Tuesday, August 25, 2009

Kini Baru Ku Mengerti

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Assalamu'alaikum,


Saya baru saja selesai mendengar CD ceramah Ustaz Kariman Abdul Mu'in - Tazkirah Ramadan tentang Keistimewaan Orang Berpuasa. Ada dua CD.. dalam N3 yang LEPAS ada sentuh sikit tentang hadis popular yang nampak bertentangan dengan ayat2 al-Quran tetapi sebenarnya tidak.


Kali ini nak cerita ttg penerangan ustaz fasal hadis yang menunjukkan Islam amat menitikberatkan pembentukan akhlak yang mulia di kalangan umatnya sehingga Nabi Muhammad saw sendiri enggan menemui/mengakui umatnya yang buruk akhlaknya, mungkin orang itu daripada segi amalan ritualnya sah tetapi akhlaknya buruk.. Sabda Nabi : "Siapa yang suka menipu dia bukan golongan aku" maknanya kalau org itu menipu dia bukanlah umat Nabi Muhammad saw walaupun dia solat.


Sabda Nabi lagi : "Barangsiapa tidak meninggalkan perkataan2/perbuatan2 kotor/hina maka tiada keperluan kpd Allah daripada puasa orang itu" Hadis Sahih Bukhari.


Maksudnya apa saja yang dilakukan bukan sahaja menjaga diri daripada melakukan kerja2/tindakan yang bodoh atau perbuatan mencaci, mengumpat dan mencerca, membalas cerca orang terhadap kita pun tak boleh. sebaliknya katakan kpd org itu "sesungguhnya aku berpuasa, sesungguhnya aku berpuasa".


Allah menyenaraikan sifat2 yang perlu ada pada 'ibadul Rahmaan (hamba2 yg sentiasa mendpt rahmat/keredhaan) dlm ayat 63 surah al-Furqan Allah berfirman:


وَعِبَادُ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلَّذِينَ يَمۡشُونَ عَلَى ٱلۡأَرۡضِ هَوۡنً۬ا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ ٱلۡجَـٰهِلُونَ قَالُواْ سَلَـٰمً۬ا (٦٣


yang bermaksud : "Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang dirahmati/diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di atas muka bumi dengan sopan santun dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan ucapan salam (perkataan yang selamat daripada perkara yang tidak diingini); (63)


Allah memerintahkan kita memberi salam (bercakap yang baik2) hatta kepada org2 yang berbuat tidak baik kepada kita.. ini memang berat.


Berbuat BAIK kepada org yang berbuat BAIK kepada kita adalah PERKARA BIASA,
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat JAHAT kpd kita adalah DENDAM,
Berbuat JAHAT kepada org yang berbuat baik kepada kita adalah ZALIM,
Berbuat BAIK kpd orang yg berbuat JAHAT kepada kita inilah AKHLAK.


Untuk berakhlak berbuat baik kepada yang berbuat jahat ini kena diusahakan bersungguh2 krn ini fardhu 'ain bkn fardhu kifayah..


Bahawasanya Allah perintahkan kita beribadah spt solat, puasa zakat dll itu adalah sbg wasilah untuk mencapai matlamat.. matlamat nak masuk syurga tak nak masuk neraka, solat adalah wasilah untuk mengingati Allah dan mencegah melakukan yg mungkar.. puasa pula wasilah untuk mencapai takwa, tetapi Allah kutuk org yang solat walaupun solatnya nampak cantik lihat surah Al-Ma'un. begitu juga Allah masukkan org yang berpuasa ke dalam neraka.. kenapa?


Ada beberapa hadis Nabi Muhammad saw yang Ustaz huraikan di sini antaranya ialah:


1) "Puasa itu perisai, maka apabila seseorang kamu berpuasa janganlah mengerjakan sesuatu yang sia2/jangan bercakap kotor dan jangan bertindak bodoh.. jika seseorang memusuhimu, mencercamu dan mengejekmu katakanlah: "sesungguhnya aku berpuasa, aku berpuasa (2 kali)" dan jangan dilawan orang itu"


2) "Demi Allah Zat Yang nayawaku berada dalam genggamanNya sesungguhnya perubahan mulut org yang berpuasa lebih baik di sisi Allah daripada misk kerana dia meningalkan makan minum dan kemahuannya kerana Aku'


3) "Puasa itu adalah milikku dan Aku akan memberi balasan dan kebaikan akan dibalas 10 kali ganda"


Tentang hadis ke 2 ustaz kata selama ini kebanyakan daripada kita memahami perubahan bau mulut lebih baik daripada bau kasturi.. rupa2nya apa yang dimaksudkan di sini ialah perubahan perkataan, pertuturan, ucapan.. kalu dulu kita mengumpat, mengeji, mengejek, menyindir dan seumpama dengannya.. kita ubah kepada mengucapkan perkara2 yang baik2 tidak mengumpat, mengeji mencela, membuat fitnah, berbohong dan sebagainya.. memang benar selama ini saya faham bahawa bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi daripada bau kasturi rupa2nya tidak begitu..


Lalu kata ustaz bila diterjemahkan perubahan bau mulut, timbullah perbincangan tentang fiqh, tentang bersiwak, bersugi dan sebagainya, mungkin ada kebenarannya kata ustaz tetapi maksud ayat langsung tak sebut bau mulut tetapi perubahan mulut.. jadi kata ustaz mungkim bila sahur orang pun nak makan petai nak bagi bau busuk(untuk meningkatkan kebusukan)..


Saya berpendapat bahawa apa yang ustaz ni terangkan adalah betul kerana bukankah kita dilarang makan bawang ketika hendak ke masjid bagi mengelakkan bau (maknanya hadis ini tak sentuh ttg bau mulut ttp ttg perubahan percakapan dp yg kotor kpd yg elok) .. memang kalau ikut hadis yang lain di atas tu dan ayat al-Quran tadi kita disuruh berakhlak mulia.. kena jaga mulut. kena jaga tindakan.. kalau dulu laser sekarang janganlah laser lagi.. kita juga kena jaga perangai kita dan kata Ustaz lagi apa kata kita ikut akhlak Saidina Abu Bakar ra bilamana orang mengatakan beliau salah, lalu beliau katakan kepada orang itu.. kalau aku bersalah aku akan memohon ampun daripada Allah swt tetapi jika engkau yang bersalah nescaya aku akan mohon ampun bagi pihak engkau kepada Allah swt.


Jadi bila kita berpuasa pastikanlah semua anggota kita juga turut berpuasa agar amalan puasa kita tak sia2.. sama2lah kita tingkatkan usaha kita menjaga akhlak kita agar kita tidak dimasukkan ke dalam golongan org2 berpuasa tetapi dimasukkan ke dalam neraka..

2 comments:

a kl citizen said...

tazkirah yang sangat bagus...
akhlak itu fardhu ain....
kena muhasabah diri banyak2 ni

Werdah said...

ya! tak boleh tunggu org buat dulu baru kita nak buat.. macam mana ya nak berakhlak seperti Nabi Muhammad saw n para sahabat kan.. mampukah kita?

Related Posts with Thumbnails