Wednesday, October 14, 2009

Taubat

Assalamu'alaikum,

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Sesungguhnya taubat itu sangat2 dituntut berdasarkan beberapa ayat2 al-Quran dan hadis..


وَتُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ (٣١...


... dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (Al-Nur - 31)

إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٲبِينَ وَيُحِبُّ ٱلۡمُتَطَهِّرِينَ (٢٢٢...


... Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (222)

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ تَوۡبَةً۬ نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّكُمۡ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ وَيُدۡخِلَڪُمۡ جَنَّـٰتٍ۬ تَجۡرِى مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُ يَوۡمَ لَا يُخۡزِى ٱللَّهُ ٱلنَّبِىَّ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ ۥ‌ۖ نُورُهُمۡ يَسۡعَىٰ بَيۡنَ أَيۡدِيہِمۡ وَبِأَيۡمَـٰنِہِمۡ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَتۡمِمۡ لَنَا نُورَنَا وَٱغۡفِرۡ لَنَآ‌ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ ڪُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬ (٨

Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (8)

Erti Nasuha adalah murni untuk Allah, suci, bersih daripada segala kekotoran.. bila disebut agama itu nasihah maksudnya agama itu suci bersih dan agama itu cara hidup.

Nabi bersabda: "Orang yg bertaubat adalah kekasih Allah dan org yg tidak berdosa".

Baginda juga bersabda: "Allah swt lebih suka taubat hamba mukmin, dpd seorang lelaki yg datang ke tempat yg tidak aman, membawa kuda lengkap dgn bekalan makanan dan minuman, lalu tertidur sejenak dan setelah bangun ternyata kudanya telah tiada. Dia mencarinya dengan bersusah payah menahan panas dan dahaga tetapi tidak bertemu lalu berdoa, "Pulangkan kuda itu padaku". Lantas dia letakkan kepalanya di atas lengannya hingga tertidur. Tiba2 kuda itu telah berada di sisinya lengkap dgn bekalannya. MAKA Allah swt lebih suka taubat seorang hamba mukmin daripada lelaki itu menemukan kudanya".

Dirawikan daripada al-Hasan dia berkata: Ketika Allah menerima taubat Nabi adam as, para malaikat mengucapkan selamat. Jibril dan Mikail menghampirinya seraya berkata, "Hai Adam, nampaknya berasa senang sekarang kerana Allah menerima taubatmu." Adam as menyahut, "Hai Jibril, jika setelah taubat ini, masih ada permintaan di manakah maqamku?". Lalu Allah memberi wahyu kepadanya, "Hai Adam, Kutimpakan kepada keturunanmu kepayahan dan Kuterima taubat mereka. Jika mereka berdoa kepadaKu, Kukabulkan seperti aku mengabulkanmu, Jika mererka memohon ampun Aku tidak bakhil, aku Maha Dekat dan Maha Mengabulkan. Kuhimpunkan org2 yg bertaubat dari kubur dengan gembira dan tersenyum. Doanya dikabulkan."

Sabda Nabi lagi:

"Allah menerima taubat bagi org yg berbuat buruk dari malam sampai siang atau dari siang sampai malam hingga terbit matahari. Yang perintah mesti menerima. Namun yang menerima belum tentu memerintah. Yang perintah tentulah Dia yang menrima".

"Jika kau berbuat kesalahan memenuhi langit, lau menyesal tentu Allah menerima taubatmu".

"Seorang hamba berdosa, namun dia bersamanya masuk syurga". Lalu ditanya, "Bagaimana ya Rasulullah?" Dijawabnya, "Kerana matanya letih bertaubat juga menjauhi laranganNya hingga masuk syurga".

"Adalah penghapus dosa itu penyesalan".

"Sesungguhnya kebaikan itu dapat menghapuskan keburukan bagai air menghapus kotoran".

Diriwayatkan bahawa seorg Habsyi bertanya, "Ya Rasulullah, aku telah berbuat kejahatan, bolehkah aku bertaubat?. Baginda menjawab, "Boleh". Lantas dia pergi dan kembali lagi seraya berkata, "Ya Rasulullah, apakah DIA melihat perbuatanku?. Baginda menjawab, : "Ya". Lalu dia menjerit hingga terkeluar rohnya.

Diriwayatkan juga bahawa ketika Allah melaknati Iblis, ia minta agar ditangguhkan siksaan, allah menangguhkan sampai ke hari kiamat. Iblis berkata, "Demi KemuliaanMu, akan kupengaruhi anak cucu Adam selagi dia bernyawa". Allah berkata, "Demi KeagonganKu akan Kupagari dia dengan taubat selagi dia bernyawa".

Daripada Sa'id bin Musayyab, dia berkata: Allah menurunkan firmanNya:

فَإِنَّهُ ۥ ڪَانَ لِلۡأَوَّٲبِينَ غَفُورً۬ا

Maksudnya : "maka sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat". (al-Isra' - 25)

Iaitu kepada lelaki yang berdosa lalu bertaubat dan berdosa lagi dan bertaubat lagi.

Diriwayatkan bahawa seorang pemuda Bani Israel menyembah Allah selama 20 tahun. Lalu menderhakaiNya selama 20 tahun. Dia merasa janggutnya telah beruban dan dia bersedih lalu berkata, "Wahai Tuhanku, kutaati Engkau 20 tahun dan ku derhakai Engkau 20 tahun, jika ku kembali kepada Mu adakah Engkau menerimaku?". Lalu dia mendgr suatu suara, "Kau memenuhiKu lalu Aku mengabulkanmu, kau tinggalkanKu lalu Aku tinggalkanmu, kau derhaka kpdKu, maka Aku tunggu engkau, jika kembali kpdKu tentu Aku terima".

Taubat nasuha adalah taubat lahir batin, menyesal dan tidak akan mengulanginya lagi.

Dari Ibnu Abbas ra dia berkata, "Betapa banyak orang yang bertaubat ketika datang hari kiamat mengira dia telah bertaubat tetapi sebenarnya tidak". Sebab tanpa disertai dengan penyesalan, berjanji tidak akan mengulanginya, akan menerima dan menghapuskan dosanya. Orang yang berakal haruslah mengekori diri dan tidak melupakan dosanya. Seperti dikatakan:

Wahai orang yang berdosa
Masa silam jangan engkau lupa
Taubatlah sebelum mati
Jika engkau mengakui.

Abul Laits merawikan dengan sanadnya dia berkata, "Umar ra menghadap Rasulullah SAW dengan menangis. Baginda menegurnya, "Mengapa engkau menangis wahai Umar?" Umar berkata, "Wahai Rasulullah, depan pintu itu ada seorang pemuda sedang menangis telah membakar hatiku. "Baginda berkata, "Suruh dia masuk". Setelah pemuda itu masuk, Rasulullah menegurnya, "Mengapa engkau menangis wahai pemuda?". Pemuda itu menjawab, "Ya Rasulullah, dosaku yang banyak telah membuatkan aku menangis. Aku takutkan kemarahan Allah menimpaku." Rasulullah SAW bersabda, "Apakah engkau takutkan kemarahan Allah menimpaku". Rasulullah SAW bertanya lgi, "Adakah engkau membunuh orang tanpa sebab?". Dia menjawab, "Tidak". Maka Rasulullah SAW berkata, "Allah akan mengampuni dosamu. Meskipun dosamu setinggi langit dan sedalam bumi lapisan ketujuh." Namun lelaki itu berkata, "Dosaku lebih besar ya Rasulullah." Rasulullah bertanya lagi, "Dengan Kursi?" Dia berkata, "Lebih besar lagi ya Rasulullah." Rasulullah SAW bertanya lagi. "Dengan Arasy?" Dia menjawab, "Lebih besar dari itu". Rasulullah SAW berkata, "Dengan ampunan Tuhan?". Dia menjawab, "Tentu saja Allah lebih agung." Kemudian Rasulullah SAW bersabda "Sesungguhnya tiada yang akan mengampuni akan dosa besar selain Tuhan yang Maha Agung ampunanNya". Lalu Rasulullah SAW bertanya, "Ceritakan kepadaku dosamu!" Pemuda itu berkata"Aku malu kepadamu ya Rasulullah". Rasulullah SAW berkata, "Tidak perlu. Ceritakan sahaja." Lalu pemuda itu berkata, "Aku menggali kubur salah seorang gadis Ansar 7 tahun lalu. Kuambil kain kafannya dan kubuang dia tidak jauh. Lalu syaitan menggoda aku hingga aku kembali dan menjimaknya dan kubuang dia tidak jauh dari situ. Tiba-tiba gadis itu berdiri dan berkata "Celaka engkau wahai pemuda. Tidakkah kau malu berhutang dengan orang yang zalim kepada orang yang dizalimi?" Kau tinggalkan aku telanjang di antara mayat dan kau buat aku junub di hadapan Allah." Lalu Rasulullah SAW tersentak dan membelakanginya seraya berkata, "Hai orang fasik, seeloknya Nerakalah tempat selayaknya untukmu. Keluarlah dariku!".

Pemuda itu keluar dan bertaubat kepada Allah empat puluh malam. Setelah selesai dia mengahadap mukanya ke langit seraya berkata, "Ya Tuhan Muhammad, Adam dan Ibrahim! Jika Kau ampuni aku beritahukan kepada Nabi Muhammad dan sahabat2nya. Jika tidak turunkan api dari langit, bakarlah aku dan selamatkan aku daripada siksa di akhirat". Kemudian Jibril as datang kepada Nabi Muhammad saw seraya berkata, "Wahai Muhammad, Tuhan kirim salam kepadamu dan bertanya kepadamu, "Apakah engkau mencipta makhluk?". Nabi menjawab, "Tidak, bahkan Dia yg menjadikanku dan mereka serta memberikan rezeki kepadaku dan mereka". Jibril berkata, "Dan Allah berfirman padamu bahawa Dia menerima taubat pemuda itu". Lalu Rasulullah mengundang pemuda itu dan memberi khabar gembira Allah telah menerima taubatnya.

Banyak lagi kisah2 org2 dahulu yg terdiri daripada siddiqqin, tab'iin dan org2 soleh dirakamkan dalam kitab2 para ulama', dihidangkan kepada kita untuk diteladani. Bergembiralah org yang mahu menerima hidayah dan beramal dgnnya.. Kecelakaanlah org2 yg tidak mahu ditunjuk ajar.. Bagaimanapun sama2lah kita berdoa agar semua org2 beriman ditingkatkan ketakwaan dan dapat hati yg sejahtera sebelum menemui Allah swt. Amiin.

No comments:

Related Posts with Thumbnails