Tuesday, November 17, 2009

Tidak takut : Hati tertutup

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Selawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.

Sesungguhnya hati yang tidak takut kepada Allah bukanlah hati yang sebenar dan manusia yang tidak mengharap janji Allah bukanlah manusia yang sebenar.



Allah berfirman:

"Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayat petunjuk) dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah dia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) dia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya? Demikianlah (sebagaimana iman itu diperlihatkan keelokannya kepada orang-orang yang beriman), diperlihatkan pula pada pandangan orang-orang yang kafir itu akan keelokan apa yang mereka telah lakukan (dari perbuatan kufur dan segala jenis maksiat). (al-An'am [6] : 122)"

Sebaik sahaja manusia dilahirkan; dia telah memikul tanggungjawab dan menghadapi masalah. Tanggungjawab dan masalah yang dihadapi oleh manusia hanya dpt diselesaikan apabila ada rasa takut kepada Allah.

Allah berfirman:

"(Katakanlah wahai Muhammad kepada mereka): Maka segeralah kamu kembali kepada Allah (dengan bertaubat dan taat), sesungguhnya aku diutuskan Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran yang nyata". (az-Zariyat [51] : 50) .
Allah swt berfirman :

"Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua Syurga". (ar-Rahman [55] : 46)
"Adapun orang yang takutkan keadaan semasa dia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta dia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu; Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya. Mereka (yang ingkar) selalu bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: Bilakah masa datangnya? Apa hubungannya tugasmu dengan (soal) menerangkan masa kedatangan hari kiamat itu? Kepada Tuhanmu lah terserah kesudahan ilmu mengenainya. Tugasmu hanyalah memberi amaran kepada orang yang takut akan huru-hara hari kiamat itu. (Sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang yang bersalah merasa) pada masa melihatnya: Seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau paginya sahaja". (an-Nazi'at [79] : 40 - 46)

Orang yang tidak takut ialah org2 yg menuruti hawa nafsu jahat mereka. Mereka bukannya tidak diberi peringatan tentang adanya hari kiamat, hari akhirat dan hari pembalasan dan pelbagai nama lagi yang diberikan oleh Allah menurut peristiwa yang berlaku pada hari akhirat.

Barangsiapa yang takut kepada Allah dia akan beramal kerana seorang yang mukmin dia akan beramal, memperbaiki amal dan TAKUT. Manakala org munafik memburukkan amalan dan mengharapkan turun rahmat Allah. Ibnu Mardawaih meriwayatkan daripada Rasulullah saw bahawa Bilal bin Rabah, mua'zzin dan manusia yg keluar daripada kotor berhala menuju kpd CAHAYA ILAHI dengan mengucapkan Ahad! Ahad! keluar menemui Rasulullah saw sebelum solat fajar. Bilal mendapati baginda sedang menangis lalu bilal bertanya kpd Rasulullah saw ; " Wahai Rasulullah! bapa dan ibuku menjadi tebusanmu, apa yg membuatkanmu menangis?" Baginda menjawab: "Beberapa ayat diturunkan kepadaku, celakalah bagi org yg membacanya tetapi tidak menghayatinya!" Kemudian baginda membaca ayat:

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka". (Ali Imran[3] : 190 - 191)

Sesiapa yg membaca ayat2 yang seumpama ini tetapi tidak mengahayati dan merenunginya, hatinya telah ditutup kecuali apa yg dikehendaki Allah. Hati tertutup kerana kemaksiatan dan kelalaian.

Boleh baca : Takut

No comments:

Related Posts with Thumbnails