Monday, September 14, 2009

MENGHAYATI 'IDULFITRI

Assalamu'alaikum,

Satu tajuk yang penting ini telah banyak disentuh oleh ahli2 agama baik dalam suratkhabar mahupun dalam blog2. 'Idulfitri disambut setiap tahun merupakan hari perayaan/kemenangan selepas berpuasa selama sebulan.

Apakah makna atau falsafah 'idulfitri ini?

'Id ini terambil daripada kalimah 'ada, ya'ud yang bermaksud kembali kepada keadaan atau ke tempat

Al-Fitri pula diterjemah sebagai asal (suci - kejadian manusia asalnya suci/bebas daripada dosa)

Jadi 'Idulfitri ini bolehlah diterjemahkan sebagai kembali menjadi suci daripada dosa.

Dosa menjadikan manusia jatuh/jauh daripada Allah penciptanya, sekian banyak ayat2 Allah dalam al-Quran menyebutkannya.. salah satu cth: Allah ingatkan Nabi Adam as dan pasangannya: Dan kami berfirman: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu dalam Syurga dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai dan janganlah kamu hampiri pokok ini; (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim. (Al-Baqarah - 35) Namun selepas kedua2nya melanggar perintah Allah kerana terpedaya disebabkan kejahilan atau kealpaan atau tidak mempunyai keazaman yang kuat melawan nafsu, Allah ingatkan lagi dalam surah al-A'raf ayat 22: Dengan sebab itu dapatlah dia menjatuhkan mereka berdua (ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata? (Al-A'raf - 22).

Daripada susunan ayat2 di atas, sebelum Nabi Adam as dan Hawa melanggar perintah Allah, kedudukannya amat hampir (paling dekat disisi) dengan Allah tetapi setelah melanggar larangan Allah kedudukan mereka berdua amat jauh daripada Allah, Allah juga menjauhkan dirinya daripada mereka dan berseru dalam surah Al-A'raf ayat 22 tadi.

Namun setelah Nabi Adam kembali berusaha untuk mendekati Allah dengan bertaubat menyesali perbuatannya.. inilah yang dinamakan fitrah yakni kembali kepada fitrah.

Dalam usaha kita meraikan hari kemenangan kita, mari kita renungkan apa yang kita lakukan pada hari raya.

1. TAKBIR - membesarkan Allah SWT
2. Lahirkan rasa SYUKUR krn Allah menempatkan kita di dunia, DIAlah yang beri kita RAMADHAN.
3. SEDAR akan saudara2 kita yang tak dapat bersama kita, sama ada merantau jauh ke negara orang, ada yang sakit terlantar, ada yang hidup melarat, dan ada yang telah kembali ke RAHMATULLAH.

Dalam solat ketika dahi kita sujud menyentuh tanah kita katakan MAHA SUCI ALLAH YANG MAHA TINGGI, kita akui kelemahan diri kita.. kita sedar akan KETINGGIAN Allah SWT, sedar akan KEBESARAN ALLAH 'AZZAWAJALLA. DIA boleh mencabut nyawa kita, harta kita, menjatuhkan pangkat kita pada bila2 masa sahaja. Dan dalam masa yang sama DIA juga setiap saat melimpahkan RAHMAT kasih sayangnya.

TETAPI olehkerana KECINTAAN kita kepada DUNIA dan kita mempertahankan dunia, kita besarkan diri kita, jawatan kita, harta kita hingga kita lupakan Allah. ALLAHlah yang memberikan kita semuanya itu. Apabila kita lupa ALLAH, Allah pun lupa kepada kita.. :"Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasiq (derhaka)". (Al-Hasyr ayat 19)


Secara jujur di sini dikatakan bahawa ada di antara kita yang tidak manusia lagi, kadang2 kita seperti singa ingin membaham sesiapa sahaja, peniaga suka mendapat keuntungan dengan cara menipu, pegawai yang bergaji kecil pula tidak ragu2 korbankan IMAN kerana LUPA ALLAH. Sedangkan ajaran Islam yang diturunkan melalui Nabi Muhammad saw seluruhnya bertujuan supaya MANUSIA dapat menampilkan dirinya sebagai manusia yang berakhlak sempurna.

Setelah kita ruku' dan sujud mensucikan ALLAH kita membesarkan ASMA ALLAH (Solat) kita berpuasa, kita berterawih, kita bersedekah, bertadarus, bertadabbur lalu kita berharap agar Allah kembalikan kita ke FITRAH (asal).

SYAHADAH bertujuan mensucikan akidah.
SOLAT utk mensucikan jiwa, supaya kembali kepada Allah, dengan solat kita mengingati Allah.
PUASA mengawal hawa nafsu kita supaya tunduk/bertakwa kpd Allah.
ZAKAT dapat menyucikan harta kita, membantu org2 yang memerlukan.
HAJI sekali seumur hidup bagi yang mampu, dapat mengarahkan perjalanan kita menuju Allah.

SEBAB itulah syahadah kita batal jika kita merelakan diri kita dizalimi dan menzalimi.. Sabda Nabi bermaksud : Sesiapa saja yang berjalan bersama2 org2 yang zalim kerana ingin membantu berbuat kezaliman sedangkan dia tahu orang tu zalim dia telah keluar daripada Islam"

Begitu juga solat jika lalai, jika tidak dpt mencegah kita dp berbuat mungkarNERAKA tempat kita. Puasa jika tak dapat apa2 kecuali lapar dan dahaga, begitu juga dengan ibadah2 yang lain jika tak dapat mencapai tujuan.

Jadi apabila sambut 'idulfitri ingatlah supaya kembali kepada Fitrah/suci sperti dalam Firman Allah dalam surah Ar-Rum ayat 30 bermaksud :(Setelah jelas kesesatan syirik itu) maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu, wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh dari kesesatan; (turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya (Fitrah Allah); tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah agama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (30)

Apabila kita sambut 'Idulfitri kita saling kunjung mengunjung, yakni saling membalas kunjungan. Tetapi sillaturrahim juga dituntut, kerana sillaturrahim bermaksud "menyambung yang telah putus". Sambunglah silaturrahim bermakna berkunjung kpd mereka yg telah lama tidak kita kunjungi.

Seperti yg telah disebutkan dlm N3 sebelum ini,
Berbuat BAIK kepada org yang berbuat BAIK kepada kita adalah PERKARA BIASA, maknanya tidaklah hebat manapun
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat JAHAT kpd kita adalah DENDAM, ini tidak dibenarkan oleh agama
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat baik kepada kita adalah ZALIM, ini ditegah oleh agama
Berbuat BAIK kpd orang yg berbuat JAHAT kepada kita inilah AKHLAK. inilah yang dituntut oleh agama.

Dalam AL-Baqarah ayat 185 Allah berfirman maksudnya: (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur. (Al-Baqarah - 185)

Cuba perhatikan kalimah Allah "Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya dan supaya kamu bersyukur". Di sini Allah ajar kita apabila kita selesai laksanakan ibadah kita hendaklah membesarkan Allah dan bersyukur kerana tanpa pertolongan Allah kita tak mampu menjalankan kewajipan beribadah. Kita kena MEMBESARKAN ALLAH dan melihat diri kita dan selain Allah semuanya kecil.

Jika dalam ibadat solat puasa zakat dan haji kita membesarkan Allah maka hendaklah di luar ibadah juga kita MEMBESARKANNYA. JGN apabila di dalam masjid di atas sejadah kita membesarkan Allah tp bila dah keluar kita besarkan nafsu kita.. bila dlm masjid kita TAKBIR tp bila di luar ibadah kita TAKBUR.. Jawatan yg seharusnya kita gina utk membela nasib org kita salah guna (kita bangga jika dpt memaksa org ikut telunjuk kita, bangga dgn sedikit kecerdikan yang Allah bagi kpd kita dan seumpamanya)

ITULAH SEBABNYA ALLAH SURUH KITA TERUS MENERUS MENGAGUNGKANNYA walaupun kita tak lagi berada di dalam bulan Ramadhan.

Pada hari raya kita sering memohon maaf. Ucapan MAAF ZAHIR DAN BATIN sering diungkapi.. saling memohon maaf dan saling melupakan kesalahan, tidak lagi berasa tersinggung dan kecewa. Maaf bukan sekadar ucapan di mulut tetapi hendaklah dibenarkan dalam hati. Allah menghendaki hak2 manusia yg diambil dpd org lain dikembalikan, hutang dibayar atau dihalalkan, jd tidaklah semudah mengucapkan SELAMAT HARI RAYA MAF ZAHIR DAN BATIN.

Perkataan 'afuwwun atau maaf disebut 34 kali dalam al-Quran. Dalam bahasa Arab 'afuwwun ini bermaksud sesuatu yang lebih daripada yang diperlukan.


وَيَسۡـَٔلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ ٱلۡعَفۡوَ‌ۗ

Dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: (Dermakanlah apa-apa) yang berlebihan dari keperluan (kamu). Al-Baqarah ayat 219.

Daripada pengertian di atas yang berlebihan itulah yang harus dibuat iaitu MEMAAFKAN ORANG SEBELUM ORANG MEMOHON MAAF, Sebab itulah Allah sering ingatkan kita jika org membuat salah kpd kita kita kena maafkan sblm org tu meminta. Peristiwa Saidina Abu Bakar As-Siddiq yang begitu marah kpd Mistah yang memfitnah Saiyidatina 'Aishah bt Abu Bakar, bersumpah menghentikan bantuan kpd Mistah (dipercayai kerabat Abu Bakar) yg dianggap tak mengenang budi kepadanya ditegur oleh Allah swt dalam surah An-Nur ayat 22 bermaksud: Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (22)

Jika kita ampunkan kesalahan org Allah akan mengampunkan dosa2 kita. Itu janji Allah kpd kita.

MEMOHON MAAF JIKA BUAT SALAH ADALAH PERBUATAN MULIA
MEMAAFKAN KESALAHAN SBLM ORG MEMOHON KEMAAFAN AMAT TERPUJI.

At-Taghabun ayat 14 bermaksud "dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

Pada hari raya juga kita tunjukkan kegembiraan kita, pakai baju cantik pakai wangian (utk lelaki, wanita kpd suami sahaja). Ini tidak salah. Anas bin Malik berkata: Rasulullah saw tatkala tiba di Madinah semasa hijrah didapati org2 di Madinah merayakan 2 hari raya dan mereka bergembira, dan Allah memberi ganti 2 hari raya iaitu 'idulfitri dan 'iduladha. Kita berkumpul bersenang2/merehatkan badan/ memberi kelapangan jiwa slps ibadah berpuasa. Hadis ini menjd dalil bhw menzahirkan kegembiraan /kesenangan adalah digalakkan/disukai.

Yang haram pada hari raya ialah puasa.
Selepas tu membazir.
Kemudian berhibur dengan hiburan yang melalaikan.

Kejayaan seseorang ber'idulfitri boleh dijadikan tanda aras bagaimana kita jalani ibadah berpuasa selama sebulan. Adakah kiata dapat terus MEMBESARKAN ALLAH?

Semoga ibadah ramadhan kita diterima ALLAH, menjadi penghapus dosa, menjadi pendinding kepada api neraka dan kembali kepada FITRAH/SUCI.

Lagi ttg 'idulfitri di sini dan sini

Sekian,

Selamat Menyanbut 'Idulfitri, Maaf dipohon,

ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR, LAAILAAHAILLAHU WALLHUAKBAR, ALLAHUAKBAR WALILLAHILHAMD.


TAQABBALALLAHUMINKUM, MINNA WAMINKUM TAQABBAL YA KARIIM.

2 comments:

Fathiyah said...

salam aidilfitri cikgu.mohon maaf juga jika ada salah & silap saya masa dulu & kini.moga aidilfitri lebih bermakna tahun ini :)

Werdah said...

Salam Fathiyah,

Ya sama2, Cikgu pun memohon maaf atas salah silap cikgu, terima kasih atas doa Fathiyah tu.

Related Posts with Thumbnails