Thursday, November 19, 2009

Malaikat Bertugas Bergilir2

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.

Allah berfirman:

سَوَآءٌ۬ مِّنكُم مَّنۡ أَسَرَّ ٱلۡقَوۡلَ وَمَن جَهَرَ بِهِۦ وَمَنۡ هُوَ مُسۡتَخۡفِۭ بِٱلَّيۡلِ وَسَارِبُۢ بِٱلنَّہَارِ

Sama sahaja kepadaNya(bagi Rabb): Sesiapa di antara kamu yang merahsiakan kata-katanya dalam hati dan yang menyatakannya(berterusterang); dan sesiapa yang bersembunyi pada waktu malam hari yang gelap dan yang keluar berjalan pada waktu siang. Bagi tiap-tiap seorang manusia ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. (Surah Ar-Ra'd [13] : 10)

Allah swt memberitahu bahawa DIA mengetahui semua makhlukNya sama ada merahsiakan ucapannya mahupun yang berterus terang. Allah dapat mendengarnya dan tidak ada sesuatupun yg tersembunyi daripadaNya sama seperti yg difirmankanNya dalam surah An-Naml ayat 25

وَيَعۡلَمُ مَا تُخۡفُونَ وَمَا تُعۡلِنُونَ

"dan yang mengetahui apa yang kamu rahsiakan serta apa yang kamu zahirkan". (An-Naml [27] : 25).

Firman Allah "dan sesiapa yang bersembunyi pada waktu malam hari yang gelap dan siapa yang keluar berjalan pada waktu siang", maksudnya semuanya diketahui oleh Allah. Tiada perbezaannya sama ada gelap ataupun terang. Semuanya Allah mengetahui.

Allah juga memberitahu bahawa bagi setiap manusia ada malaikat yg Allah perintahkan utk menjga manusia bergilir siang dan malam. Ada malaikat penjaga waktu siang dan ada malaikat penjaga waktu malam; malaikat menjaga manusia daripada kejahatan dan kecelakaan. Malaikat ini satu menjaga pada bahagian hadapan dan satu lagi pada bahagian belakang manusia. Selain itu ada malaikat yg bertugas mencatat segala amlan baik dan buruk manusia. Di sebelah kanan mencatat amalan baik dan di sebelah kiri mencatat amalan buruk manusia.

Menurut tafsir Ibnu katsir; manusia ini dikelilingi oleh 4 Malaikat pada siang hari dan 4 Malaikat pada malam hari dengan silih berganti, dua sebagai penjaga dan dua yang lainnya sebagai pencatat amalan.

Dalam tafsir al-Khazin hadis sahih daripada Abu Hurairah ra bahawasanya Rasulullah saw telah bersabda maksunya: Ada beberapa malaikat selalu mengikuti kamu bergilir-gilir, iaitu malaikat pada malam hari dan malaikat pada siang hari, mereka berkumpul pada waktu solat subuh dan solat asar, lalu naiklah malaikat sebelumnya berada bersama kamu, dan Allah menanyakan kepada mereka; sedangkan ALLAH MAHA MENGETAHUI keadaan kamu. Bagaimana kaeadaan hamba2Ku ketika kamu meninggalkan mereka? Malaikat menjawab : Kami mendatangi mereka , mereka sedang solat, dan kami meninggalkan mereka , mereka pun sedang solat".

Bermakna di sini; tiap2 hari malaikat itu memberi laporan dua kali tentang amalan anak Adam terutama tentang solat yang didirikan; adakan dikerjakan atau tidak; malaikat menjadi saksi.

Imam Ahmad Rahimahullah meriwayatkan daripada Abdullah; dia berkata Rasulullah saw bersabda; "Tidak ada seorangpun di antara kalian yang tidak ditemani oleh pendamping, daripada jin, dan pendamping daripada malaikat. Mereka bertanya: "Apakah demikian pula dgn engkau wahai Rasulullah? Baginda menjawab; "Demikian juga aku, tetapi Allah menolongku (terhadap pendamping daripada jin itu) sehingga ia tidak menyuruhku kecuali untuk berbuat baik". Hadis diriwayatkan oleh Muslim.

2 comments:

a kl citizen said...

assalammualaikum

moga catatan amalan baik kita melebihi dari amalan yang tidak baik

Werdah said...

Wa'alaikumussalam Normah.

InsyaAllah.. Allahummaamin..

Related Posts with Thumbnails