Thursday, November 29, 2012

Hubungan Waktu Solat dan Waktu Makan

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.
Segala pujian selayaknya untuk Allah pentadbir seluruh alam. Selawat dan salam tercurah kepada Nabi Muhammad, keluarga dan para sahabat serta pengikut setia hingga ke hari kiamat..

Alhamdulillah! dikurniakan cucu ke lapan pada keheningan pagi 13 Muharram 1434 bersamaan 27 November 2012 juga lelaki.



Hari ini berkesempatan mendengar kuliyah di bawah yang sangat menarik.


Ayat yang menarik tentang waktu yang ditetapkan untuk solat selain ayat an-Nisaa' 103 ialah dalam surah al-a'raaf ayat 31 "Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas." (Al-A'raaf 7:31) 

Dalam satu ayat ini ada menyebut tentang solat dan makan.. seperti tak tersusun, namun di sini ada i'jaz (kemukjizatan yang luar biasa). Ada seorang doktor pakar/saintis daripada Mesir cuba mencari kaitan antara suruhan solat dan makan dalam ayat ini. Ada satu rahsia terbesar dalam ayat ini menurut kajian belaiu iaitu berkaitan dengan waktu-waktu yang ditentukan oleh Allah untuk mengerjakan solat. Beliau ada menulis sebuah buku menyatakan bahawa makanan yang baik waktunya rupa-rupanya sama dengan waktu solat. Contoh solat subuh.. makan pagi yang paling baik ialah waktu sahur..zohor bertepatan waktu makan tengah hari, yang menariknya dalam ayat tadi Allah kata makanlah tapi jangan berlebihan.. jadi walaupun kita solat 5 kali dan makan 5 kali hendaklah ambil sedikt.. ini mempengaruhi kesihatan dengan luar biasa sekali.. Subhanallah..

Luangkanlah masa mendengarnya ya..banyak lagi huraian tentang waktu-waktu solat menurut hadis-hadis.. dosa solat di luar waktu dan lain-lain. 

Mudah-mudahan memberi manfaat..

Thursday, November 22, 2012

Sebaik-baik kekayaan itu adalah kaya jiwa



Assalamu'alaikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah. Kita memuji, meminta pertolongan dan memohon keampunan daripadaNya. Kita juga memohon perlindungan kepada Allah daripada kejahatan dan kejelekan amal perbuatan kita. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barangsiapa yang tersesat tiada siapa yang dapat memberinya petunjuk. Selawat dan salam kepada Nabi kita Nabi Muhammad saw serta keluaraga dan para sahabat serta pengikut setia.

Pagi ini terjumpa pengisian dalam youtube di atas.. belum sempat dengar.. InsyaAllah bila berpeluang nak mendengar.. Sebelum ini telah dengar tentang al-Qana'ah yang dihuraikan oleh Ustaz Kariman ni dalam nama Allah al-Ghaniyy dan al-Mughniy melalui CD asmaul husna yang telah dibeli.. 

Al-Qana'ah ertinya kaya jiwa (ghinan-nafsi). Nabi bersabda "Sebaik-baik kekayaan itu adalah kaya jiwa (Qana'ah)".

Qana'ah sama dengan 3M, iaitu mesti ada keinginan untuk MENCARI, bila ada keinginan untuk MENCARI maka orang itu akan MEMILIKI, bila memiliki mesti ada keinginan untuk MEMBERI.

Jadi kena berusaha MENCARI untuk MEMILIKI dan kemudiannya MEMBERI.. inilah pengertian Qana'ah yang sebenarnya.

Jika seseorang itu tak ingin apa-apa, dan tak nak buat apa-apa, itu bukanlah qana'ah.

Bila dah ada dan cukup jangan pula bakhil atau kikir atau jangan jadi macam semut. Hidup semut tak lama namun kumpul segala macam benda, bukan sahaja gula namun lidi yang iapun tak tahu apa gunanya diusung juga. Bekalan dia lebih daripada cukup. Sifat rajin semut boleh diikut tapi sikap mengumpulkan yang tak perlu tu jangan pula diikut.

Istilah agama yang mulia bila disalahtafsirkan akan pincang masyarakat. Masa zaman pemerintahan Khulafaaur raasyidin dulu susah nak cari penerima zakat kerana mereka tak salahertikan maksud al-Qana'ah.

Qana'ah juga diertikan sebagai rela/redha dengan apa yang diterimanya, rela dengan apa adanya namun tidak mengurangi usaha dan ikhtiar untuk mendapatkan rezeki yang halal daripada Yang Maha Pemberi.

Tak boleh menaip panjang kali ini, semalam ke HTAR kerana ada prosedur dijalankan.. Epiduralysis. Pagi ini masih tak rasa perubahan. Apa-apapun ikhtiar.

Friday, November 9, 2012

Al-Muntaqimu

Sumber

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaikum

Segala puji bagi Allah. Kita memuji, meminta pertolongan dan memohon keampunan daripadaNya. Kita juga memohon perlindungan kepada Allah daripada kejahatan dan kejelekan amal perbuatan kita. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barangsiapa yang tersesat tiada siapa yang dapat memberinya petunjuk. Selawat dan salam kepada Nabi kita Nabi Muhammad saw serta keluaraga dan para sahabat serta pengikut setia.

Hari ini mencatat serba sedikit hasil dengar kuliyah tentang asmaul husna. Al-Muntaqimu, nama Allah asmaul husna yang ke 81. Kalimah arab ini terambil daripada huruf nun qaf dan mim (naqama, intaqama, yantaqimu) yang makna asalnya/makna harfiyah ialah:

1)  Tidak menyetujui sesuatu
2)  Memberikan sesuatu dengan kemarahan
3)  Membalas kejahatan

Jadi maknanya al-Muntaqimu sebagai nama Allah ialah : Allah zat yang tidak menyetujui sesuatu balasan seksa yang diberi terhadap kejahatan hamba kerana Allah menganggap itu adalah sesuatu yang memberikan keburukan. 

Allah membalas kejahatan hamba dengan seksa bagi kejahatan yang dilakukan oleh hamba ialah intiqaam.

Walaupun Allah menurunkan bencana contohnya tsunami ataupun taufan sandy di AS pada beberapa hari yang lepas namun kita tidak boleh menganggap itu sebagai balasan kejahatan. Ini boleh jadi intiqaam kepada sebahagian namun pada sebahagian yang lain bencana itu mungkin merupakan nikmat. Allah adalah ar-Rahman jadi bila ditimpakan bencana atau musibah tidaklah boleh kita katakan 100% Allah murka/intiqaam. 

Sekali Allah timpakan bencana pasti banyak tujuannya, mungkin intiqaam dan mungkin nikmat. Allah Maha Pengasih. Bencana ni sebenarnya tak elok namun Allah tetap Maha Pengasih.

Disebabkan nama ini memberi makna yang tidak baik maka kita tidak temukan kalimah sebagai nama Allah al-Muntaqimu dalam al-Quran. Yang kita temukan dalam bentuk jamak iaitu muntaqimun diulang sebanyak 3 kali tiada dalam bentuk mufrad, tiada dalam bentuk musanna, 6 kali dalam bentuk feel madhi dan 1 kali dalam bentuk feel mudhari'

Mengapa al-Muntaqimu sebagai bentuk mufrad (nama Allah tidak ditemukan dalam al-Quran)?

Allah memang bersifat muntaqim. Kenyataan ini benar, namun Allah mengajar kita kesopanan atau adab terhadap Allah SWT. Allah mengajar kita jika ada keburukan yang berlaku di dunia, walaupun Allah yang mencipta; jangan kembalikan (menisbahkan) kepada Allah. Wajib dikembalikan kepada Allah perkara yang baik-baik sahaja. Contoh yang paling mudah Allah ajar kita ucap yang baik-baik terdapat dalam apa yang kita ucapkan dalam solat sekurang-kurangnya 17 kali iaitu:
Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang telah dimurkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (Al-Faatihah 1 : 6-7)
Dalam ayat di atas Allah ajar kita sebut yang baik iaitu nikmat kita nisbahkan kepada Allah. Allah tidak ajar kita sebut jalan orang-orang yang Engkau murkai  dan orang-orang yang Engkau sesatkan sebaliknya Allah ajar kita sebut jalan orang-orang yang telah dimurkai dan jalan orang-orang sesat (walaupun Allah yang  memurkai dan menyesatkan). Mereka dimurkai dan sesat adalah disebabkan perbuatan sendiri/pilihan sendiri). 

Jadi sebab itulah tidak ada kalimah muntaqimu sebagai nama Allah. Yang ada dalam bentuk jamak 3 kali. Dalam ayat di atas juga Allah menyebut dalam bentuk jama'. Kenapa Allah gunakan dalam bentuk jamak? Jawapannya menurut pakar bahasa arab dan al-Quran ialah; untuk menerangkan perbuatanNya; itu nak menunjukkan bahawa Allah melibatkan makhluk dalam melaksanakan perbuatanNya.

Ini samalah seperti apabila Allah kata "Kami memberi rezeki". Allah tak pernah kata Aku beri rezeki. Maknanya Allah melibatkan malaikat yang menurunkan hujan, angin yang bertiup dan sebagainya. Berbeza dengan kalimah taubat. Allah selalu kata "Aku menerima taubat" tidak kata "Kami menerima taubat". Ini kerana masalah taubat Allah tak libatkan makhluknya kecuali Dia dan orang yang bertaubat.

Jadi ketika Allah nak memberikan balasan; bila Allah muntaqim, Allah melibatkan makhluk lain, paling tidak malaikat, mungkin angin, semut, kuman, virus dan lain-lain ( ini semua adalah tentera Allah).

Contoh : dalam ayat berikut, Allah sebut Inna tidak Inni:

A022

Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya (dan tetap mengingkarinya); sesungguhnya Kami tetap membalas. (As-Sajdah 32 : 22)
Bila Allah nyatakan Dia membalas siksaan, Dia hanya memberi balasan selepas diberikan peringatan atau teguran. Teguran pula berulang-ulang, bila diengkari barulah Allah membalasnya dengan siksaan. Siksaan hanya akan berlaku di akhirat bukan di dunia. Di dunia ini sekeras manapun, sedahsyat manapun bencana masih ada kasih sayang Allah. Tenggelam dalam tsunami tidak sama terbakar di dalam api neraka.


Kesimpulan penting bagi nama al-Muntaqimu ini ialah:

1) Kita tidak menemukan dalam al-Quran al-Muntaqim sebagai nama Allah; ini memberi kesan makna bahawasanya apabila al-Muntaqim ini dinisbahkan kepada Allah SWT ia tidak menimbulkan istilah sesuatu yang kurang baik terhadap Allah SWT sebab makna al-Muntaqim ialah yang Maha Mengancam/Memberi Ancaman; yang Maha Menimpakan balasan sedangkan biarpun Allah SWT yang akan menimpakan balasan, balasan itu dilakukan demi kasih sayangNya. Kalimah al-Muntaqim dalam bentuk mufrad tidak ditemukan dalam al-Quran, yang ada hanya dalam bentuk jamak adalah untuk menunjukkan bahawa ketika Allah SWT hendak menimpakan balasan kepada hambaNya yang patut diazab Allah akan melibatkan makhluk lain untuk melaksanakannya contohnya para malaikat.

2)  Sifat Allah al-Muntaqim ini atau ancaman hendak menimpakan balasan dalam al-Quran semuanya berkaitan dengan pembalasan pada hari kiamat kelak sama ada dalam bentuk mudhari', bentuk madhi atuapun dalam isim jamaknya. Ancaman seksa ini semuanya berkaitan dengan balasan yang akan dilakukan di akhirat. Itupun ancaman tadi diberikan oleh Allah SWT setelah manusia berulang-ulang kali melakukan kejahatan dan berulang-ulang kali pula mereka diberikan peringatan bahkan berulang-ulang kali juga Allah memberi kemaafan. Berdasarkan kepada pemahaman seperti ini; memang sepatutnyalah hamba seperti ini diancam dengan balasan yang keras. Pertama pernah diberikan peringatan, kedua kerana telah dimaafkan kerana telah bertaubat tapi dibuat sekali lagi.


Allah berfirman dalam surah Al-Maidah ayat 95

 عَفَا ٱللَّهُ عَمَّا سَلَفَ‌ۚ وَمَنۡ عَادَ فَيَنتَقِمُ ٱللَّهُ مِنۡهُ‌ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ۬ ذُو ٱنتِقَامٍ (٩٥)

Maksudnya; 
"Allah maafkan apa yang telah lalu dan sesiapa yang mengulangi (kesalahan itu) maka Allah akan menyeksanya dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Berkuasa membalas dengan azab seksa". (95)

3)  Disebabkan al-Muntaqim adalah tentang ancaman balasan seksa, kadang-kadang Allah tunaikan kadang-kadang Allah tidak tunaikan.

Jadi berbeza dengan wa'dun (janji kebaikan/pahala/syurga/keampunan) pasti Allah tunaikan, tapi bila balasan itu merupakan ancaman/azab kadang-kadang Allah tunaikan kadang-kadang Allah tidak tunaikan.


Sekian, mudah-mudahan menambah ilmu.
Related Posts with Thumbnails