Friday, June 5, 2009

Reflexology


Selepas berhenti buat Qi Gong saya buat pula refleksologi.. sahabat saya kenalkan dengan seorang ahli refleksologi.. orangnya muda lagi dalam lengkongan 30-an.. seorang guru sekolah rendah.. tinggal di Taman Sri Gombak.

Saya setuju nak buat refkleksologi ni kerana saya ingin mencuba.. manalah tahu kali ini usaha kami akan menghilangkan sakit seterusnya menyembuhkan slipped dics saya..dengan izin Allah.

Sebenarnya sebelum operate saya dah cuba cara ini.. adik ipar saya bawa berjumpa seorang ahli refleksologi.. iaitu pada tahun 1997 semasa saya mengalami sakit betis yang amat sangat.. masa tu belum tahu lagi saya ada slipped dics.. masa pemuda ini (umurnya baru 20 tahun ketika itu) urut ibu jari saya.. dia meminta maaf dengan saya.. katanya: "Kak! maaf ya, kak ini menurut saya seorang yang obesiti, pakai cermin mata dan dah tak ada haid"

Orang muda ini seorang yang tidak dapat melihat sejak kecil..subhanaallah.. tapi dia dapat tahu semua tu dari urutan pada ibu jari kaki saya.. benar kata dia.. berat saya tatkala itu 65 kg.. memang pakai cermin mata dan saya memang dah tak haid kerana saya dah buang rahim pada 1995 akibat ketumbuhan dalam rahim sebesar genggaman tangan.. rezeki saya dengan pemuda ni tak ada.. mungkin saya tak ulang banyak kali berurut dengan dia.. tak pasti hanya Allah saja yang tahu..

Berbalik pada orang muda 30-an dan guru ini.. saya yakin sebab saya dah pernah cuba sebelum ini.. harapan berbunga lagi.. entah2 kali ini berjaya.. mudah2an Allah sembuhkan..

Sambil berurut dengan orang muda ini, dia memberitahu bahawa dia juga pernah alami slipped dics ini.. teruk sangat katanya, hinggakan apabila hendak berbaring atau bangun daripada tidur dia memerlukan 4 orang membantunya.. kerana badannya tak boleh dibengkokkan.. dia menemui ramai doktor.. lalu dia tercerita tentang perjumpaannya dengan seorang doktor..

Dia kata:"Kak nak tau, ada seorang doktor yang saya jumpa ni boleh buat tawaran sebab beriya2 nak operate saya.. bila saya tak setuju nak operate dia suruh nurse dia telefon bagi tahu kos boleh dikurangkan daripada RM6500 ke RM5000.. saya tolah tawaran tu sebab ada doktor lain nasihat jangan operate.. risiko operate ni banyak".

Saya pun tanya siapa doktor tu.. dia kata doktor dot..dot..dot.. aa doktor yang operate saya..

Jadi orang muda ni tegas tak nak operate.. rezeki dia lah.. tak macam saya.. dia buat rawatan menerusi kaedah refleksolgi.. alhamdulillah dia sembuh.. boleh mengajar semula.. lalu dia tekad belajar refleksolgi ini di Jalan Klang Lama.. dan alhamdulillah dia banyak membantu orang2 yang bermasalah dengan pelbagai penyakit.. MaasyaAllah..

Saya buat refleksologi ni dengan dia banyak kali juga tetapi disebabkan saya dah dioperate dan digam susah nak pulih.. dia pun kata begitu.. itulah disebabkan silap buat keputusan.. saya jadi begini.. mudah2an dapat diambil iktibar oleh orang lain..amiin..

No comments:

Related Posts with Thumbnails