terbatas, { Di sini saya bayangkan diri saya yang disc saya L4 dan L5 yang dah rapat ni, sentiasa sakit, dan tidak boleh bergerak dengan selesa, nikmat bersenam, berkebun dah tak ada, nak bergerak laju dah tak boleh, nak memusingkan tengkukpun tak berapa nak boleh, Ya Allah jgnlah jdkan aku org2 yag tak bersyukur, sesungguhnya hikmahnya disebalik ini hanya Engkau yang Tahu}Tanpa sendi manusia bergerak sama seperti robot {begitulah kdg2 usikan kepada diriku bila melihat pergerakanku}.


Harga yang Allah kehendaki mampu dibayar atau dilaksanakan oleh manusia, bersedekah wajib (zakat) atau yang sunat. Ini kerana Allah dah kurniakan rezeki kepada manusia untuk memudhakan melakukan sedekah. Walaupun begitu lebih mudah lagi membayar dengan zikrullah. Zikrullah boleh dilakukan di mana2 sahaja sama ada ketika berdiri, duduk, berbaring dan di mana sahaja. Ada ulama mentfasirkan bahawa berdiri tu bermaksud ketika solat, ketika senang, bahagia, untung dan nikmat2 yang indah, duduk pula bermaksud ketika susah, derita, rugi dan berbaring maksudnya waktu sakit terlantar.. bagaimanapun kita hendaklah sentiasa mengingati Allah walau dalam keadaan apa sekalipun.


Zikrullah bukan semata2 digerakkan di bibir, tetapi mengingati Allah yang sebenarnya ialah di dasar hati, pastilah kerja hati ini hanya manusia itu sendiri yang mengetahui. Yang paling penting zikir atau mengingati Allah swt ialah segala perlakuan hidup semuanya dalam lunas ketaatan dan dikawal syari'at. Apabila gagal mengingati Allah akan berlakulah segala kemaksiatan. Dengan mengingati kebesaran Allah, kesucian Allah manusia akan sedar tentang kekerdilan diri, tanpa sendi yang 360 kurniaan Allah itu manusia tidak berdaya melakukan apa2. Ketika memuji Allah sedarlah bahawa budi Allah swt tidak boleh ditandingkan dengan budi yang kita terima daripada manusia lain.


Sumber rujukan: Buku Mutiara 2 Tok Guru

 

Friday, August 21, 2009

Ikhlas Lebih Hebat Daripada Taufan

Assalamu'alaikum,



Rasulullah saw telah bersabda memberitahu tentang kejadian bumi ini. Pada peringkat awal keadaan bumi ini dalam keadaan datar yang tidak mantap, tanah tanih bergelombang bagaikan cecair. Lalu Allah swt menciptakan gunung-ganang sebagai pasak kepada bumi lalu dataran bumi menjadi kukuh dan dapat dihuni oleh manusia dan makhluk2 lain.



Setelah itu malaikat bertanya kepada Allah swt, selain gunung yang terdiri daripada batu pejal itu adakah lagi yang lebih kukuh dan kuat daripada batu pejal? Allah swt memberitahu malaikat bahawa selain batu pejal ada lagi makhluk yg lebih kuat iaitu besi.

Besi mempunyai sifat yang sgt keras mengatasi kekerasan batu. Oleh itu manusia mencipta pelbagai jentera dengannya yang mampu meruntuhkan gunung-ganang yang kukuh itu yang terdiri dpd batu yang kukuh hingga hancur lumat.



Malaikat bertanya lagi kepada Allah swt, apakah makhluk yg lebih kuat dpd besi? Allah swt memberitahu malaikat bahawa api mempunyai lebih kekuatan daripada besi, api mampu mengatasi kepejalan besi sehingga apabila kepanasan api yg tinggi dapat meleburkan besi menjadi cair.



Kemudian malaikat bertanya pula kepada Allah swt apakah makhluk gagah dan kuat boleh mengatasi kehebatan api? Maka Allah memberitahu bahawa air lebih berupaya mengatasi kehebatan api, terbukti bahawa air mampu memadam api.



Malaikat terus bertanya, apakah ada makhluk lain yg boleh mengatasi kehebatan air? Lalu Allah swt memberitahu malaikatNya, sesungguhnya angin adalah makhluk Allah yang lebih kuat daripada air. Sebab bila Allah swt menjadikan sekumpulan angin yang kuat bernama TAUFAN ia boleh menggelorakan lautan sehingga air melimpah lautan membanjiri daratan, melanda dan memusnahkan segala apa yang ada di permukaan bumi.



Malaikat masih tidak jemu bertanya kerana ingin tahu adakah makhluk Allah yang lebih hebat daripada semua makhluk Allah yg telah disebutkan di atas. Lalu Allah memberitahu dialah orang yang memberi sedekah secara senyap sehingga apabila tangan kanannya menghulur tangan kirinya tidak mengetahui.



Maksudnya ialah orang yg bersedekah dg penuh keikhlasan kerana ALLAH semata2. Dia merahsiakan daripada pengetahuan orang. Kekeuatan menahan daripada terbocor kepada pengetahuan orang lain itu dianggap sebagai kukuh daripada batu, besi dan air dan angin.



Allah swt menjelaskan bahawa seseorang yang mapu mengawal dirinya daripada sifat riya’ dan menunjuk2 ketika bersedekah atau menderma adalah makhluk Allah yang kuat mengekang dorongan nafsu mazmumah yg boleh merosakkan amalannya. Orang ini adalah org yg berjaya mengawal keikhlasan hati. Dengan itu dia berjaya daripada hasutan Iblis kerana Iblis tidak mampu untuk menyesatkan org2 yang IKHLAS

Thursday, August 20, 2009

Puasa Membentuk Manusia Bertakwa


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum,

HANYA tinggal beberapa hari lagi sebelum kita diberi keizinan Allah untuk bertemu Ramadan al-Mubarak yang mewajibkan untuk kita melaksanakan Rukun Islam ketiga iaitu berpuasa. Allah berfirman bermaksud: “Hai orang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa seperti diwajibkan atas orang sebelum kamu supaya kamu bertakwa.” (Surah Al-Baqarah, ayat 183)

Ramadan adalah medan tarbyiah bagi mempertingkatkan amal ibadah selain memberi keseimbangan aktiviti seharian umat Islam yang kurang baik sebelum ini.

Peranan puasa boleh disamakan dengan fungsi enjin yang menjadi bahagian terpenting kepada kereta. Jika ia tidak diperiksa atau diselenggara secara berkala bagaimana ia mampu berfungsi dengan baik dan tahan lama.

Ada beberapa peringkat harus diberi perhatian supaya termasuk dalam golongan puasa terbaik. Ini diingatkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW dalam sabdanya bermaksud: “Berapa ramai orang yang berpuasa mereka tidak mendapat apa-apa balasan melainkan lapar dan dahaga.”

Peringatan ini jelas menunjukkan kita perlu berpuasa seperti dikehendaki Islam supaya mendapat balasan Allah seterusnya menjadikan kita orang bertakwa.

Puasa peringkat pertama, puasa orang awam yang sekadar menahan diri daripada makan, minum dan tidak melakukan persetubuhan ketika siang. Namun pancaindera lain seperti mata, telinga, tangan, kaki, mulut, pemikiran dan lebih penting hati tidak dipelihara malah berlipat ganda melakukan perkara negatif yang mengurangkan pahala.

Puasa peringkat kedua ialah puasa ahlul khusus iaitu mereka menahan diri daripada makan, minum dan tidak mengikuti kemahuan syahwat serta menjaga anggota zahir lain daripada perbuatan yang keji. Namun mereka lalai mengingati Allah. Jasad saja yang berpuasa tetapi unsur terpenting iaitu hati mereka abaikan sehingga terus alpa terhadap Allah.

Puasa peringkat ketiga dan terbaik ialah puasa ahli khusus/ahlul ma’rifah iaitu mereka meninggalkan semua perkara di atas di samping menjaga hati supaya tidak lalai mengingati Allah. Segala amalan dilakukan semata-mata untuk mendapatkan keredaan Allah. Inilah martabat ibadah puasa nabi dan sidikin dan mendapat ganjaran besar di sisi Allah.

Konsep asas Allah mewajibkan kita berpuasa ialah supaya dapat menjadi hamba-Nya yang bertakwa. Menerusi puasa, beberapa panduan serta larangan ketika melaksanakan ibadah melahirkan rasa syukur kepada Allah, sifat kasih sayang sesama insan, perasaan yang mendorong kita saling membantu lebih-lebih lagi mereka yang memerlukan perhatian.

Puasa sempurna dapat melahirkan insan muttaqi iaitu modal insan yang amat bernilai dan mampu berkhidmat untuk agama Allah dengan penuh penghayatan dan mereka adalah nukleus bagi pembangunan mapan ummah.

Inilah golongan yang berjaya dilahirkan Muhammad SAW iaitu sahabat. Sifat serta kriteria sahabat dulu semakin terhakis kerana kehidupan hari ini berdepan pelbagai cabaran. Ada yang gugur dengan percubaan dan ada pula yang berusaha gigih menghadapinya. Ketibaan Ramadan kali ini adalah kesempatan terbaik untuk berusaha menggilap kembali semangat serta kesungguhan yang tertanam kukuh dan jitu dalam jiwa dan sanubari sahabat Nabi SAW.

Kadangkala sikap menjadi penghalang daripada menjiwai tujuan sebenar berpuasa. Sikap sebahagian umat Islam pada Ramadan ada yang bersungguh-sungguh beramal dan ada yang lalai. Masih ada antara kita yang berpuasa sebagai adat bukan ibadat. Faktor iman dan mengharapkan keredaan Allah tidak menjadi pendorong untuk melaksanakan ibadah.

Ada yang berpuasa sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi tidak menghalang daripada melakukan perbuatan mungkar seperti berdusta, mengumpat, menipu atau berkata lucah. Ada yang mengambil ringan sahur sehingga meninggalkannya sedangkan banyak hadis menyatakan kelebihan sahur. Ada yang bangun lewat sehingga tertinggal solat Subuh.

Ibadat solat fardu dan sunat hanya dilakukan pada Ramadan serta bersungguh-sungguh mengerjakan tarawih dan witir tetapi meninggalkan solat fardu. Bersungguh-sungguh dalam pelaksanaan ibadat pada Ramadan termasuk membaca al-Quran untuk diri sendiri, tetapi mengabaikan pembabitan ahli keluarga untuk sama beribadah.

Terlalu membandingkan antara imam solat tarawih sehingga sampai pada peringkat mengumpat dan menghina. Bersungguh-sungguh menghidupkan ibadat hanya pada awal sehingga pertengahan Ramadan sedangkan banyak hadis menyatakan kelebihan 10 hari terakhir antaranya lailatul qadar.

Tilawah al-Quran hanya pada Ramadan dan berakhir bersama Ramadan. Rajin membaca al-Quran, tetapi tidak berusaha memahami dan menghayati kandungannya sebagai panduan kehidupan seharian. Bersungguh-sungguh melaksanakan puasa, namun mengabaikan kewajipan lain seperti solat, menunaikan haji, menutup aurat, menghubungkan silaturahim, menuntut ilmu, menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran.

Tidak bersimpati dan mengambil berat terhadap saudara Islam yang mengalami penderitaan, kesusahan, kelaparan serta terus dengan sifat bakhil dan kedekut.

Mensia-siakan fadilat atau kelebihan iktikaf di masjid terutama pada 10 akhir Ramadan. Masa dihabiskan membuat persiapan 1 Syawal. Tidak salah untuk membuat persiapan tetapi kita terlepas satu masa dan ketika yang afdal melakukan ibadat.

Ramadan ialah proses membentuk mukmin muttaqi iaitu insan paling mulia di sisi Allah. Kemuliaan ini tidak diperoleh melainkan dengan usaha dan mujahadah yang tinggi.

Semoga Ramadan kali ini kita istiqamah melakukan tadarus al-Quran, beriktikaf, memperbanyakkan solat sunat, bersedekah, berzikir, sentiasa menjaga pancaindera daripada melakukan maksiat.

Cara itu pastinya akan mengekalkan momentum perubahan diri yang diperoleh hasil tarbyiah Ramadan.

Selamat berpuasa.. orang yang berpuasa ada dua kegembiraan.. satu ketika berbuka dan satu lagi ketika bertemu Allah.

Wednesday, August 19, 2009

Kikir atau Bakhil Tanda Tidak Bersyukur - Ingatan kepada diri sendiri

Assalamu'alaikum,


Pernah diceritakan oleh Rasulullah saw tentang tiga orang yang berpenyakit. Orang pertama sakit sopak, yang kedua rambut gugur dan yang ketiga buta. Setelah seorang tabib datang merawat ketiga2 orang yang sakit itu, sembuhlah sakitnya. Selepas beberapa waktu lelaki yang mendapat sakit sopak itu didatangi oleh seorang peminta sedekah yang sakit sopak, sayangnya peminta sedekah yang ada sopak ini tidak mendapat apa2 sedekah walaupun satu dirham.


Selang beberapa ketika pula, lelaki yang rambutnya gugur didatangi seorang peminta sedekah yang juga sakit rambut gugur, namun nasibnya sama seperti nasib peminta sedekah yang sopak mengunjungi rumah bekas pesakit sopak. Sementara itu lelaki buta yang telah sembuh daripada buta didatangi oleh seorang peminta sedekah yang buta. Nasib peminta sedekah buta ini agak baik kerana lelaki yang telah dapat melihat semula setelah diubati oleh seorang tabib sebelum ini tetap bersyukur dengan kurnia Allah, apatah lagi dengan matanya yang dapat melihat dia lebih mudah mendapatkan rezeki.


Tiba2 lelaki buta peminta sedekah ini menyatakan dia tak memerlukan wang atau harta yang dimintanya tadi, dia menyatakan dia tak memerluka harta dan wang dirham dalam kehidupannya kerana dialah malaikat yang datang untuk kali kedua menyamar sebagai manusia. Kali pertama dia datang sebagai tabib yang mengubati ketiga2 pesakit iaitu pesakit sopak, gugur rambut dan juga buta.


Menurut malaikat itu dia datang kepada ketiga2 manusia itu untuk menguji apakah mereka tergolong dalam kalangan orang2 yang bersyukur setelah sekian lama menghidap penyakit, lalu dia tahu hanya seorang sahaja yang bersyukur dengan nikmat yang Allah beri kepadanya. Orang buta ini yang dah sembuh ini bersyukur lantaran itu dia tidak bakhil untuk bersedekah, lebih2 lagi dia tahu betapa peritnya menjadi orang buta, jadi apabila dia sembuh daripada sakitnya, amat besarlah syukurnya kepada Allah Yang Maha Pengasih itu.


Kekayaan ada kalanya tidak memberi apa2 erti kepada pemiliknya terutama orang ditimpa penyakit. Seseorang yang sakit kadang2 selera nak makan tidak ada, walaupun makanan enak dan banyak terhidang di depan mata, lebih2 lagi jika doktor telah menetapkan beberapa pantang larang terhadap beberapa jenis makanan. Andaikata orang itu sembuh daripada sakit hendaklah dia bersyukur dan janganlah kikir.


Ya Allah lindungilah daku daripada sifat bakhil dan kedekut.

Sunnah Rasulullah SAW Dalam Bulan Ramadhan

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Assalamu'alaikum,


Bila kita menyelusuri sunnah Rasulullah saw dalam menyambut bulan Ramadhan kita akan dapati beberapa perkara yang diamalkan oleh Baginda Nabi:


1. Baginda selalu bergegas memenuhi panggilan kebaikan seperti Solat berjemaah, solat sunat, memberi sedekah, membaca al-Quran. Baginda bersabda: "Apabila datang malam pertama bulan Ramadhan, dibelenggulah syaitan dan jin, ditutuplah pintu neraka dan dibukalah pintu syurga, dan kemudian diserukan : "Wahai orang yang mendambakan kebaikan, datanglah! dan wahai orang tak suka kebaikan, bermalaslah!. Dan sesungguhnya dalam bulan Ramadhan ini setiap malamnya Allah swt membebaskan orang2 yang dikekehendakiNya daripada api neraka". (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim dan Imam at-Tirmizi) sila klik di sini untuk yang dihighligtkan di atas


2. Melipatgandakan amal perbuatan yang baik, sama ada yang fardhu ataupun yang sunat. Diriwayatkan oleh Salman, bahawa pada suatu hari di penghujung bulan Syaaban Rasulullah saw bersabda: "Wahai sekelian manusia, telah datang kepadamu bulan yang agung, penuh keberkatan, di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan: diwajibkan padanya berpuasa dan dianjurkan untuk menghidupkan malam2nya. Barangsiapa melakukan satu kebajikan pada malam ini, seolah2 dia mengerjakan satu perintah kebajikan dalam bulan lain, dan siapa yang mengerjakan ibadah wajib seolah2 mengerjakan 70 kali kewajiban tersebut pada bulan yang lain".


3. Baginda sangat pemurah dan sangat suka bersedekah serta memberi makan kepada orang yang berpuasa. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari, bahawa Rasulullah saw adalah orang yang paling pemurah lebih2 lagi pada bulan Ramadhan, dinukilkan bahawa baginda bagaikan hembusan bayu yang lembut membawa banyak kurnia, menabur kegembiraan di hati orang2 mukmin. Diriwayatkan juga baginda adalah seorang penderma yang tidak pernah menolak permintaan apapun terhadap baginda.


4. Banyak berdoa terutama ketika berbuka puasa, Baginda bersabda : "Saat2 berbuka adalah saat yang paling tepat dan mustajab bagi orang2 yang berpuasa untuk berdoa. dan doa yang selalu baginda ucapkan ialah : "YA ALLAH! HANYA KERANAMU AKU BERPUASA, DAN DENGAN REZEKIMU AKU BERBUKA, TELAH HILANG HAUS DAN DAHAGA, MAKA TETAP HAUSLAH BAGIKU PAHALA, YA ALLAH!"


5. Selalu bertadarus, setiap malam bulan Ramadhan Malaikat Jibril as datang menemui Rasulullah saw dan bersama2 membaca al-Quran saling berganti. Hikmah tadarus Rasulullah saw adalah untuk mengajarkan umatnya agar selalu membaca al-Quran.


6. Meningkatkan ghairah beribadah terutama pada malam2 10 terakhir bulan Ramadhan bagi tujuan meraih malam Lailatur Qadr. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda : "Barangsiapa beribadah pada malam Lailatur Qadr dengan penuh keimanan dan harapan, Allah akan mengampuni dosa2 yang telah dia lakukan"


Doa yang paling afdhal pada malam2 bulan Ramadhan ialah:"Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pengampun dan Maha Pemurah serta sangat suka memaafkan, maka ampunilah dosa2 kesalahan kami".


Itulah beberapa Sunnah Rasulullah saw dalam bulan Ramadhan yang pada dasarnya baginda mengajarkan umatnya untuk bersungguh2 meraih kebaikan yang ada pada bulan Ramadhan.


Sumber: dipetik daripada buku "Kaedah Menjadikan Puasa Berkesan oleh Ustaz Azharuddin Sahil"


Tuesday, August 18, 2009

Kisah Telur

Oleh : Zamri Keciks

Gambar diambil dari syarikat pengedar telur ayam, telur masin dan telur puyuh di Kg Melayu SubangDepa ni pemborong telur dimana telur-telur tersebut dibeli dari 'farm' dan dijual semula kepada pelanggan-pelanggan 'perniagaan' iaitu restoran-restoran dan kedai-kedai runcit.

Sebab tu lah bila beli telur kita kena basuh..tapi kalau dah jadi kes macam ni kena samak jawabnya...

Dulu aku sensitif pasal kes
1. Telur tak basuh bergelumang taik ayam,ada org yg jual roti canai, or roti telur, amik dari papan terus pecahkan kat roti.Tangan dah terkena tahi ayam kering lepas tu pap..pap henyak kat roti canai yang kita nak makan..ehhh geli aku!

2. Telur dibilas-rendam pakai air satu besen sahaja...(cara salah menyucikan najis menurut feqh) Kini tambah lagi satu...

3. Telur dijilat anjing dan bergelumang hama anjing...

Jurufoto ada menegur owner ni pasal anjing ni tak patut la melepak dengan telur-telur tu... Jawapan owner: Tarak!!! ini anjing tarak jilat itu telur, makan pun tarak... Memang la apek oi.....Masalahnya, aku nampak menatang anjing-anjing ni suka jalan hidu sana hidu sini dan moncong hidungnya yang basah tu menyentuh setiap objek yang dihidu....memang sedap sebagai penambah perisa masakan telur.

Moral of the story

Terpulang kepada diri masing-masing, tapi sila berhati-hati dan meneliti bila nak makan kat kedai makan.Aku fed up makin hari makin banyak isu taharah pasal kedai makan terserlah... no wonder umat Islam hari ni bukan main keras hatinya...disebabka n yang masuk ke dalam perut pun macam-macam jenis ingredient gamaknya.

Mungkin elok kita masak sendiri di rumah dengan telur-telur yang dibeli di pasaraya besar, sebab telur ni direct dari farm bukan dari pemborong.Itu pun kalau gudang depa tak guarded by canines.

AKU RASA DAH SAMPAI TAHAP SERUAN WAJIB NI, ORANG ISLAM MESTI MENGAMBIL TANGUNGJAWAB MENGELUARKAN DAN MEMPROSES MAKANAN UNTUK UMAT ISLAM, BUKAN MENGHARAPKAN ORANG LAIN PRODUCE DAN TEMPEK COP HALAL JAKIM. KITA NI SENSITIF SANGAT PASAL 'LOGO' HALAL..... KALAU YANG BUAT MAKANAN BUKAN ORANG ISLAM, APALAH HARAPANNYA.. ..

Ustaz Asraf b. Che Nor
Pemb. Hal Ehwal Islam

Sumber: Sini

Komen saya: Ini belum lagi tentang Udang Geragau.. baru2 ni keluar dalam Akhbar Sinar Harian..

Monday, August 17, 2009

Puasa Ramadhan - Niat

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Assalamualaikum,


Beberapa hari lagi kita nak sambut Ramadahan.. Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan berkat, rahmat dan maghfirah. Bulan ini selalu dinantikan kedatangannya oleh umat Islam, kerana pada bulan ini seseorang itu betul-betul dapat meningkatkan kuantiti dan kualiti dirinya sebagai seorang Muslim/Muslimah sebenar sama ada dengan memperbanyakkan amal ibadah ataupun dengan mengurangi dosa. Banyak sekali amalan2 yang boleh dibuat untuk mencapai peningkatan kuantiti dan kualiti tersebut. Berikut mari kita nilai amalan yang PERTAMA kita buat masa bulan Ramadhan iaitu NIAT



AMALAN PERTAMA - NIAT


Niat di dalam Islam adalah unsur yang sangat penting, kerana dalam Islam semua jenis pekerjaan baik adalah ibadah. Jadi niatlah yang menentukan kualiti, nilai atau credit bagi sesuatu amalan. Apa-apa amalan yang besar tidak dengan niat yang betul adalah sia-sia dan tidak mendapat apa2 atau tidak memberi kesan kepada pelaku, sebaliknya pekerjaan yang kecil kalau disertakan dengan niat yang betul iaitu dengan tulus ikhlas kerana ALLAH, untuk ALLAH dan bagi ALLAH, membawa impak yang amat besar dan mendapat pahala. Rasulullah menjelaskan dalam hadisnya: “Sesungguhnya hakikat amalan itu ditentukan oleh niat, dan sesunguhnya apa yang dikehendaki oleh seseorang itu adalah sesuai dengan niatnya”.



Sebahagian orang menganggap niat sebagai lafaz atau lafaz sebagai niat. Sebenarnya tidak semua lafaz itu dikategorikan sebagai niat. Seseorang yang dengan suara yang keras atau lembut membaca ushalli…. Ataupun nawaitu shauma ghadin … dan sebagainya belum dapat dikatakan dia telah berniat meskipun dia telah melafazkan berkali2. Ini kerana lafaz itu hanya boleh dikatakan niat jika disertakan dengan kekuatan hati, atau kekuatan batin dalaman bukan dengan kekuatan lisan semata2. Kekuatan dalaman hati dapat diekpresikan dengan lisan atau barangkali tidak. Kualiti niat bergantung kepada kekuatan batin bukan pada kuatnya suara yang keluar. Orang dapat sahaja berkata, : “AKU CINTA PADAMU” beribu-ribu kali dengan gaya dan ungkapan yang meyakinkan, tetapi benarkah dia betul2 cinta? Tentu jawapannya pada HATI.


Puasa adalah ibadah yang berat yang boleh mempengaruhi fizikal dan mental manusia. Oleh itu kekuatan NIAT seharusnya MESTI ada pada peringkat mula berpuasa lagi. Ini sesuai dengan peringatan daripada Rasulullah saw bahawa “ramai yang berpuasa tetapi tidak mendapat apa2 kecuali lapar dan haus”. Maksudnya: Jika kita daripada awal lagi kita tanamkan dalam hati dengan niat tulus ikhlas, keluar daripada lubuk hati yang paling dalam “puasa yang aku amalkan ini semata2 mencari keredhaan Allah” lalu akan timbul perasaan yang kuat untuk menyempurnakan puasa dengan nilai tambah yang lain seperti menahan godaan, rintangan untuk menuruti hawa nafsu seterusnya tidak melanggar larangan Allah swt.



BERNIAT yang ikhlas bererti kita telah mempunyai matlamat yang yang jelas, dengan niat yang ikhlas itu juga kita dapat melahirkan keinginan untuk melakukan ibadah2 tambahan. Orang yang jelas menetapkan matlamat tentu mahu mencapai matlamat, orang yang ikhlas sangat berhati2 dan berwaspada terhadap apa jua yang boleh mengurangi pahala puasanya berbeza dengan orang yang tidak bermatlamat, mereka hanya mendapat lapar dan dahaga.



NIAT dilakukan pada akhir bulan Syaaban iaitu awal bulan Ramadhan, boleh dilakukan pada malam hari selepas solat Isya’ atau setelah solat terawih ataupun selepas sahur. Sebahagian ulama memberikan pendapat bahawa niat boleh diperbaharui dengan mengulanginya dalam hati sewaktu makan atau sewaktu mendapat cubaan.. Ini lebih bersifat peringatan kepada diri sendiri agar tidak tergoda atau agar lebih bersemangat untuk melakukan ibadah tambahan. Peringatan ini boleh secara ‘sir’ atau jahar, katakan ‘aku berpuasa’ kepada diri sendiri atau kepada sesiapa yang cuba menjadikan puasa kita kurang berpahala.



Bayangkan bahawa tahun ini adalah tahun terakhir kita berpuasa dan tak ada kesempatan lagi nak berpuasa maka niatkanlah dengan tulus ikhlas bahawa pada tahun ini aku akan berpuasa tidak sekadar lapar dan dahaga sahaja.. “aku harus lakukan amal kebajikan sebaik mungkin dan sedapat mungkin aku akan jauhi perbuatan terlarang baik daripada perlakuan, kata2 mahupun sekadar terlintas dalam pemikiran”..



Ada orang berpuasa disertai matlamat tersembunyi (hidden goal) cth: nak kurangkan berat badan. Namun jangan jadikan tujuan untuk menguruskan badan itu sebagai tujuan utama. Meskipun orang berpuasa ada yang kurang berat badannya namun hendaklah setkan goal kita untuk meningkatkan darjah takwa kerana di dalam Al-Quran dinyatakan bahawa diwajibkan kita berpuasa supaya kita bertakwa.



Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. (Al-Baqarah - 183).


يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡڪُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِڪُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ (١٨٣


Nilai dan kadar takwa hanya kita sendiri yang tahu. Hanya kita yang boleh mengukur kualiti takwa kita sama ada meningkat atau menurun dibandingkan dengan tahun2 lepas.


Mudah2an kita sama2 dapat setkan matlamat berpuasa kita pada tahun ini. dengan NIAT yang betul Selamat Menyambut Ramadhan.

Untuk membaca lebih banyak maklumat tentang kelebihan berpuasa sila lihat di sini.

Friday, August 14, 2009

Khutbah Rasulullah SAW Menjelang Bulan Ramadhan

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Assalamu'alaikum,



Segala puji dan syukur kepada Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak serta memberikan kekuatan untuk menulis kali ini.

Selawat serta salam sebanyak-banyaknya buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.


Bulan Ramadhan adalah bulan yang amat dinanti-nantikan kehadirannya oleh umat Islam, kerana dalam bulan itu banyak peluang dan kesempatan yang baik bagi meningkatkan keimanan dan amal ibadah. Bulan Ramadhan dikenal sebagai bulan barakah (bulan yang penuh keberkatan), bulan maghfirah (bulan keampunan), sebagai bulan ibadah kerana di dalamnya pelbagai ibadah dapat dilakukan, iaitu ibadah puasa, solat , zakat, bersedekah, bertadarrus al-Quran, berzikir dan lain2 dan pahalanya pula dilipatgandakan.


Menjelang kedatangan ramadhan Rasulullah saw. berkhutbah kepada para sahabat dan umat Islam untuk menyambut kedatangan Ramadhan ini dengan persiapan yang rapi, dan mengisinya dengan amal ibadah dengan bersungguh2 serta berharap dengan sungguh2 kepada Allah swt akan keberkatan Ramadhan.

Berikut adalah sebahagian Khutbah Rasulullah Menjelang Ramadhan.

Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kamu sekalian bulan Allah dengan membawa berkah, rahmat dan maghfirah (keampunan). Bulan yang paling mulia di sisi Allah.


Hari-harinya adalah hari-hari paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. saat demi saatnya adalah saat-saat paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakanNya. Dalam bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu menjadi ibadah, amal-amalmu diterima, dan doa-doamu dimakbulkan.


Bermohonlah kepada Allah Rabbmu, dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan puasa dan membaca kitab-Nya. Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah pada bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan pada hari Kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fakir dan miskin.


Muliakanlah orang-orang tuamu, sayangilah yang muda, eratkanlah tali persudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu daripada apa yang tidak halal kamu memandangnya, dan pendengaranmu daripada apa yang tidak halal kamu mendengarnya.

Kasihanilah anak-anak yatim, nescaya kamu akan dikasihi manusia. Bertaubatlah kepada Allah akan dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu kerana itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hambaNya dengan penuh kasih.


Dia menjawab kepada hambaNya ketika mereka menyeruNya, Dia menyambut hambaNya, ketika mereka memanggilNya, dan Dia mengabulkan permintaan hambaNya, ketika mereka berdoa kepada-Nya.


Wahai manusia!

Sesungguhnya diri-dirimu tergadai karena amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat kerana beban dosamu, maka ringankanlah dengan memperpanjangkan sujudmu iaitu memperbanyakkan solat sunat (antaranya ialah solat Tarawih).


Ketahuilah! Allah swt bersumpah dengan segala kebesaranNya bahwa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabbul 'Alamin (pada hari kiamat nanti).


Wahai manusia!


Barangsiapa di antaramu memberi makanan untuk berbuka puasa kepada orang-orang mukmin yang berpuasa pada bulan ramadhan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang hamba sahaya, dan dia diberi keampunan atas dosa-dosanya yang lalu.Sahabat- sahabat bertanya, " Ya Rasulullah! Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian." Rasulullah saw menjawab, : "Jagalah dirimu daripada api neraka walaupun hanya bersedekah dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu daripada api neraka walaupun hanya bersedekah dengan seteguk air".


Wahai manusia!


Barangsiapa yang mempercantikkan akhlaknya pada bulan ini dia akan berhasil melewati jambatan sirathal mustaqin, yang pada hari itu, banyak kaki-kaki tergelincir. Barangsiapa yang meringankan pekerjaan pegawai atau pembantunya atau hambanya pada bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan ke atasnya pada hari Kiamat.

Barangsiapa menahan keburukannya pada bulan ini, Allah akan menahan murkaNya pada hari dia berjumpa denganNya. Barangsiapa memuliakan anak yatim pada bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari dia berjumpa denganNya.

Barangsiapa menyambungkan tali persudaraan (silatuarahim) pada bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmatNya pada hari dia berjumpa denganNya. Barangsiapa memutuskan kekeluargaan pada bulan ini, Allah akan memutuskan rahmatNya pada hari dia berjumpa denganNya. Barangsiapa melakukan solat sunat pada bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan daripada api neraka.

Barangsiapa memperbanyak selawat kepadaku pada bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa pada bulan ini membaca satu daripada ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Quran pada bulan-bulan yang lain.

Wahai manusia!


Sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak akan pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Syaitan-syaitan terbelenggu, maka mintalah agar syaitan tidak akan lagi pernah menguasaimu. Ali bin Abi Thalib ra berdiri dan berkata,"Ya Rasulullah! Apa amal yang paling utama pada bulan ramadhan ini? " Jawab Baginda, “Ya abal Hasan! Amal yang paling utama pada bulan ini adalah menjaga diri daripada apa yang diharamkan Allah."


Inilah sebahagian daripada khutbah Rasulullah saw yang dibacakan menjelang bulan Ramadahan. Baginda sedar betul akan kemuliaan bulan Ramadhan ini, bulan Ramadhan bukan sahaja diwajibkan kita berpuasa tetapi bulan yang padanya diperuntukkan banyak keberkatan.


Marilah menghayati isi khutbah ini agar puasa dan akitiviti kita dalam bulan Ramadhan tahun ini bertambah baik daripada tahun2 sebelumnya, dan semoga berkekalan sehingga tahun2 berikutnya.
Related Posts with Thumbnails