Thursday, April 16, 2009

:: Berjumpa lagi doktor otopedik ::

Semalam susah benar nak tidur tak tau kenapa.. masuk tidur awal kul 10.. kul 12 bangun buka internet.. masuk blog orang.. ada gambar 2 tok sami bersolat jemaah dlm sebuah masjid.. tak taulah nak komen.. jika benar Allah dah bukakan pintu hati mereka dan benar mereka dah masuk islam.. alhamdulillah.. teringat kata ustaz Kariman, Allah akan bukakan pintu hati seseorang hanya jika orang itu berusaha ke arahnya.

Kul 2 camtu ida turun merungut2 razi asyik terjaga.. masa tu tengah simpan telur dalam peti ais, abah dia orang beli petang tadi.. tengah2 simpan tu terasa macam nak pitam.. ni takleh jadi ni.. mesti masuk tidur.. kalau jatuh susah.. masuklah tidur tapi susahnya nak memejamkan mata.. berdoa banyak2, zikir banyak2 dan akhirnya terjaga kul 6 pagi..

Setelah solat, bakar ikan kembung, rebus kangkung..panaskan nasi semalam.. mandi.. bersiap.. pas siap makan.. dah 3 hari tak ambil ubat darah tinggi n kencing manis tapi under control.. cek bp ok cek glukos pun ok.. tp hari ini ambil balik ubat darah tinggi sbb semalam mcm nak pitam..takut pula kalau berterusan tak ambil ubat tu..

Bersiap sebab nak ke Hkl.. otopedik.. appoitment kul 9.. bertolak dari rumah kul 8.15 sampai sana 8.50.. g amik nombor giliran.. pastu g x-ray.. jumpa je nurse kat tempat hantar borang x-ray tu minta tolong percepatkan sbb takleh duduk n diri lama2.. dia senyum dan angguk.. alhamdulillah..nurse ni faham..saya bagi tau dia yang saya ni kalau di tempat menunggu doktor saya baring dalam bilik..bilik menunggu buat saya kut.. sebab selama ni hanya saya je yang baring kat situ sejak tahun 2006 lagi..mungkin hari2 lain ada je orang lain yang menunggu kat situ tak taulah..hari ini pula huh belakang menjadi2 sakitnya.. rasa menekan kat L4, L5 tu sangat2 mengganggu, bahagian tengkuk dan belikat seolah2 ditarik ke bawah..berketul2 rasa kat pinggang macam ada ular membelit tulang di situ..sakit tak usah cakaplah 24 jam mengganggu..

9.15 selesai x-ray bergerak ke bilik khas saya.. tempat menunggu tu lah sbb tak tertahan sangat duduk lama.. ina tunggu di tempat x-ray untuk dapatkan film.. kul 10.15 jumpa doktor.. doktor muda perempuan.. pernah jumpa sebelum ni.. baik orangnya.. tak sombong alhamdulillah.. nape cakap macam tu.. ya lah sebab dah pernah jumpa seorang doktor perempuan muda sebelum ni kat otopedik ni agak sombong.. ingat dia doktor macam Allah Ta'ala.. Nau'zubillah.. lagak gaya macam dialah yang boleh menyembuhkan orang.. pernah sekali bahasakan dia.. tapi entahlah faham ke tak.. sebab selepas beberapa lama tengok dia macam tu juga.. masa masuk wad 18 hari di hkl ni tahun 2006, dia yang bertugas untuk wad tu, semoga akhirnya Allah akan bukakan juga pintu hatinya..

Doktor tanya macam mana? dah bertambah baik.. hari tu jumpa baring je..

Macam lagi teruklah doktor.. memang berbaring je .. hari ini pun berbaring kat bilik tu juga.. jawabku

Makcik boleh baring saya nak periksa..
[jumpa doktor ni kat bilik 12 tempat baring bilik 13]

Seperti biasa doktor akan angkat kaki kiri kemudian tanya sakit tak.. angkat kaki kanan tanya sakit tak..

Kat belakang tak sakit tapi rasa tegang kat bawah lutut.. jawab saya

Selalunya saya akan cakap saya sakit bila duduk, berdiri dan berjalan kalau baring kurang sakitnya.. kali ni dah macam tak tercakap lagi..

Jadi ke nak operate ni? Dulu bagi tempoh 3 bulan untuk bagi jawapan..kata doktor tu lagi

Ya lah inilah tarikhnya nak bagi jawapan.. tapi sebelum saya buat keputusan saya nak tau juga bagaimana doktor nak buat.. saya dah operate bulan 6 tahun lepas kat Pusrawi.. doktor tu pun tak boleh nak masukkan tulang sama seperti yang doktor Lau nak buat [dr Lau ni doktor pakar kat situ dah pindah ke hospital Pantai].. tak boleh sebab doktor yang mula2 operate dulu [doktor kat hospital Tawakkal, ni pun doktor yang takbur] dah gam kat 3 lapisan L3, L4 dan L5 saya.. doktor Pusrawi tak berani nak jack tulang bhg tu takut jejas bahagian lain pula.. gam tu kuat sangat..

Saya akan rujuk doktor pakar.. makcik berbaring lah dulu ya kat sini..

Kul 11.00 doktor tu panggil ke mejanya..

Dia bagi tahu yang doktor pakar tu tak dapat kenalpasti apa yang dibuat oleh doktor Azmi Pusrawi, dalam laporan yang doktor Azmi bagi pun tak dinyatakan apa yang dia dah buat.. daripada x-ray dia nampak macam ada sesuatu dimasukkan ke tulang belakang saya..jadi kena buat MRI terlebih dahulu barulah dapat dikaji perkara2 yang perlu dilakukan..daripada x-ray juga ruas-ruas tulang saya semakin banyak pula yang menjadi rapat..kalau dulu hanya antara L4 dan L5 je tapi sekarang daripada belikat ke bawah dah rapat..

Senarai ubatan diberi, tarikh appointment kat otopedik ditetapkan 4 Jun selepas tarikh appointment untuk MRI.. MRI pula kena dibuat di Hospital Ampang.. 25 April ni..

Kat tempat ubat ni saya minta tolong cepatkan agihan ubat buat saya tapi tak dilayan malah seakan2 mengetawakan saya bila saya kata saya tak bolah duduk n berdiri lama sbb sakit tulang belakang.. takpalah dia tak faham.. jadi selepas ina selesaikan urusan appoinment dia datang bawa saya ke kereta.. dalam kereta seat dibaringkan.. tunggu dalam kereta.. panasnya.. tapi taklah sepanas disana nanti kan? ubat yang diberi ialah Calcium Lactate, celeberax utk tahan sakir, calcitriol utk tulang, methylcobal utk saraf dan deep rub ointment.. jenuhlah makan ubat.. tapi nape tak dapat Fosamax kali ni.. fosamax ni utk osteoperosis.. mcm2 ada mcm astro lak

Selesai semua urusan selesai kul 12.50.. terima kasih ina kerana bawa mak ke hospital.. ina tak sempat siapkan assignment sebab mak, tak g kelas hari ni sebab mak..maafkan mak ya..

Masa menunggu kat bilik 13 ada seorang lelaki muda disorong dengan troli.. dia berbaring je atas troli tu.. sakit macam saya juga.. tak boleh duduk.. dgr ceritanya dia komando askar jatuh masa latihan.. sejak 2002.. dirujuk oleh hospital Temerloh, Pahang.. dimasukkan ke wad ortopedik hkl hari ni.. semoga Allah menganugerahkan yang terbaik buatnya dan buatku juga.. Amiin..

No comments:

Related Posts with Thumbnails