Monday, February 15, 2010

Luasnya Langit Ciptaan Allah


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Sambung lagi tentang kalimah wasi' dalam al-Quran. Dalam N3 lepas sini  dinukilkan 4 ayat, kini yang KELIMA: Wasi' yang bermaksud keluasan (kelapangan) daripada segi penciptaanNya, yakni lawan sempit.

وَٱلسَّمَآءَ بَنَيۡنَـٰهَا بِأَيۡيْدٍ۬ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ

Dan langit itu Kami dirikan dengan tangan Kami (kekuasaan Kami dalam bentuk binaan yang kukuh rapi) dan sesungguhnya Kami adalah sentiasa meluaskannya. (Az-Zaariyaat [51] : 47)

Maksud ayat ini ialah Allah cipta langit bukan semakin mengecut tetapi semakin mengembang (ibarat belon dan kita dan segala ciptaanNya berada di dalam belon yang ketika ini mengembang dan mengembang - extending universe). Pengembangan ini ada hadnya dan pada satu saat nanti langit (seolah-olah belon ini) akan mengecut lihat dalam ayat 104 surah 21 yakni surah al-Anbiyaa' :

يَوۡمَ نَطۡوِى ٱلسَّمَآءَ ڪَطَىِّ ٱلسِّجِلِّ لِلۡڪُتُبِ‌ۚ كَمَا بَدَأۡنَآ أَوَّلَ خَلۡقٍ۬ نُّعِيدُهُ ۥ‌ۚ وَعۡدًا عَلَيۡنَآ‌ۚ إِنَّا كُنَّا فَـٰعِلِينَ



"(Ingatlah) hari Kami menggulung langit seperti menggulung lembaran surat catatan; sebagaimana kami mulakan wujudnya sesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnya lagi; sebagai satu janji yang ditanggung oleh Kami; sesungguhnya Kami tetap melaksanakannya. (al-Anbiyaa' [ 21 ] : 104).



Dalam ayat pertama di atas Allah kata DIA luaskan langit manakala dalam ayat kedua ini Allah kata pada hari DIA gulung langit, maknanya sistem dah jadi terbalik. Pada ketika itu sunnatullah terjadi berlawanan dengan sekarang ini. Jika kita lepaskan satu benda, benda tersebut akan naik ke atas tidak lagi ke bawah. Jadi bila sistem terbalik bayangkan apa yang ada di dalam lengkungan langit ini (bayangkan belon mengecut). Jadi segala isi perut bumi akan terkeluar, gunung akan terbang matahari akan berubah arah, tatkala itu tentulah (belon) yang mengecut/ compress ini akan meletup, langit pecah berkecai, bintang-bintang berguguran dan menghasilkan bunyi yang amat dahsyat. Itulah agaknya yang dinamakan tiupan sangkakala;

وَنُفِخَ فِى ٱلصُّورِ

Dan sudah tentu akan ditiupkan sangkakala yang pertama. Apabila langit mampat galaxy akan berlanggar antara satu sama lain, buruj (yakni gugusan bintang-bintang) bulan, matahari semuanya berlanggar tentulah menghasilkan bunyi yang dahsyat.



Sekarang ini langit masih berkembang. Dikatakan bahawa Einstein telah mengkaji dan menemukan hasil kajian bahawa jika kita hendak ke dinding langit, selepas 10 billion tahun baru kita dapat mencapainya, itupun dengan kelajuan cahaya. Einstein pun dah tak ada tetapi belum ada yang dapat sampai ke dinding langit, kerana langit berkembang. Kita tak tahu seluas mana langit ini.



Pakar astronomi Islam ada membincangkan tentang ayat-ayat ini, bila langit mengecut nanti bulan dilagakan dengan matahari, yang pasti manusia hanya dapat mengagak; HANYA ALLAH yang Mengetahui. Langit ada tujuh lapis, yang kita dapat lihat daripada bumi ini ialah langit yang pertama, diberitakan bahawa langit kedua lebih luas ruangnya. Di sana ada alam lain dengan dimensi yang berbeza. Satu-satunya manusia yang melepasi langit kedua dan seterusnya dan sampai ke Sidratul Muntaha dan kembali semula ke bumi ialah Nabi kita Nabi muhammad saw yang pasti jika orang lain ingin melepasi dimensi yang berbeza ini perlukan pakaian serta peralatan yang sesuai.

Nota: Apa yang tulis ini ialah hasil catatan saya semasa mendengar ceramah.

Sebagai ingatan; Sebelum langit digulung manfaatkanlah 'keluasan Allah' yang diberi kepada kita yakni seperti yang telah disebut dalam N3 yang lepas.

5 comments:

Unknown said...

Salam Werdah. Luasnya ilmu Allah seluas langit yang terbentang. Semakin kita mengkaji hasil ciptaan Allah, semakin dekat kita kepada-Nya...

mamawana said...

nice sharing dear.....

Werdah said...

terima kasih goldman.

buat masa ini tak perlukan emas lagi

Werdah said...

Salam Samsudin,

memang benar, sebab itulah Allah suruh kita megenaliNya kerana DIA ingin kita hampir kepadaNya dan supaya dapat bertemu denganNya di tempat abadi.

Werdah said...

salam mamawana,

terima kasih...

Related Posts with Thumbnails