Saturday, August 29, 2009

Luasnya Ruang Utk Zikrullah

Assalamu'alikum,


Banyak malam2 yang penuh dengan keberkatan/kebaikan Allah nyatakan dalam al-quran .. Antara malam2 yang penuh dengan kebaikan itu adalah malam2 antara 1 Zulhijjah hingga 10 Zulhijjah, malam antara 1 Muharram hingga 10 Muharram dan malam antara 10 Ramadhan sama ada 10 hari yang pertama atau 10 Ramadhan yang terakhir.. ini disebut dalam surah al-Fajr (1-6) serta dalam surah al-Qadr (1-5)

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

وَٱلۡفَجۡرِ (١) وَلَيَالٍ عَشۡرٍ۬ (٢) وَٱلشَّفۡعِ وَٱلۡوَتۡرِ (٣) وَٱلَّيۡلِ إِذَا يَسۡرِ (٤) هَلۡ فِى ذَٲلِكَ قَسَمٌ۬ لِّذِى حِجۡرٍ (٥) أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (٦


Demi waktu fajar; (1) Dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah); (2) Dan bilangan yang genap serta yang ganjil; (3) Dan malam, apabila ia berlalu; (4) Bukankah yang demikian itu mengandungi sumpah (yang diakui kebenarannya) oleh orang yang berakal sempurna? (5) (Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka) (6)

dan dalam surah Al-Qadr (1-5)

إِنَّآ أَنزَلۡنَـٰهُ فِى لَيۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ (١) وَمَآ أَدۡرَٮٰكَ مَا لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ (٢) لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٌ۬ مِّنۡ أَلۡفِ شَہۡرٍ۬ (٣) تَنَزَّلُ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيہَا بِإِذۡنِ رَبِّہِم مِّن كُلِّ أَمۡرٍ۬ (٤) سَلَـٰمٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطۡلَعِ ٱلۡفَجۡرِ (٥

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, (1) Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? (2) Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. (3) Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); (4) Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! / (5)


Ini semua adalah WAKTU2 YG TERPILIH untuk memperbanyakkan zikrullah.. kita sepatutnya mencatat dalam buku harian kita sebagai langkah SUPAYA TIDAK TERTINGGAL WAKTU2 MUSTAJAB daripada berlalu begitu sahaja.. jika kita boleh menulis perancangan untuk aktiviti2 lain mengapa pula kita tidak boleh catat masa penting ini SEBAGAI TO DO NOTES KITA.. kita ada handphone yang canggih.. kata ustaz, rugilah kita kalau kita belanja beribu2 RM atau berjuta2 RUPIAH jika hp kita tu digunakan hanya untuk menerima panggilan, menekan button dial n sms sahaja..


Kita perlu kpd kehidupan yg SEMAKIN HARI SEMAKIN DEKAT DGN ALLAH dari hari ke hari, minggu ke minggu, bulan ke bulan dan seterusnya MENUJU KEMATIAN.. kita tak boleh hidup dengan TIDAK MENGINGATI ALLAH, kita tak boleh semakin liat mengingati Allah apabila semakin dekat dengan kematian.. Dalam Al-Quran, banyak ayat2 menyeru kita supaya mengingati Allah antaranya:

1.

فَٱذۡكُرُونِىٓ أَذۡكُرۡكُمۡ وَٱشۡڪُرُواْ لِى وَلَا تَكۡفُرُونِ (١٥٢


Maksudnya "Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu)". (Al-Baqarah - 152)


2.

فَإِذَآ أَفَضۡتُم مِّنۡ عَرَفَـٰتٍ۬ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ عِندَ ٱلۡمَشۡعَرِ ٱلۡحَرَامِ‌ۖ

Maksudnya: "......Kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa, "talbiah" dan tasbih) di tempat Masy`arilharam (di Muzdalifah)......" (Al-Baqarah - 198)

3.

فَإِذَا قَضَيۡتُم مَّنَـٰسِكَڪُمۡ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ كَذِكۡرِكُمۡ ءَابَآءَڪُمۡ أَوۡ أَشَدَّ ذِڪۡرً۬ا‌ۗ

Maksudnya : "Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan dengan sebutan yang lebih lagi". (Al-Baqarah - 200)

4.

ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ (١٩١

Maksudnya: "(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (Ali-Imran - 191)

5.

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱذۡكُرُواْ ٱللَّهَ ذِكۡرً۬ا كَثِيرً۬ا (٤١) وَسَبِّحُوهُ بُكۡرَةً۬ وَأَصِيلاً (٤٢

Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang. (Al-Ahzab 41-42)

6.

فَإِذَا قَضَيۡتُمُ ٱلصَّلَوٰةَ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِڪُمۡ‌ۚ فَإِذَا ٱطۡمَأۡنَنتُمۡ فَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ‌ۚ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَـٰبً۬ا مَّوۡقُوتً۬ا (١٠٣


Maksudnya: "Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah solat itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya". (An-Nisa' - 103)


7.

وَٱذۡكُر رَّبَّكَ فِى نَفۡسِكَ تَضَرُّعً۬ا وَخِيفَةً۬ وَدُونَ ٱلۡجَهۡرِ مِنَ ٱلۡقَوۡلِ بِٱلۡغُدُوِّ وَٱلۡأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلۡغَـٰفِلِينَ (٢٠٥

Maksudnya: "Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya) dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. (Al-A'araf - 205)


8.

وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُ‌ۗ ...

Maksudnya : ... dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) ...(Al-'Ankabut - 45)


Dalam ayat Al-'Ankabut di atas Ibn Abbas ra memberi 2 pengertian iaitu:

i) Ingatan Allah swt kepada kita lebih agung daripada ingatan kita kepadaNya.

ii) Mengingati Allah swt itu lebih agung daripada ibadah2 yg lain.


Allah menggambarkan ORG2 YG LALAI DPD MENGINGATI ALLAH dlm ayat 142 an-Nisa'.. yakni Allah mencela sikap org2 munafik


إِنَّ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ يُخَـٰدِعُونَ ٱللَّهَ وَهُوَ خَـٰدِعُهُمۡ وَإِذَا قَامُوٓاْ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ قَامُواْ كُسَالَىٰ يُرَآءُونَ ٱلنَّاسَ وَلَا يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ إِلَّا قَلِيلاً۬ (١٤٢


Maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya) dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan solatnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman) dan mereka pula tidak mengingati Allah melainkan sedikit sekali (jarang-jarang). (an-Nisa' - 142)



Ada hadis2 yg menekankan kepentingan zikir.. antaranya ialah seperti berikut:


Rasulullah saw bersabada:



1. "Org yg mengingati Allah di tengah2 org2 yg lalai ibarat pohon yg hijau di tengah2 pohon yg kering"


2. "Org yg berzikir kpd Allah di tengah2 org lalai spt pahlawan di tengah2 para pengecut"


3. "(Allah berfirman yg bermaksud): "Aku bersama hamba2ku selama dia mengingatiKu dan bergerak kedua bibirnya denganKu"


4. "Tidak ada amal manusia yg lebih menyelamatkannya daripada siksa Allah daripada mengingati Allah"


5. "Siapa yg ingin hidupmewah di taman syurga, hendaklah memperbanyakkan zikrullah"


6. "Tujuh golongan yg dinaungi Allah pd hari yg tidak ada naungan kecuali naunganNya.. antaranya ialah lelaki yg berzikir kpd Allah di tempat yg sunyi lalu kedua2 matanya berlinangan krn takutkan allah"



7. "Suatu kaum yg duduk dalam majlis, mereka berzikir kpd Allah swt, pasti para malaikat menghampiri (mengelilingi) mereka.. Rahmat menyelimuti mereka dan Allah swt mengingati mereka kpd makhluk yg ada di sisiNya"


8. "Mana2 kaum yg duduk dalam majlis tp tidak berzikir kpd Allah swt atau tidak membaca selawat kpd Rasulullah saw mereka pasti ditimpa kerugian pada hari kiamat"


9. "Bagi org Mukmin suatu majlis yg baik dapat menebus sejuta majlis yg buruk"


Dipetik daripada Himpunan Ayat2 al-Quran dan Hadis karangan Imam al-Ghazali.


Bila diteliti gesaan Allah swt ttg zikrullah ini, jelas menunjukkan kita dituntut supaya melakukan zikrullah tak kira dalam keadaan apa sekalipun, krn secara praktiknya kita bukanlah sentiasa berada di atas sejadah selama 24 jam.. "Dalam semua keadaan" ini menunjukkan luasnya ruang Allah berikan kepada kita untuk mengingatiNya.. apabila kita bangun sahaja daripada tidur kita akan mulai zikrullah dengan menyebut" Sgl puji bagi Allah yg telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami dan kepadaNya tempat kami kembali" lalu ke bilik air berzikir lagi, sebelum masuk dg memohon perlindungan Allah dp syaitan jantan dan betina.. memakai pakaian, bercermin, minum, bergerak meninggalkan rumah dgn menyebut nm Allah dan bertawakkal kpdNya.. di atas kenderaan memuji Allah krn mengerakkan kenderaan kita, memohon pertolongan Allah dp kemalangan dan seterusnya.. seterusnya.. seterusnya hinggalah kita tidur dg menyebut "Dg nmMu ya Allah kami mati dan kami hidup".. begitulah Allah dan RasulNya mengajar kita ttg zikrullah dalam Islam sebagai cara hidup kita..

Di samping itu dengan zikrullah kita akan sentiasa mengingatkan mana yg Allah suruh kita buat dan mana yg Allah suruh kita tinggalkan.. kita akan sentiasa menjaga mana yang halal dan mana yg haram..



Bersambung... insyaAllah.. semoga dg takzirah ini kita sama2 berusaha mendapatkan manfaatnya.. mulai hari ini kita mulakan hidup kita dg banyak berzikir.. kata ustaz.. sesuatu yg kita nak, kita perlu berusaha bersungguh2.. Allah dah bagi kita fitrah untuk berbuat baik itu lebih banyak dp untuk berbuat jahat.. Allah sediakan kepada kita ruang berbuat baik itu lebih dp ruang untuk berbuat jahat.. cuma kita yg suka mengikuti hawa nafsu kita..


2 comments:

a kl citizen said...

alhamdulillah
terima kasih atas tazkirah

Werdah said...

salam a kl citizen,

alhamdulillah.. sama2 tingkatkan usaha.. banyak lg nak kena mujahadah..

Related Posts with Thumbnails