Friday, February 19, 2010

Orang-Orang Yang tidak diberi petunjuk


Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah. Kita memuji, meminta pertolongan dan memohon keampunan daripadaNya. Kita juga memohon perlindungan kepada Allah daripada kejahatan dan kejelekan amal perbuatan kita. Barangsiapa yang Allah beri petunjuk tiada siapa yang dapat menyesatkannya dan barangsiapa yang tersesat tiada siapa yang dapat memberinya petunjuk. Selawat dan salam kepada Nabi kita Nabi Muhammad saw serta keluaraga dan para sahabat.

Ada beberapa ayat di dalam al-Quran yang menyatakan siapa yang tidak diberi hidayah, daripada situ kita akan dapat tahu siapa pula yang diberikan hidayah. Ada ayat-ayat yang ada kalimah LA YAHDI لَا يَہۡدِى (Allah tidak memberi hidayah). Terdapat 26 ayat namun diulang2 dan rumusannya ada beberapa golongan yang Allah tak beri hidayah.

1) Az-Zaalimin; orang-orang yang zalim. Lihat al-Baqarah penghujung ayat 258

وَٱللَّهُ لَا يَہۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ

"Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim". (al-Baqarah : 258)

Kategori zalim pula ada 3 :
  • Zalim kepada Allah; yakni syirik iaitu merampas hak2 Uluhiyah dan sifat rububiyah Allah lalu memberikan kepada makhluk lain.
  • Zalim kepada diri sendiri, yakni meninggalkan perintah Allah dan mengerjakan larangan Allah.
  • Zalim kepada makhluk lain.

2) Al-Kafiriin; orang-orang yang kufur, lihat penghujung ayat 264 surah al-Baqarah.

وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلۡكَـٰفِرِينَ

"Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir". (al-Baqarah : 264)


Contoh orang-orang kafir yang Allah tidak beri hidayah ialah seperti dalam ayat 89 surah al-Baqarah.

"Dan ketika datang kepada mereka sebuah Kitab daripada Allah (Al-Quran), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka (Kitab Taurat), sedang mereka sebelum itu sentiasa memohon (kepada Allah) kemenangan atas kaum kafir musyrik (dengan kedatangan seorang Nabi pembawa Kitab itu). Setelah datang kepada mereka apa yang mereka sedia mengetahui kebenarannya (Nabi Muhammad dan Al-Quran), mereka mengingkarinya; maka (dengan yang demikian), laknat Allah menimpa orang-orang yang kafir ingkar itu". (al-Baqarah : 89)

Dalam ayat ini, orang-orang Yahudi memang telah tahu bahawa akan datang seorang Nabi membawa risalah yakni al-Quran, sebab telah diberitakan di dalam kitab Taurat namun keranakekufuran mereka menolak, mereka engkar (hati mereka mengaku itu benar tetapi mereka tak mahu nyatakan dengan lidah.. inilah kufur).

Hal ini samalah dengan raja Namrud yang bertanya kepada Nabi Ibrahim as, siapakah yang memusnahkan patung2 berhala mereka, ketika nabi Ibrahim menyuruh raja itu bertanya kepada salah satu patung di situ, dia menjawab, bukankah kamu tahu patung itu tidak boleh berkata-kata. (Dia tahu patung berhala itu tidak berkuasa tetapi kerana kufur, dia masih menyembah berhala). Hati tertutup kepada kebenaran.

3) Al-Faasik. Lihat ayat 108 al-Maaidah

وَٱللَّهُ لَا يَہۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلۡفَـٰسِقِينَ

"...dan (ingatlah) Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada kaum yang fasik". (al-Maaidah : 108)

Orang-orang yang fasik ini biasanya tahu mana yang benar dan mana yang salah tetapi tak mahu mengaku kebenarannya. Jika mereka bersumpah, sumpahnya palsu jika menjadi saksi mereka berbohong.

4) Khianat, lihat ayat 52 surah Yusuf

وَأَنَّ ٱللَّهَ لَا يَہۡدِى كَيۡدَ ٱلۡخَآٮِٕنِينَ

"..dan bahawa Allah tidak menjayakan tipu daya orang-orang yang khianat". (Yusuf : 52)

Dalam ayat ini Nabi Yusuf berharap sangat supaya al-Aziz yakni suami kepada Zulaikha tidak mempercayai bahawa dia (yusuf) telah berlaku khianat kepada tuannya. Zulikhalah yang sebenarnya menggodanya dan Allah telah berkata bahawa Allah tidak akan menjayakan tipudaya orang-orang yang khiant. Ini bermaksud pelaku-pelaku khianat untuk menjatuhkan orang lain tidak akan ditolong oleh Allah SWT.

5) Orang-orang yang sesat. Lihat dalam surah An-Nahl ayat ke 37.

فَإِنَّ ٱللَّهَ لَا يَہۡدِى مَن يُضِلُّ‌ۖ وَمَا لَهُم مِّن نَّـٰصِرِينَ

"maka sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang berhak disesatkanNya; dan tiadalah bagi mereka sesiapapun yang dapat memberikan pertolongan".(An-Nahl : 37)

Untuk tidak sesat ambillah pengajaran daripada surah al-'Asr. Sambil memberi nasihat janganlah menyesatkan orang lain. "Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya". (al-Baqarah : 42).


6) Pendusta. Lihat ayat 3 surah az-Zumar

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِى مَنۡ هُوَ كَـٰذِبٌ۬ ڪَفَّارٌ۬

"Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik)." (az-Zumar : 3)

dan juga dalam ayat 28 surah al-Mu'minun

إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَہۡدِى مَنۡ هُوَ مُسۡرِفٌ۬ كَذَّابٌ۬

"Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayat petunjuk kepada orang yang melampaui batas, lagi pendusta". (al-Mu'minun/Ghafir : 28)


Dalam pengertian agama dusta ialah munafiq, lihat ayat pertama surah al-Munafiqun : "Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta". (al-Munafiqun : 1).

7) Orang-orang Musyrik.

Diriwayatkan dalam sahih Bukhari, daripada Ibnul Musayyab, bahawa bapanya berkata: "Ketika Abu Thalib akan meninggal dunia, maka datanglah Rasulullah s.a.w., dan pada saat itu Abdullah bin Abi Umayyah, dan Abu Jahal ada di sisinya, lalu Rasulullah bersabda kepadanya: "Wahai pamanku, ucapkanlah “la Ilaha Illallah” kalimat yang dapat aku jadikan bukti untukmu di hadapan Allah". Tetapi Abdullah bin Abi Umayyah dan Abu Jahal berkata kepada Abu Tholib: "Apakah kamu membenci agama Abdul Muthalib?", kemudian Rasulullah mengulangi sabdanya lagi, dan mereka berduapun mengulangi kata-katanya pula. Maka ucapan terahir yang dikatakan oleh Abu Thalib adalah: bahawa ia tetap masih berada pada agamanya Abdul Muthalib, dan dia menolak untuk mengucapkan kalimat la ilah illallah, kemudian Rasulullah bersabda: "sungguh akan aku mintakan ampun untukmu pada Allah, selama aku tidak dilarang", lalu Allah menurunkan firmanNya: “Tidak layak bagi seorang Nabi serta orang-orang yang beriman memintakan ampunan (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik” (At-Taubah : 113). Dan berkaitan dengan Abu Thalib, Allah menurunkan firmanNya: “Sesungguhnya kamu (hai Muhammad tidak sanggup memberikan hidayah petunjuk) kepada orang-orang yang kamu cintai, akan tetapi Allah lah yang memberi petunjuk kepada orang yang dikehendakiNya” ( Al Qasas: 57)

Mudah2an kita dapat pengajaran daripada ayat-ayat dan hadis yang dinyatakan ini ; banyak lagi ayat-ayat tentang petunjuk Allah di dalam al-Quran seandainya kita mencari, menemukannya dan mengkaji sebagai iktibar kepada diri serta keluarga kita. Allahu'alam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails