Thursday, April 23, 2009

Mata


eye diagram web

Tadi kawan datang.. lama juga berborak dengannya.. dari satu topik ke satu topik.. banyak cerita termasuk tentang sakit.. ya lah kan dia datang ziarah orang sakit.. seronok bila dia datang.. biasanya telepathy saya dengannya kuat... bila je kotak fikiran ini melayang kepadanya.. dan terasa rindu bertemu dengannya.. akan dapatlah panggilan telefon memberitahu dia akan datang.. biasanya dia akan beri masa setengah jam untuk bersiap sedia.. kawan perempuan.. dulu bos saya.. bila berbicara dengannya akan dapat banyak kekuatan dan panduan meneruskan perjalanan..


Dia meminjamkan saya 2 set CD tentang Qalbun Salim.. siri ceramah Ustaz Kariman untuk saya dengar.. 2 set CD terdahulu tentang al Asma'ul husna belum lagi saya pulangkan tapi dah dibawa yang baru.. saya ni banyak masa terluang bolehlah dengar.. biasanya saya akan dengar apabila saya tidak menghadap komputer ataupun tv.. tapi tak banyak sangat rancangan TV yang saya minat.


Rajah di atas tu saja je letak di situ sebab nak cerita sedikit tentang mata.. ya lah kawan tadi cerita fasal glukoma, retina terkoyak, retina berlubang, cornea terkoyak.. dia bagi tahu salah seorang anak perempuannya memang dilahirkan agak kurang baik matanya.. dia sedar ketika anaknya berumur 5 tahun.. masa tu pergi ke kedai cermin mata dan setelah diperiksa mata.. pakailah cermin mata..hinggalah sekarang anaknya dah berumur 18 tahun.. power lebih daripada seribu.. pakai cermin mata tebal.. nak dijadikan cerita pergilah anaknya dengan ayahnya [kawan saya ni tak ikut] ke sebuah klinik pakar mata.. tak nak sebutlah nama klinik tu.. selepas diperiksa anak dan ayah ni diberitahu bahawa matanya perlu dibedah kerana glukoma.. jadi bersetujulah kedua2 beranak ni.. anggaran kos rm15 ribu sebab kanta mata [lense] perlu diganti.. dan lense yang nak diganti ke dalam matanya tu perlu diimport..


Kawan saya ni bila didengarnya yang mereka dah buat keputusan nak operate mata ni.. dia pun teringat akan hal saya.. dulu operate tak minta second opinion.. dia kata kenapalah dia dan kawan2 lain langsung tak nasihatkan saya dapatkan second opinion.. anyway dah over pun katanya.. ya lah kata saya kena redhalah.. jadi bila ingat kes saya dia tak cakap apa2pun kepada suami n anaknya sebab takut ditempelak kenapa hari tu dia tak ikut sekali berjumpa dengan doktor mata tu.. nak bagi tahu doktor untuk batalkan rancangan operate tak seronok pula sebab dah berjanji.. jadi apa yang dia buat ialah solat istikharah, solat hajat.. minta petunjuk dari Allah SWT.. dalam doanya dia minta supaya Allah berikan cara terbaik untuk mengubati mata anaknya .. setiap kali solat itulah doanya..


Dengan berkat doa ibu dan Rahim Allah katanya dalam tempoh menunggu.. anaknya ke Beijing mengikut ayahnya yang bertugas di sana.. jadi tertangguhlah.. kemudian tak lama selepas itu.. selepas anaknya balik dari beijing.. jururawat menelefon menyatakan tarikh pembedahan dipinda..masa itu anaknya tadi menyatakan yang dia tak mahu membuat pembedahan matanya.. dan jururawat pun berkata tak apa kalau tak nak bedah..Subhanallah.. begitulah Allah mengelakkan dia daripada pembedahan..


Selepas kejadian itu.. kawan ini bawa anaknya berjumpa pakar mata di hospital tun hussien onn di Pj.. selepas pemeriksaan di sana doktor di sana beritahu tak ada glukoma.. tak perlu bimbang.. cuma retina matanya berlubang.. tengok tu.. lain pula yang didiagnos oleh doktor di sini.. jadi yang perlu dibuat ialah laser je nanti bercantumlah yang berlubang tu..dan diberi ubat titis dan tablet..jadi buat laser dan sekarang masih dibawah pemerhatian doktor.. tak jadilah operate.. belanja pun rm700 dan ulangan rm100..saya cerita ni ialah supaya apabila kita ingin dapatkan rawatan eloklah kita dapatkan secukup2 maklumat.. dan sebelum buat keputusan eloklah bertanya terus kepada pemilik sebenar yang memimjamkannya kepada kita.. menurut kawan saya semasa berada di hospital mata tun hussien onn ni dia tengok ramainya orang yang bertampal mata.. ada kiri ada kanan.. ada retina yang terkoyak sebab tertekan dengan urat saraf ke otak..ada kornia yang terkoyak.. masyaAllah.. takutnya.. dan katanya yang selalu tertekan ni orang yang terlalu menumpukan kerja seperti memeriksa buku.. tu cikgu lah macam saya.. yang menghadap komputer.. minta Allah jauhkan daripada terdapat penyakit mata..


Sebenarnya katanya lagi doktor yang bagi tahu.. sakit mata yang disebutkan tadi tak terasa sakitnya.. yang sakit bila kita dapat sakit mata yang bertahi tu.. jadi.. berhati-hatilah.. kalau ada ceramah tentang penjagaan mata eloklah dengar..teringat pula fasal ina kena masuk wad.. sebab guna contact lense terlalu lama..panas pula sebab buat biskut raya.. lepas tu.. dapat infection bila mandi air kotor.. abahlah yang pasang telaga tiub kat rumah ni tapi air bawah tanah kat rumah kami tak bersih.. kesihan sungguh bila dapat sakit.. mata pula tu.. anugerah Allah yang amat berharga..

1 comment:

Iamwhoiam said...

Good sharing, today, Tun Hussein Onn National Eye Hospital (THONEH) has the equipment to perform the non-invasive procedure to treat the condition. “The Ultra Q multi-modality YAG Laser we acquired offers greater accuracy and control than traditional YAG Lasers, allowing us to perform better treatment, read more at:
http://kidbuxblog.com/non-invasive-procedure-to-treat-eye-floaters/

Related Posts with Thumbnails