Thursday, October 22, 2009

Ke manakah Kamu Hendak Pergi ( فَأَيۡنَ تَذۡهَبُونَ )

Assalamu'alaikum.

Bismillahirrahmanirrahim.

Allah bertanya kepada kita dalam surah at-Takwir ayat 26 :

فَأَيۡنَ تَذۡهَبُونَ

(Dengan yang demikian) maka ke manakah kamu hendak pergi (kiranya kamu masih menyeleweng daripada jalan Al-Quran)? (26).

Saya berkesempatan mencatat serba sedikit ttg persoalan ini dp ceramah yg didgr untuk dikongsikan bersama pembaca sekelian.

Pertanyaan Allah swt ini merupakan pertanyaan yg amat asas yakni Allah rakamkan kpd kita hambaNya apabila kita tersasar daripada matlamat mengapa Allah ciptakan kita. Istilah hari ini ialah quo vadis? kamu nak ke mana? where are you going?.

Allah ciptakan semua makhluknya dgn matlamat lebih2 lagi makhluk yg berakal iaitu manusia. Allah tidak ciptakan sgl sesuatu dgn sia2 atau saja2 atau main2.

"Dan tidaklah Kami menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, secara main-main". (Q.S Ad-Dukhan 44 : 38) .

"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (daripada tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Q.S Al-Mu'minun 23: 115).

Cuba renungkan, Allah bagi tahu kita bahawa sgl yg DIA cipta ada matlamat. Allah tentukan supaya kita beribadat kpd DIA, asal kita dpd DIA dan kembali kita kpd DIA.

Oleh itu selama kita hidup mestilah kita dasarkan kpd doa' iftitah yg kita baca dalam setiap solat kita.. Inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil'alamin.. sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku kuserahkan kpd Allah sekelian alam. yakni krn ALLAH, utk Allah dan bagi Allah.

Oleh sebab itu dalam apa sahaja usaha kita, tugas kita, apa pun kita, seorang guru ke, seorang doktor ke, seorang jurutera ke dan apa2 sahajalah hatta pembantu rumah sekalipun (profesyen apa pun dgn syarat tidak langgar hukum syara') : "Sesungguhnya amal usaha kamu adalah berbagai-bagai keadaannya". (Al-Lail 92 : 4) kita hendaklah jgn lari dpd tujuan asal kita dicipta.

Ibrahim as Allah jdkan sebagai contoh, ketika ditanya oleh Allah: "(Ingatlah) ketika Tuhannya berfirman kepadanya: Berserah dirilah (kepadaKu wahai Ibrahim)! Nabi Ibrahim menjawab: Aku berserah diri (tunduk taat) kepada Tuhan Yang Memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Q.S Al-Baqarah 2 : 131).

Ibrahim as ditanya ke mana kamu nak pergi? nak cari apa keluar pagi2 balik petang2, berjalan di muka bumi apa kamu cari dalam kehidupan ini? Nabi Ibrahim menjawab dgn tegas tanpa keraguan : "Dan Nabi Ibrahim pula berkata: Aku hendak (meninggalkan kamu) pergi kepada Tuhanku, Dia akan memimpinku (ke jalan yang benar)". (Q.S As-Soffat 37: 99). Dalam ayat ini Nabi Ibrahim meninggalkan anak dan isterinya Siti Hajar di Mekah atas perintah Allah swt.

Pembaca sekelian, itulah sebabnya.. setiap kali kita keluar rumah untuk bekerja jika lari daripada matlamat menuju Allah, Allah akan soal dgn soalan ini "Ke manakah Kamu Hendak Pergi? ( فَأَيۡنَ تَذۡهَبُونَ )" .. maka jawablah aku pergi menujuMu, apapun yg aku lakukan adalah semata2 untuk mendapatkan keredhaanMu ya Allah!.

Usaha kita pelbagai macam. Memang Allah tak tetapkan apa kerjaya kita. Allah serah kpd kita sesuai dgn kebolehan kita asal tak bertentangan dgn syara'. Allah perintah nabi Muhammad saw menyampaikan: "Dan katakanlah kepada orang-orang yang tidak beriman: Buatlah apa yang kamu sanggup melakukannya (dari perbuatan ingkar itu). Sesungguhnya kami juga tetap mengerjakan (nasihat pengajaran yang Tuhan berikan kepada kami)". (Q.A Hud 11 : 121). Maksudnya bukan sahaja kpd org2 tak beriman, org2 beriman pun Allah kata beramallah dgn kebolehan kamu.



Jadi apabila bekerja cubalah renung2kan adakah ingin mencari galamor, ingin mendapat pujian krn berpangkat besar, atau ada matlamat tersembunyi yang lain? Ingatlah pertanyaan Allah "Ke manakah Kamu Hendak Pergi? ( فَأَيۡنَ تَذۡهَبُونَ )" jika dah lari daripada tujuan asal utk mendapatkan keredhaan Allah, maka jawablah Inni zahaba ila rabbi (aku pergi menujuMu Tuhanku).

Kepada pengkaji (R&D) mengkaji keajaiban ciptaan Allah (di darat, laut dan udara) jika mengkaji hanya krn ingin tahu sunnatullah tapi tak mahu tahu akan kebesaran Allah (wal'iyazubillah) ingatlah pertanyaan Allah ini.

Allah swt memuji org2 yg mengkaji alam semesta , merekalah orang2 yg berilmu (ulama'): "Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam; Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun". (Q.S. Fatir 35: 27 & 28). Di sini Allah maksudkan org2 yg takut kpd Allah ialah ulama' iaitu cendikiawan yg memahami sunnatullah dan juga syari'atullah. Mereka ini bkn sahaja semata2 mengkaji tetapi mahu mengenal Allah.

Cuba perhati ayat ini :"Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Q.S. Al-Isra' 17 : 44) . Alam ini sebenarnya tidak mati, kerana alam ini semuanya bertasbih mensucikan Allah, memuji Allah, mereka semuanya mengasihi Allah..

Wahai sahabat2ku.. walau apa pun kita, kita kena selalu ingat akan pertanyaan Allah yg satu ini?

Ke manakah kamu hendak pergi.. janganlah lupa.. jawablah aku menujuMu wahai Tuhanku.. insyaAllah sambung lagi.

9 comments:

alang said...

entre yg baik utk memunasabah diri.

P/s Aku tidak dpt pergi kemana2. Kerana aku hidup dalam alam buatanMu. Mana bisa aku keluar dari Alam Ciptaan Mu.

alang said...

http://keretamayat.blogspot.com/

Blog ni byk tulisan2 tentang kesedaran diri.

p/s Sekadar cadangan. :D

Werdah said...

Salam Alang,

Cikgu selalu juga ke blog tu cuma tak link.. insyaAllah banyak pengajaran. Mudaha2an kita selalu ingat ke mana kita nak tuju semasa kita berada di alam smentara ini..

a kl citizen said...

assalammualaikum

k.werdah,
kadang2 terlalu asik dengan persinggahan dunia yang sementara ini... terlupa yang kita nak ke mana

zai said...

Salam kak werdah..,

setuju dengan akl citizen, kadang2 kita ni sering terlalai dan terleka dengan nikmat persinggahan sementara ini dan masih tak sedar hidup dipenuhi dengan tipudaya syaitan dan manusia2 yg juga berhati syaitan sampai kadang2 terlupa bahawa apa yg kita kejar semua juga akan ditinggalkan jua satu hari nnti..sangat menakutkan utk dikenang keadaan kita dipadang Mahsyar nnti..apakah amalan yang ada mampu menampung kekurangan dan dosa2 yg melaut...

Mudah2an Allah menerima setiap amalan yg dilakukan dan tetap diberkati walaupun amalan itu hanyalah nilainya sebesar zarah..

Gembira kenal dgn kak werdah..terasa hidup ini semakin bermakna..seakan ada chemistry antara kita ...

abu muaz said...

Salam. Kita memang lupa dan buat-buat lupa kerana terlalu sibuk mengejar ........ kejar apa ya?

Werdah said...

Salam akl citizen,

Begitulah kita manusia yang Allah ciptakan dgn fitrah begitu.. sekejap ada kekuatan sekejap lemah dlm mengingati tujuan hidup kita.. walaubagaimanapun kita kena bersyukur kita dilahirkan Islam dan beriman.. mudah2an kita selalu tersentuh dgn teguran2 Allah yg amat menyayangi bahkan mencintai makhluk yg DIA cipta. Mudah2an kita diberi kekuatan dan tak menyeleweng dp jalanNya. Amiin

Werdah said...

Salam Zai,

Memang kita sering alpa krn kita manusia lemah sedangkan Allah Maha Kuat.. dan seharusnya kita selalu berusaha utk mengingatiNya, tidak lupa walau sesaat, baik ketika susah mahupun ketika senang.. itulah sbbnya Allah sampaikan wahyu2 kpd Nabi utk disampaikan kpd kita supaya kita tak lari dp jalan yg lurus.. bersyukur krn banyak yg diingatkan kpd kita.. namun agama ini bukan sekadar teori, kita kena praktikkan.. sama2lah kita Zai polish diri kita ya.. insyaAllah dgn pertolongan Allah jua kita berjaya..

Kak juga gembira dapat berkenalan dgn Zai.. mudah2an ukhwah antara kita berkekalan dan membawa berkat. amiin..

Werdah said...

Salam Abu Muaz,

Mudah2an kita dipelihara daripada terleka mengejar yg sementara ini. Amiin.

Related Posts with Thumbnails