Telah dirawayatkan dalam sebuah hadith Rasulullah saw bahawa kebanyakan isteri-isteri rasululullah berusia muda.. sedangkan Rasulullah menjangkau usia tua.. tatkala membayangkan bahawa sekiranya Allah swt mewafatkan baginda ketika itu pastilah mereka akan menjadi balu ketika usia mereka masih muda.. kebanyakan daripada isteri2 yang mulia ini amat berharap Allah mengizinkan mereka mati bersama2 suami keasayangan mereka.. dan berharap selepas kewafatan Rasulullah kebanyakan daripada mereka amat mengharapkan akan mati dahulu.. agar dapat segera bersama2 dengan Rasulullah saw semula.. lantaran itu mereka berbincang sesama meraka dan bersepakat untuk bertanya kepada Rasulullah tentang hal itu..
Pada suatu ketika isteri2 Rasulullah saw telah bertanyakan kepada Nabi, siapakah antara mereka yang akan dimatikan oleh Allah swt seiring dengan kewafatan Rasulullah saw.. lalu Rasulullah saw memberitahu para Ummahatul Mukminin itu.. bahawa isteri Nabi yang akan yang akan dimatikan oleh Allah swt seiring dengan kewafatan Rasulullah saw ialah mereka yang 'panjang tangan'..
Sebaik sahaja para Ummahatul Mukminin itu mendengar jawapan Rasulullah saw mereka pun berpakat dan bergilir2 mengukur tangan-tangan mereka.. dan mendapati tangan Siti Saodah lebih panjang daripada tangan2 para isteri yang lain.
Selepas beberapa ketika setelah Rasulullah wafat, tiba2 mereka dapati bukan Siti Saodah yang segera menyusul pulang ke rahmatullah sebaliknya yang pulang dahulu ialah Zainab.. Dengan peristiwa itu para isteri Nabi ini memikirkan semula apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan panjang tangan oleh Rasulullah saw itu.
Mengikut riwayat, isteri Rasulullah yang bernama Zainab ini ialah seorang pengusaha dan peniaga kulit2 binatang.. kulit2 itu direndam dengan bahan2 tertentu untuk menghilangkan baunya.. kemudian dijemur sebelum dijual.. perniagaannya sangat maju dan meluas ketika itu.. kulit bukan sahaja dijadikan kasut.. malah dijadikan permaidani, timba, atap dan dinding rumah.. dan ini menjadikan Zainab tidak terlalu bergantung kepada pemberian Nabi saw.. justeru Zainab menggunakan sebahagian besar daripada keuntungan perniagaanya untuk bersedekah serta membantu orang2 susah dsb.. maka terkenallah di kalangan para isteri nabi bahawa Zainab adalah isteri Nabi yang banyak memanjangkan tangan menghulur bantuan..
Dengan demikian fahamlah mereka apa yang dimaksudkan dengan panjang tangan itu bukanlah ukuran fizikal tetapi membawa makna tangan yang menderma, bersedekah dan berbuat kebaikan untuk meringankan orang lain.. Peribahasa 'panjang tangan' yang diberitahu oleh Rasulullah saw ini amat berbeza dengan panjang tangan dalam peribahasa orang2 melayu.. kerana orang2 Melayu memahami makna panjang tangan ialah megambil hak orang lain tanpa pengetahuan atau kebenaran atau dengan kata lain mencuri..
Dalam al-Quran banyak ayat menitikbertkan soal memberi infak.. antaranya..
Surah At-Taubah ayat 41 Islam mengajarkan kita menggunakan harta kita ke jalan menuju Allah
Pada suatu ketika isteri2 Rasulullah saw telah bertanyakan kepada Nabi, siapakah antara mereka yang akan dimatikan oleh Allah swt seiring dengan kewafatan Rasulullah saw.. lalu Rasulullah saw memberitahu para Ummahatul Mukminin itu.. bahawa isteri Nabi yang akan yang akan dimatikan oleh Allah swt seiring dengan kewafatan Rasulullah saw ialah mereka yang 'panjang tangan'..
Sebaik sahaja para Ummahatul Mukminin itu mendengar jawapan Rasulullah saw mereka pun berpakat dan bergilir2 mengukur tangan-tangan mereka.. dan mendapati tangan Siti Saodah lebih panjang daripada tangan2 para isteri yang lain.
Selepas beberapa ketika setelah Rasulullah wafat, tiba2 mereka dapati bukan Siti Saodah yang segera menyusul pulang ke rahmatullah sebaliknya yang pulang dahulu ialah Zainab.. Dengan peristiwa itu para isteri Nabi ini memikirkan semula apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan panjang tangan oleh Rasulullah saw itu.
Mengikut riwayat, isteri Rasulullah yang bernama Zainab ini ialah seorang pengusaha dan peniaga kulit2 binatang.. kulit2 itu direndam dengan bahan2 tertentu untuk menghilangkan baunya.. kemudian dijemur sebelum dijual.. perniagaannya sangat maju dan meluas ketika itu.. kulit bukan sahaja dijadikan kasut.. malah dijadikan permaidani, timba, atap dan dinding rumah.. dan ini menjadikan Zainab tidak terlalu bergantung kepada pemberian Nabi saw.. justeru Zainab menggunakan sebahagian besar daripada keuntungan perniagaanya untuk bersedekah serta membantu orang2 susah dsb.. maka terkenallah di kalangan para isteri nabi bahawa Zainab adalah isteri Nabi yang banyak memanjangkan tangan menghulur bantuan..
Dengan demikian fahamlah mereka apa yang dimaksudkan dengan panjang tangan itu bukanlah ukuran fizikal tetapi membawa makna tangan yang menderma, bersedekah dan berbuat kebaikan untuk meringankan orang lain.. Peribahasa 'panjang tangan' yang diberitahu oleh Rasulullah saw ini amat berbeza dengan panjang tangan dalam peribahasa orang2 melayu.. kerana orang2 Melayu memahami makna panjang tangan ialah megambil hak orang lain tanpa pengetahuan atau kebenaran atau dengan kata lain mencuri..
Dalam al-Quran banyak ayat menitikbertkan soal memberi infak.. antaranya..
Surah At-Taubah ayat 41 Islam mengajarkan kita menggunakan harta kita ke jalan menuju Allah
ٱنفِرُواْ خِفَافً۬ا وَثِقَالاً۬ وَجَـٰهِدُواْ بِأَمۡوَٲلِڪُمۡ وَأَنفُسِكُمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِۚ ذَٲلِكُمۡ خَيۡرٌ۬ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ
Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui. (41)
Dan dalam surah al-Baqarah ayat 3
وَمِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ يُنفِقُونَ
serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. (3)
Dan dalam surah Ibrahim ayat 7
لَٮِٕن شَڪَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡۖ وَلَٮِٕن ڪَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ۬
Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras. (7)
dan banyak lagi..
Sumber: Mutiara 2 Tok Guru Membangun Ummah
No comments:
Post a Comment
Sesiapa yang bermuhasabah tentang dirinya maka mereka tidak akan membiarkan ruang dan masa untuk melakukan perkara-perkara yang batil dan fahsya'. Menyibukkan diri dengan ketaatan akan menghapuskan masa untuk membuat kejahatan. Mereka akan mencela jiwanya di atas setiap kesalahan dan kekurangan yang dilakukannya terhadap Allah SWT kerana takutnya kepada kekuasaan-Nya. Jika inilah keadaannya maka mana mungkin boleh didapati jalan dan ruang untuk membuat kesalahan dan kebatilan.