Monday, April 20, 2009

Azan: Seruan Mendirikan Solat



Lihat video ni tambah lagi pengetahuan tentang keAgongan Allah SWT..


Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di seluruh pelosok dunia akan melaungkan azan.. mengakui "Bahawa tiada Tuhan yang patut disembah selain Allah, dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah".. dimulakan dengan Indonesia yang terletak di bahagian timur dengan ratusan kepulauannya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta..

Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan bilal yang akan melaungkan KeAgungan Allah SWT Dan Kerasulan Nabi Muhammad SAW.. Proses ini akan bergerak ke arah barat kepulauan Indonesia .. Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.. Belumpun launganAzan di merata Indonesia selesai.. bermula pula di Malaysia.. Berikutnya pula di Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di Jakarta, tiba pula di Dacca di Bangladesh..Berikutannya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India.

Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang di seluruh Pakistan.. Belum berakhir di-Pakistan, Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat.. Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam.. Dalam jangka masa ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq..


Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik.Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9-1/2 jam. Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan bagi setiap waktu solat, tidak putus-putus.

MaasyaAllah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Allahu Akhbar!


Diriwayatkan sebuah hadith bermaksud "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan.. jika tidak Allah akan kelukan lidahmu ketika maut menghampirimu".. Ini menunjukkan bahawa kita diseru agar tidak bercakap semasa azan dilaungkan.. sebagai orang Islam kita wajib menghormati azan.. seandainya lagu kebangsaan negara kita dikumandangkan kita boleh berdiri tegak inikan pula seruan azan berkumandang.. kita disunatkan bersama-sama membaca selepas setiap laungan azan itu..berdasarkan fadhilat yang biasa diajar kepada kita.. Ingatlah kematian itu pasti tiba.. kerana tiap-tiap yang bernyawa pasti akan mati..hanya masa dan tempatnya saja kita tidak ketahui.. kadangkala kita mendapati ada orang yang nazak.. hampir ajal tidak boleh berkata-kata.. lidahnya kelu.. hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan sakratulmaut..entah dapat atau tidak mengucap kalimah LAA ILAAHA ILLALLAAH.. Alangkah baiknya jika kita sentiasa berhenti bercakap apabila azan dilaungkan.. bukankah kita dijanjikan masuk syurga dengan izin Allah apabila dapat mengucap kalimah itu? Ketahuilah bahawa pada setiap masa ribuan bilal diseluruh pelusuk dunia akan melaungkan azan.. mengakui bahawa Allah sahaja yang patut disembah.. Nabi Muhammad Pesuruh Allah.. dimulakan dengan Indonesia?


No comments:

Related Posts with Thumbnails