Monday, September 7, 2009

Pujian Hanya Milik Allah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 


Assalamu'alaikum, 

Hari ini  sambung tentang Al-hamdulillah (Segala Pujian Bagi Allah) yang dulu ditulis serba sedikit di sini . 

Rasulullah saw bersabda: "Apabila kamu melihat orang-orang yang suka memuji orang di depan orang lain, kamu ambil pasir kamu tabur ke mukanya" (Hadis Muslim). Ini kerana puji memuji ini hanya hak Allah.. jika kita hendak juga memuji kita kena nisbahkanlah kepada Allah.. dan bila kita dipuji hendaklah juga kita kembalikan juga kepada Allah.

Menurut Al-Quran, seseorang itu hanya layak dipuji apabila dia melakukan perbuatan-perbuatan yang memenuhi 3 SYARAT.

PERTAMA: Perbuatannya mesti baik dan indah dan tidak ada cacat dan cela.

Adalah perbuatan Allah itu semuanya indah dan tidak ada cacat cela bahkan anak-anak orang kulit hitam sekalipun.. 

Dalilnya dalam ayat 7 surah As-sajadah yang bermaksud: 

Dialah Zat yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah; (As-sajadah : 7) 

Ini bermaksud Allahlah yang mencantikkan setiap sesuatu yang Dia cipta, kalaupun nampak tak cantik, itu hanyalah pada pandangan kita, pada pandangan Allah semuanya cantik dan indah. Oleh itu kita hendaklah memandang sesuatu seperti yang Allah pandang.

KEDUA: Amalan dilakukan dengan sedar (lawan sedar ialah tak sengaja).

Allah ciptakan alam ini secara sedar, penuh perhitungan bukan secara suka-suka atau saja-saja. Dalilnya dalam ayat 115 surah Al-Mukminun yang bermaksud:

"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja (suka2) dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Al-Mukminun : 115).

Kita manusia selalu sangat membuat sesuatu pekerjaan secara suka-suka, jika ditanya kenapa buat ini kita akan jawab saja-saja, tidak ada perancangan dan matlamat, tetapi Allah menjadikan segala sesuatu ada tujuannya bahkan sehelai bulu hidung kitapun ada tujuan kenapa Allah adakan.

KETIGA: Amalan dilakukan tanpa dipaksa (ikut kemahuan sendiri).

Sebaik manapun amalan kita buat tetapi bukan kerana kemahuan sendiri tetapi terpaksa amalan itu tidak diberi pahala.

Allah swt cipta segala sesuatu tidak dipaksa, dalilnya dala ayat 4 surah Az-Zumar yang bermaksud: 

Maha Sucilah Dia (dari menghendaki yang demikian). Dialah Allah, Yang Maha Esa, lagi Yang Mengatasi kekuasaanNya segala-galanya(Maha mempunyai kemampuan/ tidak dipaksa, Maha memaksa). (Az-Zumar : 4)

Sesuatu apapun yang Allah lakukan, ketika memakbulkan doa atau ketika tidak memakbulkan doa seseorang semuanya dilakukan dengan iradahnya yang MUTLAK TANPA DIPAKSA.

KETIGA-TIGA keadaan ini hanya dimiliki oleh Allah. Jika kita hendak dipuji kita mesti memiliki ketiga2 keadaan ini.. Jadi kita sebagai manusia yang lemah kita tidak mampu mencipta, kita merancang pun tidak sempurna dan kita buat sesuatupun kerana terpaksa.. Boleh juga baca di sini berkenaan puji dan bodek atau mengampu.

No comments:

Related Posts with Thumbnails