Sunday, May 31, 2009

The Qi Gong Exercises

Qi Gong adalah sejenis exercise.. orang yang mencadangkan saya menjalani rawatan tulang belakang saya dengan cara excersise ini ialah dr Razin.. Saya tak ingat tarikh sebenar saya join Qi Gong exercise ni.. mungkin pada akhir tahun 2004 hingga awal tahun 2005.. saya tak ingat sebab tak tulis dalam diary dan resit bayaran yang dibuatpun tidak diberi oleh pusat Qi Gong tu..

Langkah pertama saya disuruh kosongkan fikiran dan pejamkan mata.. saya dan kebanyakan pesakit yang se angkatan dengan saya disuruh sama ada duduk di atas kerusi ataupun berdiri.. bagi kes saya.. kali pertama saya datang saya disuruh berdiri .. kali kedua dan seterusnya saya disuruh duduk di kerusi.. dan berikutnya saya digantung di siling dengan mengunakan alat seperti flying fox.. ramai juga yang datang merawat sakit slipped discs di sini… ada yang telah operate ada yang belum.. ada juga seorang kanak-kank berumur 15 tahun dari Germany.. kata Mr Chow.. Dato’ Seri Anwar Ibrahim g berubat di Germany.. orang Germany berubat di sini..

Selepas mata dipejamkan dan fikiran dikosongkan.. Mr Chow atau pembantunya akan menghalakan kedua2 tapak tangannya ke arah belakang kita jarak se kaki macam tu.. dan energy daripada dia mendorong kita menggerakkan tangan kita seperti senaman.. sama ada kita gerakkan ke atas atau ke bawah.. ini yang saya kurang faham.. bagaimana kita boleh digerakkan.. bilangan gerakan itu seolah2 dikira dengan sendirinya .. saya selalu kira selepas 50 kali atau 100 kali malah ada sampai 300 kali dan akan secara otomatik tukar ke pergerakan lain pula..

Ada orang senang untuk digerakkan.. ada pula susah.. bagi saya pula.. hanya hari pertama saya perlu digerakkan.. tidak pada hari kedua dan seterusnya.. saya ada membawa anak saudara saya yang sakitnya dah lebih 15 tahun.. jari tangan kanannya bergerak-gerak lebih banyak daripada masa berhenti.. jenuh digerakkan oleh Mr Chow ni tapi tak berjaya.. sedangkan saya dapat bonus lagi kata Mr Chow.. bonus tu maksudnya saya tak perlu diactivate olehnya.. saya sampai saja di sana melihat orang ramai yang dah mula excersice tu saya sendiri dah terus bergerak.. bila digantung pula sebaik saja selesai digantung..saya terus menggerakkan kaki dan tangan..

Bonus saya ni bukan setakat saya ber exercise di PJ tu tapi saya seolah2 dipaksa buat di rumah dan di mana2 saja saya pergi.. ada tu sampai saya tidur hanya 2 jam.. atas katil pun exercise.. poom pang poom pang.. bila bertepuk tangan.. angkat kaki hempas ke tilam beratus2 kali kadang2 berjogging bentuk bulatan di dalam rumah beratus kali juga mengikut arah pusingan jam kemudian beratus kali pula mengikut lawan jam… kalau ikut logik orang tak sakitpun tak boleh angkat kaki seperti itu.. inikan pula orang yang sakit tulang belakang.. pernah saya ke sekolah atas urusan memohon pencen awal.. saya berdemo dengan exercise saya.. bukan dibuat2.. timbul rasa malu pula.. ada juga semasa saya ke hospital semasa menungu doktor panggil ke bilik .. saya berexercise di luar.. orang tak tahu mungkin kata saya gila.. ada juga yang bertanya.. bila saya atau anak saya explain baru dia orang faham.. kalau naik kereta pula saya berexercise di sebelah drebar..

Saya mengikuti rawatan cara ini sekejap sahaja hanya belasan kali rasanya.. saya berhenti sebab:

1. saya rasa sakit saya lagi teruk.. sebelum ni sakit hanya di L4 dan L5 kini dah berjangkit ke bahagian belikat.. agaknya excercise terlalu vigorous..

2. saya dapat bonus seperti yang saya ceritakan di atas tadi.. jadi tak perlulah saya ke sana untuk dapatkan exercise tu.. saya sendiri boleh buat tanpa perlu pejam mata dan kosongkan fikiran..

Buat masa ini exercise tu akan jadi jika saya nak buat cuma saya control diri kerana apabila saya exercise cara begitu tulang belakang saya akan lagi teruk.. tambahan pula saya disahkan ada osteopenia pada januari 2007 dan sekarang ada pula osteoperosis..

Tadi saya lihat you tube tentang exercise Qi Gong:



Apa yang saya lihat dalam video ni tak sama seperti yang saya alami.. dalam video ni orang tu di ajar step by step.. sedangkan masa kami buat senaman tu di Pj kami bergerak sendiri.. pergerakan senaman pun digerakan sendiri oleh tenaga dalaman dengan mata terpejam..

No comments:

Related Posts with Thumbnails