Sunday, November 15, 2009

Menyukat Solat Diri

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad, serta keluarga dan para sahabat yang mulia.

Ramai antara kita termasuk diri saya amat sukar untuk mendapatkan solat yang benar2 khusyuk. Akhirnya, solat yang ditegakkan saban waktu hanyalah sebuah pengisaian waktu yang tidak menemui kebahagiaan.

Allah berfirman maksudnya :

"Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku dan dirikanlah solat untuk mengingati Daku. (Surah Taha [10] : 14)


Daripada Abu Hurairah ra : Nabi bersabda; Betapa ramai orang yang mendirikan solat tidak mendapat apa2 ganjaran kecuali penat dan letih; betapa ramai orang yang solat malam tetapi tidak mendapat apa2 bahagian kecuali mengantuk. Lebih malang lagi jika kita dihumban ke neraka (mendapat kecelakaan yang besar) walaupun kita sentiasa menunaikan kewajipan pertama dalam rukun Islam ini.

Allah berfirman maksudnya :
"Maka kecelakaan besar bagi orang-orang yang solat; (Iaitu) mereka yang berkeadaan lalai dalam solatnya". (Surah al-Ma'uun [107] : 4 - 5)

Buku di atas mendedahkan kepada kita bagaimana mendapatkan kelazatan solat atau khusyuk. Dengan pemahaman yang jelas dan usaha yang gigih insyaAllah jika ada hijab tipis yang mungkin sedang memisahkan 'bahagia' solat dengan kewujudan diri semasa solat dapat dibuang sedikit demi sedikit.

Sebahagian daripada kedudukan solat daripada segi kesihatan yang disentuh sedikit dalam buku ini telah saya tulis di SINI

Jika kita teliti firman Allah yang di atas tadi iaitu dalam surah TAHA ayat 14, Allah menyuruh kita solat tujuannya ialah untuk MENGINGATINYA. Maksudnya jika kita solat kita dapat SENTIASA MENGINGATI ALLAH baik semasa solat mahupun di luar solat itulah hasil khusyuk; iaitu jika dalam solat kita buat apa yang disuruh oleh Allah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah iaitu dalam solat ada rukun Qauli (perkataan/ucapan) dan ada rukun fi'li (perbuatan); kita disuruh mulakan dgn takbiratul ihram dan disudahi salam tanpa menambah perbuatan dan ucapan2 selain yang dibenarkan. Jadi jika kita khusyuk dlm solat bermakna di luar solat kita juga akan berbuat sedemikian krn kita sentiasa mengingati Allah. Itulah yang selalu disebut bahawa solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar.

Allah berfirman:

Maksud:

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar". (Al-Ankabut [29] : 45)


Ramai yg solat sekadar ritual simbolik atau menjadikan tanda kealiman formal, tetapi roh solat tidak ada. Jadi solat itu tidak mampu melahirkan akhlak dan peribadi yang mulia. Sungguh rugi orang yang rajin solat namun tidak memberikan kesan baginya menjadi manusia yang bermanfaat.

Buku ini juga memberikan panduan dengan menghuraikan maksud2 bacaan dalam solat bagi setiap rukun mulai daripada takbiratul ihram hinggalah salam.

Di sini saya tuliskan sebahagian huraian tentang ALLAHUAKBAR.. Setiap kali perubahan gerakan dalam solat nescaya lisan kita menyebut AllahuAkbar.

Ketika lisan mengucapkan ALLAHUAKBAR; hati hendaklah mengakui dengan jujur keagungan Allah. Jiwa meneguhkan bahawa kebesaran Allah jauh lebih besar daripada apa yang difikirkan oleh akal. Keyakinan dan pengakuan tulus itu harus ditanam jauh ke lubuk hati saat bertakbir, rasalah dgn perasaan yang halus di benak hati bahawa Allah swt MAHA BESAR mengatasi segala2nya dan segala sifat besar diri, sombong dan mahmudah yang lain hancur berkecai.

Ada banyak pengajaran ketuhanan di sebalik perintah TAKBIR dalam solat ini. Perintah mengandungi pengajaran etika ibadah bagi para hamba bahawa perlu ada kesantunan menyembah, harus bersendikan perasaan hina dina bila berhadapan Allah yang Maha Agung, Maha Besar, Maha Tinggi yang wajib disembah.

ALLAHUAKBAR segala sesuatu selain Allah adalah kecil.
ALLAHUAKBAR segala sesuatu selain Allah adalah rendah.
ALLAHUAKBAR segala sesuatu selain Allah adalah hina.
Dan banyak lagi dihuraikan ttg ALLAHUAKBAR ini.

Selain itu dijelaskan bagaimana nak dapatkan khusyuk; iaitu dgn memahami maksud ayat 106 hingga 110 surah al-Isra' iaitu surah ke 17. Ayat2 ini juga menunjukkan kpd kita ttg tingkatan khusyuk. Ada 4 semuanya.

"Dan Al-Quran itu Kami bahagi-bahagikan supaya engkau membacakannya kepada manusia dengan lambat tenang dan Kami menurunkannya beransur-ansur. (106) Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang yang ingkar itu): Sama ada kamu beriman kepada Al-Quran atau kamu tiada beriman, (tidaklah menjadi hal); kerana sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelum itu apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka segera tunduk sujud (dalam keadaan hiba dan khusyuk); (107) Serta mereka menegaskan (dalam sujudnya): Maha Suci Tuhan kami! Sesungguhnya janji Tuhan kami tetap terlaksana. (108) Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, sedang Al-Quran menambahkan mereka khusyuk. (109) Katakanlah (wahai Muhammad): Serulah nama "Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau solatmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu". (110)

Pengertian bagi ayat2 di atas ialah bahawa Allah menurunkan ayat2 menerusi Malaikat Jibril as kepada Nabi Muhammad saw secara beransur2 supaya manusia dapat menghafal dan memahami maksud ayat2; jadi untuk mendapatkan khusyuk kita kenalah menghafal dulu dan mengertikan dulu maksud ayat2 tersebut supaya bila kita solat dan baca ayat2 yg diwajibkan dalam solat kita faham jd dptlah kita tumpukan perhatian dalam solat.

Kedua bila kita dah faham dan kita serapkan dalam hati maknanya kita tingkatkan lagi khusyuk; sehingga dapat menangis di hadapan Allah swt dalam doa2 kita. Dan tingkatan khusyuk yg paling tinggi ialah dalam ayat 109. Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, kerana mereka khusyuk.

Mungkinkah antara kita dan solat kita itu tidak terpenuh prasyarat antara apa yang dipersembahkan dengan apa yang diharap? Jika ya, maka apa lagi yang kekurangan? Kita sahajalah yang dapat menilai keadaan solat kita. Jika masih belum merasainya.. marilah kita belajar dan berusaha.

Di bawah ini petikan kata2 Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.

"Ibadah solat adalah suatu ibadat yang mengajar manusia supaya setiap usaha mereka mengejar kehidupan dunia, mereka perlu berenggang atau berputus hubungan untuk seketika dengankeduniaan mereka, dan bersiap pula untuk menghadapi kematian".

Sekian. semoga bermanfaat.

2 comments:

Ros Illiyyuun said...

Salam ukhuwwah...
Memang susah nak khusyuk dalam solat,apatah lagi nak mengekalkan kekhusyukan ..apapun kita tetap kena usaha agar solat hari ini lebih baik dari semalam. Wallahu A'lam.

Werdah said...

Wa'alaikumussalam Ros.

Semoga ikatan ukhwah berpanjangan.

insyaAllah kita usaha sungguh2.

Related Posts with Thumbnails