Saturday, May 22, 2010

Pengajaran daripada ayat 26 Surah Ali Imran


08 Jamadil Akhir 1431.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama-sama mengucapkan syukur dan memuji Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak serta memberikan kenikmatan kita menghirup udaranya dan banyak lagi nikmatNya sehingga kita tidak mampu menghitungnya.

Marilah kita berselawat sebanyak-banyaknya buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Kali ini diulis tentang pengajaran yang boleh diambil dalam ayat 26 surah Ali Imran seperti difirmankan Allah SWT:

قُلِ ٱللَّهُمَّ مَـٰلِكَ ٱلۡمُلۡكِ تُؤۡتِى ٱلۡمُلۡكَ مَن تَشَآءُ وَتَنزِعُ ٱلۡمُلۡكَ مِمَّن تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَآءُ‌ۖ بِيَدِكَ ٱلۡخَيۡرُ‌ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬ (٢٦

Katakanlah: "Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Ali Imran [3] : 26)

Begitulah Allah berfirman dalam Surah Ali Imran ayat ke 26. Dalam ayat itu ada kalimah-kalimah yang dihiglightkan supaya dapat diberi perhatian.

Maalikul Mulki adalah nama Allah yang ke 84 dalam senarai nama-nama Allah (asmaul husna) yang bermaksud : Pemilik segala kekuasaan dan kepemilikan . Rangkaian dua kalima daripada dua kata dasar yang sama yakni Ma la ka.

Kalimah Maalik tanpa dirangkai dengan Mulki ada 7 kali dalam al-Quran, satu daripadanya merujuk kepada malaikat penjaga neraka yakni dalam ayat 77 surah az-zukhruf.

"Mereka berseru: "Hai Malik!, biarlah Tuhanmu membunuh kami saja". Dia menjawab: "Kamu akan tetap tinggal [di neraka ini]". (az-Zukhruf [43] : 77) .

Ma la ka (Mim Lam Kaf) diterjemahkan sebagai:

1) Menguasai.
2) Memiliki.
3) Kuat.
4) Benar atau sahih.
5) Ikatan.

Maalikul Mulki yakni Pemilik segala kekuasaan dan kepemilikan memberi pengertian bahawa ALLAHlah yang menguasai secara MUTLAK segala yang maujud. ALLAH al Maalikul Mulki tak pernah berkongsi milik dan kuasanya dengan selainNYA. Ini banyak dinyatakan oleh Allah SWT dalam al-Quran contohnya ayat-ayat seperti di bawah:

وَلِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۚ

وَتَبَارَكَ ٱلَّذِى لَهُ ۥ مُلۡكُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا بَيۡنَهُمَا وَعِندَهُ ۥ عِلۡمُ ٱلسَّاعَةِ وَإِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ

Serta "Man fis samawati wal ardh, la hawla wala quwwata illa billah," bahkan masyi'ah Allah juga Allah tak berkongsi dengan makhlukNYA contoh ayat:

وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمً۬ا (٣٠

Dan kamu tidak mampu [menempuh jalan itu], kecuali bila dikehendaki Allah. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. (Al-Insaan [76]: 30)

Ini bermaksud Allah tak berkongsi kekuasaan dan kepemilikanNYA dengan sesiapapun baik di dunia mahupun di akhirat.

Hanya sahaja kekuasaan dan kepemilikanNYA semasa di dunia kita kurang nampak sebab kita diberi pilihan. Berbeza di akhirat nanti. Ini ketara sekali kerana apabila kita buat jahat di dunia, umpamanya kita tinggal solat atau puasa, Allah tidak mengazab serta merta kerana Allah beri kebebasan memilih. Di akhirat nanti jangankan manusia, malaikatpun berbaris-baris, bersaf-saf, idak dibenarkan berkata-kata hanya boleh selepas diizinkan, dan itupun mesti yang benar dan dengan perlahan.

Dalam ayat 26 surah ali Imran tadi; Allah mengajar kita supaya memuji Allah sebelum memohon pertolongan. Seperti yang telah ditulis tentang segala puji bagi Allah sebelum ini, Allahlah yang layak dipuji, Allah juga dipuji. Doa ini dinamakan doa ibadah. Selepas doa ibadah barulah kita berdoa masalah. Cuba kita perhatikan doa Nabi Yusuf dalam surah Yusuf ayat 101.

"Ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian takbir mimpi. (Ya Tuhan!) Pencipta langit dan bumi. Engkaulah Pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang saleh". (Yusuf [12] : 101)

Doa ibadah dan doa masalah dibaca sekaligus, tidak perlu berbunga-bunga yang di highlightkan tu doa ibadah, panjang daripada doa masalah. Bukan tak boleh doa panjang (masalah) tapi lebih afdhal dipanjangkan doa ibadah, Dalam doa ibadah ini kita merendahkan diri sebagaimana doa Nabi Adam as dan doa Nabi Yunus as.

Berbalik semula dalam ayat 26 tadi, lihat Allah suruh kita memujinya, Allah suruh kata "Ya Allah!, Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Ali Imran [3] : 26)

Allah gunakan perkataan تُؤۡتِى di situ PERTAMA untuk menunjukkan perkara yang besar. Jadi al Mulk bukan sekadar pemerintah tetapi Allah menggerakkan segala-galanya, bumi, langit, dan segala isinya, dan kita pula digerakkan tangan, kaki, mulut, lidah, mata, lutut dibengkokkan dan segala-galanya digerakkan oleh Allah.

Allah berfirman dalam surah as-saffaat [37] ayat 96, maksudnya:

"Padahal Allah yang mencipta kamu dan benda-benda yang kamu buat itu!" (As-Saffaat [37]: 96)
KEDUA, تُؤۡتِى menunjukkan apa yang diberi oleh Allah kepada makhlukNYA bukan untuk dimiliki oleh penerima tetapi semuanya itu tetap milik ALLAH.

Daripada sini kita mesti sedar bahawa:

1. Kemampuan kita bergerak, berfikir dan segala-galanya adalah anugerah Allah yang terbesar.
(Bila kita ingat Maalikul Mulk, kita pasti syukur walaupun kita lapar kita masih boleh bergerak untuk mendapatkan makanan).

2. Apa yang dianugerahkan Allah itu hendaklah digunakan dengan sebaik-baiknya mengikut tujuan yang Allah cipta kita sebelum DIA ambil semula, kerana kita tak tahu bilaDIA akan mengambilnya semula.
(Perlu sedar semua anugerah Allah bukan milik kita, suatu saat DIA akan ambil kembali).

KETIGA تُؤۡتِى yang bermaksud Allah memberi dengan mudah, senang, dengan penuh kasih sayang kerana sifat Karim, Rahim dan RahmanNYA. Allah memberi tak kira kepada siapapun sama ada yang beriman atau tak, yang baik atau tak. Sebab itu jika kita baca ayat-ayat tentang zakat Allah sebut 'ITAZZAKAH' sebab manusia disuruh beri zakat dengan rasa senang hati. Jangan ada rasa berat apatah lagi semuanya itu bukan milik dia tetapi milikAllah SWT.

Kita perlu sedar bahawa kita tidak boleh memiliki dan menguasai. Allah memberikan semua ini sebagai pinjaman, hanya sekejap sahaja, jika dibandingkan 40 tahun umur kita di dunia dengan umur di skhirat, umur di dunia ini tiada ertinya.

Allah gunakan تَنزِعُ maksudnya Allah ambilkembali dengan susah. Kita rasa susah sebab telah diikat dalam hati bahawa semuanya milik kita bukan milik Allah.

Dengan sebab itu apabila Allah memberi dengan mudah (dan Allah Penguasa dan Pemilik) janganlah kita mengikat dengan hati kita, jadi apabila tiba saat Allah ambil kembali kita tidak akan berasa kecewa, sengsara, sedih dan sebagainya, sebab daripada awal kita menyedari bahawa semua itu diberikan sementara sahaja.

Allah tidak menyuruh kita rasa semua itu milik kita dan kita berkuasa atasnya, tetapi Allah suruh letak di tempat yang sepatutnya. Allah suruh kita selalu ingat "Inna lillahi wainna ilayhi raaji'uun" (Sesungguhnya kita adalah milik Allah dan sesungguhnya kepadaNya kita kembali). Jika memahami ini tidak akan ada rasa kecewa.

Segala kemuliaan diberi kepada seseorang boleh ditarik kembali. Allah tidak boleh disoal, Ya Allah mengapa jadi begini, begini dan seterusnya sebaliknya kitalah yang ditanya nanti. Allah berfirman dalam surah al-Anbiya' ayat 23 maksudnya:

"Dia tidak boleh ditanya tentang apa yang Dia lakukan, sedang merekalah yang akan ditanya kelak". (Al-Anbiya' [21] : 23)

Walaupun kita nampak seperti tidak adil, kerana ada hamba yang taat Allah berikan kesihatan yang tak memuaskan, hidup susah sedangkan hamba yang tidak taat melakukan pelbagai maksiat Allah berikan kesenangan. Yakinlah bahawa Allah sangat adil sebab Allah Maha Mengetahui.

"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah [2] : 216)

InsyaAllah akan ada sambungannya nanti berkaitan dengan (Allah Al-Maalikul Mulki) ini.



Sunday, May 16, 2010

Oh Guru!

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama-sama mengucapkan syukur dan memuji Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak serta memberikan kenikmatan kita menghirup udaranya dan banyak lagi nikmatNya sehingga kita tidak mampu menghitungnya.

Marilah kita berselawat buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Bersyukur kerana dulu saya dididik oleh guru dan dengan izin Allah saya juga menjadi seorang guru. Hari ini telah mendapat beberapa ucapan Selamat Hari Guru daripada beberapa orang bekas pelajar yang mestinya masih mengingati diri ini. Semoga kalian mendapat kebaikan yang banyak daripada Allah SWT. Dua kad di bawah di copy daripada Mr Dean yang juga menghargai diriku.


Saya juga mengambil kesempatan mengucapkan selamat Hari Guru kepada Ckg Rash, Ckg Normah, Ckg Ros Illyyun, Ckg Kartini, Ckg Shaniza , Anakkhas, Sekamar Rindu, Ckg Etuza, Ckg Umi Ida, Ckg Nurul Aini dan lain-lain ckg yang tak tercatat di sini, begitu juga kepada Mawarni bekas pelajar saya yang juga menjadi pendidik, semuanya diucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU. Semoga jasa kalian tetap dikenang dan dirahmati Allah. Kepada bekas guru-guru saya, saya mendoakan kalian sentiasa dalam rahmat Allah. Ckg Nurul Aini ini adalah cucu sepupu saya. Teruskan tabah mendidik ya Nurul.


Saya juga ambil kesempatan di sini memohon maaf sama seperti ckg Normah kepada bekas pelajar saya andai saya telah menyinggung perasaan anda selama saya menjadi guru kalian. Antara bekas pelajar saya yang berblog, Zaim, Nurul Fathiyah, Mawarni dan Hamirza.


N3 ini diringkaskan kerana beberapa masalah. Selain itu (rasanya belum terlambat), saya juga ingin mengucapkan selamat hari ibu kepada semua ibu-ibu.. begitu juga kepada sekelian jururawat, selamat Hari Jururawat. Tiada madah dalam N3 ini cuma semoga jasa-jasa kita sebagai seoarang hamba yang bertugas menunaikan ibadah dalam tanggungjawab sentiasa diberkati Allah. Allahumma Amiin.

Oh ya, klik di SINI dan seterusnya klik pada gambar guru untuk melihat kenangan saya semasa berada di SMTKL.

Sunday, May 9, 2010

Elak cakera tergelincir (slipped dics)

Bismillahirrahmanirrahim.

Artikel ini dicopy daripada Sisipan Kesihatan Mingguan Malaysia oleh Oleh BINTU RASYADA A. RAHMAN sebagai panduan kepada sesiapa yang mengalami slipped disc tetapi tidak tahu apa sebenarnya slipped disc.

Dengan memahami tentang sakit ini dapatlah mengambil langkah-langkah tertentu. Apabila mendapat sakit ini Allah sahajalah yang tahu betapa sakit dan betapa tidak berdaya melakukan kerja walaupun kerja yang ringan. Namun orang di sekeliling kita yang tidak pernah merasainya mereka akan berpendapat orang-orang yang ada slipped disc sihat wal'afiat. Selepas mengetahui saya mengalami slipped disc pelbagai rawatan telah saya lakukan termasuk pembedahan. Semua ini saya telah tulis dalam blog ini di bawah label sakit.

Pada masa ini saya telah sekali mendapatkan rawatan daipada pakar sakit kronik di HUSM Dr Nizar

Artikel yang sebahagiannya disalin daripada Mingguan Malaysia adalah seperti di bawah:

SETIAP daripada kita pasti pernah mengalami sakit belakang terutama di bahagian pinggang.

Biasanya ia disebabkan duduk terlalu lama, posisi tidur tidak betul, mengangkat beban atau melakukan aktiviti lasak.

Sakit dengan rasa tidak selesa untuk beberapa hari, mungkin tidak terlalu serius. Namun andai berlarutan hingga melebihi enam minggu diikuti rasa sengal dan kebas di seluruh bahagian kaki, anda harus segera berjumpa doktor.

Anda mungkin mengalami disc tergelincir di bahagian tulang belakang.

Perunding Pembedahan Ortopedik Hospital Gleneagles Kuala Lumpur, Dr. Lim Heng Hing berkata, masalah sakit belakang terutama melibatkan disc tergelincir berlaku pada 60 hingga 80 peratus penduduk dunia sekali dalam seumur hidup.

“Sakit belakang terbahagi kepada dua jenis iaitu jika melibatkan belakang sahaja dipanggil spondylosis.

“Namun jika berasa sakit hingga ke paha dan betis seperti rasa kebas serta sengal, ia petanda anda mengalami disc tergelincir,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Bagaimana disc tergelincir (sliiped dics) berlaku?

Menurut Dr. Lim, disc tergelincir adalah masalah kecederaan pada tulang lembut (disc) yang juga dikenali sebagai disc intervertebral. Dalam istilah perubatan ia disebut spinal disc herniated/ prolapsed.

“Disc intervertebral boleh diumpamakan sekeping tulang lembut di antara tulang vertebra. Ia terdiri daripada satu tisu yang kuat (annulus fibrosus) di mana di dalamnya terkandung sejenis bahan yang lembut (nucleus polposus),” ujar beliau.

Jelasnya, kecederaan pada disc intervertebral menyebabkan kerosakan pada annulus fibrosus. Akibatnya, ia menjadi bengkak dan seringkali juga pecah pada disc intervertebral.

Bengkak yang berlaku akan menekan urat saraf di belakangnya. Keadaan menjadi lebih serius apabila ia pecah menyebabkan isinya atau nucleus polposus (mengandungi bahan inflammatori) keluar dan menekan urat saraf.

Ini menyebabkan sakit belakang yang teramat sangat yang akan merebak turun ke kaki. Pesakit juga akan berasa kebas dan lemah kaki.

Kerana itu kaedah rawatan biasa yang diberi kebanyakan doktor dengan cara pengambilan ubat antiinflammatori bagi melawan bahan yang terkandung dalam nucleus pulposus.

“Cuba bayangkan disc ini seperti tayar kereta yang membantu menyerap hentakan menjadikan kita tidak berasa sakit ketika lompat atau terhentak,” katanya.

Secara umum katanya, tulang mempunyai 26 disc dari tengkuk hingga ke pinggang, iaitu 12 pada bahagian torak atau dada, tujuh pada tengkuk dan lima di tulang lumbar atau tulang belakang pada bahagian pinggang.

Disc tergelincir boleh juga berlaku di bahagian lain seperti leher namun yang paling biasa adalah pinggang.

“Penyakit ini tergolong dalam kumpulan degenaratif iaitu melibatkan faktor usia. Semakin meningkat usia, satu demi satu lapisan akan bergerak dan bercerai lalu berlakulah masalah disc tergelincir andai tidak dijaga dengan betul,” katanya.

Bergantung pada bila ia berlaku, misalnya ketika berusia 20 tahun ke bawah, maka proses penyembuhannya cepat kerana ia diganti dengan yang baru.

Menghuraikan lebih lanjut, Dr. Lim berkata, badan manusia mempunyai proses penyembuhan semula jadi tanpa bantuan sebarang rawatan.

Cukup dengan berehat dan tidak melakukan aktiviti lasak, badan dengan sendirinya akan sembuh perlahan-lahan.

Bagaimanapun, semakin meningkat usia seseorang, semakin rendah proses penyembuhan semula jadi berlaku.

Di kalangan mereka yang berusia 30 hingga 40 tahun, disc tergelincir dianggap gangguan yang biasa berlaku.

Selepas usia 40, disc menjadi lebih keras kerana kehilangan air dan kurang kenyal (senang pecah). Namun, pokok pangkalnya jelas Dr. Lim, ia bergantung kepada bagaimana kita menjaga pergerakan fizikal dengan mengikut posisi sewajarnya bagi mengelak disc tergelincir.

“Perlu diingat disc tergelincir mengambil masa yang panjang untuk terjadi. Pergerakan yang tidak dikawal terutama ketika duduk, baring, bersandar, mengambil dan mengangkat barang menyumbang kepada masalah ini untuk jangka masa yang panjang,” katanya.

Mengenali punca sakit menurut pendapatDr. Lim


l Masalah disc tergelincir kebanyakan berpunca daripada kecuaian sendiri yang tidak mengambil berat tentang postur badan dan cara pergerakan.

l Masalah yang berpunca daripada kemalangan juga boleh diatasi secara perlahan-lahan dengan tidak membebankan lagi pergerakan di bahagian tersebut.

l Ahli sukan seperti pemain golf dan tenis lebih cenderung mendapat disc tergelincir andai tidak menggunakan pergerakan yang betul. Misalnya ketika melakukan hayunan, bahagian yang perlu berputar adalah pinggul bukannya pinggang.

l Senaman regangan perlu dilakukan secara perlahan-lahan. Jika dilakukan dengan kasar, sedikit demi sedikit bahagian disc akan tercedera.

l Senaman dan bersukan mengikut cara yang betul membantu menguatkan tulang.

l Beri peluang badan untuk sembuh secara semula jadi.

l Tilam berjenama mahal yang dikatakan mampu melegakan sakit belakang belum tentu berkesan. Secara asasnya, tilam tersebut memadai berkeadaan baik dan tidak menyebabkan badan kita tenggelam ketika baring di atasnya. (Penulis sarankan sebelum dapat sakit slipped disc eloklah tidur di atas tilam keras, bukan meminta ya.. jangan salah faham.. ini sebagai langkah keselamatan)

l Pengambilan kalsium melalui suplemen dan makanan tidak menjamin mencegah disc tergelincir. Ia membantu mencegah osteoporosis (ketumpatan tulang merosot).

l Rawatan alternatif seperti akupuntur hanya membantu mengurangkan rasa sakit kerana ia menghalang aktiviti saraf.

..............................................

Diharapkan dengan memahami sakit ini, dapatlah kita berhati-hati dalam setiap aktiviti yang kita lakukan. Betapa pentingnya menjaga tulang belakang ini, kerana jika telah sakit sukar untuk menghilangkannya.

Pembedahan kadang-kadang makin menambahkan kesakitan. Saya telah bertemu seotrang lelaki berumur 60an menjalani 6 kali pembedahan, namun tak berjaya menghilangkan sakit. Oleh itu jika ada alternatif eloklah elakkan menjalani pembedahan. Apa-apapun kita berusaha Allah menentukan dan setiap kejadian semuanya di bawah ketentuan Allah. Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu.
Artikel yang berkaitan dengan sakit sendi kronik di sini

Friday, May 7, 2010

Dekat di sisiNya

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah kita sama-sama mengucapkan syukur dan memuji Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak serta memberikan kenikmatan kita menghirup udaranya dan banyak lagi nikmatNya sehingga kita tidak mampu menghitungnya.

Marilah kita berselawat buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Syukur kepada Allah SWT kerana memberi kekuatan untuk menulis catatan, dan di sini dikongsikan hasil catatan tentang DEKATNYA ALLAH SWT dengan makhlukNya.


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul". (Al-Baqarah [2] : 186)


Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya (uarat nadi), (Qaf [50] : 16)

Dekatnya Allah yang diperbincangkan di sini ialah daripada maksud Al-Wali (Yang Maha Memerintah, Yang maha Menguasai), iaitu nama Allah ke 77.

Kata dasarnya ialah waw lam alif terambil daripada wala yali yang membawa maksud:

1. Dekat.
2. Mengikuti.
3. Melindungi/memelihara/menjaga/menguasai.
4. Mengasihani/menyayangi/mencintai.

Al-Wali; maknanya Allah SWT dekat dengan makhlukNya seperti yang digambarkan oleh Allah SWT dalam 2 ayat di atas.

Istilah yang selalu kita dapati digunakan dalam al-Quran bagi menggambarkan kedekatan Allah dengan hambaNya ataupun sebaliknya ialah berperingkat seperti berikut:

1. Muhit مُّحِيطً۬
2. Ma'a مَعَ
3. Qarib قَرِيبٌ
4. 'inda atau 'indi عِندَ atau عِندِ
5. Aslama, yuslimu dan islam

Peringkat pertama Muhit, مُّحِيطً۬ di dapati dalam ayat-ayat yang berkahir dengan Wallahu Muhitum bil kaafirin atauAllahu bikulli syaim muhita (susahnya nak cari dalam ayat-ayat al-Quran, cuba juga tetapi agak lambat), contoh ayat di bawah:

وَلِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۚ وَڪَانَ ٱللَّهُ بِكُلِّ شَىۡءٍ۬ مُّحِيطً۬ا


"Dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan Allah sentiasa Meliputi (pengetahuanNya dan kekuasaanNya) akan tiap-tiap sesuatu". (An-Nisaa' [4] : 126)

Maknanya Allah meliputi segala sesuatu, seperti dinyatakan dalam surah al-Baqarah ; kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, keadilanNya berada di mana-mana. Di mana sahaja makhlukNya berada di situ ada Allah.

"Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk menghadap Allah) maka di situlah arah yang diredhai Allah; sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi sentiasa Mengetahui". Al-Baqarah [ 2 ] : 105)

Tidak ada ruang di alam semesta ini yang terlepas daripada kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, keadilanNya dan pengetahuanNya. Kedekatan Allah kepada makhlukNya seperti inilah yang dinamakan Muhit. Tidak ada bezanya antara semua makhluk yakni manusia, haiwan dan syaitan dan lain-lainya.

Peringkat kedua pula ialah Ma'a مَعَ

Ini lebih tinggai daripada Muhit. Siapakah yang didekati oleh Allah dengan مَعَ ini. Contoh

إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ


"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar". (al-Baqarah [2] : 153)


"Kemudian apabila Talut keluar bersama-sama tenteranya, berkatalah ia: Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan sebatang sungai, oleh itu sesiapa di antara kamu yang meminum airnya maka bukanlah dia dari pengikutku dan sesiapa yang tidak merasai airnya maka sesungguhnya dia dari pengikutku, kecuali orang yang mencedok satu cedokan dengan tangannya. (Sesudah diingatkan demikian) mereka meminum juga dari sungai itu (dengan sepuas-puasnya), kecuali sebahagian kecil dari mereka. Setelah Talut bersama-sama orang-orang yang beriman menyeberangi sungai itu, berkatalah orang-orang yang meminum (sepuas-puasnya): Kami pada hari ini tidak terdaya menentang Jalut dan tenteranya. Berkata pula orang-orang yang yakin bahawa mereka akan menemui Allah: Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang sabar". (al-Baqarah [2 ] : 249)

Maknanya bukan semua Allah bersedia 'dekat' denganNya. Tentu ada syaratnya bagi peringkat yang kedua ini; itulah orang-orang yang beriman dan orang-orang yang bersabar. Jika tahap pertama tadi semua orang Allah dekat, tetapi peringkat kedua ini ialah orang-orang yang sabar. Kena diusahakan supaya kita berbeza dengan tahap pertama tadi.

Peringkat ketiga pula Qarib قَرِيبٌ


Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Al-Baqarah [2] : 186)

Allah menyatakan 'AKU' amat dekat, 'AKU sentiasa memperkenankan permohonan hambaKU dengan syarat mereka juga menyahut seruanKU, mematuhi perintahKU dan beriman kepadaKU. Jika hambaKu berhajat AKU tunaikan, jika hambaKU dalam ketakutan AKU bantu hilangkan ketakutan dan gantikan dengan ketenangan. Qarib di sini bermaksud dekat daripada segi emosional. Contoh; jika seseorang telah terpaut hatinya dengan seseorang biarpun jauh beribu-ribu kilometer akan terasa amat dekat. Jadi untuk DEKAT dengan Allah kenalah bina rasa terpaut seperti contoh tadi. Jika menyintai Allah pasti bersedia (bermuafaqah); menyesuaikan kehendak kita dengan kehendak Allah. Apa yang disuruh buat hendaklah dibuat dan sebaliknya. Allah berfirman:


"Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". (Al-Imran [3] : 31)

Peringkat ke empat عِندَ atau عِندِ

Peringakt kedekatan para wali Allah denganNya, maksudnya maqam mereka lebih tinggi. Untuk mendapatkan kedekatan peringkat ini memerlukan pengorbanan yang benar-benar menunjukkan ia seorang hamba.

Allah berfirman :


Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (agama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya) dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tidak ada kebimbangan (daripada berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Al-Baqarah [2] : 262)

Ayat di atas ada عِندَ رَبِّهِمۡ yang bermaksud di sisi Tuhan mereka. Orang yang memberi kemudian tidak mengungkit-ngungkit pemberian yang menyebabkan orang yang menerima sakit hati, kedudukannya tinggi di sisi Allah (dekat dengan Allah).


"Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki". (Ali-Imran [ 3 ] : 169)

Tingkatan orang mukmin dengan orang gugur syahid tidak sama di sisi Allah. Syahid berkorban apa sahaja termasuk nyawa. Jadi kedudukan mereka lebih tinggi.

عِندَ ini ada perbezaan antara yang paling rendah yakni orang mukmin, menengah yakni orang mati syahid dan yang paling tinggi ialah para nabi dan rasul serta para solihin, tabiin dan wali-wali.

Peringkat ke lima; Para Nabi dan para Rasul paling dekat di sisi Allah kerana mereka 'Asalama' ; berserah diri.


"(Ingatlah) ketika Tuhannya berfirman kepadanya: Berserah dirilah (kepadaKu wahai Ibrahim)! Nabi Ibrahim menjawab: Aku berserah diri (tunduk taat) kepada Tuhan Yang Memelihara dan mentadbirkan sekalian alam". (Al-Baqarah [2] : 131)

Nabi Ibrahim as 'dengar dan taat' segala perintah Allah SWT, hinggakan disuruh meninggalkan isteri dan anak di tanah yang gersangpun dikutinya dan diperintahkan menyembelih anak kesayangannya pun dituruti. Nabi Ibrahim juga berpesan kepada anaknya Nabi Yaakob supaya tunduk dan patuh kepada perintah Allah, begitu juga Nabi Muhammad SAW juga menyuruh umatnya supaya patuh dan tunduk kepada Allah SWT. Pada peringkat tertinggi ini kedekatan para Nabi dengan Allah menyebabkan mereka patuh dan taat. Nabi Yusuf as kerana takutkan Allah SWT baginda rela dipenjarakan daripada menurutkan hawa nafsu.


Para Nabi dan Rasul yang dekat dengan Allah SWT mereka diberi ilmu yang luas. Sukar untuk kita fahami bagaimana perintah menyembelih anak kesayangan dituruti, dan perintah membocorkan kapal nelayan, membunuh kanak-kanak yang tidak berdosa dan membaiki tembok yang runtuh di sebuah kampung yang penduduknya rata-rata buruk akhlak oleh Nabi Khidir as. Nabi khidir as adalah seorang yang soleh dan diberi ilmu لَّدُنَّا seperti yang dinyatakan dalam ayat:


"Lalu mereka dapati seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat dari Kami dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu; dari sisi Kami". (Al-Kahfi [18] : 65)

Kita juga pernah mendengar bagaimana Saidina Umar Ibnul Khattab yang sedang berkhutbah di Madinah boleh melihat dan memberi arahan kepada tentera-tenteranya yang jauh daripada pandangannya dan tentera-tenteranya juga boleh mendengar arahan beliau. Inilah anugerah Allah SWT kepada orang-orang yang DEKAT denganNya. Maha Suci Allah, Allah Maha Besar dan Maha Mengetahui.

Begitulah 5 tingkatan kedekatan Allah dengan makhlukNya bergantung dengan usaha makhluk untuk DEKAT denganNya. Jadi amatlah rugi jika tahap dekat seseorang itu sama sahaja seperti yang lain-lain pada tahap pertama.

Orang-orang yang dekat dengan Allah (wali-wali) Allah, mereka tidak ada rasa ketakutan untuk bertemu dengan Allah. Orang-orang salih sangat rindu, ingin segera bertemu dengan Rabb mereka sebagai contoh dikisahkan bahawa Imam 'Ali bin Abu Talib semasa menunggu saat kematiannya selepas ditikam dengan tombak beracun; beliau tersenyum sedangkan sahabat-sahabat yang mengelilinginya menangis. Ketika ditanya mengapa beliau tersenyum, 'Ali ra menjawab dengan bertanya semula; "Kenapa aku mesti sedih sedangkan aku ingin bertemu dengan kekasihku. Bagaimana aku tak gembira kerana aku akan bertemu denganNya yang selama ini aku hanya menyebut namanya".

Sekian, mudah2an memberi manfaat.

Sekadar hiasan

Monday, May 3, 2010

3 jenis kehidupan yang nyata

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Assalamu'alaikum.

Pada pagi yang indah dan ceria ini saya ingin mengucapkan syukur dan memuji Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kenikmatan sehingga tidak mampu saya menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Menurut Ustaz Kariman dalam ceramahnya tentang asmaul husna, Al-Muqit ada kaitan dengan al-Hafiz - Yang Maha Memelihara. Kalimah ini hanya ditemukan sekali sahaja dalam al-Quran sebagai nama Allah SWT iaitu dalam ayat 85 surah an-Nisaa'.

مَّن يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا وَمَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُن لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا وَكَانَ اللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقِيتاً
"Sesiapa yang memberikan syafaat yang baik nescaya ia akan memperoleh bahagian (pahala) daripadanya; dan sesiapa yang memberikan syafaat yang buruk, nescaya ia akan mendapat bahagian (dosa) daripadanya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu". (An-Nisaa' [4] : 85)
Dikatakan bahawa sekali sahaja kalimah ini disebut bagi menunjukkan bahawa hanya Allah sahaja yang berhak memiliki sifat ini. Walaupun diterjemahkan sebagai memelihara namun sebenarnya ada beberapa pengertian tentang al-Muqit. Qutun atau Quwwatun bermaksud Maha Memelihara, Maha Kuat, Maha Berkuasa. Qutun juga bermaksud keupayaan, kemampuan dan makanan. Barangkali apabila dimaksudkan dengan makanan "Qut" seseorang akan beroleh kekuatan sehingga apa yang dihajatkannya terlaksana.

Jadi dengan mengambilkira maksud yang diberikan itu Al-Muqit bermaksud; Allahlah yang memberi jaminan rezeki kepada setiap makhlukNya supaya makhluknya beroleh kekuatan serta kemampuan dalam berusaha bagi setiap perkara. Allah bukan sekadar menjamin makanan (rezeki) bahkan Allah jugalah yang menghantar rezeki kepada penerimanya. Contohnya; makhluk memerlukan makanan, O2 dan lain-lain, Allahlah yang menghantarnya. DIAlah yang mencipta sarana bagi memudahkan makhluk mendapatkannya.

Jaminan makanan ini ternyata begitu ajaib. Ada makhluk yang hidup di darat, makanannya berada di dalam air seperti burung apabila didapati makanannya berada di dalam air secepat kilat ia menyambarnya. Siapakah yang memberikan kekuatan untuk burung terbang laju dan menyepit ikan dengan paruhnya itu jika bukan al-Muqit, ada pula makhluknya yang hidup di dalam air makanannya berada di darat. Jadi jika didapati ada ikan yang tidak boleh hidup jika di atas darat sedang memancutkan air yang dikumpulkan dalam mulutnya kepada serangga yang berada di atas daun untuk menjadikan itu sebagai makanannya, itulah yang dilakukan oleh al-Muqit.

Pengajaran bagi kita di sini ialah jika ikan hidup dalam air manakala makanannya di darat yang tidak perlu bimbang akan rezekinya sedangkan kita pula rezeki ada di atas darat, di dalam laut, di dalam bumi janganlah masih merungut tidak ada rezeki.

Dalam surah Hud ayat 6, Allah berfirman maksudnya:
" Dan tiadalah sesuatupun daripada makhluk-makhluk yang melata (bergerak) di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat dia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan)". (Hud [11] : 6)
Allah al-Muqit memberi jaminan rezeki kepada setiap makhlukNya tidak kira kecil atau besar; dengan jaminan ini makhlukNya akan dapat kekuatan, dapat hidup dengan sempurna.

Makhluk hidup yang nyata di muka bumi ini terbahagi kepada 3 ienis (abaikan alam jin dan malaikat yang kita tak nampak):

1) Kehidupan tumbuh-tumbuhan (Hayatun Nabatiyyun)

2) Kehidupan Haiwan (Hayatun Haiwaniyyun)

3) Kehidupan manusia (Hayatun insaaniyyun)

Jaminan 'qut' berada di tangan al-Muqit. Ketiga-tiga jenis kehidupan ini memerlukan 'qut' untuk kelangsungan kehidupan.

Ketiga-tiga jenis kehidupan ini pula jaminan qut yang diberikan kepada masing-masing berbeza.

Kehidupan pokok, lihat pokok besar, pokok kecil, pokok mencecah awan atau pokok menjalar, didapati tidak mempunyai keinginan dan kemampuan berikhtiar, kebebasan memilihpun tidak diberi kepadanya. Selurh hidupnya (100%) bergantung kepada masyi'ah Allah. Olehkerana sifatnya begitu , Allah hantarkan makanan terus kepadanya sedikit demi sedikit (jika manusia dikatakan suap terus ke mulut). Dengan kata lain rezeki pokok amat dekat. Ada sejenis pokok yang makanannya adalah serangga, ulat, rama-rama namun pokok tak boleh bergerak untuk mendapatkannya lalu Subhanallah pokok itu boleh mengeluarkan sejenis bau yang boleh menarik binatang-binatang tadi mendekatinya. Apabila dekat pokok itu menyerapnya.

Kehidupan haiwan lebih maju daripada kehidupan pokok sebab sekurang-kurangnya binatang ada sedikit kemahuan atau keinginan. Allah berikan kemampuan berikhtiar untuk mencari makanannya. Keinginannya sedikit contoh ayam makanannya terhad, begitu juga lembu hanya makan rumput dan daun boleh dikira dengan jari makanan yang disukainya. Harimau pula makan daging. Bukan sekadar keinginan, kuantiti makananpun terhad, bila dah kenyang cukuplah tak perlu simpan.

Kehidupan manusia pula memang berbeza dengan kedua-dua kehidupan tadi. Manusia punyai banyak keinginan, juga diberikan kebebasan memilih. Berapa banyak keinginan kita, bukan sekadar kenyang, jika boleh hendak makan semua dan yang lebihnya nak disimpan.

Begitula aturan Allah SWT kepada makhlukNya. Jika perlu memenuhi keinginan, perlulah berusaha lebih. Jika tak mahu berusaha bolehlah dibaratkan seperti pokok dan haiwan tetapi kita bukan pokok dan haiwan. Kita adalah khalifah di muka bumi. Tugas khalifah perlu dilaksanakan.

Perbezaan al-Muqit dengan ar-Razzaq.

Al-Muqit yang memberi jaminan rezeki daripada segi banyak atau sedikit, mudah atau susah , dekat atau jauh. Ar-Razzaq pula memberi rezeki daripada segi yang nampak atau yang tidak nampak (sihat, pandai, hidayah dll) banyak dan berulang-ulang. Bukan sekali, setiap kali diminta diberiNya.

Bagaimana menaladani al-Muqit:

Hendaklah sedar bahawa Allah sahajalah yang memberi jaminan rezeki dan menghantar rezeki kepada setiap makhlukNya. Tetapi rezeki yang dihantar kepada kita bukanlah dengan cara seperti yang diberikan kepada ibu Nabi 'Isa as yakni Maryam, sebaliknya melalui angin;

Allah berfirman dalam surah al-Hijr ayat 22 yang bermaksud :
Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian Kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya. ( al-Hijr [15] :22)
Jadi apabila menikmati buah-buahan atau jagung ingatlah angin. MasyaAllah betapa sayangnya Allah kepada kita. Janganlah pula marahkan angin. Jika demikian akan terjejas aqidah kita. Mohon perlindungan Allah daripada berlaku sedemikian.

Apabila kita menyedari ini kita akan jadi hamba yang bersyukur dan kita tidak akan jadi hamba yang takaatsur.

Kita juga perlu ingat bahawa tidak semuanya yang boleh berusaha disebabkan kurang kemampuan atau lemah disebabkan telah mengalami pelbagai masalah, jadi bantulah yang lemah.

Kita juga perlu merasa cukup dengan apa yang Allah kurniakan kepada kita.

Sekian mudah-mudahan memberi manfaat.

Sunday, May 2, 2010

Sakit Sendi Kronik

Bismillahirrahmanirrahim.


Sekali lagi disalin daripada Berita Harian tentang Sindrom kesakitan kronik boleh diatasi dengan suntikan radio frekuensi


Gambar di bawah diambil daripada blog Dr Nizar



Saya memaparkan lagi sekali tentang sakit sendi kronik di sini supaya jika ada sesiapa yang bermasalah seperti ini dapatlah rujuk dan membuat keputusan yang tepat. Walaubagaimanapun kita berusaha Allah Yang Menentukan sama ada berjaya atau tidak.

Saya akan menjalani rawatan kali kedua dengan doktor Nizar. Mudah-mudahan rawatan kali kedua yang akan saya jalani pada 9 hb Jun nanti akan membuahkan kejayaan. InsyaAllah.

Boleh baca pesakit sembuh selepas rawatan di MyMetro

Di bawah adalah artikel yang disalin:

ADAKAH anda sering sakit pada sendi pinggul setiap kali duduk dalam tempoh yang lama, tidur terlentang malah menyukarkan pergerakan? Lebih sukar lagi, kesakitan anda itu seakan-akan tidak berkesudahan meskipun sudah berjumpa ramai doktor dan memakan pelbagai jenis ubat.

Jika kesakitan yang anda alami itu berlarutan melebihi enam bulan dan doktor yang merawat pula tidak mengetahui apa sebenarnya penyakit anda, kemungkinan besar anda mengalami apa yang dikenali sebagai kesakitan kronik. Pakar Bius dan Kesakitan Kronik, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan Dr Nizar Abdul Jalil, berkata ciri-ciri sakit kronik agak pelik.

Kesakitan itu mungkin sakit tulang belakang, migrain atau apa-apa kesakitan yang gagal dikenal pasti atau diagnosis tepat oleh doktor dan menyebabkannya berpanjangan melebihi enam bulan.

Katanya, kesakitan itu dipercayai berpunca daripada perubahan biokimia dan morfologi pada saraf pusat (neuroplasticity) yang sukar difahami hingga menyebabkan fungsi saraf di luar kawalan.

“Kajian di Malaysia, misalnya menunjukkan antara 20 ke 30 peratus kesakitan kronik ini tidak dirawat dengan tepat oleh doktor. Tersilap diagnosis menyebabkan rawatan yang diberikan tidak tepat dan kesakitan akan berpanjangan,” katanya.

Antara kesakitan yang kerap menjadi kesakitan kronik ialah sakit pada bahagian belakang. Ia boleh terjadi disebabkan cakera yang tergelincir(slipped dics), sendi faset (sindrom sendi faset) atau akar saraf yang terkeluar.

Sindrom Sendi Faset

Sendi faset adalah penghubung antara vertebraes dalam tulang belakang. Sama seperti sendi lain misalnya lutut atau siku, ia membolehkan pergerakan seperti membengkok.

Kata Dr Nizar, masalah terjadi jika sendi itu radang disebabkan kecederaan atau arthritis yang menyebabkan rasa sakit dan ketegangan. Ia boleh terjadi pada tahap yang kronik atau akut dan kesakitan itu boleh datang dan pergi mengikut aktiviti yang dilakukan.

“Jika kesakitan terjadi di bahagian pinggang, pesakit akan berasa sakit apabila duduk atau berdiri. Kalau duduk lama, dia berasa lenguh pada pinggang dan hanya lega apabila berbaring. Rasa sakit bertambah jika mendongak dan memusingkan badan ke belakang. Misalnya apabila duduk tahiyyat ketika bersolat,” katanya.

Dr Nizar berkata, kesakitan bahagian leher pula menyebabkan sakit belakang tulang tengkuk, pening pada bahagian belakang kepala hingga ke ubun-ubun dan sakit pada otot leher, bahu atau belikat.

“Biasanya penyakit ini juga disusuli dengan kekejangan otot leher atau belakang. Jika berlarutan (kronik) ia dikenali dengan sindrom sakit miofasia,” katanya.

Rawatan

Ada lebih daripada satu teknik rawatan dan lebih daripada satu jenis ubat untuk menangani masalah begini. Umumnya, pesakit akan diberikan ubat, atau menggunakan kaedah rawatan lain misalnya tampalan koyok atau fisioterapi.

Bagaimanapun, jika semua kaedah ini gagal, suntikan radio frekuensi akan dilakukan. Kaedah rawatan ini selamat dengan syarat ia dikendalikan oleh pakar yang betul. Walaupun ia hanya membabitkan suntikan, namun ia perlu dilakukan oleh pakar penyakit kronik yang terlatih.

Di Malaysia, hospital kerajaan yang memiliki kepakaran dalam bidang ini adalah HUSM.
“Tiga langkah keselamatan utama akan dibuat bagi memastikan saraf yang bakal disuntik adalah saraf yang tepat. Kesilapan diagnosis dan kesilapan saraf boleh membawa kepada komplikasi kesihatan yang lain pula,” katanya.

Kata Dr Nizar, prosedur suntikan radio frekuensi menggunakan arus elektrik berfrekuensi tinggi yang disalurkan melalui jarum. Ia bertindak melumpuhkan saraf yang sakit dengan menghalang transmisi isyarat kesakitan.

“Suntikan ini berfungsi untuk membantutkan isyarat sakit berpunca daripada sendi faset. Jadi pesakit akan berasa lega serta-merta. Ia dilakukan dalam dewan bedah di bawah kawalan sinar-X dan mengambil masa antara 40 minit hingga satu jam bergantung kepada sendi yang disuntik,” katanya.

Dr Nizar berkata, prosedur suntikan radio frekuensi juga membantu pesakit yang berhadapan dengan sakit kronik yang berkaitan dengan penuaan sendi disebabkan arthritis. Tahap kelegaan kesakitan pelbagai bergantung kepada punca dan lokasi. Namun 70 peratus daripada pesakit yang dirawat dengan RFA berjaya menangani kesakitan.

INFO: Antara sindrom kesakitan kronik
  • Mengadu sakit yang tidak pernah lega.
  • Mengadu sakit yang pada beberapa tempat di tubuh badan
  • Kesan sampingan dari berbagai ubat yang digunakan yang ketara.
  • Emosi yang terganggu seperti marah, kemurungan dan kurang semangat/motivasi.
  • Tidur yang terganggu
  • Fizikal tubuh badan dan fungsi yang makin merosot. Tubuh jadi lemah, kurang stamina dan fleksibel (physical deconditioning).
  • Cemas dan cuba elakkan pergerakan yang akan mengembalikan rasa sakit.
  • ‘Perilaku kesakitan’ seperti suka berehat, suka mencuri perhatian, suka bercakap pasal kesakitan yang dirasai.
  • Konflik keluarga dan perkahwinan.
  • Berpindah dan berjumpa dengan banyak doktor.
  • Tidak mampu bekerja ataupun mengalami kesukaran untuk mengekalkan prestasi di tempat kerja.
  • Kurang memahami masalah kesakitan yang dialami.
  • Masalah kewangan dan isu pampasan dengan syarikat insuran.
Contoh penyebab kesakitan kronik:
  • Sakit tulang belakang, sama ada pinggang dan tengkuk.
  • Sakit sendi (osteoarthritis , rheumatoid arthritis).
  • Sakit kepala (migrain atau bukan migrain).
  • Sakit saraf (neuropathic pain).
  • Sakit yang berpunca daripada kanser.
  • Sakit otot dan fasia (myofascial pain syndrome, fibromyalgia).
  • Sakit selepas pembedahan atau kecederaan.
  • Sakit yang berpunca daripada faktor psikologi.

Dr. Nizar diambil dp blog beliau

X-Ray yang menunjukkan rawatan yang menunjukkan jarum
suntikan bagi merawat sakit sendi kronik



Peralatan yang digunakan untuk rawatan pesakit sendi kronik di HUSM


Sumber gambar

Artikel ini pula diambil daripada Metro 2 hb Mei 2010 dengan tajuk Tisu Parut Punca Sakit oleh Dr. Nizar Abdul Jalil.

JIKA masih sakit selepas melakukan pembedahan tulang belakang, anda perlu baca artikel ini. Ini kerana peluang untuk anda sembuh ada di sini.

Dalam artikel lalu, saya menyebut bahawa parut yang terbentuk dalam ruang epidural tulang belakang ialah antara sebab kesakitan kronik walaupun selepas pembedahan tulang belakang dilakukan. Rawatan dimaksudkan untuk pesakit seperti ini dinamakan epiduroplasti atau epidurolisis.

Apa itu rawatan Epiduroplasti?

Suntikan khusus yang dilakukan pada tulang belakang untuk melembut dan melarutkan parut yang menjadi punca kesakitan.

Tisu parut boleh menyebabkan sakit dengan cara memerangkap atau menyentap akar saraf pada ruang epidural ini. Pesakit akan rasa sakit belakang dan kadangkala menjalar turun ke kaki.

Rawatan epiduroplasti akan 'membaik pulih' ruang epidural ini supaya bebas daripada parut. Apabila parut dipecahkan, akar saraf akan bebas dan kesakitan dapat dihentikan.

Apa penyebab parut pada ruang epidural ini?

Parut ini boleh disebabkan luka dan darah beku yang terkumpul hasil pembedahan tulang belakang yang lampau. Keadaan ini semula jadi dan sebahagian proses penyembuhan luka.

Namun pembentukan parut ini di luar jangkaan dan berbeza antara pesakit. Parut juga boleh berlaku pada pesakit yang mempunyai masalah cakera tergelincir atau pecah.

Bagaimana prosedur suntikan epiduroplasti dilakukan?

Prosedur ini dilakukan dalam bilik pembedahan di bawah kawalan sinar-X. Jika anda mengambil ubat pencair darah seperti walfarin, aspirin atau plavix, anda dinasihatkan berhenti makan ubat ini selama 10 hari sebelum suntikan dilakukan. Ketika suntikan dilakukan, anda dikehendaki baring meniarap di atas meja pembedahan.

Suntikan dilakukan dengan menggunakan sejenis jarum khas ke dalam ruang epidural tulang belakang anda. Kemudian sejenis kateter yang fleksibel akan dimasukkan melalui jarum ini untuk mendekati tempat yang berparut secara tepat.

Beberapa jenis campuran ubat akan disuntik ke dalam ruang epidural melalui kateter sepanjang prosedur ini. Antara ubat yang disuntik ialah ubat bius setempat, steroid, enzim hialuronidase dan cecair garam pekat (10 peratus saline normal) yang disuntik mengikut peringkat dan sukatan tertentu. Epidural kateter pada belakang anda kemudian disimpan untuk suntikan kedua pada keesokan harinya.

Anda tidak akan rasa sakit kerana suntikan ini dilakukan dengan menggunakan ubat bius setempat. Anda akan dimasukkan ke wad selama satu hari kerana suntikan kedua akan dilakukan pada keesokan harinya dalam wad.

Anda boleh pulang keesokan harinya selepas suntikan kedua dibuat dan kateter epidural sudah dikeluarkan.

Apa kesan yang dijangka selepas melalui rawatan ini?

Anda akan merasa lega daripada sakit secara mendadak. Kaki anda mungkin rasa kebas atau berat sedikit selama beberapa jam.

Ini disebabkan kesan ubat bius setempat. Kebanyakan pesakit merasa kelegaan yang dramatik mulai hari kedua dan ketiga selepas prosedur dilakukan.

Ada juga pesakit saya yang mula rasa hilang sakit selepas sebulan suntikan dilakukan. Ini kerana ramuan pelbagai ubat yang disuntik mengambil masa untuk bertindak.

Anda boleh kembali bekerja dua hari selepas rawatan dilakukan jika tiada komplikasi serius. Komplikasi yang sering berlaku ialah kesakitan sementara pada belakang bekas suntikan jarum pada kulit anda.

Kebanyakan pesakit dapat melaporkan kelegaan dari enam bulan hingga beberapa tahun. Jika sakit anda kembali berlaku, suntikan ini boleh dilakukan setiap enam bulan sekali.

KES 1

Seorang pemuda berumur 22 tahun mengalami kesakitan belakang kronik yang berlanjutan walaupun selepas pembedahan cakera dilakukan.

Malah, kesakitannya semakin teruk selepas pembedahan dilakukan, menyebabkan beliau terlantar di katil. Beliau tidak dapat duduk atau berjalan kerana pergerakan menyebabkan otot belakangnya kejang yang amat sangat.

Beliau juga mengaku ada kalanya rasa sakit seperti renjatan elektrik yang menjalar turun ke kaki. Dia perlu bergantung kepada orang lain untuk menguruskan keperluan hariannya.

Dia dimasukkan ke HUSM untuk rawatan dan melalui Harian Metro, beliau dapat mengenali dan memohon untuk menerima rawatan.

Selepas diperiksa, didapati kesakitannya disebabkan parut selepas pembedahan tulang belakang dan diberi rawatan epiduroplasti.

Keesokannya dia merasai kelegaan yang besar. Skor sakitnya turun daripada 8/10 kepada 3/10. Malah dia boleh berdiri dan berjalan ke bilik air tanpa dipimpin.

KES 2

Seorang ahli perniagaan lelaki berusia 48 tahun mengalami sakit belakang kronik selama tiga bulan. Sakit belakangnya sangat menyeksakan sehingga beliau terpaksa bongkok bila berjalan kerana kesakitan lebih teruk dalam posisi menegak.

Malah dia tidak boleh berbaring lama atau meluruskan kaki bila tidur di katil. Dia hanya boleh tidur malam hari dalam posisi duduk di kerusi.

Pesakit dimasukkan ke hospital swasta untuk rawatan. Siasatan pengimejan magnetik resonans (MRI) menunjukkan dia mengalami penyakit tulang belakang yang teruk dikenali sebagai Spinal Stenosis (tulang belakang yang tersumbat).

Memandangkan dia memilih rawatan tanpa pembedahan sebagai keutamaan, dia dirujuk kepada saya. Rawatan epiduroplasti dilakukan kepadanya dan mengambil masa hanya setengah jam.

Dua hari selepas prosedur dilakukan beliau merasa kelegaan yang ketara dan boleh bergerak bebas. "Satu nikmat kelegaan yang sudah lama ditunggu-tunggu," katanya.

Related Posts with Thumbnails