Friday, October 9, 2009

TAKUT

Bismillairahmaanirrahim,

Assalamu'alaikum,

Takut!!!.. iii hantu!!! cucu saya ni umurnya 2 tahun 7 bulan .. tapi bila nampak tempat gelap itulah yg kadang2 dikatanya.. dan saya pun kdg2 bila dia ajak saya naik ke tingkat atas kebetulan di atas tu gelap.. saya kata tak payah naiklah.. kan gelap tu.. (saya ni mmg susah sikit mendaki anak tangga).. apalagi dia pun cepat2lah turun tangga tu.. ii takut.. katanya.. takut apa? ii antu!!!!. Siapa yg mengajarnya.. tentulah persekitaran dan tentunya juga perasaan itu fitrah yg Allah kurniakan bagi setiap ciptaanNya yg ada perasaan. Kitalah yg patut mengajarnya supaya takutkan TUHAN bukan HANTU spt kata SAIFULISLAM dlm blog dan bukunya.

(Razi- cucu saya no 4 dp 5 org cucu yg semuanya lelaki)

Itu perasaan takut pada anak2.. Bagi org dewasa pula sifat takut ialah sifat yg dituntut (sifat mahmudah selepas sifat cintakan Allah) .. tapi takut yg macam mana?.

Sifat mahmudah yg kedua ini tidak boleh tidak mesti dimiliki bagi membaiki hubungan kita dengan Allah.

Dalam al-Quran banyak istilah2 Allah gunakan bagi menggambarkan rasa takut. Mari kita lihat cth2nya:

1. Surah Al-Maidah ayat 28.

لَٮِٕنۢ بَسَطتَ إِلَىَّ يَدَكَ لِتَقۡتُلَنِى مَآ أَنَا۟ بِبَاسِطٍ۬ يَدِىَ إِلَيۡكَ لِأَقۡتُلَكَ‌ۖ إِنِّىٓ أَخَافُ ٱللَّهَ رَبَّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Demi sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan Yang mentadbirkan sekalian alam. (5:28)

Dlm ayat di atas perkataan akhaafu أَخَافُ asal dp perkataan khaufun yg bermaksud takut dlm bahasa melayu, dalam bahasa al-Quran ditakrifkan sebagai keinginan hati untuk menghindarkan diri dp tertimpa sesuatu yg tidak diingini. Manusia pastinya takut dapat kesengsaraan di dunia lebih2 lagi di akhirat, takut tertolak doa, takut amal tak diterima dan sebagainya. Takut pada tahap ini pun sudah memadai jika ada terdetik dalam hati setiap org mukmin. Tetapi keinginan sahaja tidak memadai, hati kenalah digerakkan supaya berusaha mencari jalan bagaimana nak pastikan terelak daripada apa yg tak diingini itu. Jika takut mendapat kesengsaraan di dunia elaklah, cth takut kemalangan, berhati2lah, pandulah dgn cermat, takut masuk neraka kenalah hindarkan buat apa yg Allah tak suka. Ayat Al-Maidah di atas menerangkan ttg dua org anak Nabi Adam Habil dan Qabil yg salah seorang ingin membunuh yg lainnya.. yang ingin dibunuh tak melawan tu berkata dia takut kepada Allah.. sebab bunuh ni adalah dosa besar bila tak dpt pengampunan Allah. Dalam kisah cinta Zulaikha kpd Nabi Yusuf; Nabi Yusuf pun berkata dia takut akan Allah bila Zulaikha menggodanya.

Jika kita takut di mulut sahaja samalah spt syaitan spt yg dinyatakan dalam surah al-hasyr ayat 16.

كَمَثَلِ ٱلشَّيۡطَـٰنِ إِذۡ قَالَ لِلۡإِنسَـٰنِ ٱڪۡفُرۡ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّى بَرِىٓءٌ۬ مِّنكَ إِنِّىٓ أَخَافُ ٱللَّهَ رَبَّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

(Sikap kaum munafik dengan kaum Yahudi) itu samalah seperti (sikap) Syaitan ketika dia berkata kepada manusia: Berlaku kufurlah engkau! Setelah orang itu berlaku kufur (dan tetap terkena azab), berkatalah Syaitan kepadanya: Sesungguhnya aku adalah berlepas diri daripadamu, kerana sebenarnya aku takut kepada Allah, Tuhan Yang Menguasai seluruh alam! (59 : 16)

Syaitan tahu akan siksaan Allah menantinya dan dia mengaku dia takut Allah tetapi dia tak berusaha utk taat kpd Allah.


2. Surah Fatir ayat 27 dan 28

أَلَمۡ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ أَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً۬ فَأَخۡرَجۡنَا بِهِۦ ثَمَرَٲتٍ۬ مُّخۡتَلِفًا أَلۡوَٲنُہَاۚ وَمِنَ ٱلۡجِبَالِ جُدَدُۢ بِيضٌ۬ وَحُمۡرٌ۬ مُّخۡتَلِفٌ أَلۡوَٲنُہَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ۬ (٢٧) وَمِنَ ٱلنَّاسِ وَٱلدَّوَآبِّ وَٱلۡأَنۡعَـٰمِ مُخۡتَلِفٌ أَلۡوَٲنُهُ ۥ كَذَٲلِكَۗ إِنَّمَا يَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ ٱلۡعُلَمَـٰٓؤُاْۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ

Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam; Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun. (35: 27 & 28)

Ayat dp Surah Fatir ayat 27 dan 28 Yakhsya يَخۡشَى dp perkataan khasyah iaitu rasa takut disertai makrifatullah.. Kalau tadi org yg khauf takut miskin berusaha nak jadi kaya khasyah ni pula takut atas dasar ilmu. Allah suruh mengkaji daripada mana asalnya air, bagaimana tumbuh2an boleh hidup lalu mengeluarkan pelbagai bentuk buah, pelbagai warna dan pelbagai rasa, dan Allah suruh kaji keadaan gunung-ganang dan lapisan2 bumi supaya dengan mengenali sifat2 semua hasil ciptaan Allah manusia merasai keagungan Penciptanya dan merasai kekerdilan dirinya. Org2 spt ini di hadapan Allah yang Maha Kaya terasa dirinya amat miskin dan sebagainya. Org2 yg takut kpd Allah disertai dgn ilmu Allah panggil ULAMA'. Iaitu org2 yg mengetahui ttg syari'atullah dan sunnatullah. Jadi takut yang sebegini legih tinggi dp takut khaufun. Jika ada salah satu sahaja tidak dipanggil ulama'. Org yg spt ini merasai Allah berada di mana2.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 150:

وَمِنۡ حَيۡثُ خَرَجۡتَ فَوَلِّ وَجۡهَكَ شَطۡرَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ‌ۚ وَحَيۡثُ مَا كُنتُمۡ فَوَلُّواْ وُجُوهَڪُمۡ شَطۡرَهُ ۥ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيۡكُمۡ حُجَّةٌ إِلَّا ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنۡہُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِى وَلِأُتِمَّ نِعۡمَتِى عَلَيۡكُمۡ وَلَعَلَّكُمۡ تَہۡتَدُونَ

Dan dari mana sahaja engkau keluar (untuk mengerjakan sembahyang), maka hadapkanlah mukamu ke arah Masjidilharam (Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya, supaya tidak ada lagi (sebarang) alasan bagi orang-orang (yang menyalahi kamu), kecuali orang-orang yang zalim di antara mereka (ada sahaja yang mereka jadikan alasan). Maka janganlah kamu takut kepada (cacat cela) mereka dan takutlah kamu kepadaKu (semata-mata) dan supaya Aku sempurnakan nikmatKu kepada kamu dan juga supaya kamu beroleh petunjuk hidayat (mengenai perkara yang benar). (2 : 150)

Takut dalam ayat di atas adalah takut disertai ilmu. Jika seseorg itu solat sebab takut masuk neraka itu khauf tetapi jika dia solat krn dia takut dan dia rasa keagungan Allah, rasa dia hina di hadapan Allah inilah Khasyah.

3. Surah al-Hasyr ayat 13.

لَأَنتُمۡ أَشَدُّ رَهۡبَةً۬ فِى صُدُورِهِم مِّنَ ٱللَّهِ‌ۚ ذَٲلِكَ بِأَنَّہُمۡ قَوۡمٌ۬ لَّا يَفۡقَهُونَ

(Kerana) sesungguhnya kamu dalam hati mereka, sangat ditakuti lebih dari Allah; yang demikian itu, kerana mereka ialah kaum yang tidak mengerti (akan kekuasaan Allah dan kebesaranNya). (59 : 13).

رَهۡبَةً۬ berasal dp perkataan Ra' ha' ba' (rahaba) kalau dlm agama kristian ada rahib tetapi dlm ayat di atas rahbah bermaksud sentiasa mencari peluang utk melarikan diri dp yg tidak disukainya. Jika kita tak suka buat maksiat krn takutkan neraka itu khauf kmd jika kita takut disertai dgn ilmu itu khasyah manakala rahbah ni kita cari peluang utk lari atau supaya kita tidak jumpa maksiat. Cth lari dp acara2 yg tak sesuai dengan kehendak Allah tetapi dalam masa yg sama tak mengecilkan hati org yg menganjur.

Ayat di atas ttg org munafik sanggup buat apa sahaja muslihat utk menunjukkan kebaikan mereka di hadapan org2 mukmin supaya mereka nampak baik di hadapan org2 mukmin sepatutnya mereka takutkan Allah. Mereka berusaha tutup keburukan mereka kpd org2 mukmin walhal Allah Mengetahui apa yg mereka buat.

Contoh ayat di sini bukanlah nak menunjukkan usaha org2 munafik tu betul tetapi nak tunjukkan maksud rahbah itu sendiri.

4. Surah al-Anfal ayat 2.

إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُہُمۡ وَإِذَا تُلِيَتۡ عَلَيۡہِمۡ ءَايَـٰتُهُ ۥ زَادَتۡہُمۡ إِيمَـٰنً۬ا وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. (8 : 2)

Daripada perkataan wau jim lam (wajal) maksudnya bergetarnya /menggigil mengingati sesuatu yg ditakuti. Mungkin sama seperti perasaan seseorang yg nak menghadap seseorang yg dia terlalu mencintai dan kedudukan org itu pula lebih tinggi dan dia pula terlalu kerdil dan tidak menyangka org itu akan sudi menerimanya utk bertemu.

5. Surah Al-Anbiya' ayat 49.

ٱلَّذِينَ يَخۡشَوۡنَ رَبَّہُم بِٱلۡغَيۡبِ وَهُم مِّنَ ٱلسَّاعَةِ مُشۡفِقُونَ

Iaitu mereka yang takut (melanggar hukum-hukum) Tuhannya semasa mereka tidak dilihat orang dan mereka pula gerun cemas akan (peristiwa-peristiwa yang mengerikan pada) hari kiamat. (21 : 49)

Berasal dp perkataan Isyfaaq yakni sikap berhati2/berwaspada yg berterusan diikuti perasaan kasih sayang. Cth doktor yg merawat pesakit atau anak yg menjaga ibunya yg sakit. Mereka sungguh berhati2 dalam mengurus pergerakan pesakit, makan minum dan ubat2an supaya tidak menambah mudarat lagi.

Dalam ayat di atas Allah memberitahu bahawa org2 yg takut akan Allah, mereka ini berhati2 dalam ibadat mereka, mereka amalkan ibadat selari dgn syariatullah dan sunnatullah. Mereka meninggalkan yg harus krn takut terjerumus kpd yg haram.

Begitulah peringkat2 takut yang dinyatakan dalam ayat2 yg tertera di atas.. banyak lagi ayat2 lain jika kita rajin mencarinya.

Apa yg penting di sini Iman hanyalah dapat dirasai bukan difikirkan, ada ilmu, kena faham dan bila faham kena amalkan. Bukan senang nak mendidik nafsu. Tetapi jika kita berusaha bersungguh2 tentu Allah juga malu untuk menghampakan permohonan hambaNya.

Subhanakallaahu wabihamdika asyhaduan laailaaha illa anta astghfiruka wa atuubu ilaik..

3 comments:

zai said...

Salam Kak Werdah...

MasyaAllah..Zai sangkakan kak werdah cuma usia lebih kurang zai tau2 dah 5 cucu rupa2nya comel sungguh cucu kak werdah..

Bertuah anak cucu dapat nenek yang bijaksana macam kak werdah..melihat cucu yang cantik pasti neneknya lagilahkan..

Mmg benar kata2 kak werdah..takut kepada Allah harus disemai dengan mendidik jiwa kita dgn banyak bahan2 bacaan tntg azab kubur dan azab neraka dihari pembalasan nnti dan dengan kerap2 mengingati mati dan sering ingat-mengingati tentang usia kita yg semakin singkat..mudah2an kita tidak menjadi orang-orang yang lalai dan seandainya ditakdirkan kita dijemput Allah biarlah didalam keadaan telah sempat bertaubat dan suci dari segala dosa2 samada kecil atau besar disedari atau tidak..

..Ameen...

Terima kasih kak werdah atas tazkirah peringatan yang sangat bermanfaat ini.

Ahliahnizam said...

Assalammualaikum wrt wbt ...

Masya-Allah, saya ingatkan kak Werdah ni tua 5-6 tahun je dari saya. Rupanya dah bercucu dah :) Al-hamdulillah ...

Sebenarnya kak, saya bukannya sakit apa pun, cuma letih 'bawak org' kat dalam perut ni, tu yg jarang2 post N3 baru tu.

Doakan bayi yg bakal lahir ni nanti bakal hafiz/ah, alim/ah, daie/ah ya kak ...

Semoga Allah swt menjadikan agama sebagai maksud hidup kita, Insya-Allah.

Werdah said...

Wa'alaikumussalam warahmatullahhi wabarakaatuh.. Zai dan Ahliah,(sebenarnya Zai dan Ahliah ni boleh panggil kak ni makcik pun)ehek ehek.. Alhamdulillah Allah kurniakan semua tu.. La hawla wala quwwatailla billah.

Semalam, dgr ceramah ttg takut, takwa dan taat, ustaz ni bg tafsiran umur: umur ni ialah masa yg produktif asalnya dp huruf ain, mim, ra' kalau berhubung dgn masjid tu kan selalu org kata imarahkan masjid.. jd ustaz buat perbandingan jangkahayat pokok durian, masa dia menghasilkan banyak buah tu lah yg dikatakan umur pokok durian tu.. jadi umur kita bkn lah dp masa kita lahir hingga kita mati.. ust kaitkan dgn hadis berpagi2 tu.. dan hadis Nabi dgr langit dan segala isinya sujud sehingga berkeriut2 langit.. takut sungguh..

Zai & Ahliah, panjang sbnanya bab ni.. kak dgr sgt takut.. tp hati masih keras lagi agaknya belum boleh menangis.. kata Ustaz org2 yg ada pada masa Nabi dulu amat bertuah mereka dgr secara langsung bila ayat2 dibaca mereka segera bertaubat..

Entahlah adik2 ku berdua!, kira dp tarikh kuar perut ibu tu umur kak 2 tahun lg kira warga mas lah tp kalau kira ikut ustaz kata tu.. mmm takut sangat nak hitung..

Tentang anak cucu bertuah punya mak dan nenek n sebenarnya moyang(anak kpd arwah abang dah ada cucu) susah juga nak cakap Zai.. bagaimanapun spt yg Ahliah ckp kita kena sampaikan walaupun satu ayat dan yg ayat al-Quran kata jgn kamu berkata apa yg kamu tak buat, amat menakutkan..

Kpd Ahliah, doa kak agar hajatmu Allah perkenankan! Amin.. dan kepada kita semua, anak cucu kita dan org2 beriman keseluruhannya.. semoga Allah tetap memperteguhkan keimanan dan dapat husnul khotimah.. Amiin.

Related Posts with Thumbnails