Monday, November 23, 2009

Korbankan "ISMAIL"

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.

Hari ini 6 Zulhijjah 1430H. Ramai sahabat handai, rakan taulan termasuk adik ipar dan biras mengerjakan Haji tahun ini. Mudah2an mereka mendapat haji yang Mabrur. Kepada sesiapa yang telah memasang niat untuk mengerjakan haji pada tahun hadapan didoakan supaya Allah mempermudahkan.. Amiin .. tak lama lagi kita akan sama2 menyambut hari raya korban.



Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh. (27) Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin. (Al-Hajj [22] :27 - 28)


Panggilan Nabi Ibrahim as ini bkn sekadar utk org2 Arab malah utk seluruh manusia dari pelosok dunia. Matlamat yg dinyatakan dlm ayat ini ialah utk 1) menyaksikan pelbagai perkara yg mendatangkan pelbagai manfaat, 2) supaya dapat menyebut nama Allah (Zikrullah).

Dimensi manfaat dan zikrullah

Haji ke Baitullah dan HARI Raya Haji atau Korban mempunyai banyak keistimewaan yang harus diperbesarkan oleh umat Islam, bagi mengingati semula serta mengambil iktibar pengorbanan tiga manusia agung iaitu Nabi Ibrahim; isterinya, Hajar dan Nabi Ismail yang wajar dicontohi.

Nabi Ibrahim as adalah seorang yang berjiwa kental dan mempunyai cita-cita unggul serta ketakwaan yang tinggi kepada Allah swt, Baginda juga merupakan pejuang tauhid yg hebat dan pegawai research yg terunggul krn baginda menemui pencarian ttg Allah tanpa peralatan yg canggih. Baginda memperhatikan cakerawlaa spt bulan, bintang, matahari dan semua makhluk ciptaan Allah sehingga hampir2 hendak menyekutukan Allah krn mengatakan bulan dan matahari itu tuhannya.. Hajar pula seorang wanita solehah yang bertakwa kepada Allah sekali gus sebagai ibu penyayang yang mempunyai kesabaran luar biasa dan Nabi Ismail, sebagai anak salih berjiwa takwa, tawakkal dan sanggup disembelih bapanya demi menjunjung titah perintah Allah.

Keistimewaan inilah yang harus diperbesarkan dan dijadikan teladan segenap lapisan masyarakat terutama ibu bapa, pemimpin dan juga remaja. Semangat dan ketabahan ini haruslah dijadikan landasan dalam kehidupan bagi membina sahsiah diri, kekuatan mental dan fizikal serta kesabaran dalam menghadapi ujian dan dugaan Allah. Di samping itu Haji ke Baitullah memberikan manfaat daripada segi ideologi yang sama iaitu tauhid, politik, ekonomi, sosial dan budaya. Ini kerana pada musim inilah umat Islam dari seluruh pelosok dunia berhimpun.

Dengan mengerjakan haji dan berhimpun melaksanakan rukun2 bolehlah sekalian jemaah membayangkan betapa keadaan kita semasa dihimpunkan di padang Mahsyar nanti.

Kisah Nabi Ibrahim Dan Namrud..

Sesungguhnya jasa dan pengorbanan Nabi Ibrahim as, sangat besar dalam menegakkan agama Allah.. Ketika Raja Namrud yg zalim dan tidak beriman itu membunuh dan mengatakan dia boleh mematikan; Nabi Ibrahim as mendatangi para pelampau di istana Raja Namrud dan berdakwah.


Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan. Dia menjawab: Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan. Nabi Ibrahim berkata lagi: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah ia dari barat? Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim. (al-Baqarah [2] : 258)

Raja Namrud memerintahkan org2nya mengumpulkan kayu bakar dan menyalakan api.. lalu Nabi Ibrahim ditangkap dan dilemparkan ke dalam api.


(Setelah tak dapat berhujah lagi, ketua-ketua) mereka berkata: Binalah untuk Ibrahim sebuah tempat (untuk membakarnya), kemudian campakkan dia ke dalam api yang menjulang-julang itu. (As-Saffat [37] : 97)

Namun Allah menolongnya. Ini kerana Nabi Ibrahim kuat berpegang teguh mengesakan Allah. La ilaha illallah..


Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya. Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: Cukuplah Allah untuk (menolong) kami dan Dia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami). (173) Setelah (pergi mengejar musuh), mereka kembali dengan mendapat nikmat dan limpah kurnia dari Allah, mereka tidak disentuh oleh sesuatu bencana pun, serta mereka pula menurut keredaan Allah dan (ingatlah), Allah mempunyai limpah kurnia yang amat besar. (Ali-Imran [3] : 173 - 174)

Nabi Ibrahim membangunkan Makkah sebagai Kota Suci umat Islam yang amat penting.
Tentang Kota Makkah, Allah berfirman maksudnya,
Di situ ada tanda-tanda keterangan yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim dan sesiapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk” (Ali-Imran[3] :97).


Daripada ayat ini jelaslah bahawa pembangunan Kota Suci Makkah banyak membawa kebaikan dan manfaat kepada umat Islam. Selain ia menjadi arah kiblat ke Baitullah, kota ini juga menjadi tumpuan jutaan umat Islam untuk menunaikan haji setiap tahun. Ini dijelaskan dalam ayat sebelumnya melalui firman-Nya bermaksud:
Sesungguhnya Rumah Ibadat yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah yang di Mekah yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayat bagi umat manusia.” (Ali-Imran[3] : 96)
Hari Raya Korban wajar diperbesarkan demi mengingati betapa penderitaan dan kesusahan yang dialami oleh Nabi Ibrahim as, dalam usaha menegakkan agama Allah dan membangunkan Makkah. Baginda Nabi Ibrahim as disenaraikan sebagai salah seorang Rasul yang bergelar ‘Ulul Azmi yang memiliki kesabaran dan ketabahan luar biasa, sanggup menanggung seribu satu macam kesusahan dan penderitaan serta cabaran semata-mata untuk mencari keredhaan Allah.

Nabi Ismail as simbolik Korban.
Antara pengorbanan Nabi Ibrahim as ialah meninggalkan isterinya Hajar dan anaknya Ismail di tanah gersang; ditinggalkan isteri dan anak2 di sana atas perintah Allah swt.
Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian daripada zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Mekah) yang tidak ada tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan solat (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian daripada manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ) dan kurniakanlah rezeki kepada mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur. (Ibrahim [14] : 37).
Kemudian ketika Ismail as sedang membesar, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim menyembelih anaknya Ismail. Bayangkanlah betapa gundahnya kita jika disuruh berbuat demikian, sedangkan anak itu baru membesar di sampingnya setelah lama ditinggalkan. Namun krn arahan Allah swt Nabi Ibrahim sanggup melakukan apa sahaja yg diperintah oleh Allah swt. Begitu juga dgn Nabi Ismail as yg begitu penyabar krn yakin terhadap perintah Allah swt.
Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar. (102) Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu) dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami). (103) Serta Kami menyerunya: Wahai Ibrahim! (104) Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. (105) Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata. (106) Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar. (107) Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian. (108) Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim!. (109) Demikianlah Kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. (110) Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu dari hamba-hamba Kami yang beriman. (as-Saffat [37] :102 - 111)
Membesarkan Hari Raya Korban
Dengan pelaksanaan ibadat korban yang dilakukan semata-mata kerana Allah pada Hari Raya Haji dan hari-hari Tasyrik (11,12, dan 13 Zulhijjah).
Firman Allah SWT maksudnya:
Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadaNya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu. Demikianlah Dia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya. (al-Hajj [22] : 37) .
Ibadat korban dapat mengeratkan hubungan silaturrahim antara ahli kariah masjid serta peserta yang melakukan ibadat korban melalui daging korban dapat dibahagi-bahagikan kepada golongan fakir miskin dan ahli kariah masjid. Ini akan menimbulkan rasa keinsafan dalam diri untuk terus membantu golongan yang kurang bernasib baik.

Selain itu, ibadat ini dapat mengukuhkan pertalian dan kasih sayang di kalangan keluarga dan ahli masyarakat yang berkumpul melaksanakan ibadat korban melalui kerja menyembelih, melapah, menyiang daging dan kemudian makan bersama-sama daging korban yang telah dimasak.
Ini juga dapat melahirkan rasa kegembiraan dan kesyukuran dengan melaksanakan perintah Allah. Ingatlah firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah nikmat-Ku kepada kamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azab-Ku amatlah berat.” (Ibrahim[14] :70).


Hari Raya Korban hendaklah diperbesarkan dengan sewajarnya, dengan mengucapkan takbir secara berterusan pada malam hari raya hingga solat sunat didirikan pada esok harinya. Pada 'Idullfitri disunatkan menjamah makanan atau juadah sebelum ke masjid tetapi untuk Hari Raya Korban kita tidak disunatkan berbuat demikian. Sebaliknya disunatkan pergi ke surau atau masjid lebih awal untuk menunaikan solat sunat 'Iduladha dan mendengar khutbah yang menyentuh antara lain, kisah pengorbanan Nabi Ibrahim yang boleh dijadikan panduan dalam kehidupan umat Islam.


Sebaik selesai solat sunat 'Iduladha, maka bersegeralah menyembelih binatang korban. Kemudian dagingnya disedekahkan kepada fakir miskin dan sebahagiannya juga diberikan kepada kariah masjid sebagai hadiah. Nabi SAW bersabda bermaksud: “Barang siapa dibukakan baginya pintu kebaikan (rezeki) hendaklah memanfaatkan kesempatan itu (untuk berbuat baik) sebab dia tidak mengetahui bila pintu itu akan ditutup baginya.” (Riwayat Asy Syihaab).
Satu kefahaman yg paling besar ttg ibadah korban ini ialah ambillah iktibar ttg pengorbanan Nabi Ibrahim as. Banyak yg dilakukan oleh baginda bagi memantapkan kalimah tauhidnya. Baginda mengorbankan segala 'ISMAIL' bagi menuju Allah.. ketika Allah bertanya (Dengan yang demikian) maka ke manakah kamu hendak pergi (kiranya kamu masih menyeleweng dari jalan Al-Quran)? (at-Takwir [81] : 26); Nabi Ibrahim as menjawab : Dan Nabi Ibrahim pula berkata: Aku hendak (meninggalkan kamu) pergi kepada Tuhanku, Dia akan memimpinku (ke jalan yang benar). (as-Saffat [37] : 99).

Dan bagi kita apa sahaja "ISMAIL" yg menghalang kita dp melakukan ibadah hendaklah kita korbankan. Korbankanlah "ISMAIL" iaitu harta dan anak2 serta apa sahaja yang boleh menghalangi kita meningkatkan ketakwaan kpd Allah swt. Semoga kita jadi org2 yg bertakwa sebagaimana Nabi Ibrahim yg digelar KHALILULLAH.. KEKASIH ALLAH..

Korban yang dimaksudkan di sini bukanlah sembelih tetapi pengertian yang tersirat di sebaliknya. Jika kita selalu menjadikan alasan sibuk mencari harta atau sibuk melayan kerenah anak2 kita atau sibuk nak mengejar masa ke tempat kerja dsbnya.. Apakah yang kita sumbangkan kepada jalan menegakkan agama kita? Apakah pengorbanan kita dalam menghadapi kesibukan kita mencari dunia..


Ingatlah .. Allah akan bertanya ke manakah matlamat kita? Adakah harta dan anak2 dan lain2nya itu boleh menyelamatkan kita? Wallahua'lam

4 comments:

um. masyitah said...

assalamualaiku,salam Aidil Adha untuk puan sekeluarga.sungguh kadang kala terfikir apakah harta dan anak dapat membantu kita ataukah sebaliknya...

tinta kasturi said...

salam aidil adha. bagus sekali bila pengertian korban itu tidak disempitkan..

Werdah said...

Salam Um Masyitah.

Salam idul Adha juga buatmu.. Terlalu banyak yg perlu difikirkan.. semakin difikirkan dan membandingkan diri dgn para nabi dan rasul serta para auliya.. mmg membimbangkan.. nisbah pengorbanan diri kak amatlah sedikit dibandingkan dgn pengorbanan mereka. Umurpun dah lanjut.. dan persoalan adakah harta dan anak dpt mambantu kita sendiri yg dapat mengukurnya.. takut sungguh kan?

Werdah said...

Salam Kasturi,

Memang luas erti korban.. kdg2 bila memikirkannya jadi bimbang.. apalah sgt pengorbanan kak jika dibandingkan org2 lain..

Salam 'idul adha juga buat kasturi.. maaf zahir batin

Related Posts with Thumbnails