Saturday, November 27, 2010

Perhatikan burung-burung ini.....

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam Semua.


Allah berfirman:


Tidakkah mereka memerhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang melayang-layang di angkasa? Tiada yang menahan mereka (dari jatuh) melainkan Allah; sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman. (An-Nahl 16] : 79)


Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa)
sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui
(menurut keadaan semula jadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya
kepada Allah dan memujiNya dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.(An-Nur [24] : 41)


Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada)
burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya
(daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah.
Sesungguhnya Dia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Mulk [67] : 19)


Semuanya yang di atas ini disalin daripada Aku Ingin Mendidik Hatiku - Sucikanlah

Sekarang mari kita perhatikan pula ayat-ayat di bawah:

Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah),


Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai,

Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.

Dalam ayat akhir surah an-Nasr ini Allah menyuruh Nabi Muhammad saw mensucikan Allah dan memohon ampun. Kenapa? Sedangkan ayat sebelumnya menyatakan kejayaan Nabi memasuki dan menawan Mekah daripada kaum Musyrikin serta begitu ramai pula kaum Musyrikin Mekah masuk ke dalam Islam.

Mengikut sebahagian para mufassirin, ayat ini ingin menyatakan bahawa Allah menyuruh kita sentiasa bertasbih serta memohon ampun setiap kali kita berjaya menunaikan sesuatu amal soleh. Kenapa, sebabnya yang pertama mungkin timbul rasa ujub selepas menunaikan satu-satu amalan kita rasa kita dah berjaya, tanpa kita ingat bahawa semuanya itu dengan pertolongan Allah SWT (La haw la wala quwwata illa billah), kedua, mungkin kita banyak melakukan kesilapan dalam setiap ibadah kita, ada cacat cela, umpama dalam solat kita, kita tidak khusyuk, dalam sedekah dan haji kita harapkan pujian dan sebagainya.

Kemudian ingat lagi tak kisah Nabi Zakaria ketika bermunajat kepada Allah agar dikurniakan zuriat.. apakah doanya? Baginda mendoakan agar dapat anak yang soleh.. apa yang Allah suruh baginda lakukan? Tiga hari baginda tidak berkata-kata perkataan lain selain mensucikan Allah, memuji dan mengerjakan solat (mengingati Allah setiap saat).

Nabi Zakaria berkata lagi: Wahai Tuhanku! Jadikanlah bagiku satu tanda (yang menunjukkan isteriku mengandung). Allah berfirman: Tandamu itu ialah engkau tidak akan dapat berkata-kata dengan orang ramai selama tiga hari (tiga malam) melainkan dengan isyarat sahaja dan ingatlah kepada Tuhanmu banyak-banyak dan bertasbihlah memuji Allah, pada waktu malam dan pada waktu pagi. (ali-Imran [3] : 41)

Sangat suka lihat burung berterbangan di udara.. Maha Suci Allah..

Semoga memberi manfaat..

Friday, November 26, 2010

Relaks jap..


Bismillahirrahmanirrahim

Kisah ini mungkin telah diketahui umum.. entah kali ke berapa membaca kisah ini.. setiap kali membaca ingin ketawa.. tetapi cerita ini bukan gurauan.. kisah untuk panduan..

Kisah tercatat dalam sebuah buku "Ciri-ciri Wanita Yang Membawa Ke Syurga" oleh Jaafar Salleh. Buku ini dibeli pada tahun 2002. Menurut pengarang buku, kisah ini amat popular pada tahun-tahun 60an, iaitu cerita anjing dengan himar.

Di sebuah kampung di negara Arab, terdapat seorang peladang tua memelihara dua ekor binatang iaitu anjing dan himar. Memang menjadi kebiasaan bagi peladang memelihara ke dua-dua jenis binatang ini. Anjing untuk mengawal dan himar pula untuk mengangkut barang dan menjadi tunggangan.

Sudah sedia kita maklum bahawa anjing dan himar mempunyai perbezaan sifat, watak dan kebolehan. Anjing mempunyai taring tapi tidak himar. Anjing tidak bekerja tetapi himar bekerja keras dan banyak lagi perbezaannya yang ketara.

Suatu hari timbul rasa cemburu dalam hati himar melihatkan anjing tidak disuruh bekerja sedangkan dia bekerja keras. Anjing disediakan makanan yang sedap kadang-kadang diberikan daging, dilayan pula dengan baik oleh tuannya.

"Kalau begitu aku akan perhatikan apa yang dibuat oleh anjing sehingga tuan begitu sayang kepadanya. Barangkali jika aku meniru apa yang dilakukan oleh anjing itu, aku juga akan disayangi oleh tuan" Kata himar pada satu hari.

Sejak hari itu himar memerhatikan segala perlakuan anjing. Dilihatnya anjing menggesel-geselkan badan kepada tuannya. Kadang-kadang dilihat anjing itu duduk di atas riba tuannya sambil bermanja-manja.

Lalu himar berkata: "Begitu rupanya kelakuan anjing. Patutlah tuan begitu sayang kepadanya dan tidak sayang kepadaku. Aku tidak pernah buat seperti apa yang dibuat oleh anjing. Jika begitu aku nak tiru perbuatan anjing kepada tuan aku."

Seperti biasa apabila peladang balik dia akan berehat di atas pangkin di bawah sebatang pokok, sambil memerhatikan tanamannya sebelum dia beredar masuk ke rumahnya. Sedang peladang itu memerhatikan tanamannya tiba-tiba himar datang menggesel-gesel dan menyondol-nyondol badannya kepada tuannya. Disebabkan badan himar besar maka tuannya terjatuh dari atas pangkin.

Peladang kehairanan, lantas bangun dan menjadi marah kepada himar yang dianggap bertabiat luar biasa. Diambilnya tali lalu diikatnya himar pada pokok. Keesokan harinya himar ini disembelih kerana telah dianggap membahayakan keselamatan.

Jadi teringat akan pesanan ustaz, kita ini dijadikan mengikut peranan. Manusia peranannya sebagai khalifah, malaikat pula sebagai pembawa wahyu, pemberi rezeki, penulis catatan, penjaga dan lain-lain. Binatang juga pelbagai jenis dan peranannya juga berbeza.

Iktibar yang boleh diambil ialah bertindaklah ikut kesesuaian dan kebolehan diri.

Tuesday, November 23, 2010

Emotional Language....


Bismillahirrahmanirrahim.

Segala pujian bagi Allah sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat.

N3 kali ini bicara tentang bahasa yang ke empat iaitu Bahasa hati/ perasaan /emosi (Emotional Language)

Inilah yang dapat menyempurnakan kekhusyukan dalam solat. Jika bahasa intelektual lebih kepada kefahaman dan tafakkur, bahasa HATI ini pula melalui RASA menimbulkan kesan resonansi yang besar pada jiwa seseorang lebih daripada kefahaman dan tafakkur.

Kita ambillah contoh, seseorang faham apa definisi sabar, dalil-dalil sabar, bila suruh rujuk ayat-ayat sabar dalam al-Quran dia tahu sebab dia ada ilmu hasil tafakkur dan mentelaah. Dia juga boleh tunjuk asal usul huruf sabar tetapi belum tentu dia dapat menghayati sabar apabila ditimpa musibah. Barangkali orang yang tak faham tentang sabar itu lebih tabah dan tenang bila hadapi musibah. Ini bermakna perasaannya lebih tersentuh daripada orang yang faham tadi tetapi tidak melibatkan rasa.

Satu lagi contoh, seorang anak yang tak tahu mengenang budi kepada kedua ibu bapanya sehingga dia melakukan banyak perkara derhaka dalam rutin sehariannya. Dia pula tidak sedar bahawa dia telah banyak melakukan penderhakaan. Setelah dia mempunyai anak, anaknya juga melakukan perkara yang sama terhadapnya sebagaimana dia lakukan kepada kedua ibu bapanya. Ketika itu barulah dia tersedar, sebab dia sudah berpengetahuan; lalu dia mengunjungi kedua ibu bapanya dan mohon ampun.

Dalam hal ini pasti dia gunakan ke empat-empat bahasa yang telah disebutkan sebelum ini. Pasti dia duduk berteleku di hadapan ayah atau ibunya, meletakkan kepalanya atas riba, minta maaf berkali-kali, terbayang pula dalam fikirannya terlalu besar jasa ayah bondanya, betapa besar pula pengorbanan yang mereka lakukan sejak dia kecil, terbayang juga betapa besar dosanya kerana selama ini tidak sedar telah menyakiti hati kedua-duanya, dan lebih dahsyat lagi dia dapat rasakan semuanya ini kerana dia telah rasa bagaimana sakitnya hati dia bila anaknya melakukan kederhakaan kepadanya. Hatinya begitu tersentuh. Dengan bahasa perasaannya yang ditonjolkan itu pasti ibu bapanya mengampunkannya apatah lagi sememangnya mereka amat menyayanginya. Cuba kalau dia gunakan satu bahasa sahaja; contoh : "Mak, saya minta ampun" tanpa teleku cuma berdiri di kejauhan. Apakah perasaan ibunya? Begitulah juga dengan Allah, jika kita hari-hari ucap astaghfirullah al-'adzim tanpa perasaan. Cubalah kita dapatkan mengamalkan penggunaan ke empat-empat bahasa ini dalam solat kita. Maksud BAHASA HATI terdapat dalam ayat berikut:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah". (al-Anfal [8] : 2)

Nabi Muhammad saw memberitahu kita bahawa al-Fatihah itu bahasa lisan, bermakna dialog dengan Allah, bila kita faham maksud dan kita bayangkan kehebatan Allah, keagungan Allah sebab kita dah belajar, maka hati bergetar. Pasti terdetik, "Subhanallah! aku ni kerdil, terlalu hina, banyak yang Allah dah berikan kepada aku yang sehina ini" kita sedar Allah masih menjawab. Dalam al-Fatihah itu sendiri jika kita berfikir siapalah kita di hadapan Allah yang sedang berdialog dengan kita pasti kita akan khusyuk yang luar biasa.

Solat dalam Islam bukan statik tapi dinamik yakni fizikal terus bergerak, bersama dengan fikiran dan perasaan. Solat bukan seperti meditasi, jika sama mengapa tidak tidur sahaja kerana tidur boleh tenang. Allah tegur orang yang solat tetapi fikirannya kosong iaitu dalam ayat berikut:

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri solat (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan.." (An-Nisa' [4] : 43)

Untuk ayat ini janganlah kita membatasi kefahaman kita dengan melihat sebab ayat ini diturunkan. Pada masa itu arak belum diharamkan jadi selepas minum arak mereka boleh imamkan solat. Sebab turun ayat ini ialah Imam 'Ali ra mabuk dan masa itu beliau jadi imam, ketika membaca surah al-Kaafiruun beliau tersalah baca hingga tertukar. Jadi, Allah tegur. Kini telah diharamkan arak, jadi kefahaman kita hendaklah jangan mengatakan bahawa arak masih boleh diminum cuma jangan hampiri solat.

Benar ayat ini ayat hukum tetapi yang menariknya jika orang solat dengan bahasa lisan tak selari dengan bahasa hati, maka solat yang didirikan itu boleh diumpamakan sebagai solat orang yang mabuk (walaupun tak minum arak), kerana dalam keadaan mabuk apa yang diucapkan lain dengan apa yang ada dalam hati.

Bahasa hati perlu dihayati, sebagai contoh jika kita pergi haji umpamanya, falsafah haji ialah latihan untuk mati. Oleh sebab itu Allah suruh buat wasiat, mohon ampun daripada sahabat dan lain-lain, sebab kita pergi ke sana kita bawa banyak dosa untuk Allah ampunkan kita. Bila kita perasan kita ni banyak salah, banyak dosa setinggi gunung tentulah kita berdoa dengan penuh harapan dan akan menagis bila hati terasa atau tersentuh. Jika kita tak menangis tentulah pelik. Begitu juga jika pandang KLCC dan Ka'bah perasaan kita sama sahaja tentulah pelik. Begitulah ketika hadir di Raudhah, melihat maqam Rasulullah dan lain-lainya. Apa yang kita rasa? Andainya perasaan kita sama sahaja seperti kita ziarah ke tempat-tempat lain tentulah kita tidak ada persaan iaitu hati kita masih keras.

Bahasa hati ini perlu dilatih, kerana semua perintah agama ialah untuk membersihkan hati.

Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang mendahului pada mencapainya. (al-Mukminun [23] : 60 - 61)

Kesimpulan : Cara-cara bagaimana kita berinteraksi dengan Allah semuanya ada di dalam al-Quran, contoh; bagaimana nak dapatkan khusyuk; iaitu dengan memahami maksud ayat 106 hingga 110 surah al-Isra' iaitu surah ke 17. Ayat2 ini juga menunjukkan kepada kita tentang tingkatan khusyuk. Ada 4 semuanya.

"Dan Al-Quran itu Kami bahagi-bahagikan supaya engkau membacakannya kepada manusia dengan lambat tenang dan Kami menurunkannya beransur-ansur. (106) Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang yang ingkar itu): Sama ada kamu beriman kepada Al-Quran atau kamu tiada beriman, (tidaklah menjadi hal); kerana sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelum itu apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka segera tunduk sujud (dalam keadaan hiba dan khusyuk); (107) Serta mereka menegaskan (dalam sujudnya): Maha Suci Tuhan kami! Sesungguhnya janji Tuhan kami tetap terlaksana. (108) Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, sedang Al-Quran menambahkan mereka khusyuk. (109) Katakanlah (wahai Muhammad): Serulah nama "Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau solatmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu". (110)

Pengertian bagi ayat-ayat di atas (sebenarnya telah ditulis di sini) ialah bahawa Allah menurunkan ayat-ayat menerusi Malaikat Jibril as kepada Nabi Muhammad saw secara beransur-ansur supaya manusia dapat menghafal dan memahami maksud ayat-ayat; jadi untuk mendapatkan khusyuk kita kenalah menghafal dulu dan mengertikan dulu maksud ayat-ayat tersebut supaya bila kita solat dan baca ayat-ayat yang diwajibkan dalam solat kita faham, jadi dapatlah kita tumpukan perhatian sepenuhnya dalam solat.

Kedua bila kita dah faham dan kita serapkan dalam hati, jadi di sini maknanya kita tingkatkan lagi khusyuk; sehingga dapat menangis di hadapan Allah swt dalam doa-doa dan dialog kita. Tingkatan khusyuk yang paling tinggi ialah seperti yang dinyatakan dalam ayat 109 dan 110. Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, kerana mereka khusyuk. Manakala dalam ayat 110 mereka berdoa dengan menyeru nama-nama Allah yang baik (asmaulhusna)

Sebagai tambahan, untuk mencapai khusyuk dalam solat kita hendaklah usahakan supaya:

  • Menjadikan solat bukan semata-mata menggugurkan kewajiban.
  • Pelajari dan dan dapatkan kefahaman tentang solat yang dicontohkan oleh Nabi Muhammad saw.
  • Sentiasa mengingati Allah dengan muhasabah diri yang banyak berdosa.

Persediaan untuk mencapai khusyuk dalam solat:

Sentiasa ingat akan waktu solat dan siap siaga sebelum waktunya seolah-olah ingin bertemu kekasih hati. Telah sedia dengan wudhuk yang sempurna, pakaian dan tempat solat yang bersih. Matikan telefon bimbit dan selesaikan urusan yang boleh membuatkan kita tak sabar dalam solat dan zikrullah.

Ketika mendengar azan, bersegera dengan diri, fikiran dan hati dan mendirikan solat mengikut apa yang telah dihuraikan sebelum ini.

Nota: Jika kita solat berjemaah, kita terpaksa ikut imam, kita tak boleh panjangkan rukun apabila imam telah mengubah rukun. Jadi khusyuk akan lebih dapat dicapai apabila kita lakukan solat sunat di rumah.

CERITA: (Barangkali ramai dah baca kisah ini)

Dikisahkan bahawa ada seorang ahli ibadah bernama Isam bin Yusuf, dia sangat warak dan sangat khusyuk dalam solatnya. Namun, dia sentiasa bimbang jika ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih baik ibadahnya, tujuannya supaya dapat memperbaiki dirinya yang selalu dirasanya kurang khusyuk.

Pada suatu hari Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Asam dan bertanya:

“Wahai Aba Abdurrahman (nama gelaran Hatim), bagaimanakah caranya tuan mendirikan solat?”

Hatim berkata:

“Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin.”

Isam bertanya :

“Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu?”

Berkata Hatim:

“Wudhuk zahir sebagaimana biasa, membasuh anggota wuduhk dengan air. Manakala wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara iaitu:

  • Bertaubat.
  • Menyesali akan dosa yang telah dilakukan.
  • Tidak tergila-gila dengan dunia.
  • Tidak mencari atau mengharapkan pujian daripada manusia.
  • Meninggalkan sifat bermegah-megahan.
  • Meninggalkan sifat khianat dan menipu.
  • Meninggalkan sifat dengki.

Seterusnya Hatim berkata lagi,

“Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku bayangkan Allah ada di hadapanku, syurga di kananku, neraka di kiriku, malaikat maut berada di belakangku. Dan kubayangkan pula bahawa seolah-olah berdiri di atas titian Sirat dan aku menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku ( kerana aku rasa akan mati selepas solat ini), kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik. Setiap bacaan dan doa dalam solat aku faham maknanya, kemudian aku ruku’ dan sujud dengan tawadhuk (merasa hina), aku bertasyahud (tahiyyat) dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku solat selama 30 tahun.

Apabila Isam mendengar menangislah dia sekuat-kuatnya kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Sekian. Mudah2an memberi manfaat.

Monday, November 22, 2010

Bahasa apa yang kita guna semasa solat? - Sambungan


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.


Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Alhamdulillah kali ini dapat sambung tulis tentang bahasa yang digunakan dalam solat.

2) Bahasa Lisan (verbal Language)

Selain bahasa tubuh Allah ajar kita gunakan bahasa lidah. Dalam solat ada rukun wajib, ada rukun sunat, ada doa, ada pujian dan ada ikrar yang kita lafaz. Apabila kita angkat tangan takbir (body language) pada masa yang sama kita kata Allahu Akbar sambil berdiri tunduk, mata memandang ke tempat sujud; ketika ini apabila kita hayati (kita sedar bahawa Allah Maha Besar) kita telahpun dapat khusyuk. Cuba kita bayangkan ketika kita berkomunikasi dengan orang; ketika kita angguk untuk nyatakan kita setuju pasti kita kata; "ya! saya setuju". Orang itu pasti percaya kita setuju walaupun kita tak setuju. Jadi kita begitu jahat jika kita berkata tidak selari dengan bahasa tubuh kita dan yang ada dalam hati kita. Orang tak tahu; yang tahu hanya kita sendiri.

Dalam berkomunikasi dengan Allah tidak demikian. Apa jadi jika kita menghadap Allah ketika kita solat, kita berdiri, tunduk kemudian kata Allahu Akbar tapi kita tak hayati? Sepatutnya kita dah hancurkan segala sifat keakuan kita. Jika tadi dengan manusiapun kita mungkin rasa bersalah inikan pula dengan Allah SWT. Allah Maha Mengetahui.

Dalam solat kita banyak berkomunikasi dengan Allah SWT, bukan sahaja ketika kita kata Allahu Akbar, bahkan doa iftitah, al-fatihah dan banyak lagi. Ada pengakuan bahawa hidup mati kita hanya untuk Allah sekelian alam.

Bahasa tubuh dan bahasa lisan adalah bahasa universal sebab itulah Allah ajar atau tetapkan apa yang hendak diungkapkan dalam setiap gerakan. Kita tak dapat nak bezakan sama ada orang itu ruku' dalam senaman ataupun ruku' dalam solat jika kita tidak ketahui apa yang diungkapkan. Jika senaman tak ada bacaan dibuat, mungkin ruku' itu untuk hilangkan sakit pinggang. Begitu juga dengan berdiri jika kita pandang dari belakang kita tak dapat nak bezakan apakah orang itu bersenam ataupun solat.

Ungkapan dalam solat , pujian al-hamdulillah, ihdinassiratal mustaqim dan lain-lainnya Allah yang pilih. Jadi segala ungkapan pujian, mensucikan Allah dan doa permohonan yang Allah pilih itu adalah luas maknanya. Diungkapkan oleh kita dan ditambah pula bahasa tubuh yang penuh makna tentu akan membentuk keindahan bermunajat dalam solat, pasti kita lupa perkara-perkara lain. Pasti tidak lalai dalam solat. Dalam surah an-Nahl ayat 107 hingga 109 yang bermaksud:

(Kekufuran mereka) yang demikian, ialah kerana mereka lebih mengutamakan kehidupan dunia daripada hari akhirat dan kerana Allah tidak memberi hidayat petunjuk yang menyampaikan kaum yang kufur ingkar (kepada kebahagiaan di akhirat). (107) Mereka itulah orang-orang yang telah dimeteraikan Allah Taala hati mereka dan pendengaran mereka serta penglihatan mereka dan merekalah orang-orang yang lalai. (108) Tidak syak lagi, bahawa mereka ialah orang-orang yang rugi pada hari akhirat kelak. (109)

Allah tak beri petunjuk kepada orang-orang yang lalai. Jika lupa mungkin Allah maafkan. Lalai ini adalah sifat orang kafir kerana mereka tak ambil berat, jika tak sengajapun sifat itu tercela. Salah satu maksud lalai ialah bila makna bahasa tubuh kita tak sama dengan bahasa lisan kita. Lihat ayat 167 surah ali-Imran yang bermaksud:

" ... Mereka ketika (mengeluarkan perkataan) itu lebih dekat kepada kufur dari dekatnya kepada iman. Mereka selalu menyebut dengan mulutnya apa yang tidak ada dalam hatinya dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka sembunyikan. (ali-Imran [3] : 167)

Ayat ini menyatakan ciri-ciri orang munafik, namun orang-orang yang boleh menjangkiti ciri-ciri ini ialah orang-orang mukmin bukannya orang kafir. Jadi dengan sebab itu fikirlah sejauh mana semasa kita angkat takbir kita telah merasakan kehinaan diri kita, ketika kita zikrullah tidak cukup dengan gerakan tubuh, mesti dengan lidah juga disertai dengan hati.

Kita bukan sahaja kena hafal apa yang hendak diungkapkan malah kita kena hayati dan mengerti, jangan pula kita lebih banyak menghafal tapi tak mengerti. Solat sah tetapi nilai solat kita kurang. Dalam bahasa sinikal jika kita tak faham atau mengerti apa yang kita cakap, kita seumpama burung kakak tua. Cuba kalau orang datang nak minta bantuan tetapi mintanya seperti membaca skrip, orang yang nak tolongpun pening, kemudian datang lagi, intonasinya sama saja pada kali berikutnya dan seterusnya. Sepatutnya jika susah mesti ada nada rayuan memohon pertolongan. Orang yang khusyuk; lama dalam berdoa.

Ini bermakna kita kena faham apa yang kita ungkapkan, bila kita capai dua bahasa ini yakni bahasa tubuh dan bahasa lisan kita insyaAllah akan capai khusyuk.

3) Bahasa Inteklektual.

Maksudnya bahasa dengan menggunakan pelbagai ilmu pengetahuan. Makamnya lebih tinggi. Semakin canggih perkara yang difahami semakin dalam pula makna yang dapat digali daripada apa yang terkandung di sebalik ucapan dan gerakan yang kita lakukan.

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (190) (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka." (Ali Imran [3] : 190 & 191)

Dalam ayat 190 & 191 surah ali Imran, dinyatakan ulul albab ialah:
  • Orang-orang yang mengingati Allah
  • Sama ada dalam keadaan berdiri, duduk, baring
  • Berfikir (mencari ilmu
  • Sehingga pengetahuan tentang penciptaan Allah bukan skadar kenal namanya, warna tetapi kenal segala-galanya
sehingga dia berkata : "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka."

Kita ambil contoh A, B dan C. Ketiga-tiga orang ini mempunyai pengetahuan yang berbeza. Ketika ketiga-tiga orang ini A, B dan C ini duduk di atas bukit dan merenung ke bawah, semuanya kagum menyaksikan keindahan panaroma, semuanya kata Subhanallah tetapi disebabkan pengetahuan tidak sama, subhanallah mereka mempunyai nilai yang berbeza. Maksudnya bila pengetahuan tentang sesuatu perkara itu lebih mendalam, maka ucapan mensucikan Allah itu lebih terkesan dijiwa. Apatah lagi jika kedudukan orang ini tinggi sebagaimana yang disebutkan dalam firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 18:

Allah bersaksi (bersyahadah), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (juga bersaksi mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Ali Imran [3] : 18)

Dalam ayat ini Allah sebut, DIA ; Allah, para malaikat dan orang-orang yang berilmu. Tentulah yang paling tinggi ialah Allah, kemudian para malaikat dan orang-orang yang berilmu berada di tempat seterusnya. Jika tidak berilmu bagaimana nak bersyahadah. Jika bersyahadah juga tanpa ilmu bermakna ikut-ikutan, jadi tidak tahulah sama ada kesaksian itu diterima atau tidak.

Para malaikat berada pada kedudukan yang tinggi, jika mereka memuji Allah kita tak dapat bayangkan betapa khusyuknya mereka. Lihat dalam surah an-Najm ayat 6 & 7 :

Wahyu itu (disampaikan dan) diajarkan kepadanya oleh (malaikat Jibril) yang amat kuat gagah, (5) Lagi yang mempunyai kebijaksanaan; kemudian dia memperlihatkan dirinya (kepada Nabi Muhammad) dengan rupanya asal, (an-Najm[53] :6 - 7 )
Dan (ingatlah) segala yang ada di langit dan di bumi adalah milik kepunyaan Allah jua dan malaikat-malaikat yang ada di sisiNya tidak membesarkan diri dan tidak enggan daripada beribadat kepadaNya dan tidak pula mereka merasa penat dan letih. (19) Mereka beribadat malam dan siang, dengan tidak berhenti-henti. (al-Anbiya' [21] : 19 - 20)

Daripada ayat-ayat di atas nyatalah bahawa para malaikat berpengatahuan tinggi tentang sifat-sifat Allah. Dengan sebab itu para malaikat khusyuk dalam ibadah mereka. Kita tak dapat nak bayangkan bagaimana khusyuknya para malaikat ketika bertasbih memuji Allah. Para malaikat sangat mengerti tambahan pula mereka terlalu dekat dengan Allah.

Mudah2an kita dapat berusaha mempelajari dan mengerti maksud ayat-ayat dan doa yang kita ungkapkan dalam solat kita.

Setakat ini dahulu, mudah2an dapat sambung lagi menulis bahasa yang ke empat yang digunakan dalam solat jika diizinkan.. insyaAllah.. mudah2an memberi manfaat.

Tuesday, November 16, 2010

Bahasa apa yang kita guna semasa solat?


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Marilah sama-sama kita memuji dan memuja Allah SWT atas segala limpahan kurniaNya yang begitu banyak memberikan kita kenikmatan sehingga tidak mampu kita menghitungnya.

Selawat dan salam buat Junjungan Mulia, Rasul tercinta, Muhammad SAW serta keluarga, para sahabat dan orang-orang yang istiqamah mengikuti Baginda.

Dalam Nak Bawa Masalah atau Tak Dalam Solat telah dituliskan kisah nabi Zakaria berdialog dengan Allah SWT ketika baginda mendirikan solat. Dalam surah Maryam pun ada tentang ini iaitu mulai ayat 2 hingga ayat 11. Kita kena cermati kisah ini dengan fikiran yang terbuka kerana apa yang terjadi kepada Nabi Zakaria itu mungkin pelik bunyinya sebab sebelum ini kita selalu diingatkan jangan bawa masalah dalam solat. Kita juga mungkin pelik mendengar dialog yang berlaku antara seorang hamba dengan Tuhannya itu agak panjang. Namun kita kena ingat bahawa Jibril as hanya utusan Allah, dan apa yang disampaikan olehnya hakikatnya ialah firman Allah. Berapa ramai di kalangan kita yang tidak menggunakan solat sebagai wasilah untuk mengemukakan masalah walaupun bukan tidak boleh berdoa di luar solat.

Apabila nabi Zakaria berdoa dan mengatakan:


إِنَّكَ سَمِيعُ ٱلدُّعَآءِ

"Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar (menerima) doa permohonan".


Maha Mendengar, Maha Memakbulkan hanya dua kali sahaja disebut di dalam al-Quran. Nama Allah (asmaul husna) yang sering dikaitkan dengan 'Sami'un' ialah 'Alim'. Tetapi dalam ayat ini Allah gandingkan dengan doa. Inipun bermaksud Allah berdialog dengan Nabi Zakaria ketika solat.

Para pengkaji bahasa al-Quran berpendapat:

Cara nabi Zakaria berdoa betul2 khusyuk, luar biasa sekali hatinya yang khusyuk bukan hanya semata-mata kumat kamit di mulut. Nabi kekasih Allah ini berdialog dengan jiwanya bermunajat terus kepada Tuhannya, kemudian Jibril as menyampaikan jawapan Allah kepadanya. Bila kita dengar Nabi Zakaria bertanya barangkali kita akan berfikir itu nabi bolehlah tapi al-Quran sebenarnya untuk diteladani seperti yang telah dinyatakan sebelum ini.

Sebenarnya ada 3 cara Allah berhubung dengan hambaNya biarpun Nabi-nabi dan hamba orang awam yang tentunya hubungannya baik dengan Allah. Allah memberitahu kita bahawa Allah berkata-kata dengan pelbagai cara:

1) Wahyu

Kita ambil contoh daripada ayat-ayat firman Allah SWT seperti berikut:

وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ ٱللَّهُ إِلَّا وَحۡيًا أَوۡ مِن وَرَآىِٕ حِجَابٍ أَوۡ يُرۡسِلَ رَسُولاً۬ فَيُوحِىَ بِإِذۡنِهِۦ مَا يَشَآءُ‌ۚ إِنَّهُ ۥ عَلِىٌّ حَڪِيمٌ۬

"Dan tidaklah layak bagi seseorang manusia bahawa Allah berkata-kata dengannya kecuali dengan jalan wahyu (dengan diberi ilham atau mimpi) atau dari sebalik dinding (dengan mendengar suara sahaja) atau dengan mengutuskan utusan (malaikat) lalu utusan itu menyampaikan wahyu kepadanya dengan izin Allah akan apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi keadaanNya, lagi Maha Bijaksana. (As-Shura [42] : 51)

Bukan sahaja Nabi, Maryampun dapat wahyu begitu juga dengan ibu Nabi Musa.

إِذۡ أَوۡحَيۡنَآ إِلَىٰٓ أُمِّكَ مَا يُوحَىٰٓ

"Ketika Kami ilhamkan kepada ibumu, dengan memberitahu kepadanya": (Taha [20] : 38)

Bahkan lebah dalam surah an-Nahl.


وَأَوۡحَىٰ رَبُّكَ إِلَى ٱلنَّحۡلِ أَنِ ٱتَّخِذِى مِنَ ٱلۡجِبَالِ بُيُوتً۬ا وَمِنَ ٱلشَّجَرِ وَمِمَّا يَعۡرِشُونَ


"Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia". (An-Nahl [16] : 68)

Daripada ayat-ayat di atas dapatlah kita fahami bahawa istilah wahyu bukan hanya digunakan untuk nabi malah untuk semua manusia dan juga binatang atau makhluk ciptaanNya.

2) Daripada belakang hijab.

Ini berlaku kepada Nabi Musa as di Bukit Tursina dan Nabi Muhammad SAW di Sidratul Muntaha.

3) Perantaraan Malaikat seperti yang berlaku kepada Nabi Zakaria as.

Dalam al-quran tidak ada ayat-ayat yang menyuruh kita minta banyak-banyak daripada Allah tetapi yang banyaknya ialah berzikir banyak-banyak. Kemudian dulu pernah ditimbulkan bahawa doa ada dua, satu doa ibadah dan satu lagi doa masalah dalam Pengajaran Daripada Ayat 26 Surah Ali Imran. Kita hendaklah pastikan doa ibadah kita betul baru kita kemukakan masalah. Kemudian kita kena bersyukur dengan mengingat Allah banyak-banyak.

Apa pula bahasa yang patut kita guna dalam solat? Yakni semasa ingin berhubung dengan Allah SWT. Takkan bila nak kemukakan masalah kita tak guna bahasa.

Sebahagian ulama kontemprori ada menyatakan bahawa bahasa yang perlu kita gunakan dalam solat ada 4 semuanya:

Sebenarnya 4 jenis bahasa ini telahpun dicontohkan oleh Rasulullah SAW kepada kita, walau bagaimanapun kita sekadar belajar kaifiyat solat.

Sebagai contoh apabila Nabi kata : "Sallu kama raaitumuni usalli" yang bermaksud "Solatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku solat" (Hadis Muttafaqun 'Alaih), sebenarnya ramai yang memahami ikut tatacara luaran seperti cara berdiri, takbir, letak tangan atas tangan dan sebagainya, sedangkan Nabi menyuruh kita melihat semuanya yakni luaran dan dalaman. Yakni kena ikut apa yang nabi baca doa selepas takbiratul ihram, rukuk, sujud dan lain-lainnya. Diikuti pula dengan khusyuk. Ini kerana dalam bahasa 'Arab 'raaitu' itu lebih dalam lihatnya daripada 'nadzar' atau 'bashar', maksud semua kalimah ini adalah sama yakni 'lihat'. (NOTA: Harap faham apabila kalimah 'Arab jika ditulis dalam roman adalah lari sedikit daripada ejaan jawi atau 'Arab)

Kita faham hadis nabi terlalu dangkal. Jika kita faham kaifiyat sahaja maknanya terlalu dangkal kefahaman kita. Kita tak ikut cara berdoa seperti yang diajar oleh Rasulullah SAW. Sebenarnya pengertian hadis memerlukan hadis lain dan ayat-ayat al-Quran untuk menerangkannya begitu juga ayat-ayat al-Quran ada ayat-ayat lain yang berkait dengannya. Ada kalanya kita tidak boleh memahami secara harfiyah kerana banyak ayat-ayat al-Quran dan Hadis mempunyai maksud yang tersirat.

1) Bahasa Tubuh (Body Language)

Mungkin selama ini kita anggap sepi tentang perkara ini. Dalam komunikasi sesama manusiapun ada bahasa isyarat; angguk, geleng; jika kita angguk maknanya ya, geleng pula maknanya tidak jadi tak mungkin kita angguk untuk mengatakan tidak. Begitulah dengan Allah apabila kita gunakan bahasa tubuh tentulah kita kena selarikan dengan apa yang ada dalam hati kita. Jika tak selari alangkah biadapnya kita, jika dengan sesama manusiapun kita dikatakan biadap seandainya kita angguk tapi yang sebenarnya kita ingin menyatakan tidak.

Dalam al-Quran ada kisah tentang bahasa tubuh, yakni apabila orang-orang munafik yang kecewa dan kesal kerana mereka harapkan orang-orang Islam kalah dalam peperangan; Allah nyatakan mereka menggigit jari (tanda marah, kecewa, terkilan).

Juga dalam kisah ashabul jannah (dua pemilik kebun), membalik-balikkan kedua tapak tangannya (menyesal):


"Dan segala tanaman serta hartabendanya itupun dibinasakan, lalu jadilah dia membalik-balikkan kedua tapak tangannya (kerana menyesal) terhadap segala perbelanjaan yang telah dibelanjakannya pada kebun-kebunnya, sedang kebun-kebun itu runtuh junjung-junjung tanamannya; sambil dia berkata: Alangkah baiknya kalau aku tidak sekutukan sesuatupun dengan Tuhanku! (al-Kahfi [18] : 42)

Dalam solat; bahasa tubuh ialah berdiri, angkat kedua tangan takbir, ruku', sujud, duduk antara dua sujud dan seterusnya semuanya gerakan yang ada makna. Malah maknanya amat dalam. Cendikiawan muslim banyak membuat kajian apa manfaat yang dapat diperoleh dalam setiap gerakan seperti meletak tangan atas tangan, ketika rukuk, sujud dan sebagainya.

Antara sekian banyak bahasa tubuh, yang paling penting ialah ruku' dan sujud hatta tidak boleh diganti yakni kita kena buat isyarat, berbeza jika tidak boleh berdiri, kita dibenarkan duduk dan berbaring. Ayat-ayat Allah banyak menyebutkan 'irka'u ma'as saajidiin' atau 'warka'issujud' walaupun ada juga 'iqaamussolah'. 'Irka'u ma'as saajidiin' atau 'warka'issujud' ini maksudnya 'orang yang solat'. Kenapa Allah sebut ruku' dan sujud untuk maksud dirikan solat? Sebabnya ruku' dan sujud adalah satu bentuk penghormatan atau simbol penghormatan yang paling sempurna iaitu dengan membongkokkan badan. Sebab itulah Islam tidak membenarkan kita hormat orang dengan dengan membongkokkan badan. Ruku' dan sujud hanya untuk Allah semata-mata. Dalam solat jenazahpun tidak ada rukuk dan sujud, kita cuma berdiri.

Sujud adalah simbol untuk menyatakan ketundukan kita dan kepatuhan kita kepada Allah SWT, hanya kepada Allah. Sewaktu ankanda baginda SAW Ibrahim wafat ramai yang kata gerhana matahari yang berlaku pada ketika itu yang menyebabkan anaknda baginda wafat lalu ramai yang sembah matahari, lalu Allah tegur:


"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. Janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah yang menciptakannya, kalau betullah kamu hanya beribadat kepada Allah". (Fussilat [41] : 37)

Rasulullah saw juga ketika menceritakan tentang hak dan kewajipan suami isteri, kedua-duanya ada hak dan kewajipan yang besar. Rasulullah saw bersabda; daripada Abu Hurairah: "Kalaulah aku hendak menyuruh (jika dibenarkan) seseorang sujud kepada orang lain, nescaya aku perintahkan isteri sujud kepada suami". Tetapi ini tidak dibenarkan sebab bahasa tubuh sujud ini hanya dibenarkan untuk Allah sahaja.

Ada kisah tentag bapa saudara Nabi, Jaafar bin Abdul Mutalib datang kepada Raja Najasyi yang ada kaitan dengan sujud sehingga Raja Najasyi memeluk Islam. Rasanya ramai dah tahu tentang ini. Namun jika ada kesempatan lain kali akan ditulis.

Soalnya adakah kita sedang memuliakan Allah dengan sebenar-benarnya ketika kita ruku' atau sujud? Adakah kita merasa bahawa diri kita benar-benar hina di sisi Allah ketika kita ruku' dan sujud? Pergerakan ini Allah yang tetapkan. Adakah kita buat semata-mata sebab disayaratkan? Subhanallah, body language ini amat penting, selagi tidak ada penghayatan tak bermaknalah solat kita.

Dalam al-Quran ada dua jenis sujud.

1) Sujud Ikram (memuliakan / hormat) - kisah malaikat disuruh sujud kepada Nabi Adam as.

2) Sujud Ta'abbud (menyembah) - usjudillah, warka'u ma'assajidin, ini maksudnya solat.

Solat pula terbahagi kepada tiga, 1/3 pada wudhuk, 1/3 pada ruku' dan 1/3 pada sujud. Hendaklah hjangan difahami secara harfiyah. Maksudnya jika baca kalimah ini terus sujud tanpa ada pergerakan lain. Semua gerakan berdiri, 'iktidal, duduk antara dua sujud, semuanya penting, namun ruku' dan sujud ini adalah cara atau simbol hubungan yang paling sempurna.

Masa ruku' dan sujud kita disuruh tasbih - mensucikan Allah, ketika yang lain-lain kita takbir membesarkan Allah dengan harapan kita merasa diri kita hina dina.

Solat adalah zikrullah apa yang kita ingat semasa ruku' dan sujud menentukan kualiti solat kita. Kebanyakan para sahabat sujud lama, bila bangun menangis kerana mereka merasa pergantungan/ memerlukan Allah SWT terlalu kuat.

Sabda Rasulullah saw "Sesungguhnya kedudukan hamba yang paling dekat dengan Tuhannya ialah orang yang sujud. Maka perbanyakkanlah doa olehmu ketika sujud" (Maksud ayat dalam gambar di atas)

Sampai di sini dahulu penulisan tentang bahasa yang kita gunakan dalam solat, insyaAllah sambung lagi. Mudah2an Allah berikan kekuatan dan kesihatan untuk menyambungnya.

Jika ada kekurangan dalam memahami apa yang ingin disampaikan, itu adalah kelemahan diri ini. Harap dimaafkan.

Selamat menyambut 'Idul Adha kepada semua pembaca yang Muslim.. semoga kita semua dapat meraih redha Allah. Allahumma Amiin.

Thursday, November 11, 2010

Harga tiket 'train'

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini terima emel seperti di bawah:

Sekadar perkongsian.

1 November 2010

Diumumkan bahawa kini umat Islam yang ingin menggunakan Mekah 's metro pertama ketika mereka berkumpul di kota suci harus membayar SR250 untuk tiket yang boleh digunakan selama tujuh hari.

Menurut akhbar PAKEM ,tiga jenis tiket akan merangkumi semua tempat suci di Mekah dan akan membolehkan para peziarah untuk naik kereta api ke bandar untuk melakukan ibadah ritual mereka sebelum kembali ke tempat tinggal mereka di dalam atau di luar bandar,

Habib Zain Alabidin, wakil Kementerian Urusan Kota di Arab Saudi berkata: "Harga tiket adalah ditetapkan sebanyak SR250 (US $ 67) yang akan merangkumi perjalanan penuh ke dalam dan keluar dari Mekah selama tujuh hari ... tiket lain adalah harga SR100 (US $ 27) selama empat hari".

Para pegawai mengatakan kereta api ini mempunyai kapasiti mengangkut 170,000 penumpang dalam tahap pertama dan dua juta pada tahap ketiga dan terakhir selesai. Arab Saudi telah memperuntukkan hampir SR6.7 bilion (US $ 1.8 bilion) untuk metro, perkhidmatan secara berterusan yang bermula bulan depan untuk pertama kalinya dalam sejarah Mekah '.

Para pegawai berharap projek untuk sebahagian besar menyumbang mengurangkan kesesakan jalan disebabkan oleh ribuan kereta berhampiran Makkah.

Habib Zain Alabidin mengatakan kereta api akan beroperasi sepanjang tahun. Projek ini merupakan sebahagian daripada program mahal oleh Arab Saudi untuk mengatasi kesesakan lalu lintas besar-besaran di dalam dan sekitar bandar dan memudahkan akses kepada semua tempat-tempat suci di Mekah.


Projek kereta api, bermula tiga tahun lalu, mengenangkan beberapa siri kejadian yang telah menewaskan ribuan jemaah haji sebelum ini, runtuh bangunan dan kemalangan lain selama beberapa hari pada musim haji.

Lebih dari dua juta umat Islam dari Arab Saudi, Teluk Kerjasama Dewan negara dan bangsa-bangsa lain berhimpun di Mekah pada setiap tahun untuk menunaikan ibadah haji.

China Railway Construction Corp, sebahagian daripada konsortium Saudi-Perancis-China yang memenangi kontrak, telah melaksanakan projek ini, yang melibatkan hampir 5,000 pekerja.

Projek kereta api ini adalah projek terbesar kedua selepas Dubai Metro.

Sumber:"Tiket metro Makkah ditetapkan sebanyak SR250" Emirates 24, 31 Oktober 2010"

Makkah Haji Madinah Train" Islam Newsroom 18 Oktober 2010















Related Posts with Thumbnails