Monday, November 2, 2009

Sirat Yg Menanti

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum warahmatullah..

Di sini saya tulis ttg apa yg diperkatakan oleh para ulama ttg Sirat.. Sirat yg mesti kita lalui di akhirat kelak.. dapatkah kita membayangkan betapa hebatnya penyeberangan di atas sirat yg terbentang di atas kawah api neraka? Sedangkan titian yg bakal kita lalui itu terlalu halus dan terlalu tajam, sehingga tidak ada antara kita yg menganggap mudah utk melaluinya kecuali apabila mendapat rahmat daripada Allah swt.

Bayangkan ketika kita meniti sirat yg penuh kesukaran, lalu mata kita melihat ke dalam kawah neraka yg amat dalam, sedang apinya pula sentiasa membuak2, gema neraka pula terlalu marak dan menggerunkan, mengerikan seolah2 ia makhluk yg yg sedang kelaparan menunggu mangsa utk dibaham. Ketika itu pula para malaikat Zabaniah, masing2 di tangan mereka tergenggam kemas besi2 cangkuk dan juga cemeti, sedang bersiap sedia untuk menerima arahan Allah swt; untuk menyambar manusia2 derhaka dgn besi tajam dan cemeti dan menghumban ke dalam neraka!.

Fikirkanlah! di antara manusia yg ramai itu ada yg memikul dosa yg menggunung, sdgkan mereka dlm keadaan letih setelah berjuta tahun berada di Padang Mahsyar, tanpa seteguk air dan makanan, tanpa tidur dan rehat. Dlm keadaan itu mereka diperintahkan menyeberangi sirat!

Dgn tubuh yg terlau usang dan hati yg walang, mereka terpaksa memijak sirat! setiap kali memijak sirat terasa pula ketajaman sirat, kaki2 mereka bagaikan terhiris sembilu, bisa dan memedihkan! Bayangkan dgn memikul beban dosa terpaksa pula mencecah sirat yg tajam! sedangkan jika jejak tempat yg lapang dan di tanah datar sekalipun beban dosa itu amat berat dan tak terdaya menanggungnya inikan pula sirat yg sempit dan tajam. Tidak ada seorangpun yg dibenarkan mengundur kerana ramai di belakang yg sdg mara ke hadapan.

Bagaimana ngerinya dan gerunnya bila meniti di atas sirat! dapat pula menyaksikan betapa ramai yg jatuh berguguran ke kawah neraka Jahim. Dalam masa berguguran manusia itu dtg pula malaikat Zabaniah menyambutnya dgn pukulan2 keras dgn besi penyangkut tajam yg bernyala2 krn besi itu dtgnya dpd neraka...

Demikianlah bayangan ttg susana sirat yg disaran oleh agama supaya manusia sentiasa memikirkannya, supaya hati org2 beriman tidak lalai dibuai oleh pelbagai kenikmatan dunia yg mengasyikkan. Kehidupan sementara di dunia ini hanyalah tempat menyediakan bekalan yg secukupnya untuk pengembaraan menuju Ilahi pada hari akhirat.

Sebahagian ulama' membahaskan hadis ttg sirat yg Rasulullah saw menyebutnya amat halus dan amat tajam. Sebahagian ulama' berpdpt bhw halus dan tajam itu utk menggambarkan kesukaran yg dihadapi oleh manusia ketika menyeberanginya. Laluan manusia di akhirat ketika meniti di atas sirat yg merentangi neraka itu terlalu sukar dan amat berbahaya ibarat meniti di atas sehelai rambut. Justeru; payah dan sukarnya meniti sirat itu bergantung kpd amalan seseorg. Sebanyak mana amalan mereka yg baik dan yg diterima oleh Alllah swt. Atau amalan jahat mereka menyebabkan mereka dibebani dosa yg bertimbun.

Sebenarnya kajian ttg sirat ini bukanlah di bawah kekuasaan manusia, Tidak ada manusia yg mengetahui kecuali Allah YG Maha Mengetahui krn DIA lah yg menciptanya. Sudah menjadi kebiasaan jika manusia memperkatakan ttg kesukaran, mereka akan menggunakan bahasa kiasan atau kinayah bg menggambarkan ttg kesukaran itu, jd kesukaran meniti sirat ini digambarkan spt meniti di atas sehelai rambut yg tajam dan halus. Adapun yg dimaksudkan dgn tajam spt pedang, ada bbp pendapat dpd ulama bhw apabila Allah swt melaksanakan perintah supaya menyeberang di atas sirat, maka para malaikat yg diperintahkan itu melakukan tugas terlalu pantas spt pedang yg memutus atau menembusi sasarannya. Dgn kepantasan spt pedang, sirat itu ditegakkan oleh para malaikat dan manusia secara sepontan dikerah supaya melaluinya. Apabila Allah memerintahkan, maka tidak ada hak utk malaikat menangguhkan dan juga manusia tidak berhak utk melewatkan w/pun kepaenatan, lapar dan dahaga.

Walau bagaimanapun kita kembalikan pd Allah swt mengenai hakikat sebenar sirat itu. Ada ulama mempertikaikan tafsiran sirat tajam dan halus spt rambut, kerana ada hadis Rasulullah saw yg menyatakan di kiri kanan sirat itu berdiri para malaikat yg di tangan mereka ada' kalalib' iaitu besi2 (bengkok) cangkuk yg bersiap sedia menyambar manusai yg jatuh berguguran ke kawah neraka. Jika halus bagaimana pula ada malaikat di kiri kanan sirat itu? Bagimana mereka nak berdiri. Jadi ulama2 yg menentang pendpt tadi menyatakan sirat itu lebar tidak sempit.

Selain itu ada hadis Rasulullah saw menceritakan bhw ada di kalangan org2 yg meniti itu diberi cahaya oleh Allah swt pada setiap langkah dan jejaknya. Jika sirat itu halus di manakah cahaya itu akan disuluhkan?.

Berdasarkan hadis2 td dpt difahami bhw seolah2 sirat itu lebar bagi membolehkan para malaikat berdiri di sebelah menyebelah dan manusia yg begitu ramai menyeberanginya.

Walau bagaimanapun Pengarang kitab at-Tazkirah menolak sgl pendpt yg mengatakan sirat itu lebar atau luas. Menurutnya pendapat itu menurut logik kehidupan sekarang di dunia, sdgkan di akhirat itu adalah sesuatu yg tak dapat dibandingkan dgn dunia. Maha Suci allah SWT yg membolehkan burung terbang tidak jatuh ke bumi; dan DIA lah yg membolehkan org2 beriman melepasi titian sirat yg meintangi kawah api neraka, meskipun titian sirat itu halus spt rambut.
Sesungguhnya yg membolehkan manusia menyeberangi sirat dgn selamat bknlah krn jambatan itu luas atau lebar tetapi kerana AMAL SOLEH yg mereka lakukan di dunia menyebabkan turunnya rahmat Allah kpd mereka.

Sesuatu hadis itu mesti difahami mengikut makna asal bukan memberi makna pinjaman atau secara majazi (sindiran), kecualai berijtihad dlm sesuatu hal. Jika mustahil dpt menggunakan makna yg asal barulah dibenarkan menggunakan erti secara kinayah atau majazi. Yakni apabila hadis Rasulullah saw menyebut sirat itu halus sperti rambut dan tajam seperti pedang maka peganglah yg zahir..

Semuanya ini saya petik daripada buku Bertemu Janji Allah siri 2 karya TGNA.

والله اعلم

2 comments:

atie said...

Salam Kak Werdah,

Semoga kita dapat meyeberangi sirat...dng izin Allah S.W.T.

Werdah said...

Salam atie,

Mudah2an kita dpt menyediakan diri kita dgn sebaik2nya seterusnya mendapat rahmat Allah pada hari yg menggemparkan itu!! Amiin.

Related Posts with Thumbnails