Monday, April 20, 2009

::Buku oh Buku::

Semalam macam je nak ikut ina g Pameran Buku Antarabangsa kat PWTC.. seronok kalau dapat pergi.. tapi pinggang ni kata jangan pergi.. kalau pergi terhuyun-huyun dilanggar dik ramai pengunjung.. tahun lepas pun tak pergi walaupun keinginan nak pergi tu Allah saja yang tahu..tahun lepas kirim kat ida beli buku.. seperti biasa dia orang akan bawa ain dan jihah n aman sekali..tahun ni razi pun ikut..razi pun beli story book..hari ni razi agak seronok baca story book sebelum g nursery..

Saya tak pergi tapi beli jugalah bbp buah buku hasil tangan ustaz Saiful Islam.. selepas baca catatannya dalam majalah Anis sejak tahun lepas... berminat pula kat dia..minat buku2 dialah..dp biodata dia..umurnya setahun lebih tua daripada anak sulung kami..Hada Syahme pastu kebetulan sebelum ni anak kedua saya Juhairi beli buku aku terima nikahnya buku 1.. habis sudah dibaca.. alhamdulillah.. kurniaan Allah bakat menulis kapada hambaNya.. dapat berdakwah.. semalam beli 3 buah buku ustaz tu yang disediakan dalam beg.. aku terima nikahnya 1, aku terima nikahnya 2 dan rindu bau pohon tin..blog ustaz ni juga kerap menjadi tatapan..

Selain itu beli juga buku2 karangan Ustaz Nik Abdul Aziz.. minat sangat baca buku dia sejak akhir2 ni.. buku isterinya juga turut dibeli..bidadari dari timur.. Buku Nik Aziz lak Kemilau peribadi Nik Abdul Aziz Nik Mat.. Bunga Kebahagiaan dan telaga budi.. penerbitan Anbakri Publika..

Semalam juga mula membaca salah satu daripada buku-buku tu..

Cerita fasal buku ni banyak jugalah koleksi..

Satu ketika adalah penjual buku-buku agama terdiri daripada wanita dan kanak2.. selalulah datang ke rumah.. selalunya.. dik kerana kesihan.. maklumlah fikirkan kalau tak kerana susah kehidupan mereka takkan mereka nak mencari rezeki cara itu.. selalu beli dan selalu juga beri minum.. harga buku lak dia orang mark up kalau 10rm jadi 15rm.. tapi macam kata tadi dek kesian.. belilah hingga sampai pada satu tahap adalah seorang hamba Allah perempuan penjual buku umur lengkungan 40an.. orang burma.. dah macam seronok pula dia nak jual buku kpd kita.. kita pun dik fikirkan tak upaya nak ke kedai buku belilah dp dia..

Setiap minggu dia datang..setiap kali itu pula saya membeli.. tak ada niat lain cuma nak tolong dia..hinggalah pada suatu hari jumaat saya kehilangan handpone.. bukan menuduh dia tapi itulah kenyataannya.. sebab saya kata gitu hanya saya seorang saja kat rumah bila dia datang dan hp disisi.. saya tinggalkan sekejap je kerana ke tandas sblm membayar harga buku..bila saya sedar hp tu hilang dah 2 jam berlalu.. bila tpon voice message je bunyi .. selepas tu dia tak datang2 lagi .. tapi saya dah maafkan dia.. semoga Allah bagi petunjuk kat dia.. janganlah ambil kesempatan terhadap kebaikan orang.. dan sejak itu saya pun mulalah guna peribahasa buat baik berpada2 buat jahat jangan sekali.. kalau ada yang dtg jual apa2 je saya tak buka dah pintu.. kalau beli pun hulur je tangan melalui celah2 grill..

Selain buku-buku tadi ina beli juga majalah anis tahun 2008 yang dah dibinding serta buku Sedarkah kamu Wahai Manusia - himpunan Hadis dan al Quran..jenuhlah membaca selepas ni..

No comments:

Related Posts with Thumbnails