Sunday, November 15, 2009

Memahami Istilah Yahudi dan Israel

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.

Saya telah menonton satu kuliah dan saya juga membaca tafsir surah al-Baqarah yg banyak menyentuh ttg asal usul yahudi daripada Bani Israel dan juga org2 Yahudi pada masa pemerintahan Nabi Muhammad saw di Madinah.

Daripada Abu Sa'id al-Khudri ra: "Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: "Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke dalam lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya: "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nashrani yang kau maksudkan?. Rasulullah SAW menjawab, :"Siapa lagi kalau bukan mereka". Hadith Riwayat Muslim (Hadis sahih)

Keterangan

Nabi Muhammad SAW berkata bahawa suatu masa nanti umat Islam akan mengikuti jejak langkah ataupun cara hidup orang2 Yahudi (orang2 yang dimurkai Allah) dan Nashrani (orang2 yang sesat), hinggalah dalam urusan yang kecil dan perkara-perkara yang tidak munasabah. Contohnya jika orang2 Yahudi dan Nashrani itu masuk ke lubang biawak yang kotor dan sempit sekalipun orang2 Islam akan mengikut mereka. Sekarang ini kita sudah dapat melihat ramai orang yang hilang pegangan dalam kehidupan seharian. Ramai yang meniru cara hidup orang yang dimurkai dan yang sesat ini. Contoh April Fool dan macam2 lagi seperti gaya berpakaian dan gaya hidup keseluruhannya. Ramai orang Islam yang telah terperangkap dengan tipu helah yahudi dan nashrani sehingga ada yg menjadi talibarut mereka dan membuat kerosakan di muka bumi..


Di bawah ni saya catatkan apa yg diperkatakan dalam ceramah itu dan juga saya rujuk tafsir bagi menerangkan:

Apa itu Yahudi?
Apa itu Israel?
Dari mana asal Bani Israel?
Ke mana mereka pernah berhijrah?
Apa kisah mereka di bumi Kanaan, ke Mesir, dalam pelarian,
Di Palestin (zaman para ketua, zaman raja-raja & zaman kejatuhan), zaman penaklukan Babylon.

Bila sebut Yahudi ada 2 pengertian:

1. Org Yahudi atau Bangsa Yahudi
2. Agama Yahudi

Israel pula ada 3 pengertian:

1. Israel = Nabi Yaakub; gelaran bagi Nabi Yaakub ialah Nabi Israel. Tersusun dp 2 kalimah Ibrani (Hebrew) iaitu Isra: maksudnya Hamba dan El : maksudnya Allah; jadi Israel ertinya Hamba Allah.

2. Keturunan Nabi Yaakub disebut Bani Israel yang kemudiannya digelarkan dengan nama kaum Yahudi.

3. Negara Israel ialah Negara haram ZIONIS di Palestin sekarang ini.

Daripada zaman Nabi Adam as hingga zaman Nabi Nuh as belum ada lagi Bani Israel.

Nabi Ibrahim ada mempunyai 2 org anak.

Salah seorang ialah Nabi Ismail as yg dibesarkan di Hijaz yakni Makkah melahirkan anak berketurunan Arab Quraisy hinggalah kpd Nabi Muhammad saw.

Manakala seorang lagi ialah Nabi Ishak as tinggal di Kan'an. Nabi Ishak mempunyai 2 org anak masing2 nama Isu dan Nb Yaakub. Nabi Yaakub inilah yg dipanggil Israel, dan anak cucunya digelar Bani Israel. Drp sinilah asal keturunan Yahudi.

Ramai lagi Nabi2 keturunan Bani Israil spt Zulkifli, Daniel, Musa, Harun, Isa, samwil, Daud, Sulaiman, dll.

Keturunan Nb Ismail berakhir pd Nabi Muhammad saw, sdgkan Nabi2 dan Rasul2 yg diutuskan kpd Bani Israil ramai, mereka juga diturunkan 3 kitab yakni Taurat, Zabur dan Injil. Ini menunjukkan kaum Bani Israel ni memang teruk perangainya. Itu sebabnya diutuskan ramai nabi di kalangan mereka namun sampai sekarang mereka derhaka, banyak nabi2 yg mereka bunuh. Sedangkan untuk umat Nabi Muhammad saw hanya diberi satu sahaja kitab yakni al-Quranul Karim.

Bagaimana Bani Israel pindah dp Kan'an ke Mesir kemudian ke Palestin?

Nabi Yaakub ada 12 org anak dp 4 org isteri.

1. Lia
2. Rahil
3. Zilfah (jariah kpd Lia)
4 . Bilhah (jariah kpd Rahil)

Rahil melahirkan 2 org anak iaitu Yusof dan Bunyamin; sangat disayangi oleh Nabi Yaakub.. manakala yg lain2 amat cemburu dan dengki kpd Nabi Yusof.. tentu pernah dgr fsl mimpi Nb yusof diceritakan kpd bapanya bukan? kmd adik beradik Yusof meninggalkan Yusof di telaga dan diselamatkan oleh org dan dibesarkan di istana al-Aziz bertemu dgn Zulaikha, dicintai oleh Zulaikha, akhirnya jd menteri perbendaharaan.

Anak2 Nabi Yaakub hidup terlalu susah lalu ke Mesir, bertemu dgn Nabi Yusof akhirnya mereka berdamai. Lalu Nabi Yaakub dan anak2nya pindah dr Kan'an ke Mesir; tetapi mereka ni suka hidup menyendiri; mereka kuasai ekonomi Mesir dan beranak pinak di Mesir. Kmd Firaun menindas Bani Israel, tenaga mereka diperas dan ada yang dibunuh.

Kemudian pd suatu ketika Firaun (Raja Mesir) bermimpi seorg budak lelaki akan hidup dan akan mengalahkan dia. Selama satu tahun bayi lelaki diperintahkan supaya dibunuh tetapi Nb Musa selamat; akhirnya Firaun yg memelihara Nb Musa.

Pada suatu hari ada 2 org bergaduh; org Mesir bergaduh dgn org Bani Israel ni. Lalu Nb Musa nak damaikan, tiba2 org Mesir mati lalu Firaun marah kpd Nb Musa. Firaun perintahkan askar2nya menangkap Nb Musa. Nb Musa lari, Bani Israil tinggal di Mesir. Nb Musa bertemu 2 org gadis iaitu anak2 Nb Shuaib. Nb Musa menolong anka2 Nb Shuaib ambil air. Lalu Nb Shuaib yg menyedari bhawa suatu hari nnt Musa akan jd Nb, Nb shuaib menikahkannya dgn salah seorg anaknya dan menjdkan syarat tinggal selama 8 tahun.. setengah riwayat kata 10 tahun. Nb Musa pun berkahwin dan bila sampai tempoh Nb Shuaib menguji Nb Musa, disuruhnya Nb Musa masuk ke dlm bilik ambil tongkat. Dipilihnya tongkat dikatakan tongkat tu turun temurun sejak Nb Adam lagi. Diberikan tongkat tu kpd Nb Musa.

Nb Musa bergerak ke Mesir membawa keluarganya. Sampai di Bukit Tursina, Nb Musa nampak api. Dia tinggalkan keluarganya dgn membawa tongkatnya ke Bukit Tursina lalu Nb Musa bertajalli dgn Allah swt. Nb Musa dilantik menjadi nabi dan rasul. Diperintahkan supaya berdakwah kpd Firaun dan kaumnya. Nb Musa dimusuhi oleh Firaun, akhirnya Nb Musa membawa Bani Israel pindah melalui Laut Merah. Dipukulnya tongkat laut terbelah, ada riwayat kata satu lorong ada yg kata 12 lorong mengikiut 12 kumpulan Bani Israel.

Selepas keluar dp Mesir ni org Bani Israel atau Yahudi ni tinggal di padang pasir. Disebabkan mereka ni mmg berperangai buruk mereka protes kpd Nb Musa, mereka menyesal ikut Nb Musa pindah keluar dp Mesir.

Mereka minta Nb Musa turunkan hidangan dp langit.. Allah turunkan dan banyak nikmat yg Allah bagi kpd mereka tetapi mereka ni memang tak tahu bersyukur. Ketika Nb Musa dipanggil Allah utk mengambil kitab 10 perjanjian yg ditulis di atas batu, bani Israel ni menyembah lembu. Nb Musa tinggalkan mereka ni bersama dgn Nb Harun namun Nb Harun ni kurang tegas. Selama 40 hari sahaja ditinggalkan mereka ni dipengaruhi oleh samiri yg munafik. Samiri ni membaut patung lembu dp emas dan enjadikan seolah2 lembu ni bersuara.

Pada masa itu Nb Musa mengajak mereka ke Palestin. Masa tu penduduk Palestin dah ada di sana. Kalau nak masuk juga mereka kena berperang, tetapi org2 Yahudi ni pengecut, mereka takut berperang. Kisah ni boleh baca dalam surah al-Maidah mulai ayat 21 hingga 26 di bawah:

(Nabi Musa berkata lagi): Wahai kaumku, masuklah ke Tanah Suci (Palestin) yang telah diperintahkan oleh Allah untuk kamu (memasukinya) dan janganlah kamu berbalik undur ke belakang, (kalau kamu undur) maka kamu kelak menjadi orang-orang yang rugi (di dunia dan di akhirat). (21) Mereka menjawab: Wahai Musa bahawasanya di negeri itu ada kaum yang gagah perkasa, dan sesungguhnya kami tidak akan memasukinya sehingga mereka keluar daripadanya; kemudian jika mereka keluar daripadanya, maka sesungguhnya kami akan masuk (ke negeri itu). (22) Berkatalah dua lelaki di antara orang-orang yang takut (menyalahi perintah Tuhan), lagi yang telah diberi nikmat (taufik) oleh Allah kepada keduanya: Seranglah mereka melalui pintu itu, kerana apabila kamu memasukinya maka sudah tentu kamulah orang-orang yang menang dan kepada Allah jualah hendaklah kamu berserah (setelah kamu bertindak menyerang), jika benar kamu orang-orang yang beriman. (23) Mereka (menolak dengan) berkata: Wahai Musa, sesungguhnya kami tidak akan memasuki negeri itu selama-lamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya; oleh itu pergilah engkau bersama Tuhanmu dan perangilah mereka. Sebenarnya kami di sinilah duduk menunggu. (24) Nabi Musa (merayu kepada Allah), katanya: Wahai Tuhan! Sesungguhnya aku tidak dapat menguasai selain daripada diriku sendiri dan saudaraku (Harun); oleh itu pisahkanlah antara kami dengan kaum yang fasik itu. (25) Allah berfirman: Sesungguhnya negeri itu diharamkan kepada mereka memasukinya selama empat puluh tahun, mereka akan merayau-rayau dengan bingungnya (di sepanjang masa yang tersebut) di padang pasir (Sinai); maka janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang fasik itu. (26)

Nabi Musa bermunajat kpd Allah, Allah kata jika mereka masuk mereka akan menang, tetapi jahatnya mulut org2 yahudi ni; mereka kata kpd Nabi Musa jika dah boleh menang kamu dengan Tuhan je lah yang masuk memerangi Palestin. Kmd Allah mengharamkan mereka masuk ke Palestin selama 40 tahun.

Nabi Musa wafat sblm dapat masuk ke Palestin lalu digantikan oleh Yushak bin Nun. Yushak yg sama menemani nb Musa bertemu dgn Nb Khidir. Mereka dapat masuk ke Palestin disebabkan Yushak ni berjaya memujuk mereka supaya masuk melalui sungai Jordan.

Di Palestin mereka melalui 3 zaman:

1. Zaman Para Ketua
2. Zaman Raja2
3. Zaman Kejatuhan.

Pada zaman Para Ketua ni Yushak jd pemimpin. Pada zaman ini ramai nabi2 jadi ketua, dan yg akhir ialah Samwil (Samuel). Samuel ni ada 2 org anak tetapi mereka berdua ni tidak berguna. Di Palestin org2 yahudi ni ni dibuli; jadi mereka tak tahan dibuli oleh org2 Palestin lalu mereka minta supaya Nabi Samuel ni berdoa kpd Allah memohon supaya mereka diperintahkan oleh raja. Samuel berdoa, dan raja pertama mereka ialah Talut. Org2 Yahudi kaum bani Israel ni tak puas hati krn Talut ni org kebanyakan(biasa). Disebabkan mereka ni berperangai buruk mereka selalu berasa tak puashati.

Kemudian Nb Daud yg jd penghulu lebih kuat dp Talut, Talut nak serang dan bunuh Nb Daud, lalu Nb Daud dgn bantuan org2 Palestin dpt membunuh Talut; menang dan dapat jd Raja Bani Israel dan Nb Daud diturunkan kitab Zabur. Selepas Nb Daud, Nb sulaiman ambil alih pemerintahan. Bani Israel berada di kemuncak semasa pemerintahan Nbi Sulaiman. Selepas wafat Nb Sulaiman 2 org anaknya bergaduh. Masa dua org anak ini bergaduh Firaun yg bernama Sesac (tak pasti sgt ejaan) kalahkan Bani Israel, kemudian dtg pula Raja Budkadnezar (Raja Baylon) lalu hacurlah kerajaan Bani Israel (Yahudi) di Palestin


Nak lihat dan dengar sendiri kuliah :Di SINI

8 comments:

abu muaz said...

Info yg sangat menarik .T.kasih

Kamsiah said...

seronok membaca sejarah islam...yg penting ia tidak dipesongkan faktanya oleh barat..tak seperti sejarah moden,kan

kak werdah..sapa nama cikgu(anak buah) akak yg ngajar kat SERATAS tu..

Werdah said...

Salam Abu Muaz n Kamsiah.

Sejarah ni panjang, mmg berdasarkan ayat2 al-Quran dlm surah al-Baqarah yg panjang sekali.. ada lagi dlm surah2 lain yg berkaitan.. alhamdulillah, bila dgr ceramah ni n rujuk al-Quran baru jelas siapa Bani Israel.. kata seorang Ustaz, kita tak boleh kata Israel laknatullah sbb itulah Nb Yaakub.. kita boleh kutuk YAHUDI laknatullah.

Kamsiah, nm anak sepupu kak tu MOHD SOHOR

Solehah said...

terima kasih kak..bru2 ni ada orang bercerita tentang yahudi ni kpd saya..jd agak kebetulan akak keluarkan entry ni di saat saya na ktau pasal mereka..

zai said...

Salam Kak Werdah..

Terima kasih atas penerangan yg sangat jelas mengenai perbezaan antara Yahudi dan Israel ..info yang sangat2 bermanfaat..Syukran atas perkongsian ini..dah lama zai cari info ni sbb nak terangkan pada anak2..Semoga Allah memberikan pahala yg melimpah ruah kepada kakak atas perkongsian ilmu ini.

Werdah said...

Salam Soleha dan Zai,

Kak pun dah lama nak tulis fsl ni tetapi belum berkeyakinan.. bc dlm tafsir takut2 pula ada unsur2 Israiliyat dalamnya.. namun kali ni dah dgr n baca lagi dlm al-Quran alhamdulillah diberi kekuatan. Kak juga sebenarnya ingin sgt2 mengetahui apa sbnarnya Yahudi n Israel ni.. alhamdulillah dah faham juga dah sekarang ni.. Banyak juga penulisan ttg agama Yahudi dan kristian dlg blog2.. cuma nak memahamkannya kdg2 sukar.

Dlm surah al-Kahfi ayat 109.. maksudnya "Katakanlah (wahai Muhammad): Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan".

Sesungguhnya pengetahuan kita dibandingkan ilmu Allah; pengetahuan kita amatlah sedikit.

Mudah2an Allah tambahkan ilmu pengetahuan kita dan kita juga berusaha menambahkan pengetahuan di samping berdoa agar kita dpt ilmu yg betul. Amiin.

tinta kasturi said...

salam kak,

"sesungguhnya pada kisah-kisah mereka terdapat pelajaran, bagi org2 yg beraqal...." (12:111)

moga sama-sama kita dapat pelajaran/moral dari kisah2 mereka terdahulu buat diaplikasikan pelajarannya dalm kehidupan seharian, agar kisah mereka tidak sekadar tinggal kisah..

terima kasih atas maklumat bermanfaat ini

Werdah said...

Salam Kasturi.

Sesungguhnya dalam al-Quran ada disebutkan bahawa kaum bani Israel ni banyak mendapat nikmat dp Allah tp mereka ni selalu ingkar. Kmd mereka bertaubat dan mereka minta macam2 dp Allah melalui Nabi2 yg diutuskan kpd mereka.. sbb itulah Allah selalu ingatkan kpd kaum Yahudi di Madinah pd zaman Nb Muhammad saw supaya mereka ingat ttg sejarah nenek moyang mereka. ini tercatat mulai ayat 40 dlm surah al-Baqarah.

Mudah2an bila kita bc kisah2 dlm al-Quran kita menjadi btambah takwa.. amiin.

Related Posts with Thumbnails