Friday, October 29, 2010

Nak Bawa Masalah atau Tak dalam Solat



Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Hari ini ingin berkongsi tentang tajuk 'Khusyuk'. Semuanya ini adalah hasil mendengar ceramah tafsir berdasarkan tajuk (tafsir maudhu'i) yang bertajuk memahami makna khusyuk.

Istilah khusyuk ini sebenarnya bukan hanya kepada solat meskipun yang sering kita dengar kalimah ini kerap digunakan untuk solat.

Sebenarnya erti yang luas ialah merangkumi semua ibadah namun di sini ditulis dahulu tentang khusyuk dalam solat.

Orang-orang yang khusyuk dalam solat tanda-tandanya jelas kelihatan daripada ekspresinya yang tenang, tidak begitu tergesa-gesa dan kelihatan begitu sabar dalam melaksanakannya.

Dalam ayat di bawah ini khusyuk ialah ciri utama orang mukmin yang berjaya. Klik orang yang berjaya dan beruntung ialah orang khusyuk dalam solat.


Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya. (al-Mukminun [23] : 1- 2)

Kita boleh muhasabah diri kita, sama ada kita boleh mendapatkan khusyuk dalam solat atau tidak bedasarkan ayat-ayat yang akan diterangkan berikut:


"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. (Iaitu) mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya". (al-Baqarah [2] : 45-46)

Ayat di atas ini boleh memberi makna khusyuk. Ada beberapa POIN penting untuk memahami khusyuk seterusnya mencapai khusyuk.

POIN PERTAMA adalah berkait rapat dengan perasaan amat memerlukan. Seseorang yang sedang merasakan amat memerlukan Allah, ibadah solatnya, puasanya dan zikir dan wiridnya sangat khusyuk. Ini berdasarkan:

وَٱسۡتَعِينُواْ
"Mintalah pertolongan"

MINTALAH, itu bermaksud hanya orang yang memerlukan sahaja akan meminta, jika dah boleh berdikari orang itu tak akan meminta.

Oleh sebab itu tanamkan sifat sangat memerlukan Allah, apatah lagi kita ini manusia yang lemah dan kita sangat memerlukan Allah.


"(Oleh kerana Allah menguasai segala-galanya, maka) wahai umat manusia, kamulah yang sentiasa berhajat kepada Allah (dalam segala perkara), sedang Allah Dialah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji". (Fatir [35] : 15)

ٱلۡفُقَرَآءُ

Ayat ini memberitahu kita kedudukan kita yang sebenar di sisi Allah. Al-Fuqara' ini maksudnya kita ini faqir dan amat berhajat kepada Allah. Seandai tulang belakang kita patah bayangkan apa yang kita boleh buat, makan, minum, bergerak semuanya memerlukan pertolongan orang lain. Faqir di sini bukan setakat memerlukan makan minum tetapi segalanya hinggakan nak mengerdipkan mata sekalipun kita tak berdaya jika tidak digerakkan Allah.

Allah Maha Kaya tak memerlukan atau berhajat kepada yang lain. Jadi janganlah kita merasakan kita boleh berdikari, bila malam kita boleh tidur janganlah terlalu yakin kita akan bangun esok harinya. Begitulah jika pada hari ini kita masih boleh mengetuk keyboard jangan terlalu yakin esok kita masih lagi dapat mengetuknya.

Jadi di sini, orang yang tidak ada keperluan payah untuk khusyuk, mungkin bila berdoapun seperti nak tak nak sahaja, laju dan tak fahampun apa maksudnya.

Kita kena merasa yang kita ini ada masalah. Mana mungkin kita tidak ada masalah cuma mungkin kita tidak peka kepada masalah. Contoh A, B, C dan D masing-masing ada anak. Semua perangai anak-anak mereka sama tidak ambil peduli tentang agama. A pandang ini masalah besar dan amat risau, B pula kurang sikit risaunya, C lagi kurang risaunya daripada B, manakala D langsung tak risau apa-apa dan D inipun sama seperti anak-anaknya.

Masalah kita sebenarnya terlalu banyak, apatah lagi kita banyak melakukan dosa. Hari-hari kita buat dosa. Sedangkan taubat kita entahkan cukup atau tidak. Bila kita bermuhasabah dengan ikhlas antara dosa dan taubat dan mendapati taubat kita kurang itulah masalah besar kita. Jadi bila nak mula solat dan merasakan dosa terlalu banyak daripada taubat sepatutnya kita dah rasa takut jadi bila berdoa dalam solat contoh bila berdoa dalam duduk atara dua sujud ketika kita kata Rabbighfirli kita rasa bergetar memohon keampunan daripada Allah.

Sebelum ini kita sering dengar, ketika kita angkat takbiratul ihram 'Allahu Akbar' tinggalkan masalah di belakang. Sepintas lalu ada kebenarannya, tetapi kena lihat apa masalah yang nak kena tinggal. Jika masalah makan tengah hari tadi tak sedap, atau masalah tadi bergaduh di jalan raya, itu tak bolehlah dibawa dalam solat.

Oleh itu kita perlu rakam dulu dalam memori kita apa masalah yang nak dibawa menghadap Allah, jika dosa ingat satu-satu perkataan yang kita ucapkan dalam solat, jika kita kata Allahu akbar segala rasa sombong, pandai dan hebat, semuanya hancur. Bila berdoa dalam duduk antara dua sujud ingat kesemua nama Allah asmaul husna, Allah al-Ghafur (Maha Pengampun), Allah ar-Rahman, Allah al-Jabbar, Allah ar-Rafi', Allah ar-Razzak, Allah al-Hadii, Allah al-'Afuww. Masalah kita mesti ada dalam 7 doa ini. Allahpun menyuruh kita memohon dengan menyebut namaNya dalam asmaul husna.


Marilah kita mula menghayati ketika kita duduk di antara dua sujud semasa solat. Dengan rendah hati kita nyatakanlah permohonan ampun kepada Allah. Boleh baca Hayatilah doa antara dua sujud di sini

Ketika ucap Rabbighfirli (Tuhanku!, ampunilah aku). Diamlah sejenak, buka diri kita untuk menerima ampunan daripada Allah.

Warhamni (dan kasihanilah aku). Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih sayang Allah yang tak terhitung besarnya. Ingatlah bahawa Allah Maha Pengasih akan sentiasa memberikan banyak kasih sayangNya kepada kita.

Begitulah berturut-turut sampaikanlah permintaan-permintaan berikut dengan merasakan sebagaimana tersebut di atas, satu persatu.

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (angkatlah darjatku)

Warzuqnii (berilah aku rezeki)

Wahdinii (berilah aku petunjuk)

Wa'Aafinii (sihatkanlah aku)

Wa'fuannii (maafkan aku)

Setelah selsai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita. Betapa besarnya nilai sebuah doa ini. Jangan kita bazirkan begitu sahaja. Janganlah kita lafazkan dalam keadaan seperti kita tidak sedar atau seperti kita sedang berpura-pura memohon sesuatu sedangkan hati antara mahu dan tidak mahu. Jika begini selayaknyalah Allah menilai kita seperti itu.

Contoh yang mudah, katalah kita ingin berjumpa dengan orang yang kita rasakan hajat kita boleh ditunaikan, dan orang itu bersedia mahu berjumpa kita, namun bila kita bertemu dengannya, kita tak bercakap tentang apa yang kita hajati, kita hanya berbual sekadar menceritakan hal-hal lain. Akhirnya kita pulang dengan tangan kosong.

Kita tak perlulah bawa banyak sangat masalah untuk Allah selesaikan dalam satu solat. Elok cari masalah yang lebih utama. Syaratnya simpan dalam memori kemudian khasnya dalam doa duduk antara dua sujud tu mohon kepada Allah. Subhanallah, sangat makbul sebab Allah dah suruh mintalah pertolongan dengan solat. Tentang doa ini, sebenarnya banyak dalam solat kita apatah lagi solat keseluruhannya adalah doa, mulai daripada doa ifititah sampailah ke salam semuanya doa.

CERITA:

1) Kisah dalam Surah Ali Imran [3] ayat 37 hingga ayat 41


Maka dia (Mariam yang dinazarkan oleh ibunya) diterima oleh Tuhannya dengan penerimaan yang baik dan dibesarkannya dengan didikan yang baik, serta diserahkannya untuk dipelihara oleh Nabi Zakaria. Tiap-tiap kali Nabi Zakaria masuk untuk menemui Mariam di Mihrab, dia dapati rezeki (buah-buahan yang luar biasa) di sisinya. Nabi Zakaria bertanya: Wahai Mariam dari mana engkau dapati (buah-buahan) ini? Mariam menjawab; Ia adalah dari Allah, sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira. (37) Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan. (38) Lalu dia diseru oleh malaikat sedang dia berdiri sembahyang di Mihrab, (katanya): Bahawasanya Allah memberi khabar yang menggembirakanmu, dengan (mengurniakanmu seorang anak lelaki bernama) Yahya, yang akan beriman kepada Kalimah dari Allah, dan akan menjadi ketua dan juga akan menahan diri dari berkahwin dan akan menjadi seorang Nabi dari orang-orang yang soleh. (39) Nabi Zakaria berkata: Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal sebenarnya aku telah tua dan isteriku pula mandul? Allah berfirman: Demikianlah keadaannya, Allah melakukan apa yang dikehendakiNya. (40) Nabi Zakaria berkata lagi: Wahai Tuhanku! Jadikanlah bagiku satu tanda (yang menunjukkan isteriku mengandung). Allah berfirman: Tandamu itu ialah engkau tidak akan dapat berkata-kata dengan orang ramai selama tiga hari (tiga malam) melainkan dengan isyarat sahaja dan ingatlah kepada Tuhanmu (dengan berzikir) banyak-banyak dan bertasbihlah memuji Allah (dengan mengerjakan sembahyang), pada waktu malam dan pada waktu pagi. (41)

Di sini masalah Nabi Zakaria ialah dia tidak ada zuriat, sedangkan dia sedar dia telah tua, isterinya pula mandul, dia pula sebatang kara, dia risau tidak ada pengganti untuk meneruskan ajarannya. Mungkin berbulan-bulan atau bertahun-tahun Nabi Zakaria berdoa, jadi ketika dia nampak Mariam dapat rezeki di dalam Mihrab, dia bertanya kepada Mariam daripada mana semuanya ini. Dan dijawab oleh Mariam ; Ia adalah dari Allah, sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak dikira. Lalu Nabi Zakaria berdoa seperti dalam ayat 38 di atas. Bila Nabi zakaria berdoa yang menariknya doanya disambut dengan jawapan oleh malaikat seperti dalam ayat 39 iaitu Nabi Zakaria masih lagi dalam solat (Nabi Zakaria masih lagi sedang berdiri di Mihrab). Maksudnya Allah bagi tahu kepada Nabi Zakaria ketika dalam solat. Nabi Zakria pula berkomunikasi dengan Allah juga dalam solat dengan bertanya separti dalam ayat 40 dan Allah menjawabnya dalam ayat 41.

Dalam kisah ini bukanlah Nabi Zakaria berdialog secara berhadapan dengan Allah maksudnya melihat Zat Allah, tetapi Nabi Zakaria berdoa dengan begitu khusyuk dalam solatnya dan dapat merasa Allah berkomunikasi dengannya.

2) Kisah dalam ayat (al-Baqarah [2] : 144) . Nabi Muhammad saw pun pernah alami perkara seperti ini. Lihat ayat berikut:


"Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling menghadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidilharam (tempat letaknya Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan". (al-Baqarah [2] : 144)

Diriwayatkan oleh Ibnu Majah: Kami bersembahyang di Madinah menghadap Baitul Maqdis selama 16 belas bulan, dan setiap kali mendirikan solat menghadap Baitul Maqdis Nabi berharap sangat Allah mengutuskan Jibril as membawa wahyu menukarkan kiblat ke Kaabah dan Allah Maha Mengetahui akan hati Nabi yang sangat merindui Kaabah. Ini dialami oleh Nabi bukan sekali dua bahkan kerap dan agak lama. Sangat luar biasa, ketika Nabi sedang solat turunlah ayat di atas. Lalu Nabi terus menukar kiblat pada ketika itu juga. Jadi itulah doa dalam solat. Ini berlaku dalam Masjid Qiblatain.

Itulah POIN PERTAMA iaitu mintalah pertolongan. Nak dapat khusyuk mestilah ada rasa memerlukan lebih-lebih lagi besar hajatnya. Kita ini faqir, apatah lagi kita dah tak dapat mengharapkan siapa-siapa lagi contoh jika kita sakit, ubat dan doktor semuanya dah dicuba. Jika berhutang kita dah minta tolong kepada ramai orang semuanya tak dapat membantu. Ketika ini hatta orang-orang kafirpun akan khusyuk, lihat ayat di bawah:


"Dialah yang menjalankan kamu di darat dan di laut (dengan diberi kemudahan menggunakan berbagai jenis kenderaan); sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera dan bahtera itu pula bergerak laju membawa penumpang-penumpangnya dengan tiupan angin yang baik dan mereka pun bersukacita dengannya; tiba-tiba datanglah kepadanya angin ribut yang kencang dan mereka pula didatangi ombak menimpa dari segala penjuru, serta mereka percaya bahawa mereka diliputi oleh bahaya; pada saat itu mereka semua berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepadaNya semata-mata (sambil merayu dengan berkata): Demi sesungguhnya! jika Engkau (Ya Allah) selamatkan kami dari bahaya ini, kami tetap menjadi orang-orang yang bersyukur". (Yunus [10] : 22)

Jadi kesimpulan bagi POIN pertama ini ialah cuba senaraikan masalah kita untuk dibawa dalam solat, supaya kita khusyuk dalam solat.

InsyaAllah jika ada kekuatan akan sambung lagi POIN KEDUA. Semoga bermanfaat.

NOTA: Artikel lain berkaitan dengan khusyuk boleh klik pada label khusyuk dalam solat.

Saturday, October 23, 2010

Ghurur

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Rasulullah S.A.W bersabda:

Sesungguhnya dalam diri manusia ada seketul jasad. Jika ia baik, akan baik seluruh amal manusia. Jika ia rosak maka rosaklah seluruh amalnya. Ketahuilah ia adalah hati. (hadis riwayat Ahmad)

Salah satu penyakit hati yang perlu kita ambil perhatian ialah terpedaya oleh perasaan sendiri (al-ghurur)

Allah SWT mengingatkan kepada manusia tentang ghurur ini di beberapa tempat di dalam al-Quran. Manusia harus waspada tentang sifat ghurur ini kerana ia dapat menjadikan manusia lalai dan lupa kepada Allah SWT. Kata ghurur dan derivasinya banyak terdapat dalam al-Quran, ada berbentuk fi’il madhi, fi’il mudhari’, dan masdar.

Definisi al-ghurur.

Menurut etimologi Al-ghurur mempunyai beberapa maksud contohnya:

1) Gharrahu - yaghuruhu - ghururan (Tertipu oleh diri sendiri) ; ghairuhu (tertipu oleh orang lain) ; gharra nafsahu - yaghurruha ( dia menipu atau tertipu oleh dirinya sendiri), contoh dalam ayat di bawah:

يَعِدُهُمۡ وَيُمَنِّيہِمۡ‌ۖ وَمَا يَعِدُهُمُ ٱلشَّيۡطَـٰنُ إِلَّا غُرُورًا

"Syaitan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan apa yang dijanjikan oleh Syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata". (an-Nisaa' [4] : 120)

Ayat ini menjelaskan bahawa syaitan memberikan janji-janji kosong kepada manusia, akibat daripada janji tersebut timbulah angan-angan kosong, padahal yang dijanjikan syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya belaka.

"Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka dan turut campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka) dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu). Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata". (al-Isra' [17] : 64)

2) Segala sesuatu yang mengakibatkan dan menjerumuskan dalam penipuan (al-ghurur). Al-Jauhari berkata : "Kata al-ghurur mempunyai erti sesuatu daripada kehidupan dunia yang membuat seseorang tertipu.

Menurut istilah pula, al-ghurur bererti seseorang yang merasa bangga terhadap dirinya sendiri sehingga meremehkan dan memandang rendah segala sesuatu yang dilakukan oleh orang lain. Jika seseorang itu mempunyai perasaan seperti ini bermakna dia telah terpedaya oleh perasaannya.

Antara faktor penyebab al-Ghurur.

1) Tidak waspada dan muhasabah diri hingga menyebabkan bangga diri dan meremehkan orang lain. Oleh itu Allah berfirman menyuruh kita sentiasa muhasabah diri:

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang dia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat) dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan. (al-Hasyr [59] : 18)

2) Berlebihan dalam beragama.

Orang yang kadang-kadang melaksanakan tuntutan agama secara berlebihan, dan apabila terlalu lama dia melihat orang lain yang melaksanakan secara sederhana lalu dia mengganggap orang lain melecehkan agama.

Islam mengajar umatnya bersederhana dan tidak berlebihan dalam ibadah. Nabi pernah menegur pemuda yang ber'uzlah (mengasingkan diri); "Kamukah yang mengatakan begini dan begini. Demi Allah! Sesungguhnya aku adalah orang paling bertakwa dan takut kepada Allah tetapi aku melakukan puasa dan aku berbuka. Aku solat dan aku tidur serta bernikah. Barangsiapa tidak menyukai sunnahku, dia tidak termasuk golonganku." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

3) Memperdalam ilmu tanpa mempergunakannya.

Orang ini begitu bersemangat memperdalami ilmu agama, namun dia tidak memperaktikkan apa yang dipelajarinya. Pada masa dia tekun belajar dia perhatikan orang lain yang dia anggap tidak peduli untuk mempelajarinya. Lalu dia menyangka bahawa orang lain tidak mahu bersikap sebagaimana dia melakukannya. Seterusnya timbullah perasaan meremehkan orang lain yakni dia terperesuk ke dalam sifat ghurur.

Inilah barangkali mengapa Nabi SAW menganjurkan kita berdoa; "Ya Allah! Aku berlindung kepadaMu daripada ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyuk, jiwa yang tidak pernah kenyang dan doa yang tidak terkabul". (Hadis Riwayat Muslim).

Islam menganjurkan kita mencari ilmu yang bermanfaat kemudian mengamalkannya, jika tidak diamalkan binasalah yang akan diperolehi.

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya". (as-Saff [61] : 3)

"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?" (al-Baqarah [2] : 44)

Nabi SAW bersabda; "Pada hari Kiamat, seorang lelaki diajukan ke hadapan Allah SWT kemudian dilemparkan ke dalam neraka. Ia berputar-putar seperti keledai yang menarik penggilingan. Penduduk neraka berkumpul dan bertanya; "Wahai fulan, kenapa engkau seperti ini? padahal engkau dahulu memerintahkan kebaikan dan melarang kemungkaran kepada kami? Dia menjawab; Aku memrintahkan kebaikan kepada kamu tetapi aku sendiri tidak mengerjakannya. Aku melarang kamu mengerjakan kemungkaran tetapi aku melakukannya." (Hadis Bukhari dan Muslim).

4) Khusyuk dalam ketaatan tanpa mengingat dosa.

Dalam banyak perkara kita kadang-kadang benar dan kadang salah. Jika kita tidak sedar akan kesalahan kita, maka kita akan merasa bangga dan menyangka kita sahaja yang betul akhirnya kita khusyuk dalam ketaatan tapi kita lupa akan dosa kita. Akhirnya sikap ini juga akan meremehkan orang lain dan menjadi ghurur.

Allah SWT memuji orang-orang yang taat tetapi selalu merasa khuatir ketaatannya tidak diterima Allah. Firmannya bermaksud:

"Sesungguhnya orang-orang yang sentiasa bimbang disebabkan takut kepada (kemurkaan) Tuhan mereka. Dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Tuhan mereka. Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Tuhan mereka. Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang akan segera mendapatnya". (al-Mu'minun [23] : 57 - 61)

'Aisyah ra bertanya; "Ya Rasulullah! Apakah maksud 'orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar?'. Rasulullah menjawab mereka adalah orang-orang yang melaksanakan solat, puasa dan bersedekah serta merasa takut kepada Allah 'Azza Wajjala" (Hadis Riwayat Tarmizi)

Rasulullah saw juga mengingatkan umatnya agar selalu mohon kepada Allah selepas melakukan sesuatu perkara supaya tidak terjebak dalam ghurur. Baginda bersabda, "Amal soleh seorang daripada kamu tidak akan dapat menyelamatkan pelakunya". Para sahabat bertanya: Dan engkau juga tidak wahai Rasulullah? Jawabnya benar, hanya jika Allah melimpahkan rahmatNya kepadaku. bersikap luruslah, lakukan kebaikan pada pagi dan petang serta sebahagian malam. Milkilah niat kuat kerana niat itu membawa kamu sampai kepada tujuan." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Abdullah bin Ma'ud menggambarkan hal ini dengan jelas; "Sesungguhnya mukmin sejati itu adalah orang yang melihat dosanya seperti orang yang duduk di bawah sebuah gunung dan khuatir gunung itu akan runtuh dan menimpanya. Seorang pendosa adalah yang melihat dosanya seperti lalt terbang di depan hidungnya." Dia berkata sambil mengisyaratkan (menepis dan menghalau) (Hadis Riwayat Bukhari)

5) Cenderung kepada kehidupan dunia.

Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. (al-Hadid [57] : 20); baca juga Ali Imran [ 3 ] : 185).

"Dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini samalah seperti air yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu". (al-Kahfi [18] : 45)

"Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan) dan yang reda (berpuas hati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami. Mereka yang demikian keadaannya (di dunia), tempat kediaman mereka (di akhirat) ialah Neraka; disebabkan keingkaran dan kederhakaan yang mereka telah lakukan". (Yunus [10] : 8)

Keperluan menjaga hati supaya manusia dapat merasai kesenangan, kesusahan, kegembiraan serta kesedihan kerana hati yang sudah mati tidak akan merasai semua itu kerana sibuk meninggalkan perintah Allah, jauh sekali menyesalinya.

Hati yang mati tidak boleh memahami antara kebaikan dengan keburukan, hak dan batil, tauhid dengan syirik. Justeru, manusia yang berfikir ialah manusia yang mempunyai hati dan dapat memahami.

Memohon pertolongan Allah SWT agar terhindar daripada penyakit ghurur merupakan satu kaedah yang berkesan dan seterusnya melenyapkan penyakit ini. Ini kerana Allah SWT hanya akan menolong dan melindungi orang-orang yang memohon pertolongannya.

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (al-'Ankabut [29] : 69)

Sumber rujukan : Buku Merawat 7 Penyakit Hati terbitan Pustaka Azhar


Tuesday, October 19, 2010

Proses Membaikpulih/prolotherapy

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, selawat serta salam buat junjungan Nabi Muhammad saw, keluarga serta para sahabat dan pengikutnya.

Alhamdulillah pagi tadi ke Klinik Keluarga dan Surgeri di PJU, Pusat Perdagangan Pelangi di Petaling Jaya.

Baru inject di tiga tempat iaitu di pinggul sebelah kiri. Tidaklah sakit seperti yang dibayangkan sebelum ini. Sebelum sesi inject doktor Zul terangkan semua perkara tentang rawatan ini. Rawatan prolotherapy sebenarnya kebalikan daripada ubat penahan sakit dan steroid. Jika kita makan ubat tahan sakit, proses pemulihan dihentikan. Kita akan rasa kurang sakit bila makan ubat seperti voltaren atau celeberax dan sebagainya. Bila kesan ubat hilang kita akan sakit semula. Prolotheraphy pula membaikpulih sel-sel atau rawan yang telah kendur.

Amat berharap rawatan kali ini berhasil. Rasanya banyak kali nak kena inject. Bila balik, cari dalam youtube. Rupanya banyak yang dipaparkan di sana. Yang di bawah ini dibuat oleh Dr. Ross A. Hauser, Illinois.






Thursday, October 14, 2010

Tok Arab bercakap dialek Kelantan..


Bismillahirrahmanirrahim.

Segala pujian bagi Allah, selawat serta salam buat
junjungan Nabi Muhammad saw, keluarga serta para sahabat dan pengikutnya.


Semalam ke blog Iskandar Muslim dan tengok video di bawah ni.
Mungkin ramai dah tau.
Menceritakan tentang seorang ustaz yang bernama Ustaz Muhammad Aziz
seorang warga Mesir lahir di Tanta, Mesir
yang mampu bercakap dalam bahasa Melayu, dan juga
dalam dialek kelantan. Agak kelakar juga pada mulanya namun
boleh diambil iktibar bahawa kita
perlu berusaha baru boleh menguasai sesuatu bahasa.
Dan semestinya dalam semua perkara
kena kerja gigih dan ikhlas.



Jika kamu berada di pagi hari janganlah kamu menunggu senja tiba,
hari inilah yang akan anda jalani, bukan kelmarin yang telah berlalu
dengan segala kebaikan dan keburukannya [link]

Tadi ke klinik, mendapatkan meklumat lanjut
tentang Prolotherapy. Dulu rasa bimbang juga tentang kesannya,
kini rasanya bolehlah terima.. insyaAllah akan jalani rawatan pada
hari Selasa depan..

Saturday, October 9, 2010

Ya Makkah

Sumber gambar : Google

Suka dengar dan lihat paparan Youtube ini.




"(Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri dan tidak boleh membuat maksiat dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerjakan ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah) dan bertakwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya)". (al-Baqarah [2] : 197)

MUSIM haji tahun ini jika mengikut jadual, penerbangan pertama membawa jemaah Malaysia ke Tanah Suci dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) berlepas kira-kira jam 1.30 pagi tadi (Sabtu 09/10/10).

Sejak disyariatkan haji pada tahun ke 6 hijrah (mengikut haul yang masyhur), Rasulullah SAW bersama kira-kira 1,500 umat Islam berangkat ke Makkah untuk menunaikan fardhu haji tetapi tidak dapat melaksanakannya kerana dihalang kaum Quraisy. Apabila termeterai Perjanjian Hudaibiah, ia membuka jalan bagi perkembangan Islam serta peluang untuk menunaikan umrah dan haji. Pada tahun ketujuh Hijrah, Rasulullah mengerjakan umrah bersama 200 umat Islam dan hanya pada tahun ke sembilan Hijrah, umat Islam dapat mengerjakan haji.

Setiap tahun, Kaabah yang tingginya 15 meter dan luas kira-kira 120 meter persegi, terletak di tengah-tengah Masjidil Haram menjadi tempat berhimpun berjuta-juta umat Islam menyahut seruan Allah mengunjungi rumah-Nya.

"Allah menjadikan Kaabah, rumah yang mulia itu, sebagai tempat tumpuan manusia (untuk menjalankan ibadat dan hal-hal hidup), demikian juga bulan-bulan yang mulia dan binatang-binatang korban dan kalong-kalong binatang korban itu. Yang demikian itu, supaya kamu ketahui bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi dan bahawa sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." (Al-Maidah [5] : 97)

Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. (Ali-Imran [3] : 97)

Imam Abul Hassan Mawardi meriwayatkan, pada zaman Rasulullah SAW hingga ketika Saidina Abu Bakar diangkat menjadi Khalifah, Masjidil Haram tidak mempunyai dinding. Perluasan Masjidil-Haram bermula pada 638 Masihi oleh Saidina Umar ibn Khattab.

Beliau membeli rumah di sekeliling Kaabah dan diruntuhkan semua bagi tujuan perluasan dan usaha itu diteruskan Saidina Usman ibn Affan pada 647 Masihi. Pada 696 Masihi, cucu Saidina Abu Bakar bernama Abdullah ibn Zubair memperluaskan kawasan masjid dengan membeli gedung di sebelah timur dan selatan masjid.

Kisah pembinaan Rumah Suci (Baitullah) sebagai tempat tumpuan umat manusia serta doa Nabi Ibrahim as dinukilkan oleh Allah SWT antaranya dalam surah al-Baqarah ayat 125 hingga 132.

Dalam buku Sejarah Mekah al-Mukarramah iaitu buku yang disediakan oleh para sarjana dibawah seliaan Syeikh Saifur Rahman Mubarakfuri dan diterjemah oleh Abu Ezzat Al-mubarak telah mencatatkan bahawa kaabah dibina lebih daripada sekali namun hanya 5 sahaja yang dikenali dalam sejarah sebelum ini iaitu:

1) Pertama kali dibina oleh para malaikat.
2) Kali kedua dibina oleh nabi Adam as.
3) Kali ketiga dibina oleh Nabi Ibrahim as.
4) Kali keempat dibina kembali oleh orang-orang Suku Quraisy semasa zaman jahiliyyah.
5) Kali kelima Kaabah dibina oleh Ibn Az-Zubair ra.

Dari semasa ke semasa, pelbagai usaha dilakukan untuk mengindah serta memperbaiki keadaan di Masjidil Haram sebagai kemudahan kepada jemaah yang datang untuk menunaikan rukun Islam kelima itu.

Reka bentuknya kekal dari zaman Umawi, Abbasiah hingga dilakukan perluasan oleh kerajaan Arab Saudi kerana melihat Masjidil Haram bakal menampung pertambahan jumlah jemaah yang kian meningkat setiap tahun.

Fasa pertama pembesaran Masjidil Haram pada era moden bermula pada 1955 atas arahan pengasas Arab Saudi, Raja Abdul Aziz.

Pada 1988, Raja Fahd Abdul Aziz Al-Saud mengarahkan pembesaran kawasan solat dari 152,000 kepada 356,000 meter persegi.

Projek pembesaran kali ketiga ini dilakukan di bawah kepemimpinan Raja Abdullah Abdul Aziz di bawah tanggungan penuh Kerajaan Arab Saudi membabitkan pertambahan masjid dan kompleks yang menempatkan kedai di barat Masjidil Haram.

Menariknya, projek pembesaran kali ini turut membabitkan Malaysia secara tidak langsung apabila Pensyarah Kulliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Ismawi Zen, dipilih sebagai ahli Panel Antarabangsa Pembesaran Masjidil Haram bersama lima yang lain dari Turki, Arab Saudi, Algeria dan dua dari Lubnan.

Banyak keutamaan di Kota Mekah; seperti solat sekali di Masjidil Haram ganjarannya umpanya 100 ribu kali di masjid selain Masjidil Haram, berpuasa di Mekah selama satu hari sama pahalanya seperti berpuasa selama 100 ribu hari , amal jariyah satu dirham sama dengan 100 ribu dirham dan segala perbuatan baik digandakan 100 ribu kali.

Namun, syaratnya segala perlakuan itu dibuat secara ikhlas semata-mata kerana Allah dan mengikut syariat yang dibenarkan Allah dan RasulNya Muhammad saw.

Setiap Muslimin hendaklah menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan tidak baik di Mekah kerana perbuatan buruk juga akan digandakan.

Rujukan : BH dan Buku Sejarah Makkah al-Mukarramah dan Youtube

Kepada yang dapat mengerjakan Haji pada tahun ini diucapkan selamat mendapat Haji Mabrur.

Thursday, October 7, 2010

Rawatan Prolotherapy

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala pujian bagi Allah, selawat serta salam buat junjungan Nabi Muhammad saw, keluarga serta para sahabat dan pengikutnya.

Lama sebelum ini, lebih daripada setahun rasanya saya diberikan pamplet oleh anak sepupu saya; tentang rawatan sakit sendi tanpa ubat. Baru hari ini terasa nak cari laman webnya http://www.kerakemas.com/antiageing/

Di bawah ini disalin maklumat yang berkaitan dengannya. Rasa seperti ingin mencuba. Manalah tahu kali ini dapat dikurangkan sakit ataupun sakit terus hilang.

Prolotherapy

RAWATAN PEMULIHAN SAKIT SENDI /ARTHRITIS TANPA MEMAKAN UBAT PENAHAN SAKIT

Adalah sejenis rawatan untuk masalah sakit sendi yang akut dan kronik. Rawatan ini amat berbeza dengan rawatan biasa yang hanya mampu memberikan ubat penahan sakit atau pun suntikan penahan sakit atau steroid.

Rawatan ini mampu merawat kebanyakan masalah sakit sendi dan memberikan kesan baik pulih yang kekal malah sendi menjadi 40% lebeh kuat dan stabil .

Prolotherapy adalah sebahagian daripada ilmu kepakaran Perubatan Orthopaedic tetapi di Malaysia tidak ramai doktor yang mengetahuinya. Di Amerika Syarikat rawatan Prolotherapy ini amat popular dan terdapat kira-kira 3000 doktor mengamalkannya.

APAKAH PROLOTHERAPY?

Prolotherapy adalah hasil kombinasi daripada perkataan ‘Prolo’ dan ‘Therapy’. ‘Therapy’ bermakna rawatan, manakala ‘Prolo’ berasal daripada perkataan “Proliferation” yang bermakna proliferasi (pertumbuhan) sel-sel untuk membentuk tisu–tisu ligamen yang baru. Manusia mempunyai kaedah semula jadi untuk proses membaik pulih sebarang kecederaan iaitu dipangggil “inflammatory process” - proses inflammasi.

Konsep rawatan prolotherapy adalah dengan memulakan proses inflammasi setempat melaluai teknik suntikan di kawasan yang mengalami kesakitan akibat dari pada ligamen yang lemah , kendur ataupun tercedera. Suntikan yang di berikan adalah mengandungi ‘hypertonic solution’ yang merupakan ‘diagnostic’ dan ‘therapeutic’. Jumlah suntikan boleh berbeza dari satu suntikan ke dua puloh atau tiga puloh suntikan untuk sekali rawatan, ini tergantung kepada penyakit seseorang.

LIGAMEN
.

Struktur ini biasanya dilupakan oleh doktor-doktor kita. Ligamen adalah bahan yang menghubungkan ataupun pengikat antara tulang-tulang kita. Kestabilan dan kekuatan sendi-sendi kita bergantung kepada ligamen ini. Ligamen berwarna putih dan agak liat, ia tidak elastik serta ia tidak mempunyai bekalan darah yang terus dan ligamen hanya mendapat bekalan makanan, oksigen dan lain-lain keperluan melalui “sequestration” (perahan) hasil daripada pergerakan sendi . Kebanyakan sendi-sendi yang sakit adalah disebabkan masalah kekendoran ligamen. Apabila berlaku kecederaan kepada ligamen , ia sukar untuk pulih 100% kerana biasanya doktor akan merehatkan sendi terlibat dan pastinya memberikan ubat penahan sakit (NSAID) . Kedua-dua cara ini akan menyebabkan proses baik pulih (inflammatory process) terencat dan ligamen akan berlaku kekenduran. Ligamen yang kendur ini akan menyebabkan sendi tidak stabil dan pesakit mengalami kesakitan yang berlarutan dan akhirnya menyebabkan “secondary osteoarthritis”.

Rawatan Prolotherapy ini mampu merangsangkan semula proses inflamasi di ligamen
yang kendur dan dalam masa 6 minggu ligamen tersebut akan menjadi 40% lebih tebal dan regang semula untuk mengikat tulang-tulang dengan kuat. Kesakitan yang kronik itu akan terus hilang.

BOLEHKAH PROLOTHERAPY MEMBANTU ANDA?

Rawatan suntikan prolotherapy didapati berkesan untuk penyakit yang berikut:
  • Arthritis
  • Back Pain
  • Barre-Lieou Syndrome
  • Capal Turnal Syndrome
  • Cluster headache
  • Deep aching
  • Degenerative Arthritis
  • Degenerative Disc disease
  • Neck pain
  • Fibromyalgia
  • Kecederaan sukan
  • Whiplash injury
  • Partially torn tendons, ligament and cartilage
  • Herniated discs
  • TMJ
  • Sciatica

PROLOTHERAPY ADALAH SATU-SATUNYA CARA MEMBAIK PULIH SENDI-SENDI ANDA YANG SAKIT TANPA MEMAKAN SEBARANG UBAT PENAHAN SAKIT.

Pantangnya
apabila mengambil rawatan prolotherapy adalah jangan ambil ubat-ubat penahan sakit atau sebarang steroid.

Maklumat tambahan
- disalin daripada pamplet

  • Anda perlu membuat temujanji melalui telefon sebelum datang ke klinik.
  • Sebaik-baiknya jangan ambil sebarang ubat penahan sakit atau suntikan steroid 3 hari sebelum datang ke klinik.
  • Doktor akan terlebih dahulu memeriksa dan menentukan berapa suntikan yang diperlukan.
  • Rawatan untuk seorang pesakit mengambil masa kira-kira 30 minit hingga 1 jam.
  • Sila datang awal supaya temujanji dapat dipenuhi.
  • Selepas 2/3 hari rawatan, kesakitan menjadi lebih kuat lagi. Demam panas adalah reaksi biasa dan kesakitan akan berkurangan setelah seminggu.

Sesiapa yang tahu tentang rawatan ini atau yang telah pernah menjalani rawatan ini diharapkan dapat berkongsi maklumat.

Tuesday, October 5, 2010

Pada penciptaanNya terdapat tanda-tanda .......


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Hari ini ingin kongsikan tentang penciptaan Allah SWT oleh al-Khaliq, al-Bari' dan al-Musawwir.

Air, udara dan cahaya merupakan keperluan yang sangat penting dalam kehidupan kita. Kita tidak akan dapat hidup tanpa tiga jenis ciptaan Allah SWT yang merupakan nikmat dan rahmatNya kepada kita.

Dalam merenung dan berfikir tentang manfaat air, udara dan cahaya kita juga pasti tertanya-tanya kenapa air begitu banyak diciptakan Allah di permukaan bumi ini dan air masin pula yang paling banyak mengatasi air tawar sehingga air masin itu menjadi lautan yang luas lagi dalam. Mengapakah Allah mencipta sedemikian rupa?

Sejak bumi tercipta terbentang luas berjuta-juta tahun dahulu, segala sampah sarap serta kotoran najis makhluk yang hidup berupa manusia, haiwan dan pokok-pokok akan hanyut ke dalam lautan, semuanya akan bercampur dalam lautan yang masin dan Allah SWT memproses segala kekotoran itu lalu dinaikkan air yang tawar dengan sinaran cahaya matahari sehingga air itu dapat mengelowap dan naik ke udara menjadi awan yang tebal. Kemudian setelah awan itu tebal Allah SWT memerintahkan pula angin untuk menghalau awan tersebut bagi menyebarkan hujan untuk kegunaan kita.

Allah berfirman maksudnya:

"Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatNya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halau ia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya). (Al-A’raf [7] : 57)

Subhanallah, inilah keagungan Allah SWT dengan menurunkan hujan maka daerah yang tandus menjadi tanah yang mengeluarkan hasil buah-buahan. Namun pada satu sisi, perhatikan pula dalam Surah Al-An’am [6] ayat 6 maksudnya :

"Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain? " (Al-An’am [6] : 6)

Mari perhatikan ayat-ayat Allah SWT tersebut, bahawa (1) hujan dapat menghidupkan tanah tandus atau kering kontang, (2) hujan yang lebat menyebabkan aliran sungai di bawah. Pertanyaan kita adalah bagaimana hujan tersebut boleh menyebabkan kedua perkara tersebut berlaku?.

Air hujan dapat masuk ke bawah permukaan tanah secara graviti yang sering disebut infiltrasi (infiltration). Infiltrasi air hujan ini akan dipengaruhi oleh sifat tanahnya.

Mari kita perhatikan tentang kitaran hidrologi yakni Kitaran air ; tiada titik permulaan, tetapi tempat permulaan yang agak baik ialah lautan. Matahari, yang menggerakkan kitaran air, memanaskan air dalam lautan, yang tersejat sebagai wap ke dalam udara. Arus udara yang naik akan membawa wap ke atas atmosfera. Suhu sejuk di atmosfera akan menyebabkan wap tersebut terpeluwap membentuk awan. Arus udara memindahkan awan-awan mengelilingi bumi, dan titisan-titisan awan akan berlaga, berkembang besar, dan kemudian jatuh keluar dari awan sebagai kerpasan (ialah hasil pemeluwapan wap air atmosfera yang ditarik ke bawah oleh graviti lalu termendap pada permukaan bumi).

Sebahagian kerpasan jatuh sebagai salji dan kemudian berlonggok sebagai kemuncak ais dan glasier. Salji pada iklim lebih panas akan cair apabila musim bunga tiba, dan air yang tercair itu mengalir di atas permukaan bumi sebagai air larian salji cair. Hampir semua kerpasan akan jatuh semula ke lautan atau daratan, dan akibat tarikan graviti, kerpasan ini akan mengalir pada permukaan bumi sebagai air larian permukaan. Tetapi bukan semua daripada air larian ini akan mengalir ke dalam sungai kerana sebahagian besar daripadanya akan menyerap ke dalam tanah sebagai infiltrasi ( proses masuknya air dari permukaan tanah ke dalam tanah).

Sebahagian daripada air ini akan berada hampir dengan permukaan bumi, dan akan menyerap ke dalam sumber-sumber air permukaan seperti sungai, tasik dan akhirnya ke lautan. Terdapat juga air yang akan memancar keluar sebagai 'mata air' daripada celah-celah permukaan bumi. Air permukaan yang cetek pula diserap oleh akar-akar tumbuhan dan akan disingkirkan dari permukaan daun melalui proses transpirasi tumbuhan. Sedikit sebanyak air ini akan diserap semakin mendalam ke dalam tanah dan akan mengisi 'Akuifer' (batuan sub-permukaan) yang dapat menyimpan air dalam kuantiti yang besar untuk jangka masa yang lama. Tetapi melalui tindakkan masa, air ini akan sentiasa bergerak untuk kembali semula ke dalam lautan, dan di sinilah kitaran air akan tamat dan juga bermula.

Allah berfirman maksudnya:
"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman? (al-Anbiyaa' [21] : 30) ;
Mari kita bayangkan jika air laut tidak masin dan segala kekotoran tidak diproses. Tentu seluruh dunia ini berbau busuk. Begitu juga dengan matahari jika Allah tidak benarkan ia menyinarkan cahayanya ke permukaan bumi dan lautan tentu awan tidak mengandungi hujan. Begitu juga jika angin tidak diizinkan bergerak bagaimana pula manusia boleh mendapat udara untuk bernafas.

Begitulah Allah al-Khaliq (Allah yang Maha Pencipta) mencipta seluruh alam ini dengan segala kesempurnaan, keindahan dan keagungan.

Dengan itu tidak ada alasan bagi manusia untuk mengingkari perintah Allah SWT.

Nota: Teringat sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah dulu mengajar mata pelajaran Pengajian Kejuruteraan Awam, tajuk kitaran hidrologi ini adalah dalam Bab Sumber Bekalan Air. Namun ketika itu belum lagi mendapat ilmu sebegini. Saya yakin dalam Geografi juga ada penekanan kepada kitaran hidrologi ini. Jadi kepada guru-guru yang masih mengajar bolehlah menerapkannya dalam sesi p&p. Betapa kamal, jamal dan jalalnya ciptaan Allah SWT.
"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada azab Neraka". (Ali Imran [3] : 190 - 191)
Mungkin akan ada sambungannya lagi, insyaAllah.

Hayatilah nasyid ini, anda akan dapat merasakan jamal, kamal dan jalal pada gambar-gambar yang dipaparkan di dalamnya.. MasyaAllah! La Hawla Wa la Quwwata illa biLlah!, SubhanaLlah, walhamduliLlah wala iLaaha illaLlah Alllahu Akbar:



Sunday, October 3, 2010

Yang Maha Mencipta, Maha Mengadakan dan Maha Memberi Bentuk

Sumber Gambar : iloveislam

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Hari ini ingin berkongsi hasil mendengar ceramah tentang nama Allah Al-Khaliq , Al-Bari' dan Al-Musawwir

Al-Khaliq , Al-Bari' dan al-Musawwir mempunyai akar kata yang berbeza tetapi mempunyai persamaan daripada segi maknanya, kerana ketiga-tiga nama Allah ini mempunyai hubungan antara satu dengan yang lainnya yakni kerana ketiga-tiganya ada perkaitan tentang penciptaan dan pengadaan.

Al-Khaliq, nama Allah yang ke sebelas dalam senarai asmaul husna. Al-Khaliq (kalimat yang terbentuk daripada al-Khaliq seperti khaaliq - Yang Maha Mencipta diulang 8 kali sebagai nama Allah dan 150 kali yang berkaitan dengan makhluk (Khalaqa, yakhluqu, khaaliqun dan lain-lain).

Al-Bari' nama Allah yang ke dua belas disebut 1 kali sebagai nama Allah yang bermaksud Yang Mengadakan.

Al-Musawwir nama Allah yang ke tiga belas disebut 1 kali sebagai nama Allah yang bermaksud Yang Maha Memberi Bentuk Rupa (Yang Maha Membentuk).

Ketiga-tiga nama ini tidak boleh dipisahkan walaupun boleh dibezakan. Dalilnya ialah dalam ayat di bawah; ketiga-tiga nama itu Allah sebut secara tertib.

Allah berfirman dalam surah al-Hasyr [59] ayat 24

هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡخَـٰلِقُ ٱلۡبَارِئُ ٱلۡمُصَوِّرُ‌ۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ‌ۚ يُسَبِّحُ لَهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ

Bermaksud:
"Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Maha Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Maha Memberi Rupa Bentuk (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi dan Dialah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana."
Makna asal Khaliq yang berasal daripada akar kata kha la qa (Kha' Lam Qaf) ialah:
  1. mengukur atau menyukat,
  2. mengatur
  3. dan menciptakan daripada tiada
Allah berfirman dalam surah Al-A'la:

ٱلَّذِى خَلَقَ فَسَوَّىٰ

"Yang telah menciptakan (sekalian makhlukNya) serta menyempurnakan kejadiannya dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya". (Al-A'la [87] : 2)

Khalaqa di situ ialah mencipta kemudian sawwa itu memberi rupa bentuk. Dalam erti kata lain ; sebelum makhluk ini dicipta, Allah SWT telah menentukan ukuran, sukatan (berapa kadar) dan menentukan bagaimana kewujudan penciptaanNya. Katalah jika Allah hendak menciptakan kita, Allah dah ukur, sukat dan menetukan bagaimana rupa kita sebelum kita wujud. Ini bermaksud bahawa setiap yang dicipta itu telah ada dalam ilmu Allah bagaimana rupanya apabila maujud nanti. Boleh diumpamakan seorang jurutera atau seorang arkitek yang telah ada dalam fikirannya rumah yang akan dibina. Mereka telah tahu di mana bilik-bilik, berapa tiang, berapa bilik tidur, apa bahan-bahan yang akan digunakan. Inilah yang dikatakan peringkat Khalaqa iaitu dalam peringkat berada dalam ilmu sebelum tercipta.

Ini bermakna dengan sifat khalaqa yang dimiliki oleh Allah SWT; semua makhluk atau ciptaan yang maujud di atas muka bumi ini semuanya telah wujud dalam pengetahuan Allah SWT sebelum tercipta dan apa yang wujud dalam ilmu Allah itu nanti akan wujud dalam kenyataan bila dikehendaki dan telah tiba masanya.

Kemudian peringkat kedua selepas ditentukan oleh Allah SWT, telah diukur dan disukat tentang kewujudan sesuatu yang hendak dicipta berada dalam ilmuNya lalu Allah menggunakan sifat al-Bari'.

Makna asal al-Bari' yang terambil daripada 3 huruf yakni ba' ra' dan hamzah (ba ra a) ialah memisahkan sesuatu daripada sesuatu. Contohnya orang sakit bila sihat maknanya sakit telah berpisah darinya. Sebab itu orang yang sembuh daripada sakit; orang-orang 'Arab akan sebut bari'.

Nabi Ibrahim as pula ketika berkata kepada kaumnya yang menyembah berhala:

قَالَ يَـٰقَوۡمِ إِنِّى بَرِىٓءٌ۬ مِّمَّا تُشۡرِكُونَ

" Wahai kaumku! Sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya". (al-An'am [6] : 78).

Maksud bari' di sini ialah s
esungguhnya Nabi Ibrahim berkata; aku membebaskan diriku daripada kamu; maknanya aku tak nak campur, aku pisah, tak mahu ikut terlibat dalam mensyirikkan Allah. Itulah makna ba ra a (bari').

Dalam al-Quran banyak sekali ayat-ayat yang menerangkan tentang kejadian manusia. Apabila manusia diciptakan daripada air yang hina (air sperma lelaki yang mempunyai kekuatan yang memancar) dan dipancarkan bercampur dengan ovum perempuan, asalnya sel itu satu sahaja, kemudian sel berpecah jadi 2, 4, 8, 16, 32 ..... (inilah dipisah, dipisah)... dan seterusnya sel-sel ini ada yang membentuk hidung, kulit, tulang, rambut, kaki dan lain-lain; (siapa yang mengagih-agihkan menjadi semuanya ini?). Ini adalah tugas al-Bari', tanpa sifat al-Bari' mungkin tidak sempurna penciptaan manusia. Mungkin akan ada hanya satu jenis sahaja; hidung sahaja, atau mulut sahaja atau tangan sahaja dan lain-lain lagi. Itulah kuasa al-Bari' - amat hebat al-Bari'. Allahu Akbar WalilLahil Hamd.

Apabila di kawasan keliling rumah ditanam dengan pelbagai tanaman, di sebelah cili ada peria, di sebalah peria ada tebu; kenapa cili pedas, peria pahit dan tebu manis; itulah kerja al-Bari' yang memisahkan rasanya pada tanaman atas tanah di halaman yang sama. Kerjanya sangat halus dan berlaku dengan teratur sekali, yakni memisahkan, jika tadi dalam peringkat khalaqa; Allah merancang dan peringkat al-Bari' dah mula nak wujudkan apa yang telah tercipta dalam ilmuNya. Jika pada peringkat khalaqa baru kita nampak kepala besar dalam beberapa minggu belum lagi sempurna (masih dalam bentuk yang kasar). Masa tu belum nampak cantik. Jika dalam pembinaan rumah pula baru nampak tiang, rangka bangunan yang belum siap lagi, tapi dah nampak ruang dapur dan segala ruang yang akan dibuat.

Selepas itu menjadi tugas Al-Musawwir. Makna asal Al-Musawwir yang berasal daripada akar kata sa wa ra (sad waw ra') pula ialah gambar, ataupun bentuk, rupa, yakni peringkat Allah SWT mencipta juga tetapi peringkat ketiga yakni menghalusi. Di situ janin tadi sudah mulai boleh dikenalpasti sama ada lelaki atau perempuan, telah nampak dengan jelas mata, telinga masyaAllah bila bayi dalam kandungan mencapai 9 bulan 10 hari (purata) ; bukan sahaja penciptaannya yang sempurna malah saraf-sarafnya telah diciptakan dengan amat halus; halus sungguh bentuknya. (Itulah peringkat musawwir) kalau rumah; peringkat memasang grill dan hiasan-hiasan yang lain.

Firman Allah SWT:

بَلَىٰ قَـٰدِرِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُ ۥ

Maksud: "Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami berkuasa menyusun (dengan sempurnanya segala tulang) jarinya, (tetapi Allah SWT mampu mengembalikan semula bentuk garisan yang ada pada ibu jari (si mati)". (4) (Surah al-Qiyaamah [75] : 4 )

Peringkat Musawwir ini hinggakan tanda cap jari antara seseorang tidak sama antara satu dengan yang lainnya sejak nabi Adam as hingga ke hari ini.
Allah dah lukiskan sebelumnya bahawa manusia tak akan sama antara satu sama lain. Kalau kita disuruh melukis gambar 10 orang mungkin senang juga lagi tetapi bagaimana kalau 1 billion, 10 billion bukan itu sahaja malah suarapun tidak sama, paras rupa hinggakan kembarpun ada sedikit perbezaan. Tidak macam kita; jikapun kita seorang pereka fesyen yang hebat sekalipun, tidak mungkin kita dapat cipta busana yang pelbagai, balik-balik kita akan ambil semula pattern yang lama kemudian modify. Subhanallah.

Pada peringkat musawwir; kita akan dapati apa sahaja ciptaan Allah SWT tidak satupun yang tak sempurna. Setiap ciptaanNya kita akan nampak 3 unsur iaitu, kamal (sempurna), jamal (indah) dan jalal (agung). Bukan sahaja kita nampak kesempurnaan malah kita akan nampak keindahan dan juga keagungan Allah SWT.

Kita kena perhatikan setiap makhluk ciptaan Allah dengan 3 unsur tadi. Dengan itu kita akan merasa bahawa setiap ciptaan Allah itu tidak sia-sia, semuanya ada tujuan dan hikmahnya.

Berkaitan dengan khalaqa Allah berfirman maksudnya:

ٱلَّذِىٓ أَحۡسَنَ كُلَّ شَىۡءٍ خَلَقَهُ ۥ‌ۖ وَبَدَأَ خَلۡقَ ٱلۡإِنسَـٰنِ مِن طِينٍ۬
"Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya (memperelokkan) dan dia telah memulakan kejadian manusia berasal dari tanah;" (as-Sajdah [32] : 7)
Ayat ini memberitahu kita hahawa tidak ada satupun ciptaanNya yang tak sempurna. Semuanya 'ahsana' - Allah memperelokkan ciptaanNya, Allah memperindahkannya. Oleh itu apa sahaja ciptaanNya adalah elok sempurna (kamal, jamal dan jalal). Bila kita dah nampak ke tiga-tiga unsur ini, kita akan berjaya memanfaatkannya.

Satu soalan, kenapa bila Allah dah berfirman seperti dalam surah as-sajdah di atas tadi, masih ada orang yang cacat? Jika Allah dah memperelokkan ciptaanNya bererti tidak ada cacat. Bagi menjawab persoalan ini; sebetulnya cacat atau tidak itu hanyalah daripada kacamata kita manusia; daripada pandangan Allah SWT tidak begitu. Cacat atau tidak itu adalah relatif. Sebagai contoh katalah sejak dulu manusia hanya ada sebelah tangan sahaja tidak dua; bila tiba-tiba bayi lahir ada dua tangan tentulah kita akan kata bayi itu cacat. Banyak perkara yang kita nilai tidak sempurna hanya kerana perkara itu lain daripada kebiasaan.

Ini adalah sebahagian daripada penerangan tentang Allah Al-Khaliq , Al-Bari' dan Al-Musawwir. InsyaAllah jika berpeluang akan ada sambungan.

Hayatilah firman Allah dalam surah at-Tiin di bawah :



Maksudnya:
"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Demi buah tiin dan zaitun, (1) Dan gunung Tursina, (2) Serta negeri (Mekah) yang aman ini; (3) Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). (4) Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, (5) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus. (6) (Jika demikian kekuasaanKu), maka apa pula yang menjadikan engkau seorang pendusta, (berkata tidak benar) mengenai hari pembalasan, sesudah (ternyata dalil-dalil yang membuktikan kekuasaanKu mengadakan hari pembalasan) itu? (7) Bukankah Allah (yang demikian kekuasaanNya) seadil-adil Hakim? (8) "

Sekian semoga memberi manfaat.

Friday, October 1, 2010

Cara Betul Lupus al-Quran Buruk, koyak dan Salah cetak

Pusat Pelupusan Percetakan Saufi kendali usaha musnah al-Quran, buku teks, surah Yassin dan risalah mengandungi petikan ayat suci

DIRIWAYATKAN, seorang sahabat menjumpai al-Quran, menyapukan wangian padanya dan menyimpan di tempat tinggi. Bagi sahabat itu, Allah janjikan syurga. Begitu juga Saidina Umar yang terjumpa keratan al-Quran lalu diambil dan diciumnya, Allah memberikan pahala.

Inilah kebesaran untuk mereka yang menjaga serta mengagungkan kalimah Allah yang diwahyukan kepada rasul-Nya, Muhammad SAW, menjadi petunjuk kepada umat sekalian alam, tidak kira bagaimana cara dilakukan. Malangnya, tidak ramai yang tahu cara tepat untuk melupuskan kita suci ini.

Kejahilan ramai inilah yang turut mendorong sebuah syarikat tempatan iaitu penerbitan Al-Quran Mushaf Uthmani, Percetakan Saufi menawarkan khidmat pelupusan al-Quran menerusi Pusat Pelupusan Ayat Al-Quran Percetakan Saufi di Batu 10 Cheras, Kajang, Selangor.

Mesin insinerator yang dibina khas untuk membakar

Malah, pengalaman Pengerusi Percetakan Saufi, Rahmat Mahdan, menyaksikan sendiri naskhah al-Quran dilonggokkan bersama buku lain di pusat pengumpulan barangan kitar semula miliki bukan Islam, menjadi antara titik tolak kewujudan syarikat itu pada 2008.

“Terkejut dan sedih apabila melihat al-Quran dibiarkan bersepah di pusat kitar semula dan ini menyedarkan saya mungkin ramai tidak tahu bagaimana hendak melupuskan al-Quran. Orang dulu akan bakar tetapi timbul juga persoalan selepas dibakar nak buat macam mana pula?

Proses memasukkan ayat-ayat yang telah diracik ke dalam insinerator

“Jika ditanam, perlu dipastikan tempat itu tidak di langkah atau abu hendaklah ditaburkan ke laut. Itu yang terlintas di hati saya untuk membantu mereka yang ingin melupuskan al-Quran terutama yang sudah lama dan koyak."

“Selain itu, saya ingin pastikan keagungan ayat Allah dipelihara dan cara saya ialah menyediakan kemudahan mengumpul dan membakar al-Quran supaya umat Islam tidak lagi membiarkan ayat al-Quran begitu saja,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Air abu ditanam ke dalam telaga khas menggunakan corong

Menurut Rahmat, pihaknya sentiasa mengalu-alukan bantuan orang ramai untuk memastikan al-Quran yang sudah buruk, tidak berkulit dan terkoyak tidak diaibkan dengan dibiarkan begitu saja.

Selain pengumpulan dan pelupusan al-Quran, Percetakan Saufi menganjurkan program Skim Al-Quran Wakaf Malaysia bagi menggalakkan umat Islam bersedekah melalui amalan wakaf untuk diedarkan kepada pihak memerlukan. Melalui skim wakaf itu, individu atau syarikat boleh menyumbangkan RM30 untuk naskah Al-Quran Mushaf Uthmani yang kemudian diedarkan ke masjid, surau, rumah anak yatim, rumah kebajikan, sekolah dan maahad tahfiz. Mereka yang ingin menyertai Skim Al-Quran Wakaf Malaysia boleh menghubungi syarikat itu di nombor 03-26933049/03-26915184.

Rahmat berkata, Percetakan Saufi adalah syarikat percetakan yang telah diberi lesen oleh Bahagian Kawalan Penerbitan Teks Al-Quran Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk membekal, mengganti dan mengambil Al-Quran lama bukan Mushaf Uthmani bagi tujuan pelupusan.

Sumber : Berita Harian
Boleh juga baca : Pelupusan ayat Al-Quran perlu ikut tertib
Related Posts with Thumbnails