Wednesday, September 30, 2009

Nyawa Ibarat di Hujung Tanduk


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Sebenarnya hari ini nak tulis sambungan Aku Cinta Kamu Bukan Cinta Biasa siri 2 tapi semalam terbaca rencana Nyawa ibarat di hujung tanduk ni dalam Sinar harian.. Kisahnya seperti di bawah.. Saya pilih sebagai tajuk N3 kali ni.. kerana ada kaitan dengan tajuk N3 yg saya janji nak sambung.. Firman Allah dalam surah an-Nur ayat 63:

لَّا تَجۡعَلُواْ دُعَآءَ ٱلرَّسُولِ بَيۡنَڪُمۡ كَدُعَآءِ بَعۡضِكُم بَعۡضً۬ا‌ۚ قَدۡ يَعۡلَمُ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنكُمۡ لِوَاذً۬ا‌ۚ فَلۡيَحۡذَرِ ٱلَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنۡ أَمۡرِهِۦۤ أَن تُصِيبَہُمۡ فِتۡنَةٌ أَوۡ يُصِيبَہُمۡ عَذَابٌ أَلِيمٌ (٦٣

Maksudnya:Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu; sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang di antara kamu yang menarik diri keluar (daripada majlis Nabi) secara berselindung dan bersembunyi. Oleh itu, hendaklah mereka yang mengingkari perintahnya, beringat serta berjaga-jaga jangan mereka ditimpa fitnah ( bala bencana semasa di dunia) atau ditimpa azab seksa yang tidak terperi sakitnya (di akhirat). (63)

Sebelum dijelaskan tentang ayat ini harap bersabar dan baca rencana yg saya copy n paste ini terlebih dahulu.. mudah2an kita dapat pengajaran dan kita dapat bertazakkur dan bertafakkur.. tentang intelektual kita mmg dah ada pada diri kita maklumlah kita dah belajar di sekolah, maktab dan universiti..

..........................................................................................................................................................................

Sedih apabila melihat bencana Ribut Ketsana yang melanda kepulauan Luzon, Filipina beberapa hari lalu. Dalam sekelip mata puluhan ribu penduduk hilang tempat tinggal, malah maut meragut ratusan nyawa. Ia sesuatu yang tidak dijangka dan di luar kawalan manusia.

Angin kuat berkelajuan 96 kilometer sejam yang membawa hujan lebat itu telah menyebabkan banjir kilat dan kota Manila yang tidak pernah sunyi, lumpuh secara tiba-tiba.

Lebih malang lagi apabila kejadian itu berlaku di saat kita semua diancam oleh virus H1N1 yang turut meragut ribuan nyawa di serata dunia.

Sudah pasti kebimbangan diserang pelbagai penyakit turut menghantui banyak pihak. Risikonya semakin tinggi dan tahap virus itu merebak juga pada kadar yang membimbangkan.

Kita semua sedar semakin tua dunia semakin banyak penyakit yang melanda. Ia terjadi disebabkan banyak perkara. Mungkin faktor semula jadi satu daripada puncanya, tetapi saya juga percaya lebih daripada itu yakni manusialah yang bertanggungjawab atas apa yang kita deritai hari ini.

Dahulu, banyak kematian disebabkan pertumpahan darah, perang dan bunuh membunuh atas nama sebuah kemerdekaan ataupun penjajahan. Semuanya kerana sifat tamak dan ingin berkuasa.

Kemudian dengan kemajuan sains dan teknologi yang dikecapi kita gadaikan pula nyawa belia-belia dan generasi muda dengan keseronokan dan khayalan penyalahgunaan dadah. Dadah juga meragut banyak nyawa selain merosak dan memporak-perandakan hidup manusia. Lebih maju kita menikmati kehidupan lebih banyak dadah dihasilkan. Sehingga artikel ini ditulis, saya sendiri sukar untuk menghafal nama-nama dadah terbaru yang menjadi buruan anak-anak muda malah orang dewasa.

Selepas itu, apabila banyak negara berlumba-lumba mengeluarkan kenderaan sendiri, dan apabila taraf ekonomi manusia semakin baik, ramai yang mampu memiliki kereta apatah lagi motosikal.

Anak-anak remaja sebaik sampai usia layak memiliki lesen, terus diberi galakan untuk belajar memandu. Malah ada yang belum lulus ujian sudah dibelikan kenderaan. Kalau tidak Kelisa, pastinya Kancil jadi kebanggaan.

Lalu setiap kali musim perayaan jalan raya bertukar menjadi jalan maut. Kemalangan berlaku di mana-mana. Banyak pihak menuding jari ke sana sini. Sikap manusia, keadaan jalan, faktor kenderaan semuanya dikatakan punca kematian.

Itu belum lagi dikira dengan pelbagai penyakit maut akibat ‘terlebih makan’. Darah tinggi, kencing manis, sakit jantung, barah usus dan macam-macam lagi sentiasa menjadi igauan ngeri kita semua.

Kita khayal dan sentiasa beranggapan aku terselamat dan tidak berisiko, aku sihat dan tidak menagih dadah. Tetapi banyak lagi ancaman lain yang menunggu masa untuk menyerang tanpa kita sedari.

Menyedari hidup yang sudah tidak sesingkat mana dan ancaman demi ancaman melanda dunia, justeru janganlah kita memandai-mandai mencetuskan sengketa dan huru-hara pula. Baik di dalam negara, jiran tetangga atau di peringkat antarabangsa. Cukup-cukuplah dengan masalah yang sedia ada. Masalah rumah tak siap, masalah anak nak sekolah, masalah hutang keliling pinggang dan juga masalah tayar kereta yang perlu ditukar!

..........................................................................................................................................................................

Orait!! dah habis baca kan.. sekarang kita kaitkan dengan ayat di atas.. Ayat di atas sebenarnya adalah amaran paling keras dpd Allah swt supaya kita tidak membelakangi perintah Allah dan RasulNya, yakni jika melanggar perintah Allah dan RasulNya kita hendaklah khuatir krn dgn melanggarnya menyebabkan berlakunya fitnah. Fitnah di dunia ialah berlakunya bencana sebahagiannya adalah seperti yg ditulis oleh penulis di atas. Kemudian berlaku juga kesesatan yakni mengambil hukum bukan daripada al-Quran dan sunnah (ikut pendapat diri sendiri atau org lain yg bertentangan dengan Allah dan RasulNya) dan kita pun dah tahu dah banyak dah org mengaku Nabi & Rasul.. dan yang paling penting lagi ialah SIKSAAN/AZAB yang pedih menunggu di akhirat nanti.

Ayat ini nak suruh kita CINTAI ALLAH dan RASULNYA dengan mengikuti semua ajaran menurut al-Quran dan sunnah supaya kita dilindungi daripada fitnah dunia dan fitnah di akhirat.

Sekarang ini saya rasa semua orang mengetahui bahawa kehidupan kita sentiasa resah.. manakan tidak, dalam keadaan ekonomi meruncing seperti sekarang ramai org susah dan yg susah ini pula ramai pula mencari jalan penyelesaian yg singkat, mereka mencuri, meragut, merompak, menipu dan macam2 lagi cara utk mndptkan sesuap nasi.. kita yg pasang pagar elektrik, jeriji, pasang alarm pun tak berguna lagi.. Bukan itu sahaja, negara2 besar yg lain juga mungkin sentiasa mencari peluang untuk bertindak menghancurkan kita. Lihat apa yang kita makan bukankah penuh syubhah? Jadi apakah ikhtiar kita?

Sebab itulah kita kena patuh dan cinta kpd Allah dan RasulNya, cinta dan patuh adalah perlu.. jgn patuh tanpa cinta krn org yg patuh dia akan buat tapi sebenarnya dia munafik contohnya Abdullah bin Ubaiy dia solat, dia berkorban harta benda mendirikan masjid tetapi di belakang Nabi dia menentang ajaran Nabi. Cinta tanpa patuh juga tak berguna seperti bapa saudara Nabi Abu Talib yg sangat menyayangi Nabi tetapi tidak Islam.

Dalam hal ini ada yang menganjurkan baca doa daripada al-Quran selalu, baca boleh sebelum salam atau selepas salam, doanya dalam surah Yunus ayat 85

رَبَّنَا لَا تَجۡعَلۡنَا فِتۡنَةً۬ لِّلۡقَوۡمِ ٱلظَّـٰلِمِينَ (٨٥)

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas. (Yunus - 85)

Dan ayat 5 surah al-Mumtahina

رَبَّنَا لَا تَجۡعَلۡنَا فِتۡنَةً۬ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ وَٱغۡفِرۡ لَنَا رَبَّنَآ‌ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ (٥

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan pendirian dan keyakinan kami terpesong kerana penindasan orang-orang kafir dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami; sesungguhnya Engkaulah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (al-Mumtahina - 5)


Berdoalah dengan yakin, insyaAllah Allah mendengar doa kita.. Saya juga mengingatkan diri saya.. Ya Allah jauhkan aku dpd fitnah dunia, fitnah dajjal, fitnah kubur dan siksa api neraka.. Ya Allah sucikanlah hatiku. Amiin.



Saturday, September 26, 2009

Zikir Mohon Perkenan Allah (InsyaAllah)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْىۡءٍ إِنِّى فَاعِلٌ۬ ذَٲلِكَ غَدًا (٢٣) إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ‌ۚ وَٱذۡكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلۡ عَسَىٰٓ أَن يَهۡدِيَنِ رَبِّى لِأَقۡرَبَ مِنۡ هَـٰذَا رَشَدً۬ا (٢٤

Dan janganlah engkau sekali-kali berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, esok pagi (kemudian nanti). Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): Insya Allah dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa dan katakanlah: Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari pada ini. ( Surah al-Kahfi ayat 23 dan 24).

Kedua2 ayat di atas adalah merupakan pengajaran kepada Nabi Muhammad saw dan kita semua iaitu tentang perkataan yang mesti diucapkan apabila kita hendak melakukan sesuatu pekerjaan pada masa akan datang. Perkataan tersebut merupakan zikir atau doa yang berisi dengan permohonan kpd Allah supaya Allah memperkenankan apa yang akan kita lakukan. Perkataan itu ialah INSYA ALLAH.

Sebenarnya kedua2 ayat di atas merupakan teguran kpd Nabi Muhammad saw yang lupa mengucapkan 'Insya Allah" semasa berjanji untuk memberikan jawapan kepada beberapa soalan pada esok pagi. Baginda ditanya ttg roh, ttg pemuda yg melarikan diri ke dalam gua dan juga ttg Dzulqarnain. Baginda sudah pasti tidak mengetahui akan jawapannya kerana baginda memang tidak mengetahui akan hal2 tersebut namun baginda berharap pada esok hari baginda akan menerima wahyu drp Allah sbgai jwpn kpd persoalan2 tersebut, kerana pada kebiasaannya apabila ada org bertanya maka wahyu dpd langit akan terus menjawabnya.

Namun pada kali ini wahyu tak kunjung tiba. Demikianlah menurut kebanyakan
riwayat berlalu selama 15 hari. Nabi menjadi gelisah dan org2 kafir pula mendapat peluang untuk mendustakan baginda. Akhirnya turun ayat ini sebagai teguran kpd baginda supaya mengucapkan "Insya Allah" apabila berkeinginan untuk melakukan sesuatu pada masa yang akan datang. Ini adalah adab yg mesti diperhatikan oleh seorg hamba yg menyedari bahawa sgl sesuatu berlaku dgn kehendak allah. Kita boleh sahaja berkehendak tetapi Allah juga berkehendak dan tidaklah akan berlaku melainkan kehendak allah, kerana DIAlah sebenarnya Yang Maha Berkuasa di alam ini. Allah berfirman :

وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢٩

"
Dan kamu tidak dapat menentukan kemahuan kamu (mengenai sesuatupun), kecuali dengan cara yang diatur oleh Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam." (surah At-Takwir ayat 29).

Melalui kisah ini, dapatlah kita ambil pengajaran yg sangat berharga, iaitu pentingnya berzikir, khasnya pada masa dan keadaan2 tertentu, apa lagi yang sepenuhnya melibatkan kekuasaan Allah swt seperti menentukan perkara-perkara yang akan berlaku pada masa yg akan datang. Tidak ada sesiapapun di antara kita yg mampu menetapkan apa yg akan berlaku pada masa yg akan datang. Siapapun manusia, dgn kemampuan yg ada pd dirinya sendiri tak mampu dan tak pernah mendahului masa, tidak akan pernah mengetahui apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Jika ada yg mengaku mengetahui apa yg akan berlaku pada masa hadapan, dan mampu menetapkan apa yang akan terjadi, itu adalah pembohongan dan kesombongan. Alangkah bijaksana jika seseorang itu menyebut: Kita ini hanya mampu merancang/merencana tetapi Allah jua yang menentukannya supaya menjadi kenyataan.

Dalam satu hadis sahih ttg Nabi Sulaiman yg menginginkan anak seramai 70 org mengikut satu riwayat, 90 org menurut riwayat yg lain dan 100 org, mengikut riwayat yg lain lagi menginginkan apabila besar dan dewasa nanti menjadi pejuang2 agama Allah. Dan menurut riwayat, nabi Sulaiman diingatkan supaya menyebut "Insya Allah" namun Nabi Sulaiman tidak mengucapkannya. apa yang terjadi ialah Nabi Sulaiman hanya mendapat seorang anak sahaja itupun tidak sempurna sifatnya. Berkaitan dengan kisah Nabi Sulaiman ini, Nabi Muhammad saw bersabda : "Kalaulah Nabi Sulaiman itu mengucapkan 'Insya Allah' tentu dia akan mendapat apa yang dihajatkannya" (Sila rujuk tafsir Ibnu Katsir ttg kisah nabi Sulaiman ini).

JADI, jelaslah 'Insya Allah' adalah ZIKIR dan sekaligus DOA supaya Allah MEMPERKENANKAN apa yg kita kehendaki. 'Insya Allah' bermakna 'jika Allah menghendaki'. Maksud perkataan tersebut ialah memperakui bhw tanpa kehendak Allah tidak akan berlaku sesuatu perkara itu. Dengan menyebut 'Insya Allah bererti kita telah merendahkan diri dan mengagongkan Allah Yang Maha Berkuasa, mudah2an dgn sikap kita yg terpuji itu Allah memperkenankan apa yg kita kehendaki. Pada ketika itu sesuailah kehendak kita dengan kehendak Allah. Itulah yg disebut dgn taufiq Allah.

Hakikat ttg kehendak Allah ini mesti kita fahami dengan benar dan yakin dengan bersungguh-sungguh. Sungguh banyak ayat2 al-Quran yg menerangkan ttg sgl sesuatu brgantung kpd kehendak Allah. Dalam surah Ali-Imran ayat 26 dan 27 umpamanya menyebut
maksudnya:

"Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (26)
Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya(tanpa batas)"(27)
.


Orang2 yg berilmu dan beriman akan sentiasa menyedari perkara ini, dan ini akan melahirkan ketenangan dan kedamaian. Ketenangan didapatkan krn keyakinan terhadap Allah Yg Menghendaki kebaikan utk kita dan Dia pula Maha Berkuasa dan tidak ada sesiapa yg mampu menghalang KehendakNya. Perkataan 'Insya Allah' juga kita ketemui dalam Surah As-Saaffat ayat 102, keluar daripada mulut Nabi Ismail ketika Allah memerintahkan penyembelihannya. Allah berfirman: "
Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku daripada orang-orang yang sabar". (As-Saaffat - 102) .

Perkataan yg mulia ini juga keluar daripada mulut Nabi Yusof ketika mempersilakan orgtua dan saudara maranya untuk tinggal di Negeri Mesir dan akan mendapatkan keamanan. Allah berfirman:
Maka ketika mereka (Nabi Yaakub dan keluarganya) masuk (ke Mesir) menemui Yusuf, Yusuf segera menyambut serta memeluk kedua ibu bapanya, sambil berkata: "Masuklah kamu ke negeri Mesir, Insya Allah kamu berada di dalam aman. (Surah Yusuf ayat 99).

Perkataan agong ini juga diucapkan oleh Nabi Syu'aib di hadapan Nabi Musa as, Allah berfirman: "
Bapa perempuan(Syu'aib) itu berkata (kepada Musa): Aku hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang daripada dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama lapan tahun; dalam pada itu, jika engkau genapkan menjadi sepuluh tahun, maka yang demikian itu adalah daripada kerelaanmu sendiri dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu; engkau akan dapati aku Insya Allah, daripada orang-orang yang baik layanannya. (Al-Qasas ayat 27)

Demikianlah perkataan 'Insya Allah' yg merupakan ZIKIR dan DOA. Mudah2an kita sentiasa ingat untuk mengucapkannya tidak hanya di mulut tetapi dgn kefahaman dan keyakinan di hati. INSYA ALLAH.

Friday, September 25, 2009

Puasa Sunat Syawal

Puasa 6 hari dalam bulan syawal merupakan satu ibadah yang sangat dituntut selepas menunaikan kewajipan puasa sebulan Ramadhan. Ia bertepatan dengan konsep ibadah yang disebut oleh Allah dalam firmanNYa:

فإذا فرغت فانصب وإلى ربك فارغب

Maksudnya:Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), (7) Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). (8)(Surah Al-Insyirah ayat 7 - 8)

Galakan berpuasa 6 hari Syawal sabit dengan hadis yang sangat banyak. Antaranya daripada Abi Ayyub al-Ansari radhiyallahu anhu bahawa Nabi saw bersabda:

من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فذاك صيام الدهر

Maksudnya: Sesiapa berpuasa Ramadhan kemudian mengekorinya dengan 6 hari di bulan Syawal, maka ia adalah puasa selama setahun (hadis riwayat Muslim no 1984).


Daripada Thauban radiyallahu anhu bahawa Nabi saw bersabda:

:من صام رمضان وستة أيام بعد الفطر كان تمام السَنَةِ من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها

Maksudnya: sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan 6 hari pada bulan Syawal selepas hari raya 'Idul Fitri, adalah ia berpuasa setahun penuh. Sesiapa yang mendatangkan satu kebaikan, baginya 10 kali ganda seumpamanya.(Hadis riwayat Ibn Majah no 1705. Juga diriwayatkan oleh Nasaei, Darimi dan Bazzar).


Menurut Imam Nawawi: disunatkan melakukannya secara berturut-turut pada awal syawal. Sekiranya dilakukan secara berasingan hukumnya harus. (al-Majmu Syarh al-Muhazzab, juz 6, hlm. 427).


Menurut Sanani pula: Ketahuilah bahawa ganjarannya terhasil bagi orang yang melakukannya secara berasingan atau berturutan selepas raya atau di pertengahan bulan. (Subul al-Salam, juz 1, hlm. 582).


Ulama berbeza pendapat dalam menentukan hukum menggabungkan puasa qada dan 6 hari syawal ini.


Menurut kebanyakan ulama, niat puasa yang mengabungkan antara Qada dan puasa sunat Syawal hanya menjadikan ia sah untuk puasa qada sahaja. Menurut Ibn Hazim kedua-duanya tidak sah. (al-Muhalla, juz 4, hlm. 302) Hujah mereka ialah kerana kedua-dua ibadah tersebut merupakan ibadah yang dimaksudkan dan menjadi matlamat secara tersendiri. (Ibn Rajab al-Hanbali, al-Qawa`id, hlm. 24).


Puasa Qada Ramadhan adalah dituntut kerana meninggalkan puasa Ramadhan. Puasa 6 Syawwl pula dituntut sebagai ekoran daripada puasa wajib Ramadhan.


Mereka sepakat bahawa menggabungkan niat dibolehkan pada ibadah yang berbentuk alat atau pada ibadah yang saling kait-mengait.


Misalnya seorang yang berjunub pada hari Jumaat berniat mengangkat hadas dan mandi sunat Jumaat sekaligus. Janabah terangkat dan pahala mandi Jumaat akan terhasil. Ini kerana ibadah mandi hadas adalah alat untuk mendapat kesucian. Ibadah mandi sunat Jumaat juga bertujuan untuk membersihkan diri. Begitu juga sekiranya satu amalan itu sememangnya menjadi matlamat manakala satu lagi pula bukan menjadimatlamat. Misalnya seseorang memasuki masjid lalu menunaikan solat sunat sebelum Zohor dan berniat tahiyyatul masjid sekaligus. Ini kerana solat sunat Tahiyyatul masjid tidak menjadi matlamat tetapi yang jadi matlamat ialah solat yang perlu didirikan apabila masuk masjid. Solat sunat sebelum Zohor pula sememangnya menjadi matlamat kerana ia adalah solat yang ada ganjarannya tersendiri.


Sekiranya kedua-duanya menjadi matlamat maka ia tidak boleh digabungkan. Contohnya mengabungkan antara Qada subuh dan sunat Dhuha. Qada subuh dituntut kerana meninggalkan solat. Sunat Dhuha pula dituntut kerana masuknya waktu Dhuha. (Ibn Rajab al-Hanbali, al-Qawa`id, hlm. 24).


Sebahagian ulama mengharuskan gabungan antara niat qada dan niat puasa sunat.


Mereka berhujah dengan umum dalil umum tentang niat iaitu sabda Nabi saw:

إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى

Maksudnya: Amalan-amalan itu hanyalah berdasarkan niat-niat. Dan setiap orang mendapat hanya apa yang diniatkan. (Hadis riwayat Bukhari no1 dan Muslim no 3530).


Bentuk pengambilan dalilnya ialah: orang yang berpuasa tadi berniat kedua-duanya. Justeru, terhasillah pahala bagi kedua-duanya.


Menurut Zakariya al-Ansari:Sekiranya dia berpuasa dalam bulan Syawwal kerana qada puasa Ramadhan atau lainnya sama ada nazar atau sunat yang lain, terhasillah baginya pahala sunat Syawal kerana paksinya ialah pada wujudnya puasa pada enam hari di bulan Syawal meskipun tidak menyedarinya. Namun, ia tidak mendapat pahala penuh puasa syawal melainkan dengan niat berpuasa 6 hari Syawal lebih-lebih lagi orang yang terluput puasa ramadhan kerana tidak menepati atas dirinya kaedah berpuasa ramadhan dan mengekorinya dengan 6 hari syawwal (al-Syarqawi `ala al-Tahrir, juz 1, hlm. 427).

SUMBER DI SINI

Thursday, September 24, 2009

Zikir Mengakui Kehendak dan Kuasa Allah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

وَلَوۡلَآ إِذۡ دَخَلۡتَ جَنَّتَكَ قُلۡتَ مَا شَآءَ ٱللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِٱللَّهِ‌ۚ إِن تَرَنِ أَنَا۟ أَقَلَّ مِنكَ مَالاً۬ وَوَلَدً۬ا (سُوۡرَةُ الکهف٣٩

Dan sepatutnya semasa engkau masuk ke kebunmu, berkata: (Semuanya ialah apa yang dikehendaki Allah)! (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah)? Kalau engkau memandang aku sangat kurang tentang harta dan anak berbanding denganmu. (Surah Al-Kahfi ayat 39)


Ayat ini adalah ayat yg berada di antara ayat2 yg menerangkan ttg 2 orang lelaki pemilik kebun. Salah seorg dp mereka mukmin yg miskin dan yg seorg lagi kafir tetapi kaya raya. Dalam tafsir Imam Ar-Raazy disebutkan kedua2 org ini adalah adik beradik yg mewarisi harta org tua mereka. Pada mulanya mereka mempunyai harta yg sama banyak, namun yg beriman antara mereka telah menginfakkan harta tersebut pada jalan Allah. Manakala yg kafir telah memiliki 2 bidang kebun anggur yg subur2 dikelilingi pula pokok2 kurma sehingga kebun2nya menjadi lebih terpelihara dp hakisan. Di samping itu kebunnya diairi oleh sungai yg mengalir air yg banyak. Pendek kata kedua kebun org kafir ini sangat istimewa krn memiliki kelebihan yg banyak tambahan pula belum pernah kurang dalam menghasilkan buah yg beraneka pilihan.

Kekayaan yg melimpah itu membuatkan si kafir itu menjadi angkuh. Kepercayaan bahawa Allahlah yg mengayakan dan memiskinkan sesorg tidak ada pada dirinya, Dia menganggap bhw sgl sesuatu berlaku bukan dg Kehendak dan Kuasa Allah.

Sikap tercelanya itu diketahui oleh saudaranya yg mukmin tadi. Lalu saudaranya itu menasihatinya demi menyelamatkannya daripada azab. Namun saudarnya yg kafir tadi tidak mahu mempedulikan nasihatnya bahkan menjawab: "Hartaku lebih banyak daripada hartamu dan pengikut-pengikutku lebih kuat"

Nasihat yg disampaikan ialah supaya saudaranya itu mengaku bahawa "Semuanya YG BERLAKU di alam ini ialah APA yang dikehendaki Allah dan TIDAK ADA KEKUATAN MELAINKAN DENGAN PERTOLONGAN ALLAH". Pengakuan tersebut hendaklah dia tunjukkan semasa masuk ke dalam kebun yg dimilikinya itu, kerana kebunnya menjadi subur dan mendatangkan hasil yg banyak adalah atas KEHENDAK DAN PERTOLONGAN ALLAH. Allahlah yg menjadikan kebun itu menumbuhkan tanam2an, Allahlah yg menjadikan tanam2an itu berbuah, mengalirkan air ke kebunnya.. Jadi apabila ingin memasuki kebunnya sepatutnya dia mengucapkan 'Masya Allah' maksudnya apa2 yg Allah kehendaki: apa sahaja yg Allah kehendaki untuk terjadi pasti akan terjadi, ataupun apa sahaja yg kita saksikan tidak ada yg lepas daripada kehendak Allah. Umpamanya adanya gunung yg besar, kukuh dan indah, adanya kebun yg subur luas dan menghasilkan tanaman yg banyak, adanya anak yg cerdas, cantik dan sopan, adanya org kaya yg bijak dan pemurah, semuanya itu adalah apa2 yg Allah kehendaki. Maka apabila kita kagum dg apa yang berlaku hendaklah kita ucapkan 'Masya Allah' sebagai mengakui KEBESARAN dan KEKUASAAN ALLAH.

'Laa Quwata Illaa Billaah' pula bermaksud 'tidak ada kekuatan kecuali dengan Allah'; tidak ada satu kekuatanpun yg boleh menyampaikan sesuatu kehendak (impian) menjadi kenyataan melainkan dengan pertolongan Allah. Kita boleh sahaja berkehendakkan menanam pelbagai jenis tanaman dengan harapan mendapat pelbagai hasil buah2an atau sayur2an namun ingat! kekuatan kita amat terhad. Kita tak mungkin mampu menanam dan membajai tanaman kita tanpa pertolongan Allah. Jadi apabila kita mengucapkan 'Masya Allah' apabila melihat sesuatu yg kita kagum teruskanlah menyebut 'Laa Quwata Illaa Billaah'. Dengan itu kita menunjukkan kerendahan dan kelemahan kita di hadapan Allah Yang Maha Tingai dan Maha Kuasa.

Perkataan ini adalah sebagai ZIKIR dan sekaligus DOA apabila kita melihat sesuatu tanda KEBESARAN & KEKUASAAN ALLAH. Tidaka ada yg berlaku tanpa kehendak Allah. Ini bererti KEHENDAK ALLAH adalah penentu sesuatu. Memang kita sendiri mempunyai kehendak tetapi bukan penentu sesuatu. Ada Hadis mafhumnya :"Janganlah kamu mengatakan ini adalah apa-apa yg Allah kehendaki dan yang si fulan kehendaki, akan tetapi katakanlah ini adalah apa-apa yang Allah kehendaki kemudian si fulan itu juga berkehendakkan demikian". (H.R Abu Daud)

Di sini jelas bhw Allah kehendak Allah adalah penentu bagi sesuatu yg berlaku. Hakikat inilah yg ditolak oleh pemilik kebun yg tidak beriman tadi. Penafiannya itu menampakkan kekufurannya kpd Allah yg Maha Berkehendak. Kesombongannya itu membawa padah kerana keengganannya menyebut 'Masya Allah, Laa Quwata Illaa Billaah' akhirnya kedua2 kebunnya dibinasakan oleh Allah.

SUNGGUH satu pengajaran bagi kita supaya mengamalkan ZIKIR ini dengan kefahaman dan keyakinan. Dalam sebuah hadis, Rasulullah saw mengajar ZIKIR ini kpd anak perempunnya untuk diamalkan pada waktu pagi dan petang. Hadis yg mafhumnya : Sesungguhnya Nabi mengajar anak perempuannya dan bersabda : " Katakanlah jika kamu berada di pagi hari 'Subhanallah wa Bihamdih', 'Laa Quwata Illaa Billaah'; 'Masya Allah kaana wa ma lam yasya' lam yakun' sesiapa yg mengatakannya di pagi hari maka akan dipelihara hingga ke petang dan sesiapa yang mengatakan di petang hari maka akan dipelihara hingga ke pagi hari''. (H.R. Abu Daud)

Begitulah pembahasan yg sederhana ttg ZIKIR 'Masya Allah, Laa Quwata Illaa Billaah' menerusi tafsir ayat 39 surah al-Kahfi. Semoga kita dapat mengambil manfaat daripadanya. Wallahua'alam.

Sunday, September 20, 2009

Panduan Solat 'Idulfitri dan 'Iduladha

Assalamu'alaikum,

1. Diriwayatkan daripada Abu Said, ia berkata : Adalah Nabi (S.A.W.). pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha keluar ke mushalla ( padang untuk solat ), maka pertama yang baginda kerjakan adalah solat, kemudian setelah selesai beliau berdiri menghadap kepada manusia sedang manusia masih duduk tertib pada Saf mereka, lalu baginda memberi nasihat dan wasiat (khutbah ) apabila baginda hendak mengutus tentera atau ingin memerintahkan sesuatu yang telah baginda putuskan, baginda perintahkan setelah selesai beliau pergi. (H.R. : Al-Bukhary dan Muslim )

2. Telah berkata Jaabir (R.A.): Saya menyaksikan solat 'ied bersama Nabi (S.A.W.). Baginda memulai solat sebelum khutbah tanpa azan dan tanpa iqamah, setelah selesai baginda berdiri bertekan atas Bilal, lalu memerintahkan manusia supaya bertaqwa kepada Allah, mendorong mereka untuk taat, menasihati manusia dan memperingatkan mereka, setelah selesai bainda turun mendatangi saf wanita dan selanjutnya beliau memperingatkan mereka. (H.R : Muslim )

3. Diriwayatkan dari Ibnu Umar (R.A.). ia berkata : Umar mendapati pakaian tebal dari sutera yang dijual, lalu beliau mengambilnya dan membawa kepada Rasulullah (S.A.W.). lalu berkata : Ya Rasulullah belilah pakaian ini dan berhiaslah dengannya untuk hari raya dan untuk menerima utusan. Maka bagindapun menjawab : Sesungguhnya pakaian ini adalah bagian orang-orang yang tidak punya bagian di akhirat (yakni orang kafir). ( H.R Bukhary dan Muslim )

4. Diriwayatkan daripada Ummu 'Atiyah (R.A.). ia berkata : Rasulullah (S.A.W.). memerintahkan kami keluar pada Aidilfitri dan Aidiladha semua gadis-gadis, wanita-wanita yang haid, wanita-wanita yang tinggal dalam kamarnya. Adapun wanita yang sedang haid mengasingkan diri dari mushalla (tempat solat 'ied ), mereka meyaksikan kebaikan dan mendengarkan dakwah kaum muslimin (mendengarkan khutbah ). Saya berkata : Ya Rasulullah bagaimana dengan kami yang tidak mempunyai jilbab? Baginda bersabda: Supaya saudaranya meminjamkan kepadanya dari pada jilbabnya. (H.R : Jama'ah)

5. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik (R.A.). ia berkata : Adalah Nabi (S.A.W.). Tidak berangkat menuju mushalla kecuali baginda memakan beberapa biji kurma, dan baginda memakannya dalam jumlah bilangan ganjil. (H.R. : Al-Bukhary dan Muslim )

6. Diriwayatkan daripada Burayaidah (R.A.). ia berkata : Adalah Nabi (S.A.W.) keluar untuk solat Aidilfitri sehingga makan terlebih dahulu dan tidak makan pada solat Aidiladha sehingga beliau kembali daripada solat 'ied. ( H.R : Ibnu Majah, At-Tirmidzi dan Ahmad)

7. Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas (R.A.). ia berkata : Bahwasanya Nabi (S.A.W.). keluar untuk solat Aidilfitri dua raka'at, tidak solat sunah sebelumnya dan tidak pula sesudahnya. (H.R : Bukhary dan Muslim )

8. Diriwayatkan daripada Jaabir (R.A.). ia berkata : Adalah Nabi (S.A.W.) apabila keluar untuk solat 'ied ke mushalla, beliau menyelisihkan jalan (yakni waktu berangkat melalui satu jalan dan waktu kembali melalui jalan yang lain ). (H.R : Bukhary )

9. Diriwayatkan dari Yazid bin Khumair Arrahbiyyi (R.A.). ia berkata : Sesungguhnya Abdullah bin Busri seorang sahabat nabi (S.A.W.). keluar bersama manusia untuk solat Aidilfitri atau Aidiladha, maka beliau mengingkari keterlambatan imam, lalu berkata : Sesungguhnya kami dahulu ( pada zaman Nabi (S.A.W.) pada jam-jam seperti ini sudah selesai mengerjakan solat 'ied. Pada waktu ia berkata demikian adalah pada solat Dhuha. (H.R. : Abu Daud dan Ibnu Majah)

10. Diriwayatkan daripada Abi Umair bin Anas, diriwayatkan daripada seorang pamannya dari pada golongan Anshar, ia berkata: Mereka berkata: Kerana tertutup awan maka tidak terlihat oleh kami hilal Syawal, maka pada pagi harinya kami masih tetap puasa, kemudian datanglah satu kafilah berkendaraan di akhir siang, mereka bersaksi di hadapan Rasulullah (S.A.W.) bahawa mereka kelmarin melihat hilal. Maka Rasulullah (S.A.W.) memerintahkan semua manusia ( ummat Islam ) agar berbuka pada hari itu dan keluar menunaikan solat 'ied pada hari esoknya. (H.R. : Lima kecuali At-Tirmidzi)

11. Diriwayatkan daripada Azzuhri, ia berkata : Adalah manusia (para) sahabat) bertakbir pada hari raya ketika mereka keluar dari rumah-rumah mereka menuju tempat solat 'ied sampai mereka tiba di mushalla ( tempat solat 'ied ) dan terus bertakbir sampai imam datang, apabila imam telah datang, mereka diam dan apabila imam bertakbir maka merekapun ikut bertakbir. (H.R.: Ibnu Abi Syaibah)

12. Diriwayatkan bahawa Ibnu Mas'ud (R.A.). bertakbir pada hari-hari tasyriq dengan lafadz seperti berikut: (artinya): Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tidak ada Illah melainkan Allah dan Allah Maha Besar, Allah Maha Besar dan bagiNya segala puji. (H.R. Ibnu Abi Syaibah dengan sanad shahih )

13. Diriwayatkan daripada Amru bin Syu'aib, daripada ayahnya, daripada neneknya, ia berkata : Sesungguhnya Nabi (S.A.W.). bertakbir pada solat 'ied dua belas kali takbir. dalam raka'at pertama tujuh kali takbir dan pada raka'at yang kedua lima kali takbir dan tidak solat sunnah sebelumnya dan juga sesudahnya. (H.R. : Amad dan Ibnu Majah )

14. Diriwayatkan daripada Samuroh, ia berkata: Adalah Nabi (S.A.W.). dalam solat kedua hari raya beliau membaca: Sabbihisma rabbikal A'la dan hal ataka haditsul ghosiah. (H.R. : Ahmad )

15. Diriwayatkan daripada Abu Waqid Allaitsi, ia berkata : Umar bin Khaththab telah menanyakan kepadaku tentang apa yang dibaca oleh Nabi (S.A.W.). Waktu solat 'ied . Aku menjawab : baginda membaca surah (iqtarabatissa'ah ) dan ( Qaaf walqur'anul majid). (H.R. : Muslim )

16. Diriwayatkan daripada Zaid bin Arqom (R.A.). ia berkata : Nabi (S.A.W.). Mendirikan solat 'ied, kemudian baginda memberikan ruhkshah / kemudahan dalam menunaikan solat Jumaat, kemudian baginda bersabda : Barang siapa yang mahu solat Jumaat, maka kerjakanlah. (H.R. : Imam yang lima kecuali At-Tirmidzi )

17. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah (R.A.). bahwasanya Nabi (S.A.W.). bersabda pada hari kamu ini, telah berkumpul dua hari raya (hari Jumaat dan hari raya), maka barang siapa yang suka solat Jum'at, maka solatnya diberi pahala sedang kami akan melaksanakan solat Jum'at. (H.R: Abu Daud )


KESIMPULAN
Hadits-hadits tersebut memberi pelajaran kepada kita tentang adab-adab solat hari raya seperti berikut:

Pakaian: Pada saat mendirikan solat kedua hari raya disunnahkan memakai pakaian yang paling bagus. (Dalil: 3 )

Makanan: Sebelum berangkat solat Aidilfitri disunnahkan makan terlebih dahulu, jika terdapat beberapa butir kurma, jika tidak ada maka makanan apa saja. Sebaliknya pada Aidiladha, disunahkan tidak makan terlebih dahulu sampai selesai solat Aidiladha. (Dalil: 5 dan 6 )

Mendengungkan takbir:

a. Pada hari raya Aidilfitri, takbir didengungkan sejak keluar dari rumah menuju ke tempat solat dan sesampainya di tempat solat terus dilanjutkan takbir didengungkan sampai solat dimulai. (Dalil : 11 )

b. Pada hari raya Aidiladha, takbir boleh didengungkan sejak Shubuh hari Arafah (9 Dzul Hijjah ) hingga akhir hari tasyriq ( 13 Dzulhijjah ). (Dalil: 12)

Jalan yang dilalui Disunnahkan membedakan jalan yang dilalui waktu berangkat solat hari raya dengan jalan yang dilalui di waktu pulang dari solat 'ied ( yakni waktu berangkat melalui satu jalan, sedang waktu pulang melalui jalan yang lain ). (Dalil: 8 )

Bila terlambat mengetahui tibanya hari raya Apabila datangnya berita tibanya hari raya sudah tengah hari atau petang hari, maka hari itu diwajibkan berbuka sedang pelaksanaan solat hari raya dilakukan pada hari esoknya. (Dalil : 10 )

Yang menghadiri solat 'ied Solat 'ied disunnahkan untuk dihadiri oleh orang dewasa, baik lelaki maupun wanita, baik wanita yang suci daripada haid maupun wanita yang sedang haid dan juga kanak-kanak baik laki-laki maupun wanita. Wanita yang sedang haid tidak ikut solat, tetapi hadir untuk mendengarkan khutbah 'ied. (Dalil: 4 )

Tempat solat 'ied Solat 'ied lebih afdhal (utama) diadakan di mushalla iaitu suatu padang yang di sediakan untuk solat 'ied, kecuali ada uzur hujan maka solat diadakan di masjid. Mengadakan solat 'ied di masjid pada hal tidak ada hujan sementara lapangan (padang ) tersedia, maka ini kurang afdhal karena menyelisihi amalan Rasulullah (S.A.W.). yang selalu mengadakan solat 'ied di mushalla (padang tempat solat), kecuali sekali dua kali beliau mengadakan di masjid kerana hujan. (Dalil: 1 dan 8 )

Cara solat 'ied:

a. solat 'ied dua rakaat, tanpa azan dan iqamah dan tanpa solat sunnah sebelumnya dan sesudahnya. (Dalil: 1,2 dan 7 )

b. Pada rakaat pertama setelah takbiratul ihraam sebelum membaca Al-Fatihah, ditambah 7 kali takbir. Sedang pada raka'at yang kedua sebelum membaca Al-Fatihah dengan takbir lima kali. (Dalil: 13 )

c. Setelah membaca Fatihah pada rakaat pertama di sunnahkan membaca surah (sabbihisma rabbikal a'la/surat ke 87 ) atau surat iqtarabatissa'ah / surat ke 54 ). Dan setelah membaca Al-Fatihah pada raka'at yang kedua disunnahkan membaca surat (Hal Ataka Haditsul Ghaasyiyah/surat ke 88 ) atau membaca surat (Qaaf walqur'anul majid/surat ke 50 ).(Dalil : 15)

d. Setelah selesai solat, imam berdiri menghadap makmum dan berkhutbah memberi nasihat-nasihat dan wasiat-wasiat, atau perintah-perintah penting.

e. Khutbah hari raya ini boleh diadakan khusus untuk laki-laki kemudian khusus untuk wanita.

f. Khutbah hari raya ini tidak diselangi duduk. (Dalil: 1 dan 2 )

Waktu solat Solat 'ied diadakan setelah matahari naik, tetapi sebelum masuk waktu solat Dhuha. (Dalil: 9 )

Hari raya jatuh pada hari Jum'at.

Bila hari raya jatuh pada hari Jum'at, maka solat Jum'at menjadi sunnah, boleh diadakan dan boleh tidak. (dalil: 16 dan 17 )

Sumber: Berita Harian


Saturday, September 19, 2009

ZIKIR Memuji Dan Membesarkan Allah


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

وَقُلِ ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِى لَمۡ يَتَّخِذۡ وَلَدً۬ا وَلَمۡ يَكُن لَّهُ ۥ شَرِيكٌ۬ فِى ٱلۡمُلۡكِ وَلَمۡ يَكُن لَّهُ ۥ وَلِىٌّ۬ مِّنَ ٱلذُّلِّ‌ۖ وَكَبِّرۡهُ تَكۡبِيرَۢا ( الإسرَاء١١١

Dan katakanlah: "Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan kerajaanNya dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya dan hendaklah engkau membesarkan serta memuliakanNya dengan bersungguh-sungguh!(pengagungan yang sebesar-besarnya) (Al-Isra' - 111)


Ayat ini menerangkan bahawa kita mesti menyakini bahawa SEGALA PUJIAN ADALAH MILIK ALLAH SWT. Ini kerana ALLAHlah ZAT YG MAHA SEMPURNA. Allahlah yg mencipta, mengatur dan memelihara sgl sesuatu. Dalam ayat ini ada TIGA perkara yg menerangkan KEAGUNGAN ALLAH sehingga patut dipuji dan dibesarkan.


PERTAMA: Allah tidak mempunyai anak. Andainya Allah mempunyai anak, anak itu adalah sebahagian daripada Allah. Apabila anak itu sebahagian daripada Allah bererti Allah terdiri dpd beberapa bahagian (MUrakkab). Sifat ini merupakan sifat kekurangan, bukan sifat kesempurnaan. Jadi dgn sifat TIDAK BERANAK itu terserlah keagungan Allah yg tidak serupa dgn makhlukNya.


KEDUA: Allah tidak mempunyai sekutu di dalam kerajaanNya. Allah Maha Sempurna. Andainya Allah mempunyai sekutu tentu makhlukNya tidak lagi sepenuhnya berdoa dan bersyukur kpd Allah kerana ada lagi sekutu yang berkuasa. Dengan tidak mempunyai sekutumaka terserlahlah keagungan Allah yg satu2nya yang dituju dalam berdoa dan beribadah dan Dialah satu2nya yg mengabulkan serta satu2nya pula yg berhak dipuji dan dimuliakan.


KETIGA: Allah tidak mempunyai penolong daripada yg hina. Allah Maha sempurna kerana tidak memerlukan pertolongan daripada sesiapapun. Selain Allah adalah ciptaan Allah dan ciptaan Allah semuanya memiliki keterbatasan. Ciptaan allah semuanya hina apabila dibandingkan dgn Allah Yang Maha Sempurna. Yg Mencipta tentu tidak sama dgn yg dicipta. Dengan tidak mempunyai penolong dpd yg hina maka terserlahlah keagungan Allah Yang Maha Mulia.


Daripada TIGA perkara tadi nampaklah kesempurnaan Allah, dengan sebab itulah ALLAH yg mesti dipuji dan dibesarkan.


Dalam ayat tadi ketiga2 perkara itu dimulai dgn kata "memuji Allah" dan diakhiri dgn kata "membesarkan Allah" bermaksud ALLAHlah yg semestinya dipuji krn memilik sifat2 yg sempurna dan sepatutnya dibesarkan krn DIAlah satu2nya Zat yg berhak dipuji dan dibesrkan. Tidak ada yg lain lebih sempurna dpd DIA.


Membesarkan Allah (TAKBIR) .. Takbir berasal dp kata 'kabura-yakburu'. Secara harfiyah maknanya 'besar'. Kabbara-yukabbiru' maknanya membesarkan. Allahu akbar maknanya Allah Maha Besar. Jadi apabila kita kata bertakbir maknanya kita membesarkan Allah.


Bila kita mulakan solat kita bertakbir, begitu juga setelah selesai sebulan berpuasa pada bulan Ramadhan kita bertakbir pada hari Raya 'Idul Fitri ataupun semasa berhari Raya 'Idul Adha. Apabila kita bertakbir kita kena yakin bahawa Allah sahaja satu2nya Zat Yg Sempurna: Sempurna dlm mencipta, memelihara, mengatur, bahkan sempurna dalam setiap perbuatanNya.

Bertakbir boleh ditunjukkan dgn menyebutkan 'ALLAHU AKBAR" (Allah Maha Besar). Imam Al-Qurthuby dlm tafsirnya menulis bhw sebutan 'Allahu Akbar' adalah sebutan yg paling sempurna dlm bahasa Arab bagi maksud membesarkan Allah SWT.


Umar bin Khattb ra berkata : Perkataan "Allahu Akbar" maknanya Allah Maha Besar daripada dunia dan apa sahaja yg ada di dalamnya.


Seorg hamba yg beriman pasti menyedari bahawa Allah sahajalah Yg Maha Besar. Selain Allah semuanya kecil dan tidak bermakna apa2 di hadapan Allah SWT. Lalu di samping mengucapkan Allah Maha Besar bagaimanakah carnya supaya lebih sempurna DALAM MEMBESARKAN ALLAH?


Imam Fakhruddi Ar-Raazy dlm tafsirnya menyebutkan bhw apabila membesarkan Allah hendaklah dgn penuh yakin bhw Allahlah Zat Yg Sempurna dan tidak memerlukan sesiapa. Hendaklah juga penuh yakin bhw Allah memiliki sifat2 yg terpuji dan jauh dp kekurangan dan keburukan. Dia juga hendaklah dgn penuh yakin bhw apa sahaja perbuatan Allah pasti penuh dgn hikmah dan kebijaksanaan.


Membesarkan Allah juga dpt disempurnakan dgn MENTAATI semua hukum2 Allah, BERZIKIR dgn MENYEBUT nama2Nya(SIFAT2 ALLAH) yg penuh dgn kebaikan (Asmaul-husna). Kemudian seseorang itu dpt juga MEMBESARKAN ALLAH dgn MENYEDARI bhw bagaimanapun dia membesarkan Allah dengan ilmu yg ada padanya sesunguhnya dia belum lagi sampai kpd membesarkan Allah seperti kenyataan yg sebenarnya krn SESUNGUHNYA ALLAH YG MAHA BESAR itu LEBIH BESAR dpd pengetahuan yg ada pada dirinya ketika membesarkan Allah SWT.


Ini bererti apabila seseorg hamba itu sentiasa membesarkan Allah seperti yg disebutkan di atas tentu hidupnya akan kekal dalam kebaikan sbb dia telah menyatakan bhw dirinya, keluarganya, harta bendanya dan apa jua yg ADA DI DALAM DUNIA INI adalah tidak mempunyai apa2 nilai apabila berada di hadapan ALLAH YG MAHA BESAR. Allahlah yg memiliki sgl2nya, mengatur dan menguasai, membinasakan dan melenyapkan, memelihara dan mengekalkannya. Allah berfirman:

وَلَهُ ٱلۡكِبۡرِيَآءُ فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ (٣٧

Yang bermaksud: "
Dan bagiNyalah keagungan dan kekuasaan di langit dan di bumi serta Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Al-Jaathiyah ayat 37).


Pada saat seseorang itu memperakui kebesaran Allah SWT maka jadilah dia sebagai HAMBA ALLAH yg layak utk DICINTAI dan DIKASIHI, DIJAGA Dan DIPELIHARA, DIKUATKAN dan DIMENANGKAN serta diberikan KEBAHAGIAAN dan KESEJAHTERAAN. Ini kerana hamba tersebut telah menyerahkan semua urusan hidupnya kpd Allah yg mengatur dan menguasai alam ini. Allah pula tidak akan menyia2kan hambaNya yg telah menyerahkan semua urusan hidupnya kpdNya. Di sinilah rahsia tinginya kandungan takbir yg kita ucapkan itu. Hanya org yg mengenal Allah sahaja yg akan mengerti apa yg kita sampaikan ini.


Daripada huraian di atas jelas kpd kita bhw membesarkan Allah bererti MEYAKINI bhw Allah adalah satu2 Zat Yang Maha Sempurna dalam pentadbiran, sbgaimana Allah adalah satu2nya Zat Yang Maha Sempurna dalam penciptaan dan perlindungan.


AYAT ini juga disebut juga sbg "Ayat 'IZZI" (AYAT KEAGUNGAN). Rasulullah saw mengajarkan ayat ini kpd seluruh keluarga baginda tanpa terkecuali. Ini kerana kandungannya yg tinggi dan mulia. Ayat ini juga boleh diamalkan sbg ZIKIR untuk menyembuhkan penyakit yang sedang diderita. (lihat dlm tafsir Ibnu Katsir).. Wallahu A'lam.

Friday, September 18, 2009

Selamat Menyambut 'Idul Fitri 1430H

Saya ingin mengucapkan kepada seluruh pembaca dan pengunjung blog saya, follower saya, anak2 saya, anak2 saudara yg berblog, bekas pelajar saya, dan sahabat2 blog saya, Selamat Menyambut 'Idul Fitri dan merayakan kemenangan, semoga Allah membantu kita semua mencapai takwa.

Saya juga memohon ampun dan maaf jika ada penulisan saya yang telah menyinggung mana2 pihak. Semoga kita sentiasa dapat MEMBESARKAN ALLAH di mana sahaja dan pada bila2 masa sahaja.

Monday, September 14, 2009

MENGHAYATI 'IDULFITRI

Assalamu'alaikum,

Satu tajuk yang penting ini telah banyak disentuh oleh ahli2 agama baik dalam suratkhabar mahupun dalam blog2. 'Idulfitri disambut setiap tahun merupakan hari perayaan/kemenangan selepas berpuasa selama sebulan.

Apakah makna atau falsafah 'idulfitri ini?

'Id ini terambil daripada kalimah 'ada, ya'ud yang bermaksud kembali kepada keadaan atau ke tempat

Al-Fitri pula diterjemah sebagai asal (suci - kejadian manusia asalnya suci/bebas daripada dosa)

Jadi 'Idulfitri ini bolehlah diterjemahkan sebagai kembali menjadi suci daripada dosa.

Dosa menjadikan manusia jatuh/jauh daripada Allah penciptanya, sekian banyak ayat2 Allah dalam al-Quran menyebutkannya.. salah satu cth: Allah ingatkan Nabi Adam as dan pasangannya: Dan kami berfirman: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu dalam Syurga dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai dan janganlah kamu hampiri pokok ini; (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim. (Al-Baqarah - 35) Namun selepas kedua2nya melanggar perintah Allah kerana terpedaya disebabkan kejahilan atau kealpaan atau tidak mempunyai keazaman yang kuat melawan nafsu, Allah ingatkan lagi dalam surah al-A'raf ayat 22: Dengan sebab itu dapatlah dia menjatuhkan mereka berdua (ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata? (Al-A'raf - 22).

Daripada susunan ayat2 di atas, sebelum Nabi Adam as dan Hawa melanggar perintah Allah, kedudukannya amat hampir (paling dekat disisi) dengan Allah tetapi setelah melanggar larangan Allah kedudukan mereka berdua amat jauh daripada Allah, Allah juga menjauhkan dirinya daripada mereka dan berseru dalam surah Al-A'raf ayat 22 tadi.

Namun setelah Nabi Adam kembali berusaha untuk mendekati Allah dengan bertaubat menyesali perbuatannya.. inilah yang dinamakan fitrah yakni kembali kepada fitrah.

Dalam usaha kita meraikan hari kemenangan kita, mari kita renungkan apa yang kita lakukan pada hari raya.

1. TAKBIR - membesarkan Allah SWT
2. Lahirkan rasa SYUKUR krn Allah menempatkan kita di dunia, DIAlah yang beri kita RAMADHAN.
3. SEDAR akan saudara2 kita yang tak dapat bersama kita, sama ada merantau jauh ke negara orang, ada yang sakit terlantar, ada yang hidup melarat, dan ada yang telah kembali ke RAHMATULLAH.

Dalam solat ketika dahi kita sujud menyentuh tanah kita katakan MAHA SUCI ALLAH YANG MAHA TINGGI, kita akui kelemahan diri kita.. kita sedar akan KETINGGIAN Allah SWT, sedar akan KEBESARAN ALLAH 'AZZAWAJALLA. DIA boleh mencabut nyawa kita, harta kita, menjatuhkan pangkat kita pada bila2 masa sahaja. Dan dalam masa yang sama DIA juga setiap saat melimpahkan RAHMAT kasih sayangnya.

TETAPI olehkerana KECINTAAN kita kepada DUNIA dan kita mempertahankan dunia, kita besarkan diri kita, jawatan kita, harta kita hingga kita lupakan Allah. ALLAHlah yang memberikan kita semuanya itu. Apabila kita lupa ALLAH, Allah pun lupa kepada kita.. :"Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasiq (derhaka)". (Al-Hasyr ayat 19)


Secara jujur di sini dikatakan bahawa ada di antara kita yang tidak manusia lagi, kadang2 kita seperti singa ingin membaham sesiapa sahaja, peniaga suka mendapat keuntungan dengan cara menipu, pegawai yang bergaji kecil pula tidak ragu2 korbankan IMAN kerana LUPA ALLAH. Sedangkan ajaran Islam yang diturunkan melalui Nabi Muhammad saw seluruhnya bertujuan supaya MANUSIA dapat menampilkan dirinya sebagai manusia yang berakhlak sempurna.

Setelah kita ruku' dan sujud mensucikan ALLAH kita membesarkan ASMA ALLAH (Solat) kita berpuasa, kita berterawih, kita bersedekah, bertadarus, bertadabbur lalu kita berharap agar Allah kembalikan kita ke FITRAH (asal).

SYAHADAH bertujuan mensucikan akidah.
SOLAT utk mensucikan jiwa, supaya kembali kepada Allah, dengan solat kita mengingati Allah.
PUASA mengawal hawa nafsu kita supaya tunduk/bertakwa kpd Allah.
ZAKAT dapat menyucikan harta kita, membantu org2 yang memerlukan.
HAJI sekali seumur hidup bagi yang mampu, dapat mengarahkan perjalanan kita menuju Allah.

SEBAB itulah syahadah kita batal jika kita merelakan diri kita dizalimi dan menzalimi.. Sabda Nabi bermaksud : Sesiapa saja yang berjalan bersama2 org2 yang zalim kerana ingin membantu berbuat kezaliman sedangkan dia tahu orang tu zalim dia telah keluar daripada Islam"

Begitu juga solat jika lalai, jika tidak dpt mencegah kita dp berbuat mungkarNERAKA tempat kita. Puasa jika tak dapat apa2 kecuali lapar dan dahaga, begitu juga dengan ibadah2 yang lain jika tak dapat mencapai tujuan.

Jadi apabila sambut 'idulfitri ingatlah supaya kembali kepada Fitrah/suci sperti dalam Firman Allah dalam surah Ar-Rum ayat 30 bermaksud :(Setelah jelas kesesatan syirik itu) maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu, wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh dari kesesatan; (turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya (Fitrah Allah); tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah agama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (30)

Apabila kita sambut 'Idulfitri kita saling kunjung mengunjung, yakni saling membalas kunjungan. Tetapi sillaturrahim juga dituntut, kerana sillaturrahim bermaksud "menyambung yang telah putus". Sambunglah silaturrahim bermakna berkunjung kpd mereka yg telah lama tidak kita kunjungi.

Seperti yg telah disebutkan dlm N3 sebelum ini,
Berbuat BAIK kepada org yang berbuat BAIK kepada kita adalah PERKARA BIASA, maknanya tidaklah hebat manapun
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat JAHAT kpd kita adalah DENDAM, ini tidak dibenarkan oleh agama
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat baik kepada kita adalah ZALIM, ini ditegah oleh agama
Berbuat BAIK kpd orang yg berbuat JAHAT kepada kita inilah AKHLAK. inilah yang dituntut oleh agama.

Dalam AL-Baqarah ayat 185 Allah berfirman maksudnya: (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur. (Al-Baqarah - 185)

Cuba perhatikan kalimah Allah "Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur". Di sini Allah ajar kita apabila kita selesai laksanakan ibadah kita hendaklah membesarkan Allah dan bersyukur kerana tanpa pertolongan Allah kita tak mampu menjalankan kewajipan beribadah. Kita kena MEMBESARKAN ALLAH dan melihat diri kita dan selain Allah semuanya kecil.

Jika dalam ibadat solat puasa zakat dan haji kita membesarkan Allah maka hendaklah di luar ibadah juga kita MEMBESARKANNYA. JGN apabila di dalam masjid di atas sejadah kita membesarkan Allah tp bila dah keluar kita besarkan nafsu kita.. bila dlm masjid kita TAKBIR tp bila di luar ibadah kita TAKBUR.. Jawatan yg seharusnya kita gina utk membela nasib org kita salah guna (kita bangga jika dpt memaksa org ikut telunjuk kita, bangga dgn sedikit kecerdikan yang Allah bagi kpd kita dan seumpamanya)

ITULAH SEBABNYA ALLAH SURUH KITA TERUS MENERUS MENGAGUNGKANNYA walaupun kita tak lagi berada di dalam bulan Ramadhan.

Pada hari raya kita sering memohon maaf. Ucapan MAAF ZAHIR DAN BATIN sering diungkapi.. saling memohon maaf dan saling melupakan kesalahan, tidak lagi berasa tersinggung dan kecewa. Maaf bukan sekadar ucapan di mulut tetapi hendaklah dibenarkan dalam hati. Allah menghendaki hak2 manusia yg diambil dpd org lain dikembalikan, hutang dibayar atau dihalalkan, jd tidaklah semudah mengucapkan SELAMAT HARI RAYA MAF ZAHIR DAN BATIN.

Perkataan 'afuwwun atau maaf disebut 34 kali dalam al-Quran. Dalam bahasa Arab 'afuwwun ini bermaksud sesuatu yang lebih daripada yang diperlukan.


وَيَسۡـَٔلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ ٱلۡعَفۡوَ‌ۗ

Dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: (Dermakanlah apa-apa) yang berlebihan dari keperluan (kamu). Al-Baqarah ayat 219.

Daripada pengertian di atas yang berlebihan itulah yang harus dibuat iaitu MEMAAFKAN ORANG SEBELUM ORANG MEMOHON MAAF, Sebab itulah Allah sering ingatkan kita jika org membuat salah kpd kita kita kena maafkan sblm org tu meminta. Peristiwa Saidina Abu Bakar As-Siddiq yang begitu marah kpd Mistah yang memfitnah Saiyidatina 'Aishah bt Abu Bakar, bersumpah menghentikan bantuan kpd Mistah (dipercayai kerabat Abu Bakar) yg dianggap tak mengenang budi kepadanya ditegur oleh Allah swt dalam surah An-Nur ayat 22 bermaksud: Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (22)

Jika kita ampunkan kesalahan org Allah akan mengampunkan dosa2 kita. Itu janji Allah kpd kita.

MEMOHON MAAF JIKA BUAT SALAH ADALAH PERBUATAN MULIA
MEMAAFKAN KESALAHAN SBLM ORG MEMOHON KEMAAFAN AMAT TERPUJI.

At-Taghabun ayat 14 bermaksud "dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

Pada hari raya juga kita tunjukkan kegembiraan kita, pakai baju cantik pakai wangian (utk lelaki, wanita kpd suami sahaja). Ini tidak salah. Anas bin Malik berkata: Rasulullah saw tatkala tiba di Madinah semasa hijrah didapati org2 di Madinah merayakan 2 hari raya dan mereka bergembira, dan Allah memberi ganti 2 hari raya iaitu 'idulfitri dan 'iduladha. Kita berkumpul bersenang2/merehatkan badan/ memberi kelapangan jiwa slps ibadah berpuasa. Hadis ini menjd dalil bhw menzahirkan kegembiraan /kesenangan adalah digalakkan/disukai.

Yang haram pada hari raya ialah puasa.
Selepas tu membazir.
Kemudian berhibur dengan hiburan yang melalaikan.

Kejayaan seseorang ber'idulfitri boleh dijadikan tanda aras bagaimana kita jalani ibadah berpuasa selama sebulan. Adakah kiata dapat terus MEMBESARKAN ALLAH?

Semoga ibadah ramadhan kita diterima ALLAH, menjadi penghapus dosa, menjadi pendinding kepada api neraka dan kembali kepada FITRAH/SUCI.

Lagi ttg 'idulfitri di sini dan sini

Sekian,

Selamat Menyanbut 'Idulfitri, Maaf dipohon,

ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR, LAAILAAHAILLAHU WALLHUAKBAR, ALLAHUAKBAR WALILLAHILHAMD.


TAQABBALALLAHUMINKUM, MINNA WAMINKUM TAQABBAL YA KARIIM.
Related Posts with Thumbnails