Mari berzikir sambil membaca.. sila klik

Friday, January 29, 2010

Orang-Orang yang Berjaya Dan beruntung.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum. Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak, memberikan kenikmatan yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.

Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang2 yang istiqamah mengikuti Baginda. Allah SWT telah membuka surah al-Mu'minun [23] dengan menetapkan kejayaan dan keuntungan bagi orang-orang yang ada pada diri mereka 7 sifat yang baik-baik.


Siapakah orang-orang yang berjaya dan beruntung itu?

Pertama: Itulah orang-orang yang beriman; Allah berfirman dalam ayat 1,

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman."( al-Mu'minun [23] : 1)

Orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang percaya kepada Allah dengan mengesakanNya.

Kedua: Orang yang khusyuk dalam solatnya. Allah berfirman dalam ayat 2,

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ

"Iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya" ( al-Mu'minun [23] : 2)

Khusyuk di sini dimaknakan sebagai "merendah diri dan merendah hati". Ada dua pengertian khusyuk iaitu; Pertama daripada segi perbuatan hati yang tidak nampak dan kedua daripada segi perbuatan anggota lahir yang nampak.

Sehabis-habis khusyuk ialah orang itu merendah diri kepada yang disembah dan hatinya tidak sedikitpun terlintas untuk mengingat yang lain selain Allah. Ini adalah perbuatan hati. Merendah diri dengan perbuatan anggota lahir pula ialah tidak melakukan pergerakan-pergerakan selain rukun qauli. Sebaik-baik khusyuk ialah meliputi kedua-duanya.

Orang-orang yang berjaya dikatakan khusyuk dalam solat kerana akur kepada segala rukun qauli dan rukun fi'li. Oleh itu diharapkan apabila keluar daripada solat segala tindakannya juga seperti orang yang solat yakni berbuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang ditegah oleh Allah.

Ketiga: Orang yang menjauhi perbuatan dan perkataan yang sia-sia. Allah berfirman dalam ayat 3,

وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

"Dan mereka yang menjauhkan diri daripada perbuatan dan perkataan yang sia-sia"
( al-Mu'minun [23] : 3)

Orang yang beriman sentiasa menjaga lidahnya dan tingkah lakunya. Mereka tidak berbohong, tidak memaki-maki dan tidak bertindak secara main-main. Ini kerana risaukan kemurkaan Allah SWT. Jika di dalam solat mereka tinggalkan perkara yang sia-sia; begitulah pula di luar soalt mereka.

Ke empat: Orang yang membersihkan hartanya dengan berzakat. Allah berfirman dalam ayat 4.

وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ

"Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu)"
(al-Mu'minun, 23 : 4)

Memberi zakat melatih seseorang meneladani sifat Allah ar-Rahman iaitu sifat pemurah. Memberi zakat ialah memberikan sesuatu yang bukan milik kita.

Allah juga berfirman dalam surah as-Syams ayat 9 tentang membersihkan diri dengan berzakat.

"Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan memberi zakat)", (as-Syams [91] : 9)

Juga dalam surah al-Baqarah, Allah menekankan konsep membelanjakan sebahagian daripada rezeki yang Allah berikan kepada kita. Ini bermakna rezeki itu adalah kurniaan allah bukan semata-mata hak kita.

"...membelanjakan (mendermakan) sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka. (al-Baqarah [2] : 3)

Dalam sirah Nabi banyak memaparkan kisah-kisah bagaimana kaum Muhajirin menginfakkan harta mereka untuk menuju jalan Allah. Saiyyidina Abu Bakar As-Siddiq banyak menginfakkan harta bagi perjuangan Islam.

Kelima: Orang yang menjaga kehormatan dirinya. Allah berfirman dalam ayat 5 hingga 7.

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (٥) إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (٦) فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (٧

"Dan mereka yang menjaga kehormatannya; Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: Kemudian, sesiapa yang mengingini selain daripada yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;"
( al-Mu'minun[23] : 5 hingga 7)

Fitrah manusia diberikan nafsu syahwat, namun Allah memberi peraturan supaya manusia tidak sewenang-wenagnya menurut nafsu syahwatnya. Islam menganjurkan pernikahan dalam usaha menyelamatkan iman kita daripada keinginan yang tinggi untuk menurut hawa nafsu syahwat.

Ke enam: Orang yang memelihara amanah dan janjinya. Allah berfirman dalam ayat 8

وَالَّذِينَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ

"Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya" (al-Mu'minun [23] : 8).

Amanah itu ada bermacam-macam. Antaranya ialah hubungan kita sesama manusia seperti barang-barang yang diminta kita menjaganya, tugas-tugas yang diminta kita jalankan, rahsia-rahsia yang diminta kita menjaganya atu menyembunyikannya dan pelbagai macam lagi. Amanah pemimpin kepada rakyat, ayah kepada anak isteri, guru kepada murid dan lain-lain. Sesiapa yang khianat dalam amanah dikatakan munafik. Sabda Nabi saw; Tanda orang munafik itu tiga; Apabila bercakap dia bohong, apabila berjanji dia mungkir dan apabila diberi amanah dia khianat.

Ketujuh: Orang yang memelihara solatnya. Allah berfirman dalam ayat 9:

وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ

"Dan mereka yang tetap memelihara solatnya" ( al-Mu'minun [ 23 ] : 9)

Solat fardhu ditunaikan mengikut waktunya, cukup segala syarat dan rukun. Ibnu Mas'ud telah meriwayatkan katanya: Saya bertanya, Ya Rasulullah! Amalan apakah yang sangat disukai oleh Allah? Jawab baginda: "Solat awal waktunya. Saya bertanya lagi: Selepas itu apakah yang disukai oleh Allah. Baginda menjawab: Berbakti kepada kedua ibu bapa. Saya bertanya lagi, kemudian itu apa pula? Jawab baginda; Berjuang pada jalan Allah.

Kesimpulannya siapakah orang-orang yang berjaya? Allah berfirman dalam ayat 10 dan 11;

أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡوَٲرِثُونَ (١٠) ٱلَّذِينَ يَرِثُونَ ٱلۡفِرۡدَوۡسَ هُمۡ فِيہَا خَـٰلِدُونَ (١١

"Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. (10) Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya". (al-Mu'minun [23] : 10 - 11)

Iaitu orang-orang yang memilki 7 sifat yang baik yang telah dinyatakan di atas. Mereka inilah yang akan mewarisi atua memang layak untuk mendapat kedudukan yang paling tinggi dalam syurga Firdaus.

Kejayaan seseorang Mukmin adalah bergantung kepada pekerti yang baik ketinggian rohani dan jiwa yang mulia. Jika ditanya kenapa 7 sifat ini sahaja yang akan mewarisi syurga firdaus, tidak disebut ibadah2 lain seperti puasa dan haji jawapannya ialah perkara ini tercakup dalam menunaikan amanah dan kita telah berjanji dalam solat kita kepada Allah bahawa segala tentang hidup kita hanyalah untuk Allah. Firman Allah di dalam Surah al-An'am [6] ayat 162:

قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين

Katakanlah: "Sesungguhnya ssolatku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

Bila teliti perkara ini bolehlah kita ketahui di mana kedudukan kita. Semoga bermanfaat.

6 comments:

um. masyitah said...

Salam kak Werdah
semoga kita dapat menjaga kehormatan diri kita.
berkat kan kak,walau rezki sedikit tetapi selalu bersedekah..insyaAllah bahagia hidup kita

cemomoi said...

nak sedekah pon kekadang memilih jugak... kalu masjid beso maleh nak bagi sebab dia banyak dapat peruntukan so baik le bagi kat masjid kat kampung, walaupun sedekah tu sama di sisi Allah elok gak fikirkan manfaat dan golongan yang menerima apa pon semoga Allah trima amal ibadah kita

abu muaz said...

kusyuk dalam solat. Ini yang sukar. macam-macam terlintas bila solat.

Werdah said...

Salam um. masyitah,

insyaAllah begitulah hendaknya, semoga amalan diterima dan menerima penghormatan yang kekal abadi nanti.

Werdah said...

Salam cemomoi,

mudah2an kita dapat berfikir dan menetapkan mana yang terbaik, insyaAllah dgn niat ikhlas amalan kita diterima. Amiin

Werdah said...

Salam Abu Muaz,

Tentang kgusyuk ni samalah dgn diri kak, kdg2 orag yang menulis dan memberi ceramah pun begini keadaannya, ingat macam-macam, sungguh kuat godaan syaitan. Mudah2an kita berusaha sedaya upaya kita.

Related Posts with Thumbnails