Thursday, November 11, 2010

Harga tiket 'train'

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini terima emel seperti di bawah:

Sekadar perkongsian.

1 November 2010

Diumumkan bahawa kini umat Islam yang ingin menggunakan Mekah 's metro pertama ketika mereka berkumpul di kota suci harus membayar SR250 untuk tiket yang boleh digunakan selama tujuh hari.

Menurut akhbar PAKEM ,tiga jenis tiket akan merangkumi semua tempat suci di Mekah dan akan membolehkan para peziarah untuk naik kereta api ke bandar untuk melakukan ibadah ritual mereka sebelum kembali ke tempat tinggal mereka di dalam atau di luar bandar,

Habib Zain Alabidin, wakil Kementerian Urusan Kota di Arab Saudi berkata: "Harga tiket adalah ditetapkan sebanyak SR250 (US $ 67) yang akan merangkumi perjalanan penuh ke dalam dan keluar dari Mekah selama tujuh hari ... tiket lain adalah harga SR100 (US $ 27) selama empat hari".

Para pegawai mengatakan kereta api ini mempunyai kapasiti mengangkut 170,000 penumpang dalam tahap pertama dan dua juta pada tahap ketiga dan terakhir selesai. Arab Saudi telah memperuntukkan hampir SR6.7 bilion (US $ 1.8 bilion) untuk metro, perkhidmatan secara berterusan yang bermula bulan depan untuk pertama kalinya dalam sejarah Mekah '.

Para pegawai berharap projek untuk sebahagian besar menyumbang mengurangkan kesesakan jalan disebabkan oleh ribuan kereta berhampiran Makkah.

Habib Zain Alabidin mengatakan kereta api akan beroperasi sepanjang tahun. Projek ini merupakan sebahagian daripada program mahal oleh Arab Saudi untuk mengatasi kesesakan lalu lintas besar-besaran di dalam dan sekitar bandar dan memudahkan akses kepada semua tempat-tempat suci di Mekah.


Projek kereta api, bermula tiga tahun lalu, mengenangkan beberapa siri kejadian yang telah menewaskan ribuan jemaah haji sebelum ini, runtuh bangunan dan kemalangan lain selama beberapa hari pada musim haji.

Lebih dari dua juta umat Islam dari Arab Saudi, Teluk Kerjasama Dewan negara dan bangsa-bangsa lain berhimpun di Mekah pada setiap tahun untuk menunaikan ibadah haji.

China Railway Construction Corp, sebahagian daripada konsortium Saudi-Perancis-China yang memenangi kontrak, telah melaksanakan projek ini, yang melibatkan hampir 5,000 pekerja.

Projek kereta api ini adalah projek terbesar kedua selepas Dubai Metro.

Sumber:"Tiket metro Makkah ditetapkan sebanyak SR250" Emirates 24, 31 Oktober 2010"

Makkah Haji Madinah Train" Islam Newsroom 18 Oktober 2010















20 comments:

Abd Razak said...

Salam Kak Werdah..

Moga kakak sihat hendaknya dan sentiasa dalam redha~Nya..

Satu perkembangan yang baru dan kemudahan yang sangat baik untuk para jemaah haji dan umrah.

Alimaz-Kembara Terasing said...

makin maju dunia sekarang...

cemomoi said...

moga beribadah lebih selesa le semua jemaah lepas ni

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

SEMUA DUIT SEKARANG..THK INFONYA

Werdah said...

Salam Abd Razak.

Kak alhamdulillah sihat dan tak bertambah mudharat. Semoga Abd Razak juga sihat dan diredhai Allah. Terima kasih kerana selalu mendoakan kak di sini.

Alhamdulillah, kiranya kemajuan teknologi adalah sarana untuk kemudahan beribadah. Kebarangkalian tersangkut selama berjam-jam dalam perjalanan naik bas semasa nak ke Mina insyaAllah berkurang.

Werdah said...

Salam Alimaz.

Dunia semakin maju bersama teknologinya. Harapan agar penggunaan teknologi seiring dengan anugerahNya.

Werdah said...

Salam cemomoi.

Perjalanan ibadah ke sana umpama latihan untuk ke Padang Mahsyar dan seterusnya, segala kemudahan adalah subjektif, maksudnya bergantung kepada nilai dalaman kita. Semoga niat kita seiring dengan amalan. Dengan begitu kemudahan yang disediakan insyaAllah bermanfaat.Allahua'lam

Werdah said...

Salam b.r.u.t.a.l.s.o.l.o

Begitulah kaedah perjalanan kehidupan. Mudah2an niat kita ikhlas jika ingin mengerjakan rukun kelima ini dan segala kesukaran dapat ditempuhi.

tehr said...

selamat mengerjakan ibadat haji dan menyambut aidil adha

aby said...

salam k werdah...
beberape hari outstation, tk dapat tengok blog ...
bile masuk bulan zulhijah ni elok juge bercrite crite psl mekah ..

setuju dgn ayat k werdah yg kt atas tu ..

Perjalanan ibadah ke sana umpama latihan untuk ke Padang Mahsyar dan seterusnya ...

perjalanan yg menjamin keselesaannye adalah takwa ...

Insan Marhaen said...

salam. singgah baca, keretapi adalah nostalgia buat IM.

ummu said...

salam kak werdah
apa khabar?
cantik kan keretapi ni
moga2 jamaah haji
semakin mudah untuk beribadah

Werdah said...

Salam tehr

InsyaAllah..semoga amalan yg kita lakukan akan mendatangkan manfaat waktu kita kembali kepadaNya.

Salam 'idul adha maaf zahir batin.

Werdah said...

Salam aby

sejak Jumaat hingga Ahad Kak menghadiri majlis pernikahan dan walimatul urus anak saudara. Minggu sebelumnya ke Cherating n Kuala Trengganu.. jadi lambat menjawab komen dan berjalan ke blog kawan-kawan.

Sekadar pergi makan sahajalah dan berbaring, nak tolong tak ada upaya.Di atas keretapun seat dibaringkan.

Semoga Allah merahmati kita semuanya yang berusaha mensucikan hati, lebih-lebih lagi dalam BULAN Zulhijjah ini, khususnya 10 hari awalnya, adalah peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan serta keampunan Allah SWT selain daripada pahala amalan.

Rasulullah SAW menyebut: “Sebaik-baik hari di dunia adalah 10 hari itu.” (Riwayat al-Bazzar: Albani).

Salam 'idul adha maaf zahir batin.

Werdah said...

Salam IM

Kenapa ya nostalgia.. pernah bekerja dengan syarikat berkaitan kereta api ke.. Kak juga ada kenangan dengan kereta api ni.. dulu2 nak travel dp Taiping ke KL naik KTM lah, dua hari duk rasa bergoyang lagi..

Werdah said...

Salam Ummu

Kak alhamdulillah sihat. Seperti kak komen kpd aby di atas kak agak sibuk berjalan:)))

Kak ada ke blog ummu beberapa kali bila nak komen pinggang dah terasa tak tahan.. close dulu.

Semoga ummu diberi kekuatan dan kesihatan.

Krepada jemaah haji kita ucapkan semoga dapat haji maqbul dan mabrur.

HASRUL NIZAM said...

Teringin nak menetap kat sane :)

Werdah said...

Salam Hasrul

Apabila kita ada niat, kita usaha insyaAllah akan dipermudahkan Allah ke arah yang kita nak buat.

Semoga keinginan tercapai. Allahumma Amiin

Kunang-Kunang said...

Salam Kak Werdah,

Semoga akak sihat sentiasa.

Banyak kemudahan dan penemuan teknologi baru menjadikan kehidupan kita semakan senang.

Selamat menyambut Aidiladha Kak Werdah dan keluarga.

Werdah said...

Salam Ani

Kak alhamdulillah sihat dan tak bertambah mudharat. Semoga Ani juga sihat dan diredhai Allah.

Allah jadikan semua kemudahan kepada umatnya sebagai sarana mendapat keredhaanNya. Semoga kita tergolong di kalangan orang-orang yang bersyukur. Allahumma Amiin

Selamat menyambut 'idul adha juga buat Ani.

Related Posts with Thumbnails