Saturday, October 24, 2009

Alam Jin 3

Assalamu'alaikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad, serta keluarga dan para sahabat yang mulia. Kita hendaklah melindungi diri kita daripada gangguan mereka dan godaan mereka.. Bagaimana caranya?

Pertama: Berwudhuk.

Saya berpesan kepada diriku sendiri dan anda sekalian, selalulah berada dalam keadaan berwudhuk baik dalam keadaan solat mahupun di luar solat. Wudhuk adalah salah satu tanda org beriman. Syaitan tidak akan mendekati seseorang selama dia berwudhuk, selama itu juga dia tidak akan marah.. InsyaAllah.

Pada suatu hari, ada seorang lelaki yg marah hampir dgn Rasulullah saw, maka baginda bersabda: "Kemarahan berasal daripada syaitan, dan syaitan dicipta dpd api, dan api hanya boleh dipadamkan dengan air. Jika seorang daripada kamu sedang marah maka hendaklah berwudhuk". (hadis Riwayat Abu Daud, dan Ahmad).

jika seorang daripada kamu marah, maka berwudhuklah utk menyejukkan badan. Jika marah dalam keadaan berdiri duduklah, lalu mohonlah pertolongan daripada Allah.

Kedua: Membaca Bismillah.

Bacalah bismillah seamasa berwudhuk, masuk rumah, keluar rumah, makan dan apa sahaja pekerjaan yg diredhai Alah. Jika anda membaca bismillah sebelum memulakan satu pekerjaan InsyaAllah syaitan tidak akan mendekatimu selamanya. dalam satu hadis dikatakan; "Jika seseorang hendak memasuki rumahnya dan menyebut nama Allah adn ketika makan maka syaitan akan berkata kepada semua syaitan yg lain: "Tidak ada tempat tinggal bagi kamu dan tidak ada makanan". Jika dia masuk dgn tidak menyebut nama Allah maka syaitan akan berkata; "Kamu menemui tempat tinggal dan makanan". (Hadis Riwayat Muslim).

Ketiga: Memohon perlindungan daripada Allah swt.

Mintalah pertolongan daripada syaitan yang terkutuk. Dalam satu riwayat dikatakan bahawa ada dua org lelaki yg saling mencela hampir dgn Rasulullah saw, hingg wajah seorang adripada keduanya merah padam dan urat lehernya tegang. Rasulullah bersabda; "Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimah jika diucapkan tentulah akan hilang kemarahan, iaitu jika dia membaca : اعوذ بالله من الشيطان الرجيم "A'uzubillahiminasysyaitanirrajim (aku berlindung kpd Allah dp syaitan yg terkutuk". (H.R. Bukhari). Kemudian kata2 Rasulullah itu disampaikan kpd org yg sedang marah itu. Dia membacanya lalu redalah kemarahannya. setelah reda dia berkata ttg dirinya yg sedang marah tadi "Sungguh aku telah gila tadi". Kemarahan atau emosi tidak terkawal dpt membutakan akal dan hati.

4. Membaca Ayat Kursi.

Ayat Kursi ialah ayat yg agong. Hafallah ayat ini. Mintalah seluruh ahli keluarga anda menghafalnya dan sentiasa membacanya. Bacalah ketika hendak tidur, ketika pagi selepas solat subuh dan selepas solat fardhu yg lainnya. Sesungguhnya ayat ini merupakan perlindungan daripada syaitan yg ada dalam dirinya dan juga syaitan yg lainnya, dgn izin Allah. Rumah yg dibaca ayat ini tidak akan dihampiri syaitan.

5. Membaca surah al-Falaq dan an-Nas.

Dlm hadis Uqbah bin Amir dikatakan bahawa Rasulullah saw menyuruhnya utk membaca dua surah ini setiap selesai solat.

Abu Sa'id berkata; "Sebelunya Rasulullah saw biasa membaca ruqyah utk al-Hassan dan al-Hussin namun ketika Allah menurunkan ayat2 ini Rasulullah saw meninggalkan ruqyah dan membaca kedua2 surah ini". (H.R At-Tirmizi)

Surah ini adalah bacaan terbaik utk anak2 kecil dibacakan di dalam rumah ketika hendak tidur dan ketika bangun tidur.

6. Membaca:

بسم الله الذي لايضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

Bismillahillazi La Yadhurru Ma'asmihi Syaiun filArdhi wa la Fissama'i wa huwassami'ul 'alim

Dengan nama Allah yang tidaklah memudharatkan bersama NamaNya segala sesuatu yang ada di bumi dan langit , Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Hendaklah anda membacanya sebanyak 3 kali pada waktu pagi dan 3 kali pada waktu petang.

SabdaRasulullah saw: Barangsiapa membacanya sebanyak tiga kali ketika pagi dan petang hari, maka tidak ada sesuatu pun yang membahayakan dirinya.” (HR. Abu Dawud, At-Tirmidzi , Ibnu Majah dan Ahmad).

7. Membaca:

"A'uzubikalimaatillahit taammaati min syarrima kholak"

"Aku berlindung dengan kalimah Allah yang serba sempurna daripada keburukan makhluk"

Org yg membaca ayat ini tidak akan dihampiri keburukan.

Perawi hadis berkata: "Aku mendgr Rasulullah saw bersabda; "Sesipa yg membaca bacaan di atas sebanyak 3 kali pada satu malam, dia tidak akan ditimpa keburukan pd malam itu". Pada satu malam perawi hadis ini disengat kala jengking. Kemudian org bertanya kepadanya; "Mana hadis yg diriwatkan oleh kamu kpd kami dahulu, sdg kamu skrg ditimpa keburukan (disengat kala jengking)?" Dia menjawab: "Demi Zat yg Yg tida ada Tuhan yg disembah melainkan Dia, aku lupa membacanya".

8. Membaca Tahlil (La Ilahaillallah)

Membaca tahlil 100 kali termasuk usaha memohon perlindungan daripada Allah dripada menimpa keburukan. Ini disebut dalam dalam kitab Badal al-Fawa'id oleh Ibnul Qayyim.

Dalam satu hadis disebutkan bhw Rasulullah saw bersabda: "Sesiapa yg membaca: La Ilahaillallahu wahdahu la syarika lah lahul mulku walahul hamdu yuhyi wa yumitu wahuwa 'ala kulli syayin qadir. (Tiada tuhan yg wajib disembah selain Allah, Dialah tuhan satu2nya, dan tiada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan kerajaan dan bagiNya segala puji. Dia Yg menghidupkan dan Yang mematikan dan Dia Maha Kuasa atas sgl sesuatu).

Bacalah 100 kali dalam sehari. Akan dicatat pahala 100 kebaikan dan dihapus daripada 100 keburukan. Dan baginya pahala setanding memerdekakan 10 hamba dp anak cucu Nabi Ismail. Bacaan ini juga menjadi pelindung daripada syaitan pd hari itu hingga ke malamnya dan tidak ada pada hari kiamat org yg lebih baik amalnya spt amalnya atau lebih dp amalnya. (H.R. Bukhari)

Sebenarnya tidak lamapun masa utk membaca ayat2 ini, namun tidak ramai yg mahu meluangkan masanya utk membacanya. Kebanyakan masa kita, kita habiskan utk perkara2 lain yg kadg2 tidak berguna pun kpd kita. Kita lebih suka bergurau senda, bersembang, menonton TV dan kdg2 ke sana ke mari tanpa tujuan, bahkan ada yg mengumpat, mengadu domba memfitnah, memberi kesaksian palsu, memacing permusuhan dsbnya.

9. Selalu mengingati Allah (Zikrullah).

Jadikan bibir anda sentiasa basah menyebut nama Allah, bibir anda bergerah mensucikan Allah (Suhanallah), memuji Allah (Alhamdulillah), memohon perkenan Allah (InsyaAllah) dan pelbagai macam sebutan zikrullah yg lain2. Jgnlah lalai dp mengingatiNya:"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (190) (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (Ail-Imran [3] : 190 & 191) .

Rasulullah saw bersabda: "Allah swt mengatakan; "AKU akan selalu bersama hambaKu selagi dia mengingatiKU dan kedua bibirnya bergerak menyebut namaKU.(Hadis hasan riwayat at-Tirmizi). Dan disebut bahawa Abdullah bin Busr mendatangi Rasulullah saw dan berkata; "Wahai Rasulullah, sesungguhnya syari'at Islam terasa banyak olehku, Maka beritahulah aku ttg suatu amalan yg menjdkan syari'at Islam itu mudah kepadaku melaksanakannya". Rasulullah saw bersabda; "Selalulah basahi lidahmu dgn menyebut nama Allah".(H.R. At-Tirmizi).

10. Membaca surah Al-Baqarah di dalam rumah.

Jika surah al-Baqarah dibaca di dalam rumah, rumah itu tidak didekati syaitan sebagaimana diriwayatkan oleh satu hadis riwayat Muslim.

Dengan adanya panduan ini tidak perlulah lagi kita mencari bomoh utk menghalau syaitan daripada diri kita. Allah swt melalui lidah dan perbuatan Rasulullah telah memberi kita petunjuk supaya kita amalkan.

Marilah kita memohon kepada Allah mudah2an kita sentiasa mendapat penjagaanNYa dan perlindunganNya daripada kejahatan makhkluk jin dan syaitan dan juga manusia yg dengki.

Sekian, Allah jua Yang Lebih Mengetahui.

Boleh tonton video tentang alam jin di sini, sini dan sini

No comments:

Related Posts with Thumbnails